Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Diskutera WWDC 2014

Tråden skapades och har fått 278 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Windows hade transparens kring Vista-tiden, 8 år sen snart. Men gick som tur är ifrån det.
Det kanske går att stänga av så folk inte blir åksjuka som vissa blir med iOS 7 och parallax/transparens.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 16:56

En trevlig sak är att om man kopplar in sin iPad eller iPhone så kan man filma av skärmen från datorn och spara som en Quicktime.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 17:20
Ursprungligen av acke:

En trevlig sak är att om man kopplar in sin iPad eller iPhone så kan man filma av skärmen från datorn och spara som en Quicktime.

Hur mår din OS 10.9 partition kontra 10.10 partition? Kan du hoppa mellan OS:en utan problem?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 18:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur mår din OS 10.9 partition kontra 10.10 partition? Kan du hoppa mellan OS:en utan problem?

Det var inte en partion utan en USB-disk vilket gjorde det ännu skummare. Men det fungerar fint nu. Men först efter jag installerat in OS X Y. Kanske behövde "dra igenom" uppdateringen för att den skulle "släppa" min disk. Ja du hör ju, jag har ingen aning varför det blev som det blev men nu funkar det igen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-03 18:40

Går det att ställa om Docken i 3D-läge?
Den där platta saken ser så gammal ut, typ 90-tal.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 19:07
Ursprungligen av keptang:

Kanske Apple lärt sig hur man lägger till nya produkter i en webb-butik utan att stänga ner hela? Vore ju fantastiskt.

Inte alls, men du kanske var ironisk. Att stänga ner den har så många fördelar utöver att bara smyg uppdatera den i bakgrunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 19:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Kul är att gruber gissade vilt i The Talk Show för någon månad sedan på att det skulle heta Yosemite och betonade att han gissade!

Kanske det var han som fick dem på spåren efter att de fastnat på Weed.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 19:18
Ursprungligen av Erik.dv:

Extensions ser amazing ut.

Jo äntligen börjar de plocka upp på idéerna de hade med Mac OS innan OSX.

Det är lite att pilla på idéerna de hade med Open Doc etc, något jag hoppats på i så många år sedan Steve Jobs lade ner projektet. Jag fattar varför han gjorde det då, men idag har Apple råd att utveckla motsvarande funktionalitet.

Om de nu bara skulle klara av att lämna Unix ryggsäcken på samma sätt som de lämnar C ryggsäcken med Swift. Men det är nog aning för mycket begärt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-03 19:20
Ursprungligen av juanito:

Om de nu bara skulle klara av att lämna Unix ryggsäcken på samma sätt som de lämnar C ryggsäcken med Swift. Men det är nog aning för mycket begärt.

På vilket sätt är Unix-basen en ryggsäck? Jag kan inte se något negativt med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 19:36
Ursprungligen av Vassius:

På vilket sätt är Unix-basen en ryggsäck? Jag kan inte se något negativt med det.

Gammalt trögt och omodernt, men jag förstår dig då det är extremt kompetent. Men alla dessa text filer och filhanterande samt rättighets tänket, kanske vi kunde en dag få ett system som bygger principer som inte är ihop tänkta för behoven på 60 talet, utan mera för dagens behov.

Men det är ingen enkel sak, exakt hur man ska lösa det vet inte jag heller. Men jag är trött på att vi ännu är fasta i 60-70 talet vad gäller hur systemen är uppbyggda.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 19:44
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag struntar lite i version X eller Y bara saker fungerar och prestandan är bra. Det senare har varit ett STORT problem för OSX senaste tiden. OpenGL-spel i OSX presterar ofta 50% av prestandan på samma hårdvara i Windows. OpenCL-program presterar inte ovanligt även de sämre i OSX.

AVFoundation behöver även mycket arbete. Som jag förstår det finns fortfarande inget stöd för tredjeparts codecs. Fruktansvärt.

Andra har även nämnt saker som ett modernare filsystem. Hoppas man även renast ut konstiga buggar i OS:et och sett till att få in "vardagliga" features. Man man ex. fortfarande inte efter vad, 15 år av OSX-revisioner, ansluta till en filserver genom en öppna / spara dialog? QuickTime Player X är GUI:mässigt den värsta skiten Apple gjort på länge.

Listan är lång.

Den biten kommer aldrig att bli bättre, såvida inte Apple släpper en Mac för hemma användare där grafikkortet går att uppgradera.
Utan den marknaden finns det inget intresse för att optimera drivrutinerna. Andra möjligheten vore om Apple skulle få 99,99% av marknaden och hela PC industrin skulle dö ut. Det is sig skulle inte förbättra drivrutins stödet, men iaf skulle man inte kunna jämföra med PC.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 19:47
Ursprungligen av klarabara:

Alltså fastnade på det där med Familypacket, eller vad det hette. Vet många (mig inkluderad) som är så evinnerligt trött på att man inte kan dela saker med sin familj. Musik, appar etc. Blev jätteglad när de sa att nu kunde man det. Men slocknade direkt när de tillade "om allt är köpt på ett kontokort."

Vet inte hur det ser ut i era familjer men inte har väl allt köpts på ett och samma kort, det var väl just det som skulle lösas med family trodde jag? Har man verkligen löst problemet på det här sättet då?

Samma mastercard här för bägge kontona. Dessutom parallell kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 19:48
Ursprungligen av juanito:

Den biten kommer aldrig att bli bättre, såvida inte Apple släpper en Mac för hemma användare där grafikkortet går att uppgradera.
Utan den marknaden finns det inget intresse för att optimera drivrutinerna. Andra möjligheten vore om Apple skulle få 99,99% av marknaden och hela PC industrin skulle dö ut. Det is sig skulle inte förbättra drivrutins stödet, men iaf skulle man inte kunna jämföra med PC.

Det har inget med saken att göra. PowerMac's och MacPro's har i nästan 20 år kunnat uppgradera deras grafikkort. Samma hårdvara borde prestera snarlikt under OSX och Windows. Det handlar inte om att man kan få bättre hårvara under Linux eller Windows. Det handlar som sagt om att samma hårdvara borde prestera snarlik, om något BÄTTRE i OSX då Apple har en mycket mer strömlinjeformad plattform. Ser vi på iOS har Apple mycket en extremt välpresterande och optimerad plattform för dess hårdvara. Generellt är de marknadsledande vid release av ny hårdvara.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 19:53
Ursprungligen av zinned:

Den är riktigt tung. Äntligen.

Jag tycker också det var riktigt bra ur ett rent presentationstekniks perspektiv. Det har ju sagts om och om igen att Apples keynotes inte är som de ska utan Steve men jag måste säga att denna keynoten höll hög klass, i stort sett uppe i samma klass som när Steve var med.

Mycket humor och hög klass.

För mycket humor, hår skämtet med Ive var ju lågvatten märke. Det är just sånt här larv humor som Steve inte höll på med. Men i övrigt var det en rätt bra presentation.

  • Medlem
  • 2014-06-03 20:04

Någon som har koll på om iOS 8 krävs för att koppla ihop telefonen med Yosemite? Alltså så att man kan ringa/smsa från datorn?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 20:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Det har inget med saken att göra. PowerMac's och MacPro's har i nästan 20 år kunnat uppgradera deras grafikkort. Samma hårdvara borde prestera snarlikt under OSX och Windows. Det handlar inte om att man kan få bättre hårvara under Linux eller Windows. Det handlar som sagt om att samma hårdvara borde prestera snarlik, om något BÄTTRE i OSX då Apple har en mycket mer strömlinjeformad plattform. Ser vi på iOS har Apple mycket en extremt välpresterande och optimerad plattform för dess hårdvara. Generellt är de marknadsledande vid release av ny hårdvara.

De som köper Power mac eller Mac pro köper dem för sitt arbetes skull. Medan på PC sidan är det hela spelindustrin som driver fram bättre drivrutiner.

2006, köpte jag en macpro främst för att kunna uppgradera grafiken, i andra hand för att enkelt kunna sätta upp en snabb raid 0.

Jag uppgraderade grafik kortet en gång. Under OSX presterar kortet ungefär 66% av vad det presterar under windows.
I efterhand vet jag inte om det var värt det. Å andra sidan är det ännu den dator jag använder.

Marknaden av Pro användare som du är helt enkelt för liten. Så här kommer det alltid att vara tills Apple släpper "hem pc" där grafik går att uppgradera för spelare. Först då blir det intressant för korttillverkarna att konkurrera med väl optimerade drivrutiner för OSX.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-03 20:29
Ursprungligen av Dalle:

Någon som har koll på om iOS 8 krävs för att koppla ihop telefonen med Yosemite? Alltså så att man kan ringa/smsa från datorn?

Det är nog högst troligt att du måste ha iOS8

Ursprungligen av Erik.dv:

Trasigt.

Jag ser att del av problematiken är att du inte gillar "spaces". Jag vet inte om de fortfarande finns officiellt, men det innebär i alla fall att man sitter med många skrivbord.

Något säger mig att du sitter med mus fortfarande? Jag har enbart trackpad (MBP och Mac Pro) och jag tror att det intuitiva och snabba sättet man kan förflytta sig mellan skrivbord med en trackpad gör viss skillnad. Hur som helst är ju separata skrivbord en del av konceptet och inget "fel" eller en "bugg".

När jag jobbar funkar det hyfsat som jag skulle föreställt mig: oavsett vilken skärm jag klickat på senast (vilken då är aktiv) så har jag menyn och dockan på den skärmen. Datorn startar alltid med samma skärm som huvudskärm, men efter uppstart har de samma status.

När jag kör FCPX, som tar upp båda skärmarna, så kan jag när som helst swipa vilken skärm som helst så att jag kommer till ett annat skrivbord (Mail, Evernote, Kalender...) och sen swipa tillbaka igen. Helt fritt och obundet.

Vill du ha menyraden så är det ju inte fullskärm du skall köra, utan bara maximera programmen. Då får du ju läget du söker där alla programmen delar samma skrivbord. Jag antar det är så du kör nu?

För mig är poängen med fullskärm just att man bryter ut programmet från annat klutter, inte att man får några pixlar mer skärmyta.

Ursprungligen av juanito:

Samma mastercard här för bägge kontona. Dessutom parallell kort.

Ja som de sa till mig på jobbet, "hur ska de annars se om det är en familj? Det är ju vad de har gemensamt." Trist bara för oss som redan har mycket skapat på varsina kort och sen inte kan dela mellan oss.. men nu upprepar jag mig. Vill kanske se familjer som något mer flytande än 6 personer på ett kort, kärnfamiljens död etc..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 23:11
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag ser att del av problematiken är att du inte gillar "spaces". Jag vet inte om de fortfarande finns officiellt, men det innebär i alla fall att man sitter med många skrivbord.

Jag har aldrig gillat idén med Spaces. Jag förstår varför man kanske vill nyttja dem men de stör mig mer än de hjälper. Att jag kör en film i "fullskärm" betyder inte att jag vill "flytta videospelaren till en ny space, gör denna space till en full-skärm app av programmet" och att hela denna process ska ta någon sekund. Kör man full-screen genom QuickLook beter den sig som jag vill: den gör det aktiva fönstret "full-screen". Den skapar inte en ny space, flyttar hela min virtuella värld och har sig. Detta gäller även i OSX 10.10 as of today.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Något säger mig att du sitter med mus fortfarande? Jag har enbart trackpad (MBP och Mac Pro) och jag tror att det intuitiva och snabba sättet man kan förflytta sig mellan skrivbord med en trackpad gör viss skillnad. Hur som helst är ju separata skrivbord en del av konceptet och inget "fel" eller en "bugg".

Absolut, jag sitter med mus och tangentbord. Det är helt klart mest effektivt för min del. Trackpad förstår jag på en laptop men inte på en desktop om man vill vara effektiv. Ibland använder jag mitt Wacombord.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

När jag kör FCPX, som tar upp båda skärmarna, så kan jag när som helst swipa vilken skärm som helst så att jag kommer till ett annat skrivbord (Mail, Evernote, Kalender...) och sen swipa tillbaka igen. Helt fritt och obundet.

Ta mitt exempel med att tabba mellan olika fönster och olika program. Det går inte med denna modell tyvärr vilket för mig är tämligen värdelöst. Sedan är det väldigt buggigt / rörligt om man ha fönster från olika program i olika spaces samt att vissa program är "full-screen spaces". Rörigt och opålitligt.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Vill du ha menyraden så är det ju inte fullskärm du skall köra, utan bara maximera programmen. Då får du ju läget du söker där alla programmen delar samma skrivbord. Jag antar det är så du kör nu?

Exakt, jag kör i OSX 10.8 läget där varje skärm inte är sin egna space. Vilket gör att full-screen appar är helt oanvändbara med flera fysiska monitorer då den helt enkelt "grå:ar ut" sekundär-skärmen som inte nyttjas. Man kan dock inte välja att köra 10.8-läget med en menyrad på varje skärm, utan man behöver välja en modell där full-screen appar inte kan nyttjas med flera skärmar (10.8 modellen) eller en modell där hela OS-upplevelsen förvrängs (10.9 modellen). Och ändå så är full-screen appar med modellen Apple gjort enormt begränsande och som sagt beter sig OSX tämligen buggigt (i varje fall gjorde den det i OSX 10.9.0 alt. 10.9.1, de kanske fixat dock-buggarna, spotlight-buggarna, var-mitt-program-ska-öppnas burggarna, vilket fönster som är aktivt-buggarna osv).

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

För mig är poängen med fullskärm just att man bryter ut programmet från annat klutter, inte att man får några pixlar mer skärmyta.

Det låter jättebra i teorin men i praktiken fungerar det i varje fall för mig enormt dåligt. Jag är på tok för inlärd att hoppa mellan program, fönster i program, ha två program sida-vid-sida eller ha ett fönster från program A ovanför ett fönster från program B. Apple har sedan 10.7 helt blundrat till denna modell totalt.

Ursprungligen av klarabara:

Ja som de sa till mig på jobbet, "hur ska de annars se om det är en familj? Det är ju vad de har gemensamt." Trist bara för oss som redan har mycket skapat på varsina kort och sen inte kan dela mellan oss.. men nu upprepar jag mig. Vill kanske se familjer som något mer flytande än 6 personer på ett kort, kärnfamiljens död etc..

Jag undrar dock om kravet på samma kort gäller på historiska inköp, eller om det bara gäller fr.o.m att man kopplar ihop kontona? Antar att vi får reda på det i höst...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 23:19
Ursprungligen av juanito:

De som köper Power mac eller Mac pro köper dem för sitt arbetes skull. Medan på PC sidan är det hela spelindustrin som driver fram bättre drivrutiner.

2006, köpte jag en macpro främst för att kunna uppgradera grafiken, i andra hand för att enkelt kunna sätta upp en snabb raid 0.

Jag uppgraderade grafik kortet en gång. Under OSX presterar kortet ungefär 66% av vad det presterar under windows.
I efterhand vet jag inte om det var värt det. Å andra sidan är det ännu den dator jag använder.

Marknaden av Pro användare som du är helt enkelt för liten. Så här kommer det alltid att vara tills Apple släpper "hem pc" där grafik går att uppgradera för spelare. Först då blir det intressant för korttillverkarna att konkurrera med väl optimerade drivrutiner för OSX.

Jag förstår inte riktigt vad du säger... Har Apple för lite val av high-end komponenter i sina maskiner? För få marknadsandelar för att vara värda optimering av drivrutiner? Hur kan linux, som har en ännu mindre marknadsandel, ha bättre optimerade drivrutiner och OS över lag?

Sen köper man alltså en PowerMac eller MacPro för arbetets skulle men marknaden för "pro" användare är för liten… Ehm... Okej… Det låter lite motsägelsefullt… Först och främst sitter relativt sätt väldigt många "pro" användare just på OSX. Relativt sätt borde det således finnas ett stort incitament att optimera denna plattform för "pro" användare. Sedan pratade jag även om spel som verkligen lider på OSX. Det är ofta spel- och "pro" användare som i mångt och mycket driver fram både hård- och mjukvara som sedan sprids till gemene man.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 23:24

I 10.10 har "maximera" knappen blivit "full screen" som default. Hjälp… Orkade Apple inte fixa den förvirrade maximera / optimera knappen så man valde "useless mode" istället?

Senast redigerat 2014-06-03 23:54
Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt, jag kör i OSX 10.8 läget…

Ja, om du kör i ett legacy-läge förstår jag att det är risigt. Det låter som hur det funkade innan de fixade till fullskärmsläget.

Jag har 6 skrivbord på västerskärmen och 7 skrivbord på högerskärmen just nu (av en slump). Jag använder inte option-tab så mycket eftersom jag kör trackpad, men när jag testade nu så fungerade det och tog mig direkt till rätt skrivbord. Fönster mellan appar är ju 4 fingrar neråt på paden. Mission Control, 4 fingrar upp.

Det är mus vs trackpad som är grejen. Utan trackpad skulle det aldrig funka smidigt känns det som. Med Mission Control får man ju upp alla fönster och skrivbord så att man kan hoppa direkt dit, utan att man måste bläddra sig fram. Men Opt-Tab fungerade som sagt också.

Ursprungligen av HåkanE:

Jag undrar dock om kravet på samma kort gäller på historiska inköp, eller om det bara gäller fr.o.m att man kopplar ihop kontona? Antar att vi får reda på det i höst...

Men man kan ju byta kreditkort knutet till sitt Apple ID hur ofta man vill. Jag förstår inte riktigt det här?

Är det någon i herrskapet som lagt in betorna av OS X och iOS och kan bekräfta att det blir kaos i iCloud? Jag är lite sugen på att tanka in grejorna, men inte på bekostnad av det jag har liggande i iCloud. Skulle gärna ta mig en titt i Developer Forums, men av någon anledning lyckas jag inte komma in där. Verkar vara ganska hög belastning på Apples utvecklarportal överlag.

Edit: Har nu lyckats ta mig till forumen men ser inte precis något ramaskri om iCloud-problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 08:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Källa?

Kommer SMB nu vara snabbare än AFP? SMB2 lät bra men AFP, av min erfarenhet, piskar fortfarande det gällande prestanda i OSX.

Apple Developer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 09:15
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Ja, om du kör i ett legacy-läge förstår jag att det är risigt. Det låter som hur det funkade innan de fixade till fullskärmsläget.

Alltså Legacy-läget gör så systemet är användbart. Det nya lägen förstör även för program som inte är full screen.

Ursprungligen av pmarriott:

Är det någon i herrskapet som lagt in betorna av OS X och iOS och kan bekräfta att det blir kaos i iCloud? Jag är lite sugen på att tanka in grejorna, men inte på bekostnad av det jag har liggande i iCloud. Skulle gärna ta mig en titt i Developer Forums, men av någon anledning lyckas jag inte komma in där. Verkar vara ganska hög belastning på Apples utvecklarportal överlag.

Edit: Har nu lyckats ta mig till forumen men ser inte precis något ramaskri om iCloud-problem.

Tja, det beror på vad du menar...

Jag har bara lagt in 10.10 och den tappar definitivt icloudkontakten med mina IOS-device så de är inte längre synkade.

Det enda som fungerar är mail och kalendern (tack och lov). Foton kommer inte över i bildströmmen. Meddelanden syns överallt men installationen av 10.10 gjorde att datorn tappade alla gamla meddelanden. Övrigt har jag inte provat.

Men eftersom jag sabbade min huvuddator (för lite diskutrymme för en ny partition) så vete sjutton hur jag ska göra. 10.10 är segare än 10.9 för tillfället.

(Jag vågar inte prova på telefonen innan helgen... har eventuellt saker på gång i morgon som kan kräva en fungerande telefon:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 09:36

Har suttit lite till. Det grafiska är inte snyggt alls. Jag vill inte ha en genomskinlighet i mina Finder-fönster. Vill inte ha grälla färger på mina symboler, och igen, den där Finder-symbolen i Dock!

Jag går så långt som att kalla det en katastrof. Värre än det värsta i iOS.

Bevaka tråden