Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV licens för dator

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

De ämnar ju inte att de ska vara gratis, hence tv-licensen.

Igen:

Ursprungligen av Manglobe:

Så jag är helt okej med teveavgiften tills man hittar en annan, mer neutral lösning.

Ursprungligen av zinned:

Dock är ju licenssystemet förlegat, alltså sättet som de tar betalt. Det är inte ok att man ska tvingas betala licensen om man inte nyttjar produkten eller har förutsättningarna för att göra det. De måste ta betalt från rätt personer.

De ämnar ju inte att de ska vara gratis, hence tv-licensen.

Du får det att låta som en princip, att man aldrig skall tvingas betala för nåt som man inte vill ha, och jag tvivlar på att du ens själv är renlärig. Typ, försvar, sportevenemang, kärnkraft och sjukvård. Vårt land är fulla av exempel där vi via lagar tvingar medborgarna att betala för saker och ting, fast den enskilda individen kanske inte vill. Detta gäller ALLA länder. Detta betyder såklart inte att allt här i världen måste finansieras med skatter/avgifter, men det skjuter ju hela principdiskussionen i sank...

Den rättsprincip som skatter/avgifter etc som kommer via lagar kan vila på är ju att de är demokratiskt fattade (om än i en representativ demokrati)

Jag tycker att det är mera retoriskt korrekt och hederligt att skippa princip-snacket (för det läcker nog som ett såll) och prata om det specifika fallet med TV-licens, varför just det är bra/dåligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-23 10:42
Ursprungligen av alix:

... Public service är och måste vara ett smörgåsbord eller buffé, och man kan inte betala mindre bara för att man bara gillar köttbullar. Jag misstänker nämligen att många som köper Spotifys enhetspris samtidigt inte har förståelse för att det finns ett sådant för public service. Och det är inte logiskt.

Visst är det så. Gillar man konceptet med buffé så kan man betala för det, det är inget jag stör mig på allt utan gillar till och med. Men den dagen jag bara vill betala för en portion köttbullar och potatis vill jag kunna göra det. Jag vill inte bli tvingad att betala för något jag inte utnyttjar vilket jag faktist tvingas till om förslaget går igenom. Jag behöver t.ex. inte betala vägskatt om jag inte har ett registrerat motorfordon.

  • Medlem
  • 2013-01-23 10:49
Ursprungligen av tawi:

Visst är det så. Gillar man konceptet med buffé så kan man betala för det, det är inget jag stör mig på allt utan gillar till och med. Men den dagen jag bara vill betala för en portion köttbullar och potatis vill jag kunna göra det. Jag vill inte bli tvingad att betala för något jag inte utnyttjar vilket jag faktist tvingas till om förslaget går igenom. Jag behöver t.ex. inte betala vägskatt om jag inte har ett registrerat motorfordon.

Public service överlever inte som fenomen att man betalar för vad man vill se. Det går inte.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-24 10:32
Ursprungligen av alix:

Public service överlever inte som fenomen att man betalar för vad man vill se. Det går inte.

För mig spelar det ingen roll. Kan inte en tjänst klara sig själv utan måste parasitera på andra så ser jag ingen anledning att inte lägga ner den. Kanske ska säga direkt att andra tjänster i samhället som är nödvändiga måste få kosta och tas ut från alla. Sjukvården är ett sådant exempel, alla ska ha rätt att få hjälp med sina kroppsliga problem. Kultur och sport är inget som vi måste ha utan det klarar vi oss utan.

Ursprungligen av tawi:

Kultur och sport är inget som vi måste ha utan det klarar vi oss utan.

Håller inte med. Kultur och sport är sjukt viktiga i ett modernt samhälle. Det bygger broar mellan grupper som inte möts annars, får folk att söka sig vidare och är inte minst kunskapsbyggande. Sedan tänker jag inte gå in och sålla vad jag gillar/inte gillar med olika inriktningar på sport och kultur, det överlåter jag till folk som tror att reklamfinansierad teve är fri television.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-24 11:15
Ursprungligen av Manglobe:

...det överlåter jag till folk som tror att reklamfinansierad teve är fri television.

Det tror inte jag heller. Fri TV finns inte idag, tror inte det någonsin har funnits eller kommer att finnas heller. Tror man får sålla själv vad man vill tro på och inte. Den sport och kultur som jag konsummerar betalar jag gärna för och det är säkert viktigt och brobyggande med. Men ser ingen anledning till varför vi alla ska betala för det i public tv.

Jag gillar public service och har betalat för det sedan jag flyttade hemifrån. För mig är det viktigt att det finns fri radio och television, jag skulle verkligen inte vilja ha mer reklambudskap nerkört i halsen. Sedan lyssnar jag ytterst sällan på P2 och P4, det skall medges - men att kunna få hem välgjorda reportage från SR:s hemsida helt gratis väger upp oerhört mycket för mig. Är också positivt inställd till SVT1&2 generellt. Visst, jag kollar knappt på teve, men att ha möjlighet att göra det utan reklam och med hyfsat oberoende nyhetsrapportering, det betyder mycket mer för mig.

Jag skulle knappast tro att kids som redan tillhör ett hushåll tvingas plötsligt betala egen teveavgift, förresten. Anledningen till att man velar att lägga det på skatten är ganska enkel; då HAR politikerna en möjlighet att gå in och peta eftersom skatter kan sänkas och skatteinkomster kan förflyttas till olika ändamål. Lite som att man talade om att biltullarnas 'vinst' från början skulle ge tillbaks till kollektivtrafiken, det snacket försvann liksom helt.
Så jag är helt okej med teveavgiften tills man hittar en annan, mer neutral lösning.

Citat:

Så klart, men nu gäller inte detta några samhällsbärande inrättningar utan det gäller tv. Plain and simple.

fast just SVT är en samhällsbärande inrättning. Tror du missat det. Kan till exempel vara därför som SVT ligger under staten och inte är privatägt...
/m

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-23 16:11

Jag tror skatten är ett led i att lägga ner det distributionssystem vi har för TV idag. TV via Internet kommer att ta över; det trådlösa system vi har idag kostar miljoner i "onödan".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 16:46
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror skatten är ett led i att lägga ner det distributionssystem vi har för TV idag. TV via Internet kommer att ta över; det trådlösa system vi har idag kostar miljoner i "onödan".

Sant, allting blir IP till slut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 18:05

En parallel: Dagens Nyheter har nyligen infört ett system där visst innehåll på nätet bara är tillgängligt för prenumeranter. Betalar man får man inloggningsuppgifter.

Vad de däremot inte gjorde var att lägga ut allt på nätet och sen kräva att alla som har en dator skall betala. Inte ens med nåt dåligt argument i stil med att "nästan alla har en tidningsprenumeration redan".

Ursprungligen av oskard:

En parallel: Dagens Nyheter har nyligen infört ett system där visst innehåll på nätet bara är tillgängligt för prenumeranter. Betalar man får man inloggningsuppgifter.

Vad de däremot inte gjorde var att lägga ut allt på nätet och sen kräva att alla som har en dator skall betala. Inte ens med nåt dåligt argument i stil med att "nästan alla har en tidningsprenumeration redan".

Men, presstöd till tidningar ges från statskassan av alla medborgare som betalar statlig skatt (typ nån gång i livet betalt moms....) och denna fasa drabbar alltså "alla" trots att man t ex inte är läskunnig.

När, jag tror inte dom här liknelserna eller exemplen bevisar att Public Service varken är rätt eller fel. Det måste man resonera sig fram till på andra sätt.

Personligen uppskattar jag tanken med Public Service. Exakt hur finasieringen går till (skattsedel/apparatavgift etc) tycker jag inte är jätteviktig. Det ideologiska för mig är om vi skall ha Public Service, eller ej.

(Personligen tycker jag presstöd är mycket mera suspekt än Public Service...)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-23 18:20

Det kan mycket väl bli avgift för dator eller annan utrustning för att ta del av radio/tv. Tror dock det blir svårt/dyrt administrera ett nationellt inloggningssystem i stil med Spotify.
Med tanke på hur dåligt dagens system för avgiften fungerar, där det trots en bemanning på 150 anställda på Radiotjänst i Kiruna (RIKAB) med en årskostnad på 150Mkr så betvivlar jag på att det är så värst ”petnoga”. Det kommer säkerligen vara som idag, att det är upp till var och ens eget samvete att betala. Systemet får betraktas som lika frivilligt som lumpen de senaste tio åren.

Jag är för Public Service, och att alla skall vara med och ta ansvar för tjänsten ekonomiskt. Det är dock inte ansvarsfullt att administrera kostnaden på det sätt det sköts idag. Ej heller att utöka RIKABs verksamhet för att hantera inloggning osv.

Spelar ingen större roll, det gäller väl fortfarande per hushåll och jag betalar redan som den laglydiga medborgare jag är.

Bör vi ha Public Service kvar?
Ja

Bör UR delas upp mellan SVT och SR?
Ja

Bör SVT och SR sända alla sina kanaler på webben?
Ja

Bör så mycket som möjligt av SVT och SRs tidigare material läggas upp på webben?
Ja

Bör TV-licensen tas bort helt?
Ja

Bör TV-licensen läggas på skatten i form av avgift som begravningsavgiften?
Nej

  • Medlem
  • 2013-01-23 21:34
Ursprungligen av Chaosstar:

Bör vi ha Public Service kvar?
Ja

Bör UR delas upp mellan SVT och SR?
Ja

Bör SVT och SR sända alla sina kanaler på webben?
Ja

Bör så mycket som möjligt av SVT och SRs tidigare material läggas upp på webben?
Ja

Bör TV-licensen tas bort helt?
Ja

Bör TV-licensen läggas på skatten i form av avgift som begravningsavgiften?
Nej

Om du vill ha public service kvar, men ingen licens eller skatt ska gå till den, hur ska de få pengar?

Ursprungligen av alix:

Om du vill ha public service kvar, men ingen licens eller skatt ska gå till den, hur ska de få pengar?

Med skattemedel, dock ospecificerat på skattesedeln.

Detta har funnits här i Danmark ett par år efter handen och jag tror ärlig talat inte det gör något gott för någon. Om DR eller SVT tycker det är ett problem att folk som inte betalar TV-licens ser program på nätet får de begränsa tillgången. Alternativt genom att dela lösenord ut till de som betalar sin licens. Det håller inte att Public Serice och staten ska avgöra hur och varför folk använder Internet, det är inte upp till dem att ta betalt för den "tjänsten".

Konflikter uppstår, enligt mina observationer, när det kommer till unga. Jag umgås generellt med folk som har en mer eller mindre lång utbildning, framförallt då jag bor i en utpräglad studentstad. Här finns ofta en tendens att man inte äger en TV men nästan alltid en dator och en internetförbindelse. Något som efter hand blir nödvändigt för att överleva och klara vardagens praktiska företaganden, i slla fall i Danmark.

Således är det inte rimligt att staten först kräver att man har dator och internet för att kunna klara smågrejor som skatt och liknande för att sedan införa anda avgifter för tjänster som man inte ens använder. I Danmark har det gått så långt att telefoner med åtgång till internet kräver TV-licens. Säg hej till 90-talets WAP-telefoner. Det gav även mig ett dilemma då DR tills för nyligen använde flash till sin Play-tjänst och helt saknadeen app. Således kunde jag rent praktiskt inte använda den på varken iPhone eller iPad, bör jag betala licens för det?

Generellt sett tycker jag det är ett skitdåligt förslag. Inse att ni bedriver er verksamheten enligt en modell som passerat sitt bäst före datum och gör något åt det. Komplicera inte situationen ytterligare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-24 21:10
Ursprungligen av Arcane02:

[...] Om DR eller SVT tycker det är ett problem att folk som inte betalar TV-licens ser program på nätet får de begränsa tillgången. Alternativt genom att dela lösenord ut till de som betalar sin licens. Det håller inte att Public Serice och staten ska avgöra hur och varför folk använder Internet, det är inte upp till dem att ta betalt för den "tjänsten". [...]

[...] Generellt sett tycker jag det är ett skitdåligt förslag. Inse att ni bedriver er verksamheten enligt en modell som passerat sitt bäst före datum och gör något åt det. Komplicera inte situationen ytterligare. [...]

Exakt som jag uttryckte det.

Två själar, en tanke.

Jag betalar inte TV-licens. Kommer aldrig att göra. Men jag skulle mer än gärna betalt för SVT.

Någonstans får man dra sin gräns för vad som är acceptabelt. Jag skulle strunta i att betala skatt på bilen också om det inte hade vållat de problem det gör.

Det är absurda skatter om man tänker på det egentligen.

Ta bilen som exempel. Jag köper en bil för exempelvis 350 000:-. Det är för pengar jag redan skattat för. Sedan betalar jag moms och skatt på bensinen jag tankar. Absurt. Skulle bilen för 350 000:- vara en diesel skulle jag dessutom skatta 2% av bilens inköpspris årligen. Sinnessjukt. Jag vet det är irrelevant med bilar men ja allt ska beskattas till sista öret.

Är det bara jag som är helt övertygad om att folk hade betalt bättre för att se SVT än vad TV-licensen inbringar?

Om SVT inte hade kunnat upprätthålla dess goda kvalité utan TV-licens så finns det uppenbarligen inte tillräckligt med intresse från svenska folket för att tjänsten ska finnas. Eller?

Ursprungligen av grenhall:

Jag betalar inte TV-licens. Kommer aldrig att göra. Men jag skulle mer än gärna betalt för SVT.

Någonstans får man dra sin gräns för vad som är acceptabelt. Jag skulle strunta i att betala skatt på bilen också om det inte hade vållat de problem det gör.

Det är absurda skatter om man tänker på det egentligen.

Ta bilen som exempel. Jag köper en bil för exempelvis 350 000:-. Det är för pengar jag redan skattat för. Sedan betalar jag moms och skatt på bensinen jag tankar. Absurt. Skulle bilen för 350 000:- vara en diesel skulle jag dessutom skatta 2% av bilens inköpspris årligen. Sinnessjukt. Jag vet det är irrelevant med bilar men ja allt ska beskattas till sista öret.

Är det bara jag som är helt övertygad om att folk hade betalt bättre för att se SVT än vad TV-licensen inbringar?

Om SVT inte hade kunnat upprätthålla dess goda kvalité utan TV-licens så finns det uppenbarligen inte tillräckligt med intresse från svenska folket för att tjänsten ska finnas. Eller?

Utan att låta för pretto - men är du för ett demokratiskt styrelseskick då en majoritet röstar fram representanter som stiftar lagar som alla måste följa?

Det låter lite som om du tar lagstiftningen lite som ett smörgåsbord och följer de lagar som du gillar, resten struntar du i?

Ursprungligen av ace4711:

Utan att låta för pretto - men är du för ett demokratiskt styrelseskick då en majoritet röstar fram representanter som stiftar lagar som alla måste följa?

Det låter lite som om du tar lagstiftningen lite som ett smörgåsbord och följer de lagar som du gillar, resten struntar du i?

Nej det är jag faktiskt inte. De flesta människorna borde inte få rösta eftersom de flesta människorna inte vet vad de röstar på.

Jag gillar absolut inte alla lagar jag ändå följer. Enda undantaget är alltså TV-avgiften. Det kan tyckas vara dubbelmoraliskt osv. men jag bryr mig faktiskt inte. Det kommer nämligen aldrig att inträffa att Radiotjänst i Kiruna får ett enda öre av mig. Därmed basta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-24 23:51
Ursprungligen av grenhall:

Det kommer nämligen aldrig att inträffa att Radiotjänst i Kiruna får ett enda öre av mig. Därmed basta.

Vad har du emot Radiotjänst?

Ursprungligen av Gordy:

Vad har du emot Radiotjänst?

Det är djävulens avkomma.

Skämt åsido. Jag har uppfattningen att många i deras personal dras till "makten". Otroligt många av mina bekanta och nära vänner som blivit extremt illa behandlade av deras "kontrollanter". Något som inte är okej och framför allt inte gör folk benägna att betala.

Ursprungligen av grenhall:

Det är djävulens avkomma.

Skämt åsido. Jag har uppfattningen att många i deras personal dras till "makten". Otroligt många av mina bekanta och nära vänner som blivit extremt illa behandlade av deras "kontrollanter". Något som inte är okej och framför allt inte gör folk benägna att betala.

"Kontrollanterna" är en story för sig nästan. Det var nyligen en grej på nyheterna om en äldre herre som var blind, hade inte tv. Radiotjänsts "kontrollanter" ringde dock m jämna mellanrum o krävde honom på avgift trots att han var blind. Kommer inte ihåg om det var på tv eller i tidningen jag såg om detta men först när pressen hörde av sig till RT så trillade poletten ner...

Detta är inte det enda ärendet m obskyr indrivning o "pejling" i RT's historia

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 00:42
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

"Kontrollanterna" är en story för sig nästan. Det var nyligen en grej på nyheterna om en äldre herre som var blind, hade inte tv. Radiotjänsts "kontrollanter" ringde dock m jämna mellanrum o krävde honom på avgift trots att han var blind. Kommer inte ihåg om det var på tv eller i tidningen jag såg om detta men först när pressen hörde av sig till RT så trillade poletten ner...

Detta är inte det enda ärendet m obskyr indrivning o "pejling" i RT's historia

Precis sådana saker räcker för att man ska ge fasen i att betala den där tv-licensen. Kan de inte bete sig som vettigt folk mot sina kunder så ska de inte heller ha mina pengar.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-25 00:45
Ursprungligen av grenhall:

Det är djävulens avkomma.

Skämt åsido. Jag har uppfattningen att många i deras personal dras till "makten". Otroligt många av mina bekanta och nära vänner som blivit extremt illa behandlade av deras "kontrollanter"

Extremt illa behandlade? Det är väl bara att säga nej? Antar att de flesta av dina bekanta som blev dåligt behandlade ändå hade TV och såg på SVT trots att de inte betalar licens Har själv några hyfsat välbärgade bekanta som inte eller betalar TV-licens de brukar också ta illa vid sig när radiotjänst ringt efter att de köpt nya stora plattskärmar. De brukar blåljuga om att TV'n är en present till någon som betalar licens.

Ursprungligen av Gordy:

Extremt illa behandlade? Det är väl bara att säga nej? Antar att de flesta av dina bekanta som blev dåligt behandlade ändå hade TV och såg på SVT trots att de inte betalar licens Har själv några hyfsat välbärgade bekanta som inte eller betalar TV-licens de brukar också ta illa vid sig när radiotjänst ringt efter att de köpt nya stora plattskärmar. De brukar blåljuga om att TV'n är en present till någon som betalar licens.

Om det vore så lätt. Ett exempel är min föredetta som på 156 cm och 50kg inte är den största personen i världen, hon fick en fot mellan dörren och karmen så hon fysiskt inte kunde stänga dörren. Något som kan uppfattas som ganska obehagligt och hotfullt. Tror dessutom att kontrollanten ringt på dörren ungefär 6 gånger under ett förlopp om 10 minuter då hon stod i duschen. Inte OK. Även om folk säkert påstår att det ska anmälas och att kontrollanten inte får uppföra sig så så händer det. Hon är nämligen inte ensam om att ha blivit utsatt för sådana övergrepp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-25 00:56
Ursprungligen av grenhall:

Om det vore så lätt. Ett exempel är min föredetta som på 156 cm och 50kg inte är den största personen i världen, hon fick en fot mellan dörren och karmen så hon fysiskt inte kunde stänga dörren. Något som kan uppfattas som ganska obehagligt och hotfullt. Tror dessutom att kontrollanten ringt på dörren ungefär 6 gånger under ett förlopp om 10 minuter då hon stod i duschen. Inte OK. Även om folk säkert påstår att det ska anmälas och att kontrollanten inte får uppföra sig så så händer det. Hon är nämligen inte ensam om att ha blivit utsatt för sådana övergrepp.

Här finns det bara sak att göra.

Hon tar namn på personen och ringer sedan polisen. Det är inte bara trakasseri utan även olaga intrång.

Bevaka tråden