Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV licens för dator

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2013-01-24 18:51
Ursprungligen av torin:

TV är fördummande. ...

Inte om man ser Kunskapskanalen!

  • Medlem
  • 2013-01-22 22:26

Vad jag menade med inlägget ovan är att SVT inte kan pracka på oss deras skit bara för att vi har "möjligheten" att se deras program över nätet.
Vore lika korkat som om tex Tyskland skulle kräva koldioxidskatt av svenska bilister eftersom koldioxiden "kan" blåsa in över Tyskland och medföra problem där. (Iofs inte helt orimligt, det är ju trots allt politik)

Lagen är helt enkelt teknikneutral, vilket då möjliggör detta.

Gissar att företagen kommer strama åt så att YouTube, Vimeo och precis allt annat som är rörliga bilder, ända ner till animerade Giffar kommer låsas ner strypas och blockeras.

På storföretagens IT-avdelningar vädrar den lokale IT-Hitler morgonluft.

Trots att tråden ligger i 99lounge så behöver den inte spåra ur i vilka TV-program man gillar eller inte gillar.

Försök iaf hålla er till topic.

Mvh

Ska SVT erbjuda hela sin TV utbud bör SVT bygga en ny optimerad version av iOS (iPhone/iPad) SVT Play app, som är cocoa baserad, likt den första versionen bara bättre och snabbare. Version 2.0 av SVT Play blev visst ingen vidare…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 01:50

Det är en liten grupp privatpersoner som inte betalar radio- och tv-licens. Jag tror inte att det är denna gruppen som är mest intressant. Det stora tillskottet bör komma från företag som idag inte har/har anmält innehav av TV-mottagare, vilket jag tror är ganska många. Eftersom väl i stort sett varje förtag har en dator med uppkoppling borde det bli en hel del nya "innehavare" som ska betala.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 01:57
Ursprungligen av Katinka:

Det är en liten grupp privatpersoner som inte betalar radio- och tv-licens. Jag tror inte att det är denna gruppen som är mest intressant. Det stora tillskottet bör komma från företag som idag inte har/har anmält innehav av TV-mottagare, vilket jag tror är ganska många. Eftersom väl i stort sett varje förtag har en dator med uppkoppling borde det bli en hel del nya "innehavare" som ska betala.

Tror nog väldigt många företag betalar TV-licens redan.Få företag som jag har varit på som inte har en enda TV.

Ursprungligen av Gordy:

Tror nog väldigt många företag betalar TV-licens redan.Få företag som jag har varit på som inte har en enda TV.

Jag tror att skillnaden i licensen mellan privat personer och företag är att privat personer betalar en licens per hushåll oavsett hur många TV apparater man har, medan företag betalar en licens per TV! Helt säker är jag dock inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-01-23 09:41
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att skillnaden i licensen mellan privat personer och företag är att privat personer betalar en licens per hushåll oavsett hur många TV apparater man har, medan företag betalar en licens per TV! Helt säker är jag dock inte.

Företag betalar per organisationsnummer läste jag igår.

Och angående att 90% betalar, det kan mycket väl stämma, avgiften är ju per hushåll och inte per person.
Dessutom vill jag minnas att studenter i studentbostad räknas till föräldrarnas avgift.

Hursom är det vansinnigt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-01-23 09:57
Ursprungligen av Json_81:

Dessutom vill jag minnas att studenter i studentbostad räknas till föräldrarnas avgift.

Bara om man fortfarande är skriven hos sina föräldrar. Är man skriven i sin studentbostad (vilket man bör bara) så är det ett eget hushåll, och egen tv-licens gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-23 02:56

"År 2011 betalade nästan 36 700 företag lite mer än 76 miljoner kronor i avgift."
sid 21 i sammanfattningen av Utredning Radio och tv i allmänhetens tjänst

Låter inte som så många
Tänker även på alla småföretag/småhandlare med en uppkopplad dator - tror inte jag sett någon tv hos sådana
Lägg sedan till det alla små föreningar som har lokal med en gammal dator och billigaste mobila internet/kontantkort ...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-23 07:24

Har sedan några år ett Boxer-abb med en massa kanaler, men funderar på att säga upp det. Ser nämligen bara på SVT märker jag. Jag skulle kunna tänka mig att betala mer till SVT. Den enda kanal som producerar bra drama. Och att man kan se det på dator och telefon är ett plus.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-23 08:55

Eller är det så att man vill lägga en av gift på alla med Internetuppkoppling istället för på skatten? Det skulle betyda att man skulle kunna kräma ur väldigt mycket mer. Tänk alla ungdomar med en Internetuppkoppling via sin telefon som idag varken betalar skatt eller tv-avgift men antagligen ändå ser på tv.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-23 08:51

Förra året, 2012, var avgiften 2076 kr/licens eller nästan 5,70kr/dag. Skulle man lägga avgiften på skatten utan att sänka den och dessutom kunna lägga ner Radiotjänst helt och hållet skulle staten dra in betydligt mer pengar. Själv tycker jag det är fel. Har ingen TV och tittar inte på programmen via nätet heller. Ett och annat program skulle jag nog se om man kunde betala för enskilda program istället för tv och radio. Läste senast i tidningen i morse att alla med dator och internetuppkoppling borde betala redan idag i och med att man kan se vissa kanalen i sin helhet redan idag via nätet. Jag som trodde att avgiften gick oavkortat till SVT och SR. Är det fel?

Först ska jag påpeka att jag inte haft TV på flera år och har inte någon tanke på att skaffa det, mest eftersom jag inte vill betala för något jag inte använder.

Om nu SVT blir irriterade för att folk (inkl. mig) som inte betalar licensen får ta nytta av deras web-tjänster så borde problemet lätt lösas genom att man som betalande medlem hos Radiotjänst kan få en inloggningskod och vips så begränsas deras web-tjänst till de som betalar.

Att nu försöka ta upp något som förs igenom först 2015 om dom har tur (ja, de har ju som några sagt försökt länge) är för mig ganska dumt när man ganska fort kan skapa en portal för inloggning likt TV4 Play. Sedan om de fortfarande vill erbjuda SVT Play ihop med inloggning så kan de väll klämma in massor med reklam. Om de nu inte får ha reklam, så kan de alltid ge reklam internt om andra program i deras utbut i stil med vad Spotify kör. Allt för att irritera och öka köpsuget för att slippa bli avbruten med reklam.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 10:25
Ursprungligen av citronsyra:

Om nu SVT blir irriterade för att folk (inkl. mig) som inte betalar licensen får ta nytta av deras web-tjänster så borde problemet lätt lösas genom att man som betalande medlem hos Radiotjänst kan få en inloggningskod och vips så begränsas deras web-tjänst till de som betalar.

Se inlägg #19.

Ursprungligen av alix:

Vill bara kasta ut en reflektion i sammanhanget: När man prenumererar på Spotify, då betalar man för all musik de erbjuder, inte bara den man lyssnar på. Apropå att vilja plocka russinen ur kakan, när det gäller SVT.

Gällande övriga sätt att ta ut licenspengarna så kan jag tycka att de borde ålägga bolagen som tillhandahåller digital-tv, så som Canal Digital/ComHem/Boxer etc, att lägga licenskostnaden på fakturan till sina kunder. Då träffar kostnaden rätt, dvs till de som har en tv.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-01-23 10:07

Betalar gärna Licensavgiften, även om jag själv ser mycket litet på SVT. Det är värt de kronorna för att ha åtminstone ett ställe med någorlunda neutral bevakning av makt och media.

Retar mig däremot mer på att jag behöver ett abonneman per TV om jag tex har C-more, Viasat eller Com hem.

  • Medlem
  • 2013-01-23 10:08

Vill bara kasta ut en reflektion i sammanhanget: När man prenumererar på Spotify, då betalar man för all musik de erbjuder, inte bara den man lyssnar på. Apropå att vilja plocka russinen ur kakan, när det gäller SVT.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-23 10:16
Ursprungligen av alix:

Vill bara kasta ut en reflektion i sammanhanget: När man prenumererar på Spotify, då betalar man för all musik de erbjuder, inte bara den man lyssnar på. Apropå att vilja plocka russinen ur kakan, när det gäller SVT.

Skillnaden är att vill man inte betala så behöver man inte. Det är inte så att Spotify tar betalt från alla som skulle kunna utnyttja deras tjänster. Vidare har de alternativet med reklam istället. Vill jag konsumera musik låt för låt och betala för det så finns alternativ för det också, via t.ex. iTunes Store.

  • Medlem
  • 2013-01-23 10:34
Ursprungligen av tawi:

Skillnaden är att vill man inte betala så behöver man inte. Det är inte så att Spotify tar betalt från alla som skulle kunna utnyttja deras tjänster. Vidare har de alternativet med reklam istället. Vill jag konsumera musik låt för låt och betala för det så finns alternativ för det också, via t.ex. iTunes Store.

Jo, men det klart att det finns skillnader. Man kan inte se tv via Spotify, exempelvis. Poängen jag hade var att man betalar för allt som tjänsten erbjuder, inte bara det man lyssnar på. Samma måste gälla public service, betallösningar för enskildheter går inte, då faller det ihop som ett korthus. Public service är och måste vara ett smörgåsbord eller buffé, och man kan inte betala mindre bara för att man bara gillar köttbullar. Jag misstänker nämligen att många som köper Spotifys enhetspris samtidigt inte har förståelse för att det finns ett sådant för public service. Och det är inte logiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 10:39
Ursprungligen av alix:

Jo, men det klart att det finns skillnader. Man kan inte se tv via Spotify, exempelvis. Poängen jag hade var att man betalar för allt som tjänsten erbjuder, inte bara det man lyssnar på. Samma måste gälla public service, betallösningar för enskildheter går inte, då faller det ihop som ett korthus. Public service är och måste vara ett smörgåsbord eller buffé, och man kan inte betala mindre bara för att man bara gillar köttbullar. Jag misstänker nämligen att många som köper Spotifys enhetspris samtidigt inte har förståelse för att det finns ett sådant för public service. Och det är inte logiskt.

Hur menar du här, i vilket tänkbart scenario skulle man kunna kunna betala för delar av SVT:s utbud? Jag förstår inte riktigt vad du menar med att inte kunna ha betallösningar för enskildheter, kan du förklara med konkret?

  • Medlem
  • 2013-01-23 10:47
Ursprungligen av zinned:

Hur menar du här, i vilket tänkbart scenario skulle man kunna kunna betala för delar av SVT:s utbud? Jag förstår inte riktigt vad du menar med att inte kunna ha betallösningar för enskildheter, kan du förklara med konkret?

Nej, jag ser inga sådana scenarier, det är det som är min poäng. Public service sänder så mycket som väldigt många inte vill betala för, och det är därför vi har licenssystemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 11:35
Ursprungligen av alix:

Nej, jag ser inga sådana scenarier, det är det som är min poäng. Public service sänder så mycket som väldigt många inte vill betala för, och det är därför vi har licenssystemet.

Dock är ju licenssystemet förlegat, alltså sättet som de tar betalt. Det är inte ok att man ska tvingas betala licensen om man inte nyttjar produkten eller har förutsättningarna för att göra det. De måste ta betalt från rätt personer.

Ursprungligen av Manglobe:

[...] men att kunna få hem välgjorda reportage från SR:s hemsida helt gratis väger upp oerhört mycket för mig. [...]

De ämnar ju inte att de ska vara gratis, hence tv-licensen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 11:39
Ursprungligen av zinned:

Dock är ju licenssystemet förlegat, alltså sättet som de tar betalt. Det är inte ok att man ska tvingas betala licensen om man inte nyttjar produkten eller har förutsättningarna för att göra det. De måste ta betalt från rätt personer.

Det gör dom. De få som inte nyttjar SVT eller SVT-Play och de som skiter i att betala trots att de nyttjar lär ju inte betala licens i fortsättningen heller.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 11:47
Ursprungligen av Gordy:

Det gör dom. De få som inte nyttjar SVT eller SVT-Play och de som skiter i att betala trots att de nyttjar lär ju inte betala licens i fortsättningen heller.

Det finns, som nämnt i denna tråden, sätt att komma närmare ett bra betalningssystem. T ex så kan de göra som jag skrev i #34, dock innefattar det inte datorer/surfplattor/telefoner. Då leds man in på en annan, kanske ännu bättre lösning - att SVT får se till att säkra sitt eget material så att bara de som har gjort rätt för sig kan ta del av det. Det kan t ex vara genom ge en användarkod till de som har betalt tv-licensen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-23 11:51
Ursprungligen av zinned:

Det finns, som nämnt i denna tråden, sätt att komma närmare ett bra betalningssystem. T ex så kan de göra som jag skrev i #34, dock innefattar det inte datorer/surfplattor/telefoner. Då leds man in på en annan, kanske ännu bättre lösning - att SVT får se till att säkra sitt eget material så att bara de som har gjort rätt för sig kan ta del av det. Det kan t ex vara genom ge en användarkod till de som har betalt tv-licensen.

Varför krångla till det? Låter inte som en bättre lösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 12:11
Ursprungligen av Gordy:

Varför krångla till det? Låter inte som en bättre lösning.

Hur är det krångligt? i stort sett alla tjänster som nyttjas via nätet idag är kopplade till någon form av konto, inga problem där.

Ursprungligen av ace4711:

Du får det att låta som en princip, att man aldrig skall tvingas betala för nåt som man inte vill ha, och jag tvivlar på att du ens själv är renlärig.

Generellt, ja.

Ursprungligen av ace4711:

DTyp, försvar, sportevenemang, kärnkraft och sjukvård. Vårt land är fulla av exempel där vi via lagar tvingar medborgarna att betala för saker och ting, fast den enskilda individen kanske inte vill. Detta gäller ALLA länder. Detta betyder såklart inte att allt här i världen måste finansieras med skatter/avgifter, men det skjuter ju hela principdiskussionen i sank...

Så klart, men nu gäller inte detta några samhällsbärande inrättningar utan det gäller tv. Plain and simple.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-01-23 12:22
Ursprungligen av zinned:

Så klart, men nu gäller inte detta några samhällsbärande inrättningar utan det gäller tv. Plain and simple.

Public service är en samhällsbärande inrättning. Du kan ju alltid höra med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-23 12:36
Ursprungligen av gunek:

Public service är en samhällsbärande inrättning. Du kan ju alltid höra med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Ok, går man på det spåret så kan man ju samtidigt börja diskutera vad det är för innehåll de ska få lov att spendera licenspengarna på som jag då enligt lag är skyldig att betala om jag har en tv- eller radiomottagare. Likadant så bör ju då staten förse mig med en mottagare och samtidigt lägga licensen på skatten, ifall nu detta är att klassas som så samhällsbärande.

Jag är inte av den åsikten att SVT/SR är samhällsbärande idag.

Bevaka tråden