Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 vs Pc

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Helt ärligt tror jag att om det imorrn kommit en 77,56Ghz G9 med 18 processorer så hade även den gott i botten med en dålig musiker vid tangentbordet.

mm... och det gör jag med på en 400mhz G3 !!!
Men nu är det så att man har gått över till virtuella instrument mer & mer.. och då fungerar det inte på datorer som inte klarar att hantera det.

Jag hade en G4 1ghz... kunde inte ens köra ( 1 ) st XPhraze http://www.steinberg.net/en/products/vst_instruments/xphraze/index.php?sid=0
och det är bra eller ????

Nu kan jag köra många men när du plockar upp 3-4-5 st sådanahär krävande plug-ins så blir antingen latencyn så seg att du inte kan lägga in s¨ng på musiken som du lyssnar på i bakgrunden.. alltså får man stänga av väldigt många VST syntar om man vill få ner latencyn eller spela in virtuella spår till Audio mm... Allt går komma förbi och allt fungerar med en G5:a
Men att få allt som MIDI när det gäller Audio det är ju det som är det intressanta så man kan redigera in i sista sekund.

Xphraze fungerar klockrent på en P4 med 1,6 Ghz.. på en Dual G4 går den knappt heller..
Och det är testat av många jag känner på olika datorer.

Så sluta snacka om hurvida man är bra eller dålig musiker för att datorn inte pallar med ... VST syntar är nytt.. och först nu kan man med dagens datorer köra det som man för några år sedan inte trodde var möjligt, men nu när man kan det vill man ha mer & mer... för nu vet man hur det skulle kunna fungera om det var ännu snabbare!

Xphraze är specad till P3 600Mhz eller bättre
G4 400Mhz eller bättre... men som sagt... verkligheten är inte alltid samma som specarna!
En G4 1Ghz klarar knapp 1 Xphraze ta pianoljudet det hackar så det står härliga till.
På G5:an fungerar den grymt inga problem med hack men lägg till fler pluggar som trummor och Pads från Atmosphere så märker du snart att även G5 Dual ger vika.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Hahahahaha...
Sluta snacka om saker du inte har ett jävla hum om snälla !

Bla bla bla

Det spelar ju ingen roll vilken dator du har, pc, mac, amiga, C64 eller hur snabb den är. Får du en snabbare dator kommer du ju bara ösa på massa extra skräp och få den på knä. Vad är det det för vits med det? Är det inte bättre att lära sig hantera det man har först?

Gör man inte det så är man således rätt kass.

Att inte du göre en låt på Amiga då

Annars är du JÄVLIGT KASS !!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Vad är det det för vits med det? Är det inte bättre att lära sig hantera det man har först?

Gör man inte det så är man således rätt kass.

Kan ju bara meddela dig att jag står som support både för PC & MAC plattformen vad gäller både System och Musik program - Uppdateringar och installationer... så ännu en gång... ta reda på vem du snackar med innan du vräcker ut dig massa dynga!
Vet nog vad som är optimalt system och inte... Vet du det ?

Vet du om något som heter PowerCore ?
Det är en Extern burk via FireWire som har inbyggda processorer som har en enda uppgoft att köra de pluggar som medföljer..
Du kan inte köra en sådan Plugg direkt i datan för att den är för processorkrävande alltså har man en extern källa till det... är det skräp ??
Det är en proffsproduk med masterings effekter som kostar mer än du har råd med.
men det är väl bara dynga

Att du inte försöker göra lite nytta istället som att spela spel eller lek lite i textredigeran...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-01 22:30

Mycket stenkastning och påhopp här. Vart leder detta egentligen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Att inte du göre en låt på Amiga då

Annars är du JÄVLIGT KASS !!!

Men för helskotta, väx upp nu.

Hur vore det om motif först lärde sig textredigeraren och lät den kolla stavfelen innan han postar dylika kommentarer

Citat:

Att inte du göre en låt på Amiga då

Snacka om att kasta sten i glashus...;)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 00:14

Nivån på språket i den här tråden finns det mycket att säga om. Hur vore det med lite stavning och grammatikkontroll manuellt före postning? Min 10-åriga brorsdotter skriver bättre svenska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nivån på språket i den här tråden finns det mycket att säga om. Hur vore det med lite stavning och grammatikkontroll manuellt före postning? Min 10-åriga brorsdotter skriver bättre svenska.

Konstigt att vad man än säger på denna sajt så blir det påhopp..

Kan ni inte ta något eller ?

Är det JÄMNT JAG SOM HAR FEL ÄR DET VERKLIGEN DET ???

Är jag DÅLIG för jag kan få en G5:a på knä ??
Den som HAR lite i huvudet vet bättre.... men det är väl det man irriterar sig på att det sitter småglin som studenter och mesar som inte kan ett skit utan bara öppna sin käft.
Kom med ngt vettigt istället...
Denna tråden handlade om PC vs Mac.Jag blir ju mörkrädd av att vara macanvändare när man inser hur många idioter det är som är användare av dem.. bara det gör ju att man funderar på att lämna mac.

Sen sägs det MEN JAG HAR SETT ATT DEM HAR MAC FÖR JAG KÄNNER MASSA SOM JAG VET ATT DEM HAR MAC FÖR DÅ ÄR DET SÅ NÄR JAG SÄGER SÅ...

Kom till verkligheten... mac är inte störst och kommer ALDRIG att bli oavsett vad du/ni tycker.. sorry men så är det och kan folk inte läsa denna tråd utan att konfrontera hela tiden med ohyffsat snack om att mac är guds gåva så läs inte starta en egen tråd om Mac är bäst istället då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av xplane
Hur vore det om motif först lärde sig textredigeraren och lät den kolla stavfelen innan han postar dylika kommentarer

Snacka om att kasta sten i glashus...;)

Sorry men jag skrev det på 1 sek och då blev det fel ursäkta mig !
Men har du inget annat för dig än att sitta och läsa igenom alla inlägg om det finns stavfel så tycker jag synd om dig, jag lovar det finns mkt roligare saker här i livet!
Och jag tror alla förstår vad man "menar" ändå fast man stavar lite f.l.e

Motif, du får börja utnyttja "freeze"-funktionen i Logic lite mera......

I mina öron låter det konstigt att din 2x2 G5 går på knäna med de Pluggar/syntar du "specar". Jag har hitills lyckats att få min 2x867 att taappa lusten på en enda låt, men då är allt väl tilltaget också när det gäller Audio och vituella instrument/pluggar.

Men som sagt, använd lite mera "freeze" så länge tills Apple uppdaterar. Eller skaffa en PC om det nu är så att prestandan är så mycket bättre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Förlåt, jag menade inte att vara off topic, och jag har avlagt ett helig löfte att inte ens läsa en datorkrigsdiskussion. Men om kreativiteten sitter i hastigheten på datorn, så undrar jag varför jag skapades… äh nu skiter jag i det.

Du gör inget bättre eller sämre på PC eller Mac, så skit i't. Tyck om din dator istället!

Jag ska nog i efterhand lägga in detta till mina nyårslöften oxå.

Det blir aldrig någon konstruktiv diskussion.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Motif, du får börja utnyttja "freeze"-funktionen i Logic lite mera......

I mina öron låter det konstigt att din 2x2 G5 går på knäna med de Pluggar/syntar du "specar". Jag har hitills lyckats att få min 2x867 att taappa lusten på en enda låt, men då är allt väl tilltaget också när det gäller Audio och vituella instrument/pluggar.

Men som sagt, använd lite mera "freeze" så länge tills Apple uppdaterar. Eller skaffa en PC om det nu är så att prestandan är så mycket bättre.

Nr 1:
Kör inte Logic

Nr 2:
visst kan man köra freeze, men är inte det utlimata att inte använda sig av detta samt mixa ner till audio. Vem säger att G5 är bra så den kommer hålla i flera år, jag ser morgondagens ljus nu.. och där ser jag inte Dual G5 tyvärr.
Som det är nu funkar den perfekt till det jag har den till ... men det kommer nytt hela tiden och mer krävande så att säga att denna maskin inte går att få på knä stämmer inte det är ingen superdator... inte heller PC... men de som sitter på PC kör med mindre specar för att klara av samma uppgifter eller hur!

Så då är det väl programen som skrivs för dåligt till Mac.

Men missförstå inte mig.. Mac OS X är helt klart mitt system för musik och att jobba med en Mac är riktigt kul, men att inte vilja ha mer prestanda än det man har .. det vill man, särskillt till morgondagens pluggar.. och nu när inte ens dagens pluggar knappt orkar så!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 13:45

Ah, vad det är skönt med en ignoreringslista ibland!

Enligt tidningen Maximum PC så förlorar G5 alla benchmarks utom ett fåtal.

För att skriva ner prestandan kan jag nämna ett fåtal av benchen.

De maskiner som testades:

P4 Extreme Edition 3.2GHz, Radeon 9800 Pro
AMD Athlon 64 FX-51, Radeon 9800 Pro
Apple G5 Dual 2GHz, Radeon 9800 Pro

Benchmark:
G5 Athlon 64 P4EE

Matemathica 6.0 997 sec 572 sec 639 sec

SETI@HOME 173 min 106 min 111 min

UT2003 80 fps 332 fps 334 fps

QT 6.3 Export to MOV 706 sec 803 sec 744 sec

InDesign Export to PDF 61 sec 47 sec 46 sec

Bibble/MacBibble 240 sec 451 sec 354 sec

Photoshop 7.01 All Filt. 330 sec 269 sec 266 se

Slutsatsen är att mycket beror på att G5 förlorar mycket pga att många program ännu inte utnyttjar G5, men att det kommer ta flera år innan det händer.....

För Pentium 4 tog det 3 år innan programmen utnyttjade den nya arkitekturen enligt Maximum PC.

Allt finns att läsa i senaste Maximum PC, December-2003 numret.

Senast redigerat 2004-01-04 00:35
  • Oregistrerad
  • 2004-01-03 22:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Enligt tidningen Maximum PC så förlorar G5 alla benchmarks utom ett fåtal.
Allt finns att läsa i senaste Maximum PC, December-2003 numret.

Vill man ha andra resultat kan man läsa någon annanstans…
Det är som med religion - man kan få sig det man vill till livs i därför lämplig text…

Lite tråkigt att våra moderatorer inte gör något åt uppenbara flamewars! :rolleyes:

tråden började relativt bra. Sen blev det lite mindre konstruktivt. Dom sista sidorna var mest onödiga person angrepp.

Det är roligt att läsa, men långt ifrån bra för forumet på sikt. ..

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 00:53

Bra - för att man får reda på vilka man kan "stänga av" och "slippa läsa" i fortsättningen. Sad but true.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Bra - för att man får reda på vilka man kan "stänga av" och "slippa läsa" i fortsättningen. Sad but true.

Så om jag är med på den listan kan du inte läsa detta? Coolt. Borde skriva nåt elakt men jag kommer inte på nåt

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 01:05

Istället för meddelandets innehåll får man en länk. Klickar man på den kan man läsa inlägget. Men det gör man ju bara om man verkligen vill, vilket men i regel inte gör.

Denna person finns på din ignoreringslista. Klicka [här för att se inlägget.]

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 01:15

Du är inte med på listan, Rickard...

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Du är inte med på listan, Rickard...

Ok. Då blir det till att hålla sig lugn då!

Såg just att motif nu säljer sin G5a- dags för en "supersnabb" PC kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Nope!
En snabbare Dual är redan beställd..
Vilken får ni väl se på Expon... mer kan jag inte säga.
Bra att ha kontakter ibland i allafall
Har redan sagt för mkt.. men det får jag väl ta.

Har man sagt A får man säga B. Nu tycker jag du ska berätta vad du vet. Även gällande annat som kan tänkas komma.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Du är inte med på listan, Rickard...

Vem är med på listan, är jag med på din svarta lista?

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Vem är med på listan, är jag med på din svarta lista?

Det är väl JAG... antar jag
Men det stör inte mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-04 12:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Har man sagt A får man säga B. Nu tycker jag du ska berätta vad du vet. Även gällande annat som kan tänkas komma.

Det kommer nya G5-bestyckade Xserve. Har jag personligen fått bekräftat från Apple Sverige, okänd person.

10GB iPod kommer även att tas bort ur sortimentet. Om det kommer en liten smidig ersättare eller ej (som diskuterats i många andra trådar) vet jag inte.

Vet du om det kommer nya Cinema Displays?

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Det är väl JAG... antar jag
Men det stör inte mig.

Finns väl chans att man är med eftersom han inte svarar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Nope!
En snabbare Dual är redan beställd..
Vilken får ni väl se på Expon... mer kan jag inte säga.
Bra att ha kontakter ibland i allafall
Har redan sagt för mkt.. men det får jag väl ta.

Hmmmmm Motif. Drev du med oss eller hade du bara en dålig källa? Och säljer du fortfarande din Dual?

Bevaka tråden