Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 vs Pc

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-30 01:26

Somliga personer tycks tro att en PC är något oupptäckt som ingen macare vet om att man kan springa in på SIBA och köpa för en spottstyver.

Alla i min omgivning använder skiten men jag skulle aldrig få för mig att byta.

Möjligen för att få lite mer spänning i datorinnehavet med virusattacker och annat skoj att tampas med.

Hur som helst så är dessa diskussioner totalt meningslösa. Om du vill diskutera PC vs. Mac, gör det någon annanstans.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 10:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det jag ville ha fram var att alla dessa trådar som hela tiden vinklas in på hur mycket mer man får när man köper PC osv inte fyller någon som helst funktion, de är bara jobbiga att läsa.

1958 visningar och 61 poster för något som ingen vill läsa. Hmm, det är något som inte stämmer här.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
1958 visningar och 61 poster för något som ingen vill läsa. Hmm, det är något som inte stämmer här.

Folk är nog inne och kollar efter "mustiga ordväxlingar"

Fast om jag skall sammanfatta min peze-erfarenhet - vilken inte är äckligt liten eftersom jag sitter på joxet dagligen - så är Win ungefär som gamla MacOS : Går bra som fan så länge man inte gör mer än en á två saker åt gången, och så länge man inte jobbar mot nätverk för då saggar en process som inte hittar det den söker allt annat otroligt. Båda dessa saker drabbar ju inte alls OSX på samma sätt... Men om man nu bara gör en sak åt gången? Ja då är en peze snabb för pengarna

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Nuförtiden ska den intresserade hålla ögonen på
Lindows - inte riktigt där än men verkar ha fattat ett och annat.

De har fattat var man ska sno sin hemsidedesign?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
miri, ta det inte helt ordagrant.
Det jag ville ha fram var att alla dessa trådar som hela tiden vinklas in på hur mycket mer man får när man köper PC osv inte fyller någon som helst funktion, de är bara jobbiga att läsa.
Ingen av oss har valt Mac för att det är den snabbaste och billigaste datorn, utan för att det är den vi trivs bäst med.
Dessa inlägg om hur bra en PC man köper på SIBA är skulle säkert göra sig bra i något generellt datorkrigsforum, men det är väl ändå inte det som 99mac handlar om?
cal sammanfattade det bra i sitt senaste inlägg i den här tråden - allt för många trådar som börjar intressant har spårat ur i ett meningslöst Mac vs. PC-tjaffs, ofta på grund av att någon kommer dragandes med "jag köpte PC XXX på XXXX för XXX kronor, och den är mycket bättre än en Mac!!!".
Det blir bara jobbigt.

Sen undrar jag om det inte finns ett liv utanför detta forum eller ?

Det är väl bara att strunta i att läsa det man inte vill, låt folk skriva vad de vill annars kan ni ju köra en sekt forum istället.

Vem skriver at Siba säljer PC som är bättre än mac ? förlåt men jag måste missat det..
Appla gör reklam för Världens snabbaste dator men kan inte hålla upp till det... så alla köper inte mac för utseendet och OS:et man vill väl för f..n ha en snabb dator när man betalar dryga 32.000Kr inte för att den är snygg.

Baken är som smaken!

En PC kan aldrig bli som en Mac och en mac kommer alltid vara dyrare med sämre prestanda än PC... ändå kör man mac det visar att den har annat man inte kan gå ifrån.. Men tanken slår sig oftare och oftare... nästa gång man byter dator kommer det då vara mac ??

För varje gång så tittar man in mer vad konkurrenterna har att erbjuda.. skulle PC släppa ett helt nytt OS som är likhet med OSX... OJ OJ oj då tappar mac många användare, men att PC skulle ta fram bättre än den skiten de har idag skall ju vara osagt.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-30 11:22

Visst, den här tråden tex. såg man ju redan på rubriken vad den skulle handla om, så här vet man vad man kan förvänta sig.
Däremot har det varit många andra intressanta trådar som har spårat ur totalt till något meningslöst PC vs Mac-tjaffs. Det är det som jag (och förmodligen bra många fler) vill slippa. Datorkrig hör helt enkelt inte hemma på 99mac.
Med det sagt så gör jag ett försök till att dra mig ur den här diskussionen nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 11:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Visst, den här tråden tex. såg man ju redan på rubriken vad den skulle handla om, så här vet man vad man kan förvänta sig.

Jo men alltså, tråden handlar egentligen om hårdvara. Apple PowerMac G5 mot alternativen. Eller hur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 11:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
(Lindows) har fattat var man ska sno sin hemsidedesign?

Plagiat av Apples hemsida är faktiskt en indikator på att ett företag har Apple-ambitioner. Samma sak med go-l.com.

Det verkar som att, när man bestämt sig för att konkurrera med Apple är första steget att kopiera de glansiga navigeringslisterna på hemsidan

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Visst, den här tråden tex. såg man ju redan på rubriken vad den skulle handla om, så här vet man vad man kan förvänta sig.
Däremot har det varit många andra intressanta trådar som har spårat ur totalt till något meningslöst PC vs Mac-tjaffs. Det är det som jag (och förmodligen bra många fler) vill slippa. Datorkrig hör helt enkelt inte hemma på 99mac.
Med det sagt så gör jag ett försök till att dra mig ur den här diskussionen nu.

:D!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson

:D!!!

Titta du är ju sötare utan glasögon

*sorry* var bara tvungen

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-02 00:00

Macar:
Dyra. Snygga. Stadigt OS. Värdelös att gamea på.

Peze: Tvärtom.

Det är därför jag har en av varje...fast nu har jag ju en x-box istället, så pezen känns mindre och mindre lockande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-02 04:50

Det här med att jämföra G5 2x2 med xeon eller P4 är inte särskilt korrekt. Alla som inte bott i en garderob senaste halvåret vet att G5:an är en 64-bitarsprocessor. Ska man jämföra den med NÅGOT, borde det vara SUN:s UltraSPARC III eller SGI/MIPS R16000... Kanske Intels Itanium2...?

64-bitarsteknologin är för snabb för att jämföras med i586 med någon relevans!!
Visst, vad kan de erbjuda i närheten av G5:ans pris, men tekniska jämförelser bör väl vara någorlunda rättvisa..
Jag kommer köpa en G5:a ASAP, så mig behöver ni inte övertyga

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-02 05:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat
Det är därför jag har en av varje...fast nu har jag ju en x-box istället, så pezen känns mindre och mindre lockande...

Jag har åxå en x-box

/ E

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-02 07:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Jag har åxå en x-box

/ E

Undrar om MS kommer stämma APPLE nu - istället för tvärtom - för typ varumärkesintrång...

Citat:

Skrevs ursprungligen av tomcat

Undrar om MS kommer stämma APPLE nu - istället för tvärtom - för typ varumärkesintrång...

OS X var före Xbox, no?

Det hela handlar för mig inte enbart Mac Vs Pc utan även support, och servis!

Jag ser i det stora hela är när jag drog igång en massiv Mac kampanj i vårt lila företag, för att gå över till mac! Det första var virus mängden är nästan obetydlig, Stabilitet i systemet och Os X, Apple’s totalkonceptet är mycket bättre på papper än konkurrenterna!

Medan Apples ena svag punkter har varit Att i mitt fal har supporten i Sverige total havererat, även kundkontakt har varit under all möjlig kritik som går att ge Apple!

Visserligen får väl jag som kund skylla mig själv att jag köpte en rev A PowerMac G5 Dual.
Men att diskutera vilken maskin som är snabbast är näst in till löjligt när alla vet att Pc nästan alltid är snabbare än Mac!

Sedan att smutskasta varandra är löjligt i dagsläget, har man en bra Pc och har koll på vad som installeras på maskinen så är Pc minst lika stabil som Mac, Det är fakta!
Lika så med macen det räcker att man installerar något skit program eller drivis så havererar macen med os X direkt!

Sedan kan man dra upp olika scenario för respektive plattform att vilja hävda att inte alls är fallet för just din dator medan för andra kan det vara annorlunda, oberoende vilken plattform man använder!

Vad jag egentligen vill ha sagt är att det ofta hänger på fler saker än endast datorn i dess fysiska mening utan även hjälp och support samt inte minst reparationen av en dator ska gå undan och inte låta kunderna att vänta!
Apple måste vara mer kund vänliga mot slutkunden, där just servis är en viktig del i argument att över huvud taget köpa en mac, för datorer går sönder oberoende vad andra säger!

Där har ju en Pc litet övertag att oftast kan man ta ut den delen som är trasig och bara få den utbytt mot en ny! Medan Apple vill att man ska lämna in hela datorn, som i värsta fall kan ta veckor att få reparerad vilket det inte alls är intressant för en kund!
Här har Apple mycket kvar att göra anser jag!

Sedan att köra med ordkrig vems plattform som är oöverträfflig jämte mot den andra är ju helt sjukt! Kör båda plattformarna så sliper man ha krig ! Pc är ju så bilig att nästan alla kan köpa sig en!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Men att diskutera vilken maskin som är snabbast är näst in till löjligt när alla vet att Pc nästan alltid är snabbare än Mac!

Vilken PC då? En Dual 2GHz G5 är snabb som attan. En dual opteron kanske? Men en sådan processor kostar ca 9000 om du ska ha 2.0:an.
I sin prisklass (25 - 30 000) är väl ändå G5:an oöverträffad ännu?

Nja pris på en dual opteron( självbuygge ) är väl mycket lite i pris som skiljer sig åt mot en dual G5 !

Sedan är ju frågan hur snabb dual G5 är i verkligheten och inte i fabriks test som apple har gjort!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 20:32

Jag har inte läst så många "ordkrigs-trådar". Jag tycker att det är intressant att läsa trådar som denna. För mig får folk gärna förklara varför mac är bättre än pc!

Head to head, Dual 2Ghz G5 vs Dual 2GHz Opteron

G5 vann alla tester utan speltestet (vilket inte är så förvånande), och förvånande nog.. Photoshoptestet. På det stora hela vann G5:an dock. Och den var dessutom ca $600 billigare än G5:an. Så du kan nog vara lugn, Hunter78, du har fått valuta för pengarna

  • Medlem
  • 2003-12-28 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Head to head, Dual 2Ghz G5 vs Dual 2GHz Opteron

G5 vann alla tester utan speltestet (vilket inte är så förvånande), och förvånande nog.. Photoshoptestet. På det stora hela vann G5:an dock. Och den var dessutom ca $600 billigare än G5:an. Så du kan nog vara lugn, Hunter78, du har fått valuta för pengarna

Det verkar som dom inte körde Photoshop CS på G5:an. Säkert därför den var långsammare. Sedan framgick det inte om dom hade uppdaterat PS med G5 pluginen som finns för Photoshop 7. Angående grafiken så hade G5:ans Radeon 9800 "bara" 128mb minne, medan Opterton maskinen säkert hade 256mb eftersom det var en snabbare modell. Så man kan nog säga att med lika grafikikort och Photoshop CS på båda så skulle G5:an varit lika snabb eller snabbare i speltesten och kanske även i PS testen.:)

Två saker skulle jag vilja flika in.
1. För mig är det i princip viktigare att vet hur mycket snabbare den nyaste macen är i förhållande till den jag har nu. Jag vill inte ha en pc däremot en snabbare mac.
2. Mest intressant hade det väl blivit om man hade kört samtliga test samtidigt. Jag gör ofta många saker samtidigt, rippar mp3, surfar och kopierar filer på samma gång. Är inte macen vassare än pc på att göra flera saker samtidigt, det vill säga multitasking?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-28 19:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Är inte macen vassare än pc på att göra flera saker samtidigt, det vill säga multitasking?

Ja, eller hur mycket snabbare G5:an är på att göra allt samtidigt mot tidigare macar kanske? En pc är ej aktuellt för min del heller. Känner inte för linux och Windows kommer inte på fråga. Har för många burkar med det OS:et på här hemma (ej mina).

PC vs. Mac diskussioner har vi i överflöd redan. De flesta på det här forumet är nog föga intresserade av hur många procent snabbare den ena plattformen är jämfört med den andra. Så länge de spelar i samma "hastighetsdivision" är jag nöjd. Valet av plattform görs utifrån andra faktorer som nämnts en 10-15ggr tidigare i tråden.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Är inte macen vassare än pc på att göra flera saker samtidigt, det vill säga multitasking?

Jag vet inte...
Tycker knappt att det märks när man gör flera saker samtidigt i Win-XP.
Macen körs snabbt i botten.
Kanske beror på att många program käkar upp hela processorn. Exempelvis StuffIt-programmen och det där bakgrundsprogrammet som kollar och monterar .dmg-dokument i Mac OS X 10.3.x.

  • Medlem
  • 2003-12-29 14:07

Med en dåres envishet: den PC som snabbast kan starta upp OSX, den köper jag.

  • Medlem
  • 2003-12-29 14:38

Precis den PC som har osx och är billig snabb och framförallt snygg ...den köper jag

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-12-29 18:15

photoshop CS är långsammare på mac än gamla PS7 + plugin enl test av barefeats

Det stora dilemmat med Apple är just flexibiliteten jämfört med PC som Hunter78 säger.

Jag är ingen Mac ägare men har funderat switcha just beroende på att Apple för första gången lanserar ett vettigt operativ baserat på Unix vilket faller mig i smaken eftersom jag kommer från den bakgrunden.

Apple saknar flexibilitet just när det gäller valfriheten, dom har missat mycket med detta och det är en av dom stora anledningarna jag tvekar just nu switcha.

Som tekniker vill man ha friheten att "själv" fixa med sin dator om den pajar och man vet oftast själv vilken komponent som gått sönder.

Att då sitta med Apple support i en luren och förklara problemet med att dom ska envist gå igenom deras Topp-20 frågor så känns det helt fel.

Man ska inte behöva skicka in hela datorn bara för att en liten grej pajar.

Om Apple kan lära sig vara "Open-Source" med sin hårdvara som i PC-världen så kan jag ta en tankeställare om jag ska switcha.

Just nu känns det som jag kommer känna mig handikappad och låst med Apple där dom bestämmer användarnas öde.

Citat:

Skrevs ursprungligen av maco
Precis den PC som har osx och är billig snabb och framförallt snygg ...den köper jag

Du kommer väldigt nära kan jag säga om du kör senaste SuSE med en PC och lite fixande.:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Head to head, Dual 2Ghz G5 vs Dual 2GHz Opteron

G5 vann alla tester utan speltestet (vilket inte är så förvånande), och förvånande nog.. Photoshoptestet. På det stora hela vann G5:an dock. Och den var dessutom ca $600 billigare än G5:an. Så du kan nog vara lugn, Hunter78, du har fått valuta för pengarna

Skillnaden är just den att med Opteron maskinen i detta test kan du trimma med diverse BIOS inställningar jämfört med en G5 som är mestadels bara plugga in strömkontakten och sen köra, dvs PnP.

Det yttterliggare en av fördelarna med PCns arkitektur, du kan göra nästan vad som helst om du har kunnandet, med Macen är du begränsad till vad Steve Jobs vill att du ska göra.

Detta gäller dock om du bygger din egen maskin, vad jag vet så har Dell bland annat låst massa inställningar, eller gömt i BIOS för att användarna inte ska pilla och sen ringa supporten med massa frågor dom själva ställt till med.

Men ingen riktig PC entusiast köper en fabriksmonterad maskin, det är som att köpa en Apple.

PC handlar om valfrihet och då bygger man ihop en dator som passar sin budget själv om man har kunnandet eller låter kompisen sätta ihop den.;)

Bevaka tråden