Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X v. 10.2.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kalibrera batteriet hjälpte inte för mig, att resetta PMU (desperat) gör ingen skillnad heller här, det är inte bara att tiden visar fel, den fysiska batteritiden har verkligen halverats, och jag kan verkligen isolera det till att det uppstod efter 10.2.8.

Det konstiga är väl mest att efter en formatering så tycker man att såna ändringar bör vara borta, men det har tydligen lagt sig nån annanstans.

Sitter på en tipb häck 550/512 16 grafik. Jag brukar spela moh över internet då och då. Med 10.2.8 har spelet verkligen tvålat till sig. Går hur bra som helst med maxinställningar överallt. Vissa banor ( the bridge t ex) har tidigare vart lite småsegt, men nu är det helt felfritt. HEJA!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 08:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av strofse
/.../det är inte bara att tiden visar fel, den fysiska batteritiden har verkligen halverats, och jag kan verkligen isolera det till att det uppstod efter 10.2.8./.../

Det låter som om datorn inte går ner i hastighet vid slöanvändande utan går på max hela tiden...
Hände det något, gjordu du något efter 10.2.8 och innan du såg att tiden verkligen hade halverats?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 09:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Har tiden halverats på riktigt eller bara angivelsen av tiden? Som stfm skriver och som det påpekats tidigare i tråden så verkar batteritiden vara lika bra som innan, det bara anges fel. Så ta det lilla lugna va?

Nee. Min batteritid blev också nästan halverad på min BP12". Visserligen var inte den först angivina tiden särskillt korrekt, men inte var den faktiska tiden i närheten av vad det var dagen innan...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det låter som om datorn inte går ner i hastighet vid slöanvändande utan går på max hela tiden...
Hände det något, gjordu du något efter 10.2.8 och innan du såg att tiden verkligen hade halverats?

Har inte gjort någonting egentligen förutom att formatera och installera om 10.2.4.
Måste ju finnas nån lösning för detta, vore trist att behöva skicka iväg den till apple. Jag menar, om dom orsakat det via mjukvara så måste det ju nästan gå att fixa på samma sätt, det är lite trist att bara kunna använda datorn i knappt 2h nu..
Om datorn går ner i vila vid slöanvändande vet jag inte, strömspar funktionerna är inställda på att den ska göra det. Går det att kolla på nått sätt?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 09:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av strofse
Går det att kolla på nått sätt?

Tja, Prova att jämföra tiderna mellan "liten" strömsparning och "stor" (häjja svänskan)...
Blir det olika funkar den biten - blir det samma så funkar inte den biten...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 09:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av strofse
Har inte gjort någonting egentligen förutom att formatera och installera om 10.2.4.

Det låter allvarligt om en grundläggande nedgradering inte hjälper. Har du testa att åter nollställa PMU och dyl? Ökar inte batteritiden för varje ny laddning?

jag vill minnas att detta har hänt en gång tidigare med OSX, att en systemuppgradering sänkte bärbaras batteritid dramatisk. Vad blev lösningen? hur agerade Apple då?

Jag har nollställt PMU, nvram, zappat pram. Ingen skillnad, jag ser verkligen % halten på batteriet sjunka stadigt, otroligt frusterande. Har laddad ur helt och sen laddat upp fullt 3 gånger nu. Ingen skillnad. Datorn är ca 3 veckor gammal också så.. batteriet ska det inte va något fel på (det är en iBook 900 btw).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 09:41

Samma här, nollställt nvram, laddat ur batteriet men fortfarande vesäntligt lägre batteri-tid. (Nu är det faktiskt mindre batteri-tid och inte bara angivelsen som jag tidigare trodde..) Blää jag tycker apple skall fixa detta snart innan hela den bärbara publiken gör revolt och börjar välta skrivbord och ropa "Mera batteri-tid åt folket!"... Eh, nåt sånt iaf...

Citat:

Skrevs ursprungligen av strofse
...det är lite trist att bara kunna använda datorn i knappt 2h nu...

Lyxproblem - jag klarar en kvart ungefär... Vid en tidigare uppdatering halverades batteritiden på min tiBook från ca 1,5 timme till 45 min. Nu från 45 min till 15 min... Undrar om batteriet tar skada av de här frekventa i och urladdningarna..?

Sitter b t w i telefon med apple nu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 10:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Min skärm är svart, endst en muspekare...

Jag får ett svart tjockt block under menyraden innan skrivbordet ritas upp

Edit: Nätverksanslutningen krånglade också, men det är fixat. (G4 500 Sawtooth)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 10:48

Det är tydligen rätt så många som har problem med batteri-tiden eller vad det nu är:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.5999defd

Så man får la plugga i datorn i väggen och vänta på bättre tider..

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Sitter b t w i telefon med apple nu...

Uppdatering:

färdigsnackat med apple - hade 2 problem; batteritiden och att färgen flagnar på ramen kring datorn...

Budet på batteritiden var att installera om Jaguar - inte så kul...

Tyvärr, sa Karin på kundtjänsten, så kunde de inte göra något åt mitt färgproblem - hon kunde inte förlänga garantitiden för det...

Men, sa hon, jag ser även här att du har problem med ditt batteri... Jag kan förlänga garantin för det och då kan du ta ramen på det också.

Så... jag får nytt batteri och ny ram!!!

Antagligen bara tur för jag har snackat med dem förut om mitt batteri efter en tidigare uppgradering och då gick det inte alls...

Men 15 min batteritid - hallå!?

Teknikern jag talade med sa att batteritid och övriga problem var kända och var mkt tillmötesgående.

Han sa även att Apple är ledsna för de problem det ställt till med och att det är pinsamt för Apple att de släpper en ej fungerande uppdatering.

Men faktum kvarstår dock - min dator har fått en sinnessjuk vitamininjektion - går som på steroider (eller nåt)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-25 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Men faktum kvarstår dock - min dator har fått en sinnessjuk vitamininjektion - går som på steroider (eller nåt)

"book on speed"
Inte undra på att den drar käk då...
Kanske läga att peta hela cd-driven full med smågodis

Den här artikeln hittade jag (via Spymac.com) på Apple.com.

Har också pratat lite med apple nu, och dom är såklart väl medvetna om batteriproblemet, så.. det ska va fixat till nästa uppdatering som tydligen va påväg snart.. så det är väl bara att hålla ut..

  • Medlem
  • 2003-09-25 14:34

Orkar inte läsa ALLA inlägg här. Konstaterar bara att jag som många andra glatt klickade igång uppdateringen från Programuppdatering.

Har råkat ut för litet "kosmetiska" buggar. T ex "Anden i flaskan" fungerar inte. Fönstren stängs istället som i Mac OS 9 så att namnlisten endast blir synlig.

Dockan har återgått till att vara ej genomskinlig. Jag får leta reda på vad det är jag installerat som gjorde den genomskinlig. Minns inte nu vad det var för program.

Kör en G4 733 MHz.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 14:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Har råkat ut för litet "kosmetiska" buggar. T ex "Anden i flaskan" fungerar inte. Fönstren stängs istället som i Mac OS 9 så att namnlisten endast blir synlig.

Har du inte installerat WindowShade eller dyl?

  • Medlem
  • 2003-09-25 14:39

Jo, det stämmer WindowShade kör jag. Inte bra alltså?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 14:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
Jo, det stämmer WindowShade kör jag. Inte bra alltså?

Nä, det är nog ingen fara. Men eftersom 10.2.8-uppdateringen har en viss tendens att ställa till det med inställningarna, kan det vara värt att gå igenom just WindowShades inställningar (där man bla kan välja hur fönstret skall bete sig när man trycker på gula knappen).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-25 14:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av strofse
Har också pratat lite med apple nu, och dom är såklart väl medvetna om batteriproblemet, så.. det ska va fixat till nästa uppdatering som tydligen va påväg snart.. så det är väl bara att hålla ut..

Jag är väldig nyfiken på hur det skall lösas...

Ok, det verkar ju som om batteritiden verkligen halverats på riktigt för en del och då är det ju rätt allvarligt. Mitt batteri på min iBook är redan knäppt, det kan inte visa återstående tid och tar man procent går det bara ner till 87 procent efter nån timme och sen tar det slut. Så jag kan inte säga om 10.2.8 påverkat något här för min del.

Men: Jag upptäckte ett annat problem nu efter nån omstart. Min menyrad som brukar vara full av grejer till höger (ljud, klocka, airport, temperatur via Meteo osv) har plötsligt blivit väldigt tom. De verkar som och sakerna ha förskjutits till höger och ligger över varandra. När jag återaktiverade klockan i menyraden (som inte var aktiverad av någon anledning - trots att den alltid varit det innan) så hamnar den så man bara ser delar av siffrorna. På det hela taget mycket skumt. Vet inte alls om det har med 10.2.8 att göra och jag ska testa att starta om igen och se om det försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-25 16:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
temperatur via Meteo

Var kan man tanka?
hittade varken på macupdate eller versiontracker.

För övrigt har min batteritid också sjunkit lite men har inte märkt av det särskilt mycket.

Det enda problem jag stött på är att blåtandsmenyn försvann, och jag var tvungen att kryssa i, kryssa ur och kryssa i igen, alternativet "visa status i menyraden", innan den kom tillbaka.
Körde på batteri i drygt tre och en halv timme på jobbet innan min pb12 hotade med att somna om jag inte stoppade i strömsladden.
Antar att jag har haft tur.

Kollade nu "Software Update Log" och noterar att där inte finns en rad om att jag faktiskt installerade (stand-alone) 10.2.8 - är det samma sak hos er som gjorde samma installation ?

  • Medlem
  • 2003-09-25 17:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Kollade nu "Software Update Log" och noterar att där inte finns en rad om att jag faktiskt installerade (stand-alone) 10.2.8 - är det samma sak hos er som gjorde samma installation ?

Log: "Tuesday, September 23, 2003 00:54:20 Europe/Stockholm: Installed "Mac OS X Update" (10.2.8)"

Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Log: "Tuesday, September 23, 2003 00:54:20 Europe/Stockholm: Installed "Mac OS X Update" (10.2.8)"

Detta är ju ytterst märkligt då Du har den i logen medans jag inte har det - min version på "Systeminställningar" är version 2.1 - är det samma för dig - kan man se versionsnummer för BARA "Software Update" någon annan stans ?

Olle

Detta är ju ytterst märkligt då Du har den i logen medans jag inte har det - min version på "Systeminställningar" är version 2.1 - är det samma för dig - kan man se versionsnummer för BARA "Software Update" någon annan stans ?

Annat jag ser är i Apple Systeminformation:

Systemversion:
Mac OS X 10.2.8 (6R65)

Kernel-version:
Darwin Kernel Version 6.8: Wed Sep 10 15:20:55 PDT 2003; root:xnu/xnu-344.49.obj~2/RELEASE_PPC

Olle

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-09-25 21:44

Jag ser min installation och har inga problem hittills, har dock inte testat batterikapacitet ännu.

Bevaka tråden