Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X v. 10.2.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-23 22:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av pichia
jag tror att de _har_ dragit in den. Det kanske kommer ut en 10.2.8 rev B snart istället som inte ställer till det för alla som installerar den.

Troligen samma version 10.2.8 men annan build än 6R65...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 22:56

Man kan i alla fall ladda ned "standalone-uppdateringen".

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Man kan i alla fall ladda ned "standalone-uppdateringen".

*ler*
Hur smart är det OM dom kommit på något som behöver göras om?
Om inte så dyker den väl upp imorgon - hur många har SSH igång så uppdateringen av den (eventuellt) brådskar+

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-23 23:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Man kan i alla fall ladda ned "standalone-uppdateringen".

Det finns så många hemsidor så att Apple glömde den här att stänga av ?

Varför inte plocka ned Combo-uppdateraren ( 97 MB ) som nyss släpptes, se URL:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120244

This article contains the Mac OS X Update Combo 10.2.8 information and a link to the Mac OS X 10.2.8 software.

IMPORTANT: This update does not apply to G5 systems This update works only with PowerPC G3- and G4-based desktop and portable computers, including Power Macintosh G3, Power Mac G4, PowerBook G3, PowerBook G4, iMac, eMac, and iBook.

MacFixit skrev om detta:

Troubleshooting Mac OS X 10.2.8: Ethernet connections; Dual Display configuration; Permissions problems; more

The Mac OS X 10.2.8 Combo Updater, now available [97 MB], will resolve a number of issues when applied over a system that has been upgraded through Software Update.

Direkt för att hämta de 97 MB:en:

http://download.info.apple.com/Mac_OS_X/061-0677.20030922.PkN45/2Z/MacOSXUpdateCombo10.2.8.dmg

Hmm... ska man våga köra denna combo på sitt redan 10.2.8 uppdaterade system utan att ställa till det för sig ???

Olle

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-23 23:51

För mej är redan från början funkade OSX efter uppdateringen.
Men det är inte första gången det händer problem för alla 99mac användare, det har ju hänt problem efter varje uppdateringar. Tydligen bör man checka hårddisken ordentlig med alla olika välkända program och olika tips INNAN man börjar uppdatera OSX. Det är ju tråkigt när OSX framstår oerhört stabil (det är ju egentligen). Men men det är så mycket hårdvarukompatibel, Apple har ju faktiskt tillverkat så många datormodeller varje år. Men jag vill inte låta nedlåtande, tvärtom hurrar jag mycket för Apple och Mac OSX. Jag menar att det är sssååå svårt för programmerare att skapa stabil system och finder o samtidigt hinna med nya hårdvaruspektfikationer, samt testa fullständigt. Respekt för dom ! ! :eek:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Varför inte plocka ned Combo-uppdateraren ( 97 MB ) som nyss släpptes

Varför inte? Därför att:

Not Found
The requested URL /Apple_Support_Area/Apple_Software_Updates/downloads/GJORDE LÄNKEN KORTARE/2Z/MacOSXUpdateCombo10.2.8.dmg was not found on this server

Det verkar som om de har ryckt även den. Dax att börja vänta på 10.2.9...

/Göran

Edit: Gjorde länken lite kortare, så den inte gör hela tablen dubbelt så bred. /Jon

Tog bort en hög inlägg som tog upp det hemskt uttjatade OS X vs Windows-snacket. Här diskuterar vi 10.2.8.

  • Medlem
  • 2003-09-24 00:40

Det här luktar fisk.

Vad är det som händer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 00:44

Heder åt Apple att de tar ansvar och åtgärdar snabbt !
Nu är det bara att vänta på bättre build

batterierna räcker mindre en halva tiden på min pismo..grrr

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det är väl inte ovanligt att hack och specialgrunx i finder stör til ldet vid uppdateringar - vill minnas jag sett kommentarer om det vid varje uppdatering... Inte så konstigt egentligen om man tänker efter (för inte har väl apple ansvar för allt konstigt folk gör med systemen? utan bara ansvar utifrån guidelines, väl?)

Jo, att hack inte fungerar vid en uppdatering är väl nästan att vänta och inget Apple ska ta ansvar för. Men om PCI-kort som är viktiga för även en liten andel användare slutar fungera är det sämre. Nu har ju Apple dragit tillbaka uppdateringen, så nåt allvarligare fel var det ju faktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mauricio
batterierna räcker mindre en halva tiden på min pismo..grrr

Testa att köra slut på batteriet. Jag har läst rapporter om att folk fått tiden halverad (enligt visningen i menyraden) men i praktiken kan de köra lika länge som förut.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 01:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Är det placebo eller känns min PB 550/512 grymt mycket mer responsiv?

Hmm. Jag skall försöka att komma ihåg att köra xbench före och efter nästa uppdatering.

Ja ni... Uppenbarligen var uppdatering så belammrad med buggar så dom drog tillbaks den.. :/

Annars fungerar allt som vanligt nu.. Efter att nergraderat närtverks kexten..

Lite irriterande att jag tog ner uppdateringen ungefär en timme innan den var helt bortplockad. Jag tyckte att det var lite märkligt att jag inte hittade den via Programuppdatering, men envisades med att gå till Apple och tanka hem den manuellt.

Nu är det bara att hålla tummarna för att inget händer. För tillfället har jag inte lust att testa om USB-2 kortet fungerar, men uppenbarligen är jag fortfarande ute på nätet även efter omstart.

Och för säkerhets skull har jag Christopher Andertons kextfil och instruktioner liggande på skrivbordet.

Det ska bli spännande att se om Apple kommer med några kommentarer inom kort...

  • Medlem
  • 2003-09-24 02:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ja ni... Uppenbarligen var uppdatering så belammrad med buggar så dom drog tillbaks den.. :/

Annars fungerar allt som vanligt nu.. Efter att nergraderat närtverks kexten..

Hahaha ja, det är ju typiskt...
Jag brukar inte dra ner uppdateringarna direkt, för det har ju hänt att folk haft stora problem (vet inte vilken uppgradering det var, men det var ganska länge sedan, 10.1.x kanske). Men det var så länge sedan jag hörde att någon haft problem med apples uppdateringar, så jag testade...

....typiskt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-24 02:54

Nu är det bara att vänta på en uppdatering som rättar till hela den dj... soppa som den 10.2.8 har ställt till.
Man vet inte vad som ligger där och spökar som en tidsinställd bomb.
Apple börjar likna MS med den typen av utvecking eller framsteg. Kalla det vad ni vill, men om jag måste använda Terminalen för att rätta till det helvete då kan jag lika bra gå och köpa en pc. Det blir billigare och kanske mindre dramatisk. Det var som faaan! 3 timmars jobb har den lek kostat mig så länge.:mad:

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Det var som faaan! 3 timmars jobb har den lek kostat mig så länge.:mad:

Jag körde inte in 10.2.8 på Macarna på jobbet, men min PowerBook G4/400 hemma fick sig en omgång och hittils har jag inte haft nåra problem.

Jag väntar alltid en vecka, eller mer, innan jag installerar uppdateringar på jobbet och läser Mac-forumen för att hålla koll på eventuella problem.

Hoppas du får ordning på din dator snart, och jag håller med - man borde kunna lita på det som Apple skickar ut via Software Update.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 07:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Det var som faaan! 3 timmars jobb har den lek kostat mig så länge.:mad:

Kollade lite i tråden men hittade inget - Vad hade det ställt till med för problem?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-09-24 07:50

Jag var också ursnabb med att uppdatera.Lyckligtvis så har jag inte drabbats av några problem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kollade lite i tråden men hittade inget - Vad hade det ställt till med för problem?

Min skärm är svart, endst en muspekare...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 08:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Min skärm är svart, endst en muspekare...

HighTech
En jätteterminal med muspekare...
Utvecklingen går framåt från 120x80 och tangentkombinationer...

Om man tittar på de som det gått bra för så verkar det ju vara en svinbra uppdatering (förutom att det går år helvete ibland)! När kommer den tillbaks?

Tänkte sprida lite hopp i mörkret,

Givetvis laddade jag ner 2.8 direkt när den kom. Jag hade inget av de allvarliga problemen men mina ikoner på skrivbordet var underliga (som classicikoner med dålig upplösning och svart kant utan skugga). Detta har löst sig av sig själv efter en dags användande och ett par omstarter. Uppstarstiden är fortfarande försämrad kraftigt men det bryr jag mig inte om. I övrigt verkar allt lite snabbare (inget vetenskapligt test)
Kör PMG4 1GHz

Jag väntar till version 2 av uppdateraren innan jag provar med min iMac tack vare 99mac!

Vi som redan installerat 10.2.8 ...
vad gör vi? Blundar o ber till Gud (=Steve) att inget händer ...?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 09:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Arne Engström
Vi som redan installerat 10.2.8 ...
vad gör vi? Blundar o ber till Gud (=Steve) att inget händer ...?

Händer? Inte för jag plöjt info om tillbakadragandet - men det jag sett har ju hänt bums och annars icke...
Menar du att du tror du sitter på en tidsinställd bomb?

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Nu är det bara att vänta på en uppdatering som rättar till hela den dj... soppa som den 10.2.8 har ställt till.
Man vet inte vad som ligger där och spökar som en tidsinställd bomb.
Apple börjar likna MS med den typen av utvecking eller framsteg. Kalla det vad ni vill, men om jag måste använda Terminalen för att rätta till det helvete då kan jag lika bra gå och köpa en pc. Det blir billigare och kanske mindre dramatisk.

Hade du haft en PC med Windows så hade:

1) du inte kunnat rätta till det med Terminalen
2) Micrsoft sagt att det var en feature och inte bugg.

Det är illa när det är allvarliga problem med en uppdatering, men det är bra att Apple tar sitt ansvar och drar in uppdateringen istället. Sen är det alltid sunt att vänta lite på de första rapporterna (gäller all programvaruuppdatering) om man inte är en "early adopter" och räknar med att kunna få lite problem ibland.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Menar du att du tror du sitter på en tidsinställd bomb? [/B]

Är det inte så att mycket "händer" först när man använder sig av diverse funktioner? Många av de inrapporterade felen har väl upptäckts efterhand som de dykt upp hos användarna.

Frågan handlar väl snarast om det, ii någon mening går att "backa" (vilket det naturligtvis inte gör).

Om störningar ionträffar - vad göra?
Leva med dem? Vänta på en ny uppdatering? Installera om systemet (vilket verkar lite häftigt)?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 09:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Arne Engström
Är det inte så att mycket "händer" först när man använder sig av diverse funktioner?

Iofs. men det mesta som rapporterats har ju rört nät, skärm, PCI och finder - och dessa komemr ju inte efter hand sas.
Men visst - lite nervöst måste det ju kännas.
(Eller annorlunda uttryckt : lite glad är jag att jag var lite trött i måndags även om min burk är väldigt std. så den borde överlevt smärtfritt...)

Bevaka tråden