Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X v. 10.2.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Ni har inte provat med att kasta prefences.xml?
Den enda fil som aldrig raderas från OS X.
Den innehåller bl.a. nätverks inställningar.

Nej... Ingen skillnad... Har nu sett grymt många som har haft samma problem... Men som sagt, nergraderade kext filen. Och det löste det som sagt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Christopher Anderton:

Jag är GRYMT tacksam, din lösning fungerade perfekt. Inga problem nu. Tack så hemskt mycket för ajg är verkligen tvungen att använda datorn idag, och igår natt när jag googlade runt hittade jag ingen lösning. Kanske var för förbannad och frsustrerad, vem vet :).

Kanske korkad fråga, men den nergraderig jag gjorde, var det den version som var från 10.2.6? (och vad innebär den?)

Jo, jag med.. Satt hela natten.. Med resultat att man vaknade typ nu... Och jag som skulle till skolan

Ja, det är kext filen från 10.2.6

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-23 12:37

Kontextmenyerna i Finder är GRYMT snabba efter uppdateringen.

Att ändra ljud med F4-F5 på min PB12" hackar inte lika mycket längre. Nu kan man nästa hålla nere F4 och sänka volymen istället för att dutta på den... Förut hackade muspekaren då också. Det gör den inte längre.

Är dock besviken på att Safari fortfarande gör PNG-bilder för mörka... (Safari våldar på med gammakorrigering på bilder som inte har gammavärde specificerat). Använder Camino tills detta fixas...

Lustigt, mina egna erfarenheter och de flesta andras här är rätt positiva till 10.2.8. Men när jag läste MacRumors 8-sidiga tråd om uppdateringen så var det många som hade problem och vissa tyckte till och med att det gick långsammare! Nu finns de alltid dom som gnäller det första dom gör, men det var förvånande mycket rapporteringar om problem. Ofta var det dock folk som hade speciella PCI-kort eller installerat hack av olika slag (t.ex. uppdaterades Dockan och då slutade vissa Dock-hack att fungera).

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-23 13:35

Verkar vara något bråk med nyckelringen... Får inte upp några uppgifter från den. Verkar inte som om den vill lagra några heller.

Försökte köra lite skivkontroll och fsck -y men de vill inte ta sig an disken alls.

Har ersatt nyckelringsfilen med en backup utan någon skillnad.

  • Medlem
  • 2003-09-23 13:44

Har du provat Keychain First Aid ?, finns att hämta här

Edit:stavfel

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-23 13:59

Ingen skillnad, fanns inga problem tydligen...

  • Medlem
  • 2003-09-23 14:07

Prova "Reparera Skivbehörigheter", brukar vara bra att göra efter uppdateringar.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 15:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ofta var det dock folk som hade speciella PCI-kort eller installerat hack av olika slag (t.ex. uppdaterades Dockan och då slutade vissa Dock-hack att fungera).

Det är väl inte ovanligt att hack och specialgrunx i finder stör til ldet vid uppdateringar - vill minnas jag sett kommentarer om det vid varje uppdatering... Inte så konstigt egentligen om man tänker efter (för inte har väl apple ansvar för allt konstigt folk gör med systemen? utan bara ansvar utifrån guidelines, väl?)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-23 15:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Jo, jag med.. Satt hela natten.. Med resultat att man vaknade typ nu... Och jag som skulle till skolan

Ja, det är kext filen från 10.2.6

Det är märkligt att vissa får problem.
För mej funkade det direkt efter uppdateringen, alltså ut och surfa.
Det kan vara någon konflikt mot annan kext ? Det finns ju tusentals.
Ibland är det en bra metod (snabbare) att skapa en ny användare och logga in där o testa surfa. Gjorde du det ?

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Det är märkligt att vissa får problem.
För mej funkade det direkt efter uppdateringen, alltså ut och surfa.
Det kan vara någon konflikt mot annan kext ? Det finns ju tusentals.
Ibland är det en bra metod (snabbare) att skapa en ny användare och logga in där o testa surfa. Gjorde du det ?

Öh, nu är det ju inte så att kext filer är samma sak som extensions i MacOS 9... Dom krockar liksom inte... Sen har jag inga tredjeparts kext filer förrutom USB overdrive. Vilket det absolut inte fanns några tecken i loggar att dom skulle påverka varandra...

Ibland är det så. För vissa så är det problem. För andra inte... Dock är detta den första gången jag har vait med om det.... Någonsin.

Det med användare fungerade inte eftersom den felande kext filen är kvar. (prövade allt. reparera permissions, logga in som root, fsck, rensa system cache, prefsfiler, etc etc.. Då felet låg djupare än så uppenbarligen. Det var helt enkelt något med 3.0 versionen av kext filen som helt enkelt strular under vissa(?) maskiner med vissa nätverkskort....

F.ö så märker jag ingen direkt skillnad i systemet. Det där med snabbheten är ju alltid så efter en dylik installation då saker tas bort och läggs till...

Oh, Safari fungerar inte med ÅÄÖ i Google längre

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Oh, Safari fungerar inte med ÅÄÖ i Google längre

Det fungerar hos mig.
Mac OS X 10.2.8
Safari 1.0 (v85.5)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 16:36

mail.app säger att min epostserver inte accepterar mitt lösenord längre. Nån som vet vad det kan vara för fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 16:43

Känns som att jag inte kör den här uppdateringen trots allt... kommer nog en uppdaterings-uppdaterare snart

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-23 17:09

Jag har nu installerat uppgraderingen på 4 bärbara datorer utan problem...

två vita iBook, en Ti 400 och en PB G3 400.

Mikael

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 21:40

No new softwares where available.

Har de dragit tillbaka den tro, eller är det något fel på min uppdaterare?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 21:48

Efter att ha uppdaterat vill inte classic starta. Antar att det inte var detta de menade med "förbättrad classic kompabilitet"...
Någon som har någa ljusa idéer?

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av 404error
No new softwares where available.

Har de dragit tillbaka den tro, eller är det något fel på min uppdaterare?

Får inte heller upp den - inte en endaste systemuppgradering...
Skall vi stämma apple för mobbing

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 22:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Får inte heller upp den - inte en endaste systemuppgradering...
Skall vi stämma apple för mobbing

hoppas att det inte betyder att våra datorer inte klarar en uppdatering för jag har precis laddat ner och installerat den.

länken: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=120245

Ska starta om nu.. wish me luck

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 22:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av 404error
/.../jag har precis laddat ner och installerat den.
Ska starta om nu.. wish me luck

Tror dom tog bort den för den sabbade massa i fem fall av tio... Stop... Stop... Dang... för sent...

[skojar bara :-)]

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-23 22:20

Strular fortfarande med Nyckelringen som bl.a. håller ordning på alla mail-lösenord. Verkar inte som den vill lära sig något nytt heller.

Har repararet rättigheterna både med Skivkontroll och Cocktail.

Har även försökt attk köra fsck -y och Skivkontroll, både från CD och från Classic (som ligger på en annan partion). Var inne och tafsade lite med Norton, men han vill inte heller ta sig an skivan.

Allt detta efter 10.2.8-uppdateringen...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-23 22:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Allt detta efter 10.2.8-uppdateringen...

Du skall inte prova update_bindings? Även om det gjört efter installationen så dör ju ingen av det så vitt jag kan förstå
(don't quote me on that one pls)

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-09-23 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Du skall inte prova update_bindings?

Hur gör man det? Är det samma som "prebind" i Cocktail?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Hur gör man det? Är det samma som "prebind" i Cocktail?

Ja, eller skriv i Terminal följande:

sudo update_prebinding -root /

Tryck enter

Svara med ditt lösenord, tryck enter

OBS mellnslaget innan "/"

Har själv uppdaterat och kan bara reagera för att för ofta behöva fylla i för Nyckelringen, annars funkar den bra på min MDD.

eh? jag kör 10.2.6 och programuppdatering säger "inga programuppdateringar hittades". vad fepplar?

/
Johan

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-23 22:45

Har ni noterat hur mycket snabbare som iCal startar? Ujujuj, det var en stor förbättring. Liksom uppstarten av adressboken. Nu går det undan. Förut var det seeegt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 22:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Har ni noterat hur mycket snabbare som iCal startar? Ujujuj, det var en stor förbättring. Liksom uppstarten av adressboken. Nu går det undan. Förut var det seeegt.

Noterade också detta. Det går hejdlöst snabbt jämfört med tidigare!
Hela datorn känns i största allmänhet betydligt mer responsiv.
Kan det vara så att Apple har implementerat några prestandaförbättrande åtgärder som de lärt sig under utvecklingen av 10.3?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-23 22:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av 404error
No new softwares where available.

Har de dragit tillbaka den tro, eller är det något fel på min uppdaterare?

jag tror att de _har_ dragit in den. Det kanske kommer ut en 10.2.8 rev B snart istället som inte ställer till det för alla som installerar den.

Bevaka tråden