Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X v. 10.2.8 släppt!

Tråden skapades och har fått 209 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 09:50

Märkligt, jag gjorde installationen på en Cube och en QS: funkade hur bra som helst. Försökte på en iMac men lyckades aldrig installera. Berodde nog inte på 10.2.8 utan mer att den maskinen hade oordning på rättigheterna på disken.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 09:52

Min dual 1 ghz (vindtunnel) vill inte vakna ur vila efter uppdateringen. Den där irriterande rutan på fyra språk dyker upp och så är det bara att starta om. grymt irriterande...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-24 09:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kollade lite i tråden men hittade inget - Vad hade det ställt till med för problem?

Huvudsakligen har nätverket pajat och med det kunde jag inte komma ut på nätet. Det var Apples uppdatering och strömavbrott i s. Sverige på en gång.
Jag trodde först det var Telia som strulade p g a strömavbrottet men eftersom strömmen har kommit tillbaka och ja hade fortfarande problem då kom fram misstanke att det har med den uppdateringen att göra.
Startade om från en separat partition med en minimal 10.2 och olika skivverktyg och "klick" allting funkar som vanligt! Då var det bara att sätta igång reparationsarbete men det gav inget.
Till sist som sagt det löste sig efter ominstallationen av 10.2.6.
Nu blir jag verkligen lite mera försiktig när det visar sig att man kan inte ens lita på Apple. Speciellt när det var en hundradecimal uppdatering och inte en mera omfattande som typ 10.3.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-24 10:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Hade du haft en PC med Windows så hade:

1) du inte kunnat rätta till det med Terminalen
2) Micrsoft sagt att det var en feature och inte bugg.

Det är illa när det är allvarliga problem med en uppdatering, men det är bra att Apple tar sitt ansvar och drar in uppdateringen istället. Sen är det alltid sunt att vänta lite på de första rapporterna (gäller all programvaruuppdatering) om man inte är en "early adopter" och räknar med att kunna få lite problem ibland.

1. Det är så här att jag köpte min första mac för 12 år sedan för att inte behöva använda terminaler och dyl.
I mitt fall hjälpte terminalen inte för jag har aldrig gjort det (tillbaka till punkt 1):)
2. För det andra så kallade Apple det för en features också, eller?;) som sedan drogs tillbaka.
"...Att vänta på de första rapporterna..." - det kan jag köpa när det gäller en shareware men ett företag som Apple borde väl testa det de släpper ut lite mera och inte låta oss användare bli betatestare.
Alla seriösa användare kan hålla med om att sådana här buggar som orsakar att man drar in hela baletten det är ingen liten sak. Det börjar hända allt oftare därför jag säger att Apple allt mer börjar likna MS.
Tänk om jag säljer ett jobb till en kund och från tryckpressen kommer det bara en massa strull! Sedan tar jag tillbaka det och säger att "uppdateringen av jobbet kommer i ett senare skede - när jag få lite mera grepp om det jag gör"?!

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 10:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
/.../Apple borde väl testa det de släpper ut lite mera och inte låta oss användare bli betatestare.

Håller med - men shit happens och vi får hoppas att de löser det snyggt...

Det har funkat skitbra på min tiBook förutom att batteritiden numer är under 20 min på fulladdat batteri...

Å andra sidan laddas det på 20 min också...

Och ja, jag har nollställt pmu:n och zappat pramet...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 10:29

För intresserade
http://maccentral.macworld.com/news/2003/09/23/1028pulled/
med flera "ryktessiter"

[Brukar inte "books" strula med batteritiden efter sysuppgadering - vill minnas jag känner igen det från tidigare Vad var det för lösning då?]

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 10:31

Installerat 10.2.8 på en iMac 17" 1ghz rakt på 10.2.6 och har enbart noterat problem med att nyckelringen frågar mig igen om de ska avkryptera och att jag initialt hade lite strul med att komma ut på nätet. Inga problem just nu. Hurra!

Som många andra brukar jag vänta några dagar innan jag installerar den här typen av uppdateringar men den här gången installerade jag direkt. Trist om det nu inte fungerar bra med 10.2.8 MkII som förhoppningsvis kommer snart.

Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-24 10:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christian Åhs
Jag körde inte in 10.2.8 på Macarna på jobbet, men min PowerBook G4/400 hemma fick sig en omgång och hittils har jag inte haft nåra problem.

Jag väntar alltid en vecka, eller mer, innan jag installerar uppdateringar på jobbet och läser Mac-forumen för att hålla koll på eventuella problem.

Hoppas du får ordning på din dator snart, och jag håller med - man borde kunna lita på det som Apple skickar ut via Software Update.

Min G4/533 fungerar utmärkt hittils, har nu kört 10.2.8 i ca 12 timmar i sträck

Jag hann få in 10.2.8 på en PB 12" 867, en PowerMac G4 1.25 MD samt en PB 15" 1Ghz.

Det funkar bra på alla, jag också dubbla skärmar på 12" utan problem.

Har man inte fått problem nu borde det ju inte komma senare heller (får man hoppas)

Testar man inte uppdateringar på olika hårdvara innan release, Apple?

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Min G4/533 fungerar utmärkt hittils, har nu kört 10.2.8 i ca 12 timmar i sträck

Skall man förvänta sig något annat när man gör en uppdatering? Uppdaterar inte min dator för att det "kanske kommer fungera". Bara en sak att säga, klantrövar!!! Jag menar, vad är problemet? De tillverkar ju för attans datorerna själva - resultat, drivrutiner till inbyggda ethernet funkar inte.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 11:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av bowall
De tillverkar ju för attans datorerna själva - resultat, drivrutiner till inbyggda ethernet funkar inte.

Kan ju vara någon lite fräck feature som väcker ett lajj i någon av de ethernetkretsar de nyttjat Kan
Men de borde ju i vart fall testa ändå

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
1. Det är så här att jag köpte min första mac för 12 år sedan för att inte behöva använda terminaler och dyl.
I mitt fall hjälpte terminalen inte för jag har aldrig gjort det (tillbaka till punkt 1):)

Jo, jag har varit macanvändare ungefär lika länge och tidigare har man inte kunnat använda terminalen. Då var man helt i händerna på Apple. Nu finns en motorhuv att öppna för den som vill meka, men det är fortfarande inget krav för att använda systemet. Men möjligheten att använda kraftfullare verktyg än tidigare ser jag som positivt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
2. För det andra så kallade Apple det för en features också, eller?;) som sedan drogs tillbaka.

Jag menade förstås (på ett elakt överdrivet sätt) att Microsoft skulle ha nekat till att det alls fanns problem och istället sagt att alla förändringar var nya finesser. Apple drog tillbaka uppdateraren inom 24 timmar och har erkänt att det fanns problem. De missade i sin QA men gör vad de kan för att fixa det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
"...Att vänta på de första rapporterna..." - det kan jag köpa när det gäller en shareware men ett företag som Apple borde väl testa det de släpper ut lite mera och inte låta oss användare bli betatestare.

Det finns ingen programvara som är helt buggfri och att vänta lite är alltid en sund åtgärd, oavsett om det handlar om shareware, kommersiella program eller OS. Photoshop 8 kommer säkert att ställa till problem för någon användare och Mac OS X 10.3 kommer också att göra det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Alla seriösa användare kan hålla med om att sådana här buggar som orsakar att man drar in hela baletten det är ingen liten sak. Det börjar hända allt oftare därför jag säger att Apple allt mer börjar likna MS.

Det är förstås ingen liten sak, Apple klantade sig som sagt, men himla ofta tycker inte jag det händer. Jag kör 10.2.8 och det fungerar klockrent. Liksom alla Apples tidigare uppdatering av OS X. Jag har väl varit väldigt tursam, men jag är inte den enda, många andra klarar sig också utan problem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bowall
Skall man förvänta sig något annat när man gör en uppdatering? Uppdaterar inte min dator för att det "kanske kommer fungera". Bara en sak att säga, klantrövar!!! Jag menar, vad är problemet? De tillverkar ju för attans datorerna själva - resultat, drivrutiner till inbyggda ethernet funkar inte.

Såja, meningen var förstås att det skulle fungera och på väldigt många datorer fungerar det klockrent faktiskt (som min egen iBook). Sen hade de missat att vissa modeller av PM G4 inte mådde lika bra är ju illa, men inte så illa.

Samma här - har aldrig råkat ut för trubbel, från 10.1 -> 10.2.8, varken på min Quicksilver eller min fars G4/imac..

Så.. ta i trä - mitt förtroende för Apples softwareupdates är fortfarande på topp..men visst får man hjärtat i halsgropen när de drar tillbaka saker och ting....lite oroväckande är det ju.

  • Medlem
  • 2003-09-24 11:46

Jag minns inte ifall det var i 10.1.5 som exakt samma sak hände. Jag tappade nätverket. Det enda som hjälpte mig var en uppdatering till, som som tur var fanns när jag installerade. Men den uppdateringen åtgärdade de aldrig, mer än med en ny uppdatering långt senare.

Det kändes lite jobbigt att behöva använda en PC för att bränna ned uppdateringen.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 11:46

...har en PB 1ghz, batteriet håller numera bara för 1h 40min på full laddning!!

.....det duger inte.....
/Sulan:confused:

Det funkar okej för mig på min G3 Pismo och 10.2.8.
Enda skillnaden är att beräknad batteritid har blivit lite mer sanningsenlig, innan kunde den ange 4timmar kvar på fullladdade batterier, fast jag jobbade hårt med maskinen.
Nu tycker den att 2 fullladdade batterier kommer räcka i 2h20min vilket är betydligt mer jordnära om man har maskinen arbetandes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-24 12:39

huum..??
eftersom det inte finns nått virus till mac så får man väl göra ett själv,, ,,
tänkte apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-24 12:46

Det hela påminner om när Safari kom.
Själv hade jag inga problem alls men det fanns såna som hade ett h...e efter att de installerade och började använda det.
Det är ju alltid de som drabbas och de som inte märker någonting alls förutom en bättre fungerande dator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-24 13:15

efter uppdateringen har nätverket på min PM 1.25ghz börjat strula.. slutar fungera helt å hållet ibland.. hoppas det kommer en ny uppdatering snart.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 13:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av markus
efter uppdateringen har nätverket på min PM 1.25ghz börjat strula.. slutar fungera helt å hållet ibland.. hoppas det kommer en ny uppdatering snart.

Kolla tipset om att nergradera kexet i börjag av tråden...

Jaha, Apple släppte 10.2.8, och den sade tjong i golvet!

Citat:

Skrevs ursprungligen av markus
efter uppdateringen har nätverket på min PM 1.25ghz börjat strula.. slutar fungera helt å hållet ibland.. hoppas det kommer en ny uppdatering snart.

Har du Hub eller Switch?

  • Medlem
  • 2003-09-24 14:29

Hm, tänkte jag skulle kolla läget på hårddisken efter alla rapporter om strul, KATASTROF.
Fsck avbryter och kan inte laga, Techtool säger att volymen har allvarliga fel (YIKES !)
Körde CCC och sen DiskWarrior som också rapporterade allvarliga fel men verkar som den fått ordning på grejorna *PUH*
Det konstiga är att jag inte haft några problem utan skulle bara kolla för säkerhets skull

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-09-24 14:49

tror detta e orsaken till mina problem:

Driftinformation
[xstream]_2003-09-24_12:03_Göteborg, Borås, Skövde, Falköping, Jönköping, Karlstad. Stor driftstörning på dessa orter. Vi ber er avvakta med er felanmälan.

  • Medlem
  • 2003-09-24 15:05

För min del har jag inte märkt några som helst problem (utan att ha hårdkört burken..), sitter som tur var mot en 100Mbit switch, så jag slipper sitta och strula in nästa uppdatering via 10.2.6... Tror mig vänta med att våga mig på att fixa skrivrättigheter mm tills en ny uppdatering kommer.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 15:16

En ny version är nog i antågande, i alla fall om man läser Support document 107669..

/Fredrik

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-09-24 17:03

Kör PB 12" & 10.2.8. Det enda negativa som hände efter uppdateringen var att inställningen av den externa skärmens upplösning försvann. Den beräknade batteritiden gick ner till 2.30 - 2.45 men det är nog ett realistiskt antagande.
I övrigt känns powerbooken något rappare...

  • Oregistrerad
  • 2003-09-24 17:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Lange
En ny version är nog i antågande, i alla fall om man läser Support document 107669..

/Fredrik

intressant - är det bara "gigabit" med "dual" som har problem här???
(omröstning )

Finns det någon skillnad mellan de som drabbats och vi som inte drabbat? För egen del så sparar jag praktiskt taget alltid filen till skrivbordet och installerar den vägen - har alla ni som drabbats använd Software Update denna gången ?

Bevaka tråden