Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför kvällens stora event

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-09-12 21:42
Ursprungligen av zappee:

Det är lite mer än magsafe till nya magsafe som ligger på 99 kr (och till en dator hade jag varit beredd att lägga mer än en telefon).

Ursprungligen av zappee:

Apple vet hur man ska skinna trogna köpare på pengar.

Ursprungligen av zappee:

Det löser Kineserna på Ebay inom kort
kan vi gissa på en 1$ ink frakt till Sverige

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-17 12:05
Ursprungligen av disktant:

Det löser Kineserna på Ebay inom kort
kan vi gissa på en 1$ ink frakt till Sverige

...och där kom en iaf

First third-party Lightning to 30-pin adapters show up on Amazon for $10-18 | 9to5Mac

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-12 23:04
Ursprungligen av zappee:

249 är inte så farligt för de som vill använda sina äldre tillbehör adaptern innehåller väl lite elektronik och det är ju ungefär vad andra Appleadapters kostar.

Ursprungligen av mattiL:

NFC, om man bortser från betalningstjänster så kan man genom att swipa en NFC-token starta ett program, ansluta till nätverk, stänga av eller slå på funktioner i luren (ringsignal, vibration mm) och en massa annat kul som man kan komma på.

Du kan ha en token med lösenord för ditt wifi-nät som gäster kan swipa och sedan få tillgång till ditt wifi-nät, kan vara praktiskt.
Du kanske vill få folk att öppna en viss webbsida, swipa en token som innehåller adressen.

Eller en token i bilen som ställer in din telefon att ansluta mot bilens Bluetooth och starta mediaspelaren.

Man kan nog tänka sig att överföra kontaktinfo mellan lurar också, lur mot lur.

Åtminstone på min Galaxy Nexus (och Sonys androider med NFC)

Inte helt övertygad ännu:)

Har inte sett något som jag tror på - det närmaste var bilstereon men övrigt kändes off än så länge (inklusive väckarklocksexemplet)

  • Medlem
  • 2012-09-12 21:47

Apple - iOS 6 Feature Availability

Vi får ju ta del av hel del nyttiga funktioner i Maps. Närmare bestämt Standard, Satellite Directions, Turn-by-Turn, Navigation, Traffic, Local search, Business Reviews och Photos. Allt förutom 3D Buildings.

Ursprungligen av zinned:

3D kommer väl framöver det också, det är väl en fråga om tid bara...eller?

Just detta med DC-HSDPA...det är väl en funktionalitet som ligger, om implementerad hos aktuell operatör, i det befintliga 3G-nätet? Jag vill komma till att till skillnad från LTE så lär det väl inte krävas ett speciellt abonnemang eller tilläggstjänst för att kunna nyttja den bandbredd som DC-HSDPA möjliggör? Till skillnad från LTE då där man måste ha speciellt abonnemang.

Någon som kan sprida lite ljus över den delen?

det är ju en högre hastighet så det kan mycket väl vara begränsat för olika abbonemang.

  • Medlem
  • 2012-09-12 22:07

http://www.dustinhome.se/page/7121/nya-iphone-forhandsboka/#intcmp=startpage_toppbanner_nya-iphone-forhandsboka_120911:

Citat:

I Nedan fält kan du registrera din mailadress ifall du är intresserad av att förhandsboka nya iPhone. När vi vet vilka modeller som kommer, olåsta eller operatörslåsta kommer vi att skicka ut specifika artikelnummer och priser för varje modell till de som har anmält sitt intresse.

Då var det fixat!

Angående NFC så kommer det på bred front. Snart. Tänk att alla plastkort i plånkan egentligen skulle kunna finnas i mobilen så kanske det finns någon som vill ha det..

Andra killer apps är WIFI connect (överför SSID och nycklar över NFC) eller Bluetooth paring (tap to pair. Inga koder, inga knapptryck).

Ursprungligen av Mactastic:

Angående NFC så kommer det på bred front. Snart.

Så har det låtit ett tag nu.

Ursprungligen av Mactastic:

Tänk att alla plastkort i plånkan egentligen skulle kunna finnas i mobilen så kanske det finns någon som vill ha det..

"The Apple Way" är att flytta det över till Passbook istället NFC. Meningen är att slippa plastkorten även då, men på ett sätt som ansluter via nätet snarare än direktkommunicerar via NFC.

Jag har förgäves försökt förstå när försäljningsstarten av iPhone 5 blir i Sverige. 21:a i USA och en rad andra länder. 28:e i många andra. Finns Sverige med någonstans?

Ursprungligen av svantet:

Jag har förgäves försökt förstå när försäljningsstarten av iPhone 5 blir i Sverige. 21:a i USA och en rad andra länder. 28:e i många andra. Finns Sverige med någonstans?

28e som det står här http://www.99mac.se/artiklar/3038-apple-presenterar-iphone-5.html .

Ursprungligen av svantet:

Jag har förgäves försökt förstå när försäljningsstarten av iPhone 5 blir i Sverige. 21:a i USA och en rad andra länder. 28:e i många andra. Finns Sverige med någonstans?

Som Keptang skrev, 28 september. Det visades under eventet:

Nu finns videoströmmen ute, tog tid i år: Videoström från Apples event tillgänlig nu

Någon mer än jag som tror att Apple Earpods kommer låta crap?

Ursprungligen av PeeMaN:

Någon mer än jag som tror att Apple Earpods kommer låta crap?

Jag tror att du kommer att tycka det, oavsett hur mycket bättre de är.

Men jag skulle tro att tre års arbete med att få bättre ljud och passform faktiskt givit någon form av resultat. Och de första reaktionerna från folk som testat säger att de låter mycket bättre än de gamla.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-13 09:50
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror att du kommer att tycka det, oavsett hur mycket bättre de är.

Men jag skulle tro att tre års arbete med att få bättre ljud och passform faktiskt givit någon form av resultat. Och de första reaktionerna från folk som testat säger att de låter mycket bättre än de gamla.

Inte mycket positivt från den mannen inte

Det kan inte bli sämre och blir det det så lovar jag att äta upp dom och lägga upp det på Youtube

Om jag hade en 4S hade jag absolut inte skaffat mig en 5, men vilken tur att man har en 4 i dagsläget

Det har aldrig stoppat mig förr och kommer inte att stoppa mig nu:)

Appropå NFC - måste vara jobbigt att vara stockholmare och bo i en fruktansvär eftersatt och avlägsen landsände... Här i värmen i söder kör vi tex NFC i kollektivtrafiken. Fan vad skönt att kunna betala tex buss och tågbiljetter med mobilen. Och då menar jag inte 1990-talslösningen med SMS...
/m

SL är och har alltid varit ett skämt. Man körde KONTANTER till alldeles nyss på bussarna!!! Det var Stockholm och Nairobi som gjorde det. Typ. Dom blev blåsta på ett par hundra miljoner av ett australienskt företag när dom skulle ta fram ett NFC-kort - vilket försenade den grejen många år. Först i år kan man ladda detta kort via webben - 2012!
Ja, Stockholm är när det gäller kollektivtrafik ett u-land. Att åka tunnelbana är som rollercoaster i Sthlm :-D. Det rycker och sliter och gamlingarna flyger runt och bryter lårben. 50% av alla busschaufförer är psykopater.

Ursprungligen av martinator:

Appropå NFC - måste vara jobbigt att vara stockholmare och bo i en fruktansvär eftersatt och avlägsen landsände... Här i värmen i söder kör vi tex NFC i kollektivtrafiken. Fan vad skönt att kunna betala tex buss och tågbiljetter med mobilen. Och då menar jag inte 1990-talslösningen med SMS...
/m

Ursprungligen av Zimmerman:

SL är och har alltid varit ett skämt. Man körde KONTANTER till alldeles nyss på bussarna!!! Det var Stockholm och Nairobi som gjorde det. Typ. Dom blev blåsta på ett par hundra miljoner av ett australienskt företag när dom skulle ta fram ett NFC-kort - vilket försenade den grejen många år. Först i år kan man ladda detta kort via webben - 2012!
Ja, Stockholm är när det gäller kollektivtrafik ett u-land. Att åka tunnelbana är som rollercoaster i Sthlm :-D. Det rycker och sliter och gamlingarna flyger runt och bryter lårben. 50% av alla busschaufförer är psykopater.

Skånetrafiken minsann - där kan du ladda ditt kort via nätet. Men du måste gå till en biljettautomat inom 48 timmar med kortet och slutföra laddningen. Annars blir det inget.

Ursprungligen av pmarriott:

Skånetrafiken minsann - där kan du ladda ditt kort via nätet. Men du måste gå till en biljettautomat inom 48 timmar med kortet och slutföra laddningen. Annars blir det inget.

Riktigt så funkar det inte.... Det krävs en frist på 24 timmar fån det du har laddat kortet tills det att du kan använde det.
Du aktiverar laddningen när du köper din första resa efter att du laddat kortet. Aktiveringen måste ske senast 30 dagar efter att du gjort insättningen via mina sidor.
Så vad är problemet? Laddar du kortet och sen köper du aldrig en resa - så kortet aktiveras inte? Men då behöver du ju ändå inte bekymra dig.

Från skånetrafiken:

Citat:

7. Först 24 timmar efter betalning kan du använda laddningen. Du aktiverar/hämtar laddning på kortet genom att köpa en resa. Du har 30 dagar på dig att aktivera/hämta laddningen till kortet. Därefter återbetalas laddningssumman minus 20 kr i administrationsavgift.

Min kommentar om NFC är ju att man ska slippa detta och kunna dra sin telefon på bussen/tågstationen och sedan få resan antingen på telefonräkningen ELLER om kopplat NFCn till tex ett betalkort så dras pengar där.

Ursprungligen av martinator:

Riktigt så funkar det inte.... Det krävs en frist på 24 timmar fån det du har laddat kortet tills det att du kan använde det.
Du aktiverar laddningen när du köper din första resa efter att du laddat kortet. Aktiveringen måste ske senast 30 dagar efter att du gjort insättningen via mina sidor.
Så vad är problemet? Laddar du kortet och sen köper du aldrig en resa - så kortet aktiveras inte? Men då behöver du ju ändå inte bekymra dig.

Från skånetrafiken:

Min kommentar om NFC är ju att man ska slippa detta och kunna dra sin telefon på bussen/tågstationen och sedan få resan antingen på telefonräkningen ELLER om kopplat NFCn till tex ett betalkort så dras pengar där.

Sist jag var inne (typ 1,5 år sedan) för att ladda kortet online fick jag för mig att det var helt värdelöst. Jag ville ladda kortet inför en resa som skulle ligga typ 3-4 dagar framåt, men fick intrycket av att jag måste masa mig till en automat för att aktivera laddningen inom 24 eller 48 timmar för att kunna nyttja den. Detta kan ju ha ändrats sedan dess, eller också har jag missförstått.

Ursprungligen av Zimmerman:

SL är och har alltid varit ett skämt. Man körde KONTANTER till alldeles nyss på bussarna!!!

Så du menar att 2007 är alldeles nyss?

Ja, i detta sammanhang är det det. Andra europeiska länder tog bort det för typ 20-40 år sedan.

Ursprungligen av Patrik D:

Så du menar att 2007 är alldeles nyss?

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, i detta sammanhang är det det. Andra europeiska länder tog bort det för typ 20-40 år sedan.

trams

Ursprungligen av Zimmerman:

Ja, i detta sammanhang är det det. Andra europeiska länder tog bort det för typ 20-40 år sedan.

Du kan fan inte ha varit ute och rest mycket i europa...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 10:40

Visserligen kan inte vi i Malmö skryta med att vi har bra och trevliga busschaufförer. Det är klart att man som vanligt inte kan dra alla över en kam men generellt sett är det bedrövligt. Antalet skräckhistorier är för många för att minnas...

Tacka vet jag när man var liden påg, då chauffören kunde säga hej när man gick på bussen, han önskade resenärerna en trevlig dag när de gick av och vissa chaufförer satt t o m och sjöng i mikrofonen som gick ut till resenärerna. Mycket trevligare, dagens diton kan knappt rutten de ska köra och ännu mindre klockan.

Bevaka tråden