Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inför kvällens stora event

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gotfredsen:

rätta mig om jag har fel

LTE frekvenser för svenska operatörer:
Telia: 800/1800/2600
Tele2/Telenor: 800/900/1800/2600
3: 800/900/2600

Detta innebär att iPhone 5 - Model A1429 kommer ha LTE stöd för Telia, Tele2 & Telenor (Band 3 - 1800 Mhz)

Band 5 då? 850? Jag tror att 800 och 850 är samma band

ang LTE, är det inte så att Apple endast listar de länder där den släpps i första vågen? Och sedan adderar länder efterhand den är tillgänglig där?

edit: tänker på denna sida: Apple - iPhone 5 - View countries with supported LTE networks.

För mig blir det dock ett köp . Är mer än nöjd med DC-HSDPA på 42Mbps . Ma kan ju hoppas att detta blir ett race från operatörerna att vara först att vara iPhone kompatibel för LTE

Är för att säga det på ren Svenska . För €#"%" va gött med 5Ghz Wifi .. ÄNTLIGEN !

Ursprungligen av gotfredsen:

Ma kan ju hoppas att detta blir ett race från operatörerna att vara först att vara iPhone kompatibel för LTE

Haha, jag hoppas du skojjar?

Ma kan ju hoppas att detta blir ett race från operatörerna att vara först att vara iPhone kompatibel för LTE

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, jag hoppas du skojjar?

Nä faktiskt inte ! .. oahh . tror jag lyfte mina saida points med ett par 1000 % nu

Operatörernas chans: Tända nytt nät - MacWorld

Titta bara på tex - > http://www.tele2.se/mobilabonnemang/intresse.html

Kommer iPhone 5 fungera i Tele2s 4G nät?SVAR: Varken Tele2 eller någon annan operatör kommer stödja 4G (LTE) för iPhone 5 vid lanseringen den 28 september. Vi håller på att planera ytterligare utbyggnad av vårt 4G nät så det i framtiden även ska täcka den frekvens iPhone 5 använder. Detta arbeta är under planering och vi kommer fortlöpande informera hur det fortskrider. iPhone 5 kommer självklart fungera mycket bra i vårt 3G nät.

Senast redigerat 2012-09-13 12:40
  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 20:25
Ursprungligen av gotfredsen:

Ma kan ju hoppas att detta blir ett race från operatörerna att vara först att vara iPhone kompatibel för LTE

Nä faktiskt inte ! .. oahh . tror jag lyfte mina saida points med ett par 1000 % nu

Operatörernas chans: Tända nytt nät - MacWorld

Titta bara på tex - > iPhone 5 - Intresseanmälan - Tele2

Kommer iPhone 5 fungera i Tele2s 4G nät?SVAR: Varken Tele2 eller någon annan operatör kommer stödja 4G (LTE) för iPhone 5 vid lanseringen den 28 september. Vi håller på att planera ytterligare utbyggnad av vårt 4G nät så det i framtiden även ska täcka den frekvens iPhone 5 använder. Detta arbeta är under planering och vi kommer fortlöpande informera hur det fortskrider. iPhone 5 kommer självklart fungera mycket bra i vårt 3G nät.

Kul den där sista meningen.
Ingen telefon fungerar bra i deras värdelösa 3G-nät...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-12 21:53
Ursprungligen av san:

Apple - iOS 6 Feature Availability

Vi får ju ta del av hel del nyttiga funktioner i Maps. Närmare bestämt Standard, Satellite Directions, Turn-by-Turn, Navigation, Traffic, Local search, Business Reviews och Photos. Allt förutom 3D Buildings.

3D kommer väl framöver det också, det är väl en fråga om tid bara...eller?

Ursprungligen av gotfredsen:

För mig blir det dock ett köp . Är mer än nöjd med DC-HSDPA på 42Mbps . Ma kan ju hoppas att detta blir ett race från operatörerna att vara först att vara iPhone kompatibel för LTE

Är för att säga det på ren Svenska . För €#"%" va gött med 5Ghz Wifi .. ÄNTLIGEN !

Just detta med DC-HSDPA...det är väl en funktionalitet som ligger, om implementerad hos aktuell operatör, i det befintliga 3G-nätet? Jag vill komma till att till skillnad från LTE så lär det väl inte krävas ett speciellt abonnemang eller tilläggstjänst för att kunna nyttja den bandbredd som DC-HSDPA möjliggör? Till skillnad från LTE då där man måste ha speciellt abonnemang.

Någon som kan sprida lite ljus över den delen?

  • Medlem
  • 2012-09-12 21:58
Ursprungligen av zinned:

3D kommer väl framöver det också, det är väl en fråga om tid bara...eller?

Just detta med DC-HSDPA...det är väl en funktionalitet som ligger, om implementerad hos aktuell operatör, i det befintliga 3G-nätet? Jag vill komma till att till skillnad från LTE så lär det väl inte krävas ett speciellt abonnemang eller tilläggstjänst för att kunna nyttja den bandbredd som DC-HSDPA möjliggör? Till skillnad från LTE då där man måste ha speciellt abonnemang.

Någon som kan sprida lite ljus över den delen?

Tror nog att operatörer kan sätta den begränsningen. Jag har 3Total, och maxhastigheten ligger enligt Tre på 32 Mbit/s. Jag har för den delen inga planer på att byta abonnemang (slog till för några månader sedan när abonnemangskostnaden låg på 349 kr/månaden), men å andra sidan så blir jag otroligt nöjd om jag kommer upp i 30-ish Mbit/s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-13 10:14
Ursprungligen av gotfredsen:

Ma kan ju hoppas att detta blir ett race från operatörerna att vara först att vara iPhone kompatibel för LTE

Jag är rädd att detta race blir lika spännande som det race operatörerna haft i fyra år att bli först med Visual Voicemail.

Jobs vrider sig i graven.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 21:18
Ursprungligen av PeeMaN:

Jobs vrider sig i graven.

Det tror jag inte annars skulle inte Jobs valt Tim Cook som CEO

Ursprungligen av eskimo:

En överraskning!
Inge skoj med julafton om man öppnade alla klappar redan i november.

Iofs - men revolutionen kom med iPhone efter det så är det stegvis uppdatering som gäller. De minskar volymen, behåller rätt skärmstorlek. Då går det inte att klämma in hur mycket som helst - även om ett frekvensband till för LTE hade varit bra eftersom chippet väl stödjer det.

Ursprungligen av BlackSmp:

De minskar volymen, behåller rätt skärmstorlek.

De ändrade skärmstorlek

Ursprungligen av PeeMaN:

Jobs vrider sig i graven.

Det tror jag inte.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-12 21:21

NFC, om man bortser från betalningstjänster så kan man genom att swipa en NFC-token starta ett program, ansluta till nätverk, stänga av eller slå på funktioner i luren (ringsignal, vibration mm) och en massa annat kul som man kan komma på.

Du kan ha en token med lösenord för ditt wifi-nät som gäster kan swipa och sedan få tillgång till ditt wifi-nät, kan vara praktiskt.
Du kanske vill få folk att öppna en viss webbsida, swipa en token som innehåller adressen.

Eller en token i bilen som ställer in din telefon att ansluta mot bilens Bluetooth och starta mediaspelaren.

Man kan nog tänka sig att överföra kontaktinfo mellan lurar också, lur mot lur.

Åtminstone på min Galaxy Nexus (och Sonys androider med NFC)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 21:22
Ursprungligen av mattiL:

NFC, om man bortser från betalningstjänster så kan man genom att swipa en NFC-token starta ett program, ansluta till nätverk, stänga av eller slå på funktioner i luren (ringsignal, vibration mm) och en massa annat kul som man kan komma på.

Du kan ha en token med lösenord för ditt wifi-nät som gäster kan swipa och sedan få tillgång till ditt wifi-nät, kan vara praktiskt.
Du kanske vill få folk att öppna en viss webbsida, swipa en token som innehåller adressen.

Eller en token i bilen som ställer in din telefon att ansluta mot bilens Bluetooth och starta mediaspelaren.

Man kan nog tänka sig att överföra kontaktinfo mellan lurar också, lur mot lur.

Åtminstone på min Galaxy Nexus (och Sonys androider med NFC)

Nått som bara tekniknördar är intresserad av och inte den stora massan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-12 21:25

Jag kan ta ett lite enklare exempel för dig lappen71, automatiskt slå på väckarklockan och dra ner ringsignalen när du lägger luren på sängbordet.

Inte så nördigt..

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-12 21:33
Ursprungligen av mattiL:

Jag kan ta ett lite enklare exempel för dig lappen71, automatiskt slå på väckarklockan och dra ner ringsignalen när du lägger luren på sängbordet.

Inte så nördigt..

Vad är finnessen med detta?
Jag förstår inte, jag har min väckarklocka inställd på att larma vardagar?
Dra ner ringsignalen? Jag vill ju vakna...;D

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-12 21:34
Ursprungligen av mattiL:

Jag kan ta ett lite enklare exempel för dig lappen71, automatiskt slå på väckarklockan och dra ner ringsignalen när du lägger luren på sängbordet.

Inte så nördigt..

jo jag tycker det är nördigt och användarna är inte redo för det än.
Tänk vad folk ska gnälla över batteritiden när dom lägger in en till funktion som drar ström.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-09-12 21:26

Om man tittar på designen så är femman ett stort steg framåt enligt mig men smaken är ju delad som sagt...och jag har en 4S.

Apple - iPhone 5 - Learn about what it took to make iPhone 5.

Min hustru har min gamla 3G och behöver en 4S så jag får offra mig...;)

  • Medlem
  • 2012-09-12 21:28

28 september - lagom till löning. Vilka butiker kan man anta kommer att ta emot förhandsbeställningar, och är förhandsbeställningen i form av att man paxar ett exemplar, för att sedan faktiskt betala för den den 28:e?

Ursprungligen av san:

28 september - lagom till löning. Vilka butiker kan man anta kommer att ta emot förhandsbeställningar, och är förhandsbeställningen i form av att man paxar ett exemplar, för att sedan faktiskt betala för den den 28:e?

Phone House tar emot förhandsbeställningar.

  • Medlem
  • 2012-09-12 22:04
Ursprungligen av Joacim Melin:

Phone House tar emot förhandsbeställningar.

De skriver "Alla operatörer. Bäst pris med abonnemang." Vågar man anta att de även kommer att sälja den obunden?

Ursprungligen av san:

De skriver "Alla operatörer. Bäst pris med abonnemang." Vågar man anta att de även kommer att sälja den obunden?

Jag skulle inte anta det. Skulle inte handla där för allt smör i Småland.

Dagens nyheter duger gott och väl för en uppdatering för min del!

Men det som jag gärna skulle ha sett är Siri på svenska

  • Medlem
  • 2012-09-12 21:33

Apple skriver för övrigt på http://www.apple.com/iphone/design/:

Citat:

The back of iPhone 5 is made of anodized 6000 series aluminum — the same material used in Apple notebooks — with inlays along the top and bottom made of ceramic glass (on the white and silver model) or pigmented glass (on the black and slate model).

Någon som har lust att ge sig på en förklaring?

Ursprungligen av mendezzz:

De ändrade skärmstorlek

Jag vet men de höll sig till 4" med bibehållen bredd. Det är "rätt" storlek för mig men borde kanske skrivit "höll sig till" istället för "behöll"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-09-12 21:40

Eftersom jag har en 4s så blir det ingen uppdatering för mig, men frugan som har en 3Gs och dessutom kan ha sina telefoner i mer än två år förtjänar definitivt en 5:a. Det verkar vara ännu en suverän telefon, även om det inte kom några extrema nyheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-12 21:40
Bevaka tråden