Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport Extreme och Internetåtkomst via Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av illerG:

Kämpa på Anne_li_s!

Du gör ett jävla bra jobb!

Tack för det! Har i dag börjat jobba på nytt jobb (där jag faktiskt kommer att jobba nära alla Apples Solution Experts mot skola, så jag kanske kan snappa upp några tips) och delegerat ärendet till maken, som kommit hem efter jobb på OS. Han rotar vidare. Återkommer med en rapport när vi når några framsteg eller hittar nya utmaningar. Man är ju envis och jag är väldigt intresserad av att se vad det är som egentligen är fel. Vore kanske intressant att få reda på för omvärlden också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-07 11:11

För att börja rent, återställ din Airport till fabriksinställningarna, och koppla bort allt från väggens Ethernetuttag. Låt det vara så under natten. Koppla sedan in din Airport i vägguttaget. Då borde det funka....

Ursprungligen av kenjon:

För att börja rent, återställ din Airport till fabriksinställningarna, och koppla bort allt från väggens Ethernetuttag. Låt det vara så under natten. Koppla sedan in din Airport i vägguttaget. Då borde det funka....

Jag har testat det ett par, tre gånger. Men nu har det hänt saker. Det tog ett tag för maken att komma till skott (:)), men vi satte Aiporten i bryggläge och då funkar Internet. Frågan är bara om vi kan få alla devices att koppla upp sig nu. Jag har inte lyckats komma ut med min nya iPhone vare sig via BBB-lådans eller Airportens nät. Får ingen IP-adress alls. Ändå ser det ut som om jag är uppkopplad mot Airporten med Anne-Lis iPhone. Dock hette min gamla iPhone samma sak, men den har varit ute ur huset i två veckor, så det borde ju vara bortglömt nu, tycker man. Hur som helst var det alltså enkelt att få datorerna att komma ut via Airportnätet till slut.

Det här får mig verkligen att fundera över skillnaden mellan switch och router och hur inställningarna egentligen ska vara. Gissar att vi nu alla delar en och samma IP-adress, så det kan ju leda till nya problem.

Ursprungligen av anne_li_s:

Jag har testat det ett par, tre gånger. Men nu har det hänt saker. Det tog ett tag för maken att komma till skott (:)), men vi satte Aiporten i bryggläge och då funkar Internet. Frågan är bara om vi kan få alla devices att koppla upp sig nu. Jag har inte lyckats komma ut med min nya iPhone vare sig via BBB-lådans eller Airportens nät. Får ingen IP-adress alls. Ändå ser det ut som om jag är uppkopplad mot Airporten med Anne-Lis iPhone. Dock hette min gamla iPhone samma sak, men den har varit ute ur huset i två veckor, så det borde ju vara bortglömt nu, tycker man. Hur som helst var det alltså enkelt att få datorerna att komma ut via Airportnätet till slut.

Har nu installerat Airportverktyget i iPhonen. Den visar info på precis samma sätt som själva Airporten gjorde när jag hade problem att komma ut med den. Verkar som att problemet bara att flyttat ett steg till i kedjan, så att säga.

Beyggat läge innebär att du du skapar en transparent länk.
Med andra ord max fem enheter igen :-/

Ursprungligen av illerG:

Beyggat läge innebär att du du skapar en transparent länk.
Med andra ord max fem enheter igen :-/

Precis det jag misstänkte. Suck.

Ursprungligen av anne_li_s:

Precis det jag misstänkte. Suck.

Men det jag tänkte är att om vi nu har fått Airporten att funka i bryggat läge borde det ju faktiskt gå att få den att fungera med kabeln direkt in (och skippa IP-telefonin) också. Och få många IP-adresser om vi kör DHCP/NAT.

Yes det borde fungera.

Ursprungligen av illerG:

Yes det borde fungera.

Det fungerar inte. Att köra med kabeln direkt in i Airporten i bryggat läge fungerar, men inte om jag väljer DHCP/NAT. Då blir vi utan internetuppkoppling. Det finns ett läge där man välja enbart DHCP och göra någon manuell inställning i stället. Har inte testat det - än.

Ursprungligen av anne_li_s:

Det fungerar inte. Att köra med kabeln direkt in i Airporten i bryggat läge fungerar, men inte om jag väljer DHCP/NAT. Då blir vi utan internetuppkoppling. Det finns ett läge där man välja enbart DHCP och göra någon manuell inställning i stället. Har inte testat det - än.

Testade att använda enbart DHCP, men fick varning om att jag försämrade säkerheten i nätet, så jag slutförde aldrig. Och jag lyckades inte skriva i någon nummerserie/ngt IP-nummer manuellt som APE:n accepterade. Enligt inforutan ska det vara det "första numret i serien".

När vi går in i BBB-enheten och kollar de IP-adresser som används verkar vi ha 1 dynamisk och 5 statiska adresser från BBB i DHCP/NAT-läge. Men det har varierat lite beroende på hur vi kopplat. När vi kopplade in APE:n i bryggat läge (och en dator med direkt med lina in i BBB-enheten) hade två dynamiska och 5 statiska adresser.

Jag känner att min kompetens börjar ta slut nu. Mig säger de olika varianterna på adresser inte så mycket.

Ursprungligen av anne_li_s:

Testade att använda enbart DHCP, men fick varning om att jag försämrade säkerheten i nätet, så jag slutförde aldrig. Och jag lyckades inte skriva i någon nummerserie/ngt IP-nummer manuellt som APE:n accepterade. Enligt inforutan ska det vara det "första numret i serien".

När vi går in i BBB-enheten och kollar de IP-adresser som används verkar vi ha 1 dynamisk och 5 statiska adresser från BBB i DHCP/NAT-läge. Men det har varierat lite beroende på hur vi kopplat. När vi kopplade in APE:n i bryggat läge (och en dator med direkt med lina in i BBB-enheten) hade två dynamiska och 5 statiska adresser.

Jag känner att min kompetens börjar ta slut nu. Mig säger de olika varianterna på adresser inte så mycket.

Kan du inte ta en skärmdump på Airport-verktyget och lägga upp? Det verkar som många försöker hjälpa dig och det hade varit mycket lättare om du tagit en bild. Enklast är att trycka Cmd+Shift+4 och slå mellanslag, klicka sedan på Airport-verktygets fönster. Då skapas det en bild på ditt skrivbord som du kan lägga ut här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-19 17:58

Får din Airport något IPnummer från BBB? När du inte har den i bryggat läge alltså.

Ursprungligen av kenjon:

Får din Airport något IPnummer från BBB? När du inte har den i bryggat läge alltså.

Ja, det får den. Ett rätt BBB-nummer. Och sedan delar den ut IP-nummer på rätt sätt inom det egna nätverket (LAN).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-19 22:39
Ursprungligen av anne_li_s:

Ja, det får den. Ett rätt BBB-nummer. Och sedan delar den ut IP-nummer på rätt sätt inom det egna nätverket (LAN).

Och du får nätmask, router och DNS också? Kan du pinga router och DNSadresserna?

  • Medlem
  • 2012-08-19 20:00

Så här har jag lagt upp det, och kör BBB fiber, med ethernetuttag i väggen.

Så här ser det ut hos mig (inte BBB, men du borde ha en liknande konfiguration):

Ursprungligen av suddgummi:

Så här ser det ut hos mig (inte BBB, men du borde ha en liknande konfiguration):
[ATTACH="CONFIG"]34343[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34344[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34345[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34346[/ATTACH]

Nja. Jag får inte upp något val för Ethernet. Så här ser det ut hos mig. Nu är jag urkopplad, men något val för Ethernet har jag aldrig sett. Det jag fått rekommendation att välja är DHCP.

file://localhost/Users/Anne_Li/Desktop/Skärmavbild%202012-08-19%20kl.%2021.39.44.png

[QUOTE="anne_li_s;2095137"]Nja. Jag får inte upp något val för Ethernet. Så här ser det ut hos mig. Nu är jag urkopplad, men något val för Ethernet har jag aldrig sett. Det jag fått rekommendation att välja är DHCP.

Ursprungligen av jhm:

Så här har jag lagt upp det, och kör BBB fiber, med ethernetuttag i väggen.

Snygg bild. Det är precis det här jag försöker göra, men vi har inte försökt med fasta IP-adresser. Alla supporttekniker jag pratat med har sagt att inställningar är ok (Apple Support (senior tekniker som jag blev vidarekopplad till), MacSupport (som kollade att det inte var hårdvarufel, BBB:s kundtjänst och Bredbandsexperten). Men det kanske är värt att testa. Men hur får man tag i fast IP-adress från BBB? De De säger att "Internet fungerar ju" och sedan har de lämnat problemet åt mig/Apple.

Så här ser det ut. file://localhost/Users/Anne_Li/Desktop/Skärmavbild%202012-08-19%20kl.%2021.39.44.png

Ursprungligen av anne_li_s:

Så här ser det ut. file://localhost/Users/Anne_Li/Desktop/Skärmavbild%202012-08-19%20kl.%2021.39.44.png

Aaarghhhh. Jag försöker kopiera in själva dumpen, men får inte med bilden, bara var den ligger. Hur gör man???

Problemet löst. Se nedan. Skit bakom spakarna.

  • Medlem
  • 2012-08-19 23:14

Det är inte någon fast IP-adress från BBB, det är fasta IP-adresser i min APE-router. Jag nyttjar bara två av totalt fem dynamiska IP-adresser från BBB. Den ena går till min router och den andra till min telefonidosa, motsvarande den du har hos BBB. Anledningen att jag inte kopplat min utrustning genom IP-telefonidosan är att de ofta drar ner hastigheten, samt att de inte alltid funkar tillfredsställande om man skulle sätta dem bakom router med NAT.

Denna set-up lär funka hos dig också, men du behöver minst en switch, som utgår ifrån ditt bredbandsuttag och sen kopplar du in din Aiportrouter och IP-telefonidosa från BBB separat ifrån varandra.

Lycka till!

Ursprungligen av anne_li_s:

Snygg bild. Det är precis det här jag försöker göra, men vi har inte försökt med fasta IP-adresser. Alla supporttekniker jag pratat med har sagt att inställningar är ok (Apple Support (senior tekniker som jag blev vidarekopplad till), MacSupport (som kollade att det inte var hårdvarufel, BBB:s kundtjänst och Bredbandsexperten). Men det kanske är värt att testa. Men hur får man tag i fast IP-adress från BBB? De De säger att "Internet fungerar ju" och sedan har de lämnat problemet åt mig/Apple.

Nu så.

Jag ser att du inga DNS-servrar har (kan ha att göra med att du har ethernetkabeln urkopplad iofs). De är gråa i texten om de kommer från internetleverantören (egentligen DHCP-servern hos internetleverantören), se bilden illerG lade upp.

Om du testar att fylla i 8.8.8.8 respektive 8.8.4.4 (detta är Googles fria DNS-servrar) i fälten för DNS-servrar och uppdaterar inställningarna. Kan du surfa via den då?

Det är DHCP du skall välja.

Se min som ex.

Bevaka tråden