Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport Extreme och Internetåtkomst via Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

haha, du kan citera, kopiera citeringen avbryta och kopiera in den här sas

Det jag ville göra är att citera i stället för att svara. Har inte lyckats komma på hur man raderar ett svar...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-30 10:58

Behövs inte IPtelefoni (och inte IPTV är anslutet) kan BBBlådan skippas. Men det förändrar inte hur det funkar. AEn kan kopplas in direkt i uttaget, eller till BBBlådan. Båda funkar.
Kommer det något IPnummer till AEn (jag har sett det en gång, men inte angivet vilket IPnummer)? Kommer det Nätmask, Gatewaynummer? Går det att pinga Gatewayen?
Att kolla upp vilka IPnummer som finns, och genom att pinga kan man klura ut vad som är fel.
Alla 5 IPadresserna släpps igenom av BBBlådan, en av dem tar AEn, som sedan via DHCP delar ut egna (som default 10.x.x.x) till anslutna enheter, och via NAT låter dem använda Internet. Så de 4 andra IPnumren kommer att ligga oanvända.
MAClåsningen är nog helt klart det som ställer till det här, som illerG skriver.

Ursprungligen av kenjon:

Behövs inte IPtelefoni (och inte IPTV är anslutet) kan BBBlådan skippas. Men det förändrar inte hur det funkar. AEn kan kopplas in direkt i uttaget, eller till BBBlådan. Båda funkar.
Kommer det något IPnummer till AEn (jag har sett det en gång, men inte angivet vilket IPnummer)? Kommer det Nätmask, Gatewaynummer? Går det att pinga Gatewayen?
Att kolla upp vilka IPnummer som finns, och genom att pinga kan man klura ut vad som är fel.
Alla 5 IPadresserna släpps igenom av BBBlådan, en av dem tar AEn, som sedan via DHCP delar ut egna (som default 10.x.x.x) till anslutna enheter, och via NAT låter dem använda Internet. Så de 4 andra IPnumren kommer att ligga oanvända.
MAClåsningen är nog helt klart det som ställer till det här, som illerG skriver.

Tack för inlägget. Det kommer en IP-adress, som är korrekt. BBB har också kunnat se att APE:n kopplat upp sig mot nätverket. Det kommer nätmask och jag får upp två DNS-servernummer + att det står BBB som domän. APE:n delar ut egna adresser korrekt, vad jag kan se, i den serie du nämner. Jag kan också se att t ex min Mac fått IP med 10.X.X.X-nummer från APE:n. Har även sett att den delar ut adress till Iphone, Ipad etc. Mac-låsningen har jag ju tagit med BBB. De rensade allt, men det funkade ändå inte. Se inlägg ovan. När jag ringde upp fanns inget uppkopplat alls, inga IP-nummer användes. De bad mig då byta BBB-låda, för IP-telefonen funkar inte i den nyaste jag har fått (!). När jag kopplade in den gamla kopplade två Iphones upp automatiskt. De lovade rensa numren när vi avslutat samtalet. Jag och den andra personen som var uppkopplade stängde av wifi i telefonerna och bad den glömma nätverket. De adresserna var väl sedan låsta i en timme, men om jag räknat rätt borde det ändå ha funnits tre lediga för APE:n. Och den får ju som sagt en adress...

Ursprungligen av anne_li_s:

Tack för inlägget. Det kommer en IP-adress, som är korrekt. BBB har också kunnat se att APE:n kopplat upp sig mot nätverket. Det kommer nätmask och jag får upp två DNS-servernummer + att det står BBB som domän. APE:n delar ut egna adresser korrekt, vad jag kan se, i den serie du nämner. Jag kan också se att t ex min Mac fått IP med 10.X.X.X-nummer från APE:n. Har även sett att den delar ut adress till Iphone, Ipad etc. Mac-låsningen har jag ju tagit med BBB. De rensade allt, men det funkade ändå inte. Se inlägg ovan. När jag ringde upp fanns inget uppkopplat alls, inga IP-nummer användes. De bad mig då byta BBB-låda, för IP-telefonen funkar inte i den nyaste jag har fått (!). När jag kopplade in den gamla kopplade två Iphones upp automatiskt. De lovade rensa numren när vi avslutat samtalet. Jag och den andra personen som var uppkopplade stängde av wifi i telefonerna och bad den glömma nätverket. De adresserna var väl sedan låsta i en timme, men om jag räknat rätt borde det ändå ha funnits tre lediga för APE:n. Och den får ju som sagt en adress...

Det jag tycker är underligt är att ingen av de två Zyxel-routrar vi prövat från BBB funkat hos oss heller. Ska därför prata med dem igen.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 17:05
Ursprungligen av anne_li_s:

Det jag tycker är underligt är att ingen av de två Zyxel-routrar vi prövat från BBB funkat hos oss heller. Ska därför prata med dem igen.

Prata med grov mans-röst och ryt i ordentlig

...för uppenbarligen ligger "felet" hos dem.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 23:34

Hur har det gått för dig?
Några framsteg?

Ursprungligen av LaHe:

Hur har det gått för dig?
Några framsteg?

Inga framsteg. Tog ledigt från problemet några dagar och spelade Diablo III i stället. Har nu varit till MStore (MacSupport) med APE:n. Den funkar som den ska. Det gäller alltså att i så fall kontakta Bredbandsbolaget igen och kriga vidare för nu kan hårdvarufel uteslutas. Försöker hämta kraft till det.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 16:21
Ursprungligen av anne_li_s:

Inga framsteg. Tog ledigt från problemet några dagar och spelade Diablo III i stället. Har nu varit till MStore (MacSupport) med APE:n. Den funkar som den ska. Det gäller alltså att i så fall kontakta Bredbandsbolaget igen och kriga vidare för nu kan hårdvarufel uteslutas. Försöker hämta kraft till det.

Va ju skönt det iaf att AP:n funkar
Du bor ju i storstan... känner du ingen som kan komma förbi och hjälpa dig?

Ursprungligen av LaHe:

Va ju skönt det iaf att AP:n funkar
Du bor ju i storstan... känner du ingen som kan komma förbi och hjälpa dig?

Det finns det säkert.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 17:07

Jag tror fortfarande det är MAC-låsningen som de inte har lyckats ta bort....

  • Avstängd
  • 2012-08-01 17:40
Ursprungligen av kenjon:

Jag tror fortfarande det är MAC-låsningen som de inte har lyckats ta bort....

...om dom nu ens försökt

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror fortfarande det är MAC-låsningen som de inte har lyckats ta bort....

Ska ta just den diskussionen. Är det självklart för en supporttekniker på BBB vad jag menar när jag ber dem om det? Den jag pratade med senast verkade enbart prata om att koppla ner de enheter som var uppkopplade, inte ta bort någon låsning. Jag försökte förklara med hjälp av illerG:s instruktioner, men jag är faktiskt inte säker på att det gick hem.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 17:59

Det beror väldigt mycket på vem man pratar med...
Men i vilket fall så borde det släppa automatiskt efter en viss tid (3 min - 60 min) som någon skrev ovan. Det tycker jag är konstigt om det inte sker.
Det är inte så att man måste anmäla sin MAC-adress till dem, så de kan lägga upp den manuellt? Så är det på stadsnätet i Sala...

  • Avstängd
  • 2012-08-01 19:29
Ursprungligen av kenjon:

Det är inte så att man måste anmäla sin MAC-adress till dem, så de kan lägga upp den manuellt? Så är det på stadsnätet i Sala...

har aldrig hört talas om... verkar ålderdomligt?

Ursprungligen av kenjon:

Det beror väldigt mycket på vem man pratar med...
Men i vilket fall så borde det släppa automatiskt efter en viss tid (3 min - 60 min) som någon skrev ovan. Det tycker jag är konstigt om det inte sker.
Det är inte så att man måste anmäla sin MAC-adress till dem, så de kan lägga upp den manuellt? Så är det på stadsnätet i Sala...

Nej, det tror jag inte. Vi har ju ett fungerande bredband, som jag använder nu, och jag har aldrig behövt lämna några uppgifter förut.

Ursprungligen av kenjon:

Det beror väldigt mycket på vem man pratar med...
Men i vilket fall så borde det släppa automatiskt efter en viss tid (3 min - 60 min) som någon skrev ovan. Det tycker jag är konstigt om det inte sker.

Jag har ju låtit allt ligga nere 8 timmar, men å andra sidan spökar det där med att de bad mig ändra enhet. Uppkopplingen till den hade inte vilat i 8 timmar. Ska testa det, men nu har vi gäster här, som vill surfa, så jag får vänta till dess de rest. APE:n har jag nytta av ändå, eftersom vi behöver komma åt en skrivare och en extern HD trådlöst.

Jag har satt en switch direkt från uttaget som jag sen kopplat BBB-enheten till och min egna router.
Bör funka, en switch kostar 200-300kr.

  • Avstängd
  • 2012-08-01 21:26
Ursprungligen av keptang:

Jag har satt en switch direkt från uttaget som jag sen kopplat BBB-enheten till och min egna router.
Bör funka, en switch kostar 200-300kr.

...men hon kommer ju inte ens ut med en fungerande APExtr direkt i väggen så något är låst på BBB-severn för henne.

Ursprungligen av LaHe:

...men hon kommer ju inte ens ut med en fungerande APExtr direkt i väggen så något är låst på BBB-severn för henne.

Ja kanske, hade jag bott närmre så hade jag kunnat ta en sväng förbi och kollat..

  • Avstängd
  • 2012-08-01 22:56
Ursprungligen av keptang:

Ja kanske, hade jag bott närmre så hade jag kunnat ta en sväng förbi och kollat..

Samma här, men bor väl lite närmre än dig kanske

Har BBB (fiber) och har aldrig behövt anmäla MAC.

Jag har en ev ny idé att testa, förutom att åter prata med BBB om MAC-adresserna. (Har haft fullt upp, så jag har inte hunnit ta tag i det). Om vi går in i BBB-enheten (vilket maken, som nu är hemma från OS sagt att man kan) och stänger av den trådlösa funktionen och s a s bara får en rak lina in i lgh till den och sedan kopplar in APE:n i BBB-switchen kanske något förändras. Några reflektioner kring det? Annars får vi bjuda en god vän som är nätverkstekniker på middag och få hjälp av honom. Jag har i alla fall lyckats skapa ett nätverk så att vi kan nyttja skrivare och annat trådlöst med APE:n. Alltid något.

Tror inte det ska göra någon skillnad av att stänga av det trådlösa.
När man väl är inne i den så kanske det finns fler saker som det kan experimenteras med och få det att fungera.

Ursprungligen av keptang:

Tror inte det ska göra någon skillnad av att stänga av det trådlösa.
När man väl är inne i den så kanske det finns fler saker som det kan experimenteras med och få det att fungera.

Ok. Vi får väl se. Fick i dag ett tips om port forwarding och vissa krav från Apple-produkter för att de ska funka och att det kan vara ett "problem" med just Apple-produkter om man kör dem mot äldre devices. Vår switch är urgammal (en av BBB:s första). Kan det vara en linje att gå på?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-05 15:15

Men då har du ju ingen switch utan en trådlös router!

Ursprungligen av frazze:

Men då har du ju ingen switch utan en trådlös router!

Det är inte en router, hör jag från andra sidan köksbordet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 15:44

Precis, och inlägget innan med trådlös del säger också att det är en router.... en switch med trådlös AP är nog väldigt ovanligt.

Ursprungligen av kenjon:

Precis, och inlägget innan med trådlös del säger också att det är en router.... en switch med trådlös AP är nog väldigt ovanligt.

BBB har i och för sig i samtalen bekräftat att vi inte har en router. De beklagade ju att nya kunder får det, men inte vi gamla. Jag betvivlar därför att det är en router. Enheten vi talar om heter Inteno Xavi SG6546 och den benämns switch i alla sammanhang vi kunnat hitta, t ex BBB-trådar.

Ursprungligen av anne_li_s:

BBB har i och för sig i samtalen bekräftat att vi inte har en router. De beklagade ju att nya kunder får det, men inte vi gamla. Jag betvivlar därför att det är en router. Enheten vi talar om heter Inteno Xavi SG6546 och den benämns switch i alla sammanhang vi kunnat hitta, t ex BBB-trådar.

Kallas bryggat modem i annan tråd. Och tydligen ska BBB leverera dem med alla portar öppna, så port forward verkar inte heller vara lösningen.

Kämpa på Anne_li_s!

Du gör ett jävla bra jobb!

Bevaka tråden