Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport Extreme och Internetåtkomst via Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nästan alla Internet-leverantörer i Sverige låser en dynamiskt IP-adress till MAC-adress på den enhet som kopplas in i allt från 2 min till 12 timmar beroende på operatör.

Har du nu redan haft fler än 5 enheter inkopplade så ring BBB-support som Cribe säger och be dem släppa alla "enheter" på ditt abonnemang.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:50
Ursprungligen av illerG:

Nästan alla Internet-leverantörer i Sverige låser en dynamiskt IP-adress till MAC-adress på den enhet som kopplas in i allt från 2 min till 12 timmar beroende på operatör.

Har du nu redan haft fler än 5 enheter inkopplade så ring BBB-support som Cribe säger och be dem släppa alla "enheter" på ditt abonnemang.

Varken Tele2, Telia eller Comhem har låst till max 5 då jag har haft dom... Tele2 hade max 5 samtidigt men det var just det man kom runt med en egen switch/AP typ.

Ursprungligen av LaHe:

Varken Tele2, Telia eller Comhem har låst till max 5 då jag har haft dom... Tele2 hade max 5 samtidigt men det var just det man kom runt med en egen switch/AP typ.

Du missförstår helt mitt syfte.

Telia ger kund 1 IP-adress normalt sett som de binder till MAC adress av dator alternativt router i 25-30 min.
Comhem får man 4 IP-adresser av som har något kortare tid.
Bredbandsbolaget binder upp vardera av de 5 IP-adresserna i 60 min senast jag kollade.

Det betyder att antingen släpper man IP-adresserna med kommando i datorn eller väntar ut tiden för att koppla in annan enhet.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 22:21
Ursprungligen av illerG:

Du missförstår helt mitt syfte.

Telia ger kund 1 IP-adress normalt sett som de binder till MAC adress av dator alternativt router i 25-30 min.
Comhem får man 4 IP-adresser av som har något kortare tid.
Bredbandsbolaget binder upp vardera av de 5 IP-adresserna i 60 min senast jag kollade.

Det betyder att antingen släpper man IP-adresserna med kommando i datorn eller väntar ut tiden för att koppla in annan enhet.

Möjligen att jag missförstår, men:
...med Comhems Netgear router har jag samtidigt 16+ enheter (om påslagna)... man ser alla i en lista i routern på vilka och deras IP-adresser?
Är det inte det du menade?

Edit: DVS det som DHCP i routern delat ut.

Ursprungligen av LaHe:

Möjligen att jag missförstår, men:
...med Comhems Netgear router har jag samtidigt 16+ enheter (om påslagna)... man ser alla i en lista i routern på vilka och deras IP-adresser?
Är det inte det du menade?

Nu blandar du skarpa IP-adresser och NAT:ade.

Du sitter bakom router med ditt Netgear CG3100. Men hade du stängt av NAT i den så hade du enbart kunnat ansluta 4 enheter på din Comhem-lina samtidigt.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 22:56
Ursprungligen av illerG:

Du sitter bakom router med ditt Netgear CG3100. Men hade du stängt av NAT i den så hade du enbart kunnat ansluta 4 enheter på din Comhem-lina samtidigt.

... och hur ansluter jag mer än Netgearen till vägguttaget? OM NAT är avstängt vad förutom telefon och TV:n kan jag då ansluta till Netgearen?

Ursprungligen av LaHe:

... och hur ansluter jag mer än Netgearen till vägguttaget? OM NAT är avstängt vad förutom telefon och TV:n kan jag då ansluta till Netgearen?

Telefonen kör på en annan serie så räknas inte med de 4 IP-adresserna.

TV:n tar upp en IP-adress så med NAT inaktiverat kan du bara ansluta 3 datorer till

  • Avstängd
  • 2012-07-28 23:15
Ursprungligen av illerG:

Telefonen kör på en annan serie så räknas inte med de 4 IP-adresserna.

TV:n tar upp en IP-adress så med NAT inaktiverat kan du bara ansluta 3 datorer till

Har aldrig kört så, med NAT avstängt så det visste jag inte...

Om man bara visste om det är adsl eller ren fiber.... och vilken modem/router så kan man ju hitta en manual på nätet.
Är denna BBB-låda låst så man inte kan koppla till en switch eller AP så säger jag igen... byt bolag... dom lever på 1900-talet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-07-29 00:04
Ursprungligen av LaHe:

Har aldrig kört så, med NAT avstängt så det visste jag inte...

Om man bara visste om det är adsl eller ren fiber.... och vilken modem/router så kan man ju hitta en manual på nätet.
Är denna BBB-låda låst så man inte kan koppla till en switch eller AP så säger jag igen... byt bolag... dom lever på 1900-talet.

Jag förstår att du vill hjälpa till, men läs gärna hela tråden ordentligt först. På första sidan framgår det med all önskvärd tydlighet att det är ethernet i väggen, d.v.s. inte ADSL. Du verkar även ha blandat ihop det ursprungliga problemet med det nuvarande med avseende på IP-adresser.

BBB-boxen trådstartaren pratar om är sannolikt bara en specialswitch som möjliggör telefoni, ip-tv och bredband via samma uttag. Om det är en motsvarande som min far har till sitt Telia-fiber så finns det inga konfigurationsmöjligheter för kunden. Men självklart kan man koppla på en egen router på den, det går inte att förhindra.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 02:33
Ursprungligen av Vassius:

Jag förstår att du vill hjälpa till, men läs gärna hela tråden ordentligt först. På första sidan framgår det med all önskvärd tydlighet att det är ethernet i väggen, d.v.s. inte ADSL. Du verkar även ha blandat ihop det ursprungliga problemet med det nuvarande med avseende på IP-adresser.

Jag må vara dum men jag ser inte var det framgår om det är ADSL eller inte?
Sen, efter en 2-3 sider så kan man gömma lite när man är 60 bast... speciellt då det blir en massa tjafs.

Ursprungligen av LaHe:

Jag må vara dum men jag ser inte var det framgår om det är ADSL eller inte?
Sen, efter en 2-3 sider så kan man gömma lite när man är 60 bast... speciellt då det blir en massa tjafs.

Jo, vi dividerade rätt mycket igår

Men konstaterandet finns i inlägg nummer 3

Ursprungligen av anne_li_s:

Vi har bredband indraget med Ethernetuttag i lägenheten. Har testat att köra både med och utan bredbandsenheten från BBB.

Jag är redo med kaffet anne_li_s. Hur har det gått?

Inte så bra. Gjorde som ni tipsade och stängde av allt, wii, datorer och "glömde nätverket" i Iphone + stängde av wifi i telefonerna. Ringde BBB. Bad dem släppa alla bundna MAC-adr. Det fanns inget kopplat mot nätverket alls när de kollade, men eftersom vi även har problem med IP-telefonin i den nya enheten jag hade inkopplad bad de mig byta till den gamla. Kopplade in den. Genast kopplade två telefoner upp sig. BBB lovade att koppla bort dem när vi lagt på. Jag lade på. Väntade 30 min. Kopplade sedan in APE:n igen. Samma resultat som tidigare. Upptäckte att min Mac automatiskt kopplade upp sig mot BBB-nätverket. Kan det påverka? Försökte få den att glömma det gamla nätverket, men jag lyckas inte. Har raderat nyckeln i nyckelringen och startat om 3 ggr, men den kopplar ändå upp sig automatiskt. Men jag är ovan vid Mac. Har precis bytt från PC, så det är väl bara att jag inte vet hur man gör. Hur som helst. Har gjort en total återställning av APE:n. Samma resultat. Skärmdumpar på resultatet finns. Det konstiga är att när jag försökte återställa APE:n med resetknappen (i samtal med Apples support), så börjar aldrig APE:n "tokblinka" som det ska. Inte om jag drar ur kabeln heller. Det får mig att tro att den 3 dagar gamla APE:n kanske ändå är felaktig. Vad tror ni?

Tack så här långt för all hjälp!

Ursprungligen av anne_li_s:

Inte så bra. Gjorde som ni tipsade och stängde av allt, wii, datorer och "glömde nätverket" i Iphone + stängde av wifi i telefonerna. Ringde BBB. Bad dem släppa alla bundna MAC-adr. Det fanns inget kopplat mot nätverket alls när de kollade, men eftersom vi även har problem med IP-telefonin i den nya enheten jag hade inkopplad bad de mig byta till den gamla. Kopplade in den. Genast kopplade två telefoner upp sig. BBB lovade att koppla bort dem när vi lagt på. Jag lade på. Väntade 30 min. Kopplade sedan in APE:n igen. Samma resultat som tidigare. Upptäckte att min Mac automatiskt kopplade upp sig mot BBB-nätverket. Kan det påverka? Försökte få den att glömma det gamla nätverket, men jag lyckas inte. Har raderat nyckeln i nyckelringen och startat om 3 ggr, men den kopplar ändå upp sig automatiskt. Men jag är ovan vid Mac. Har precis bytt från PC, så det är väl bara att jag inte vet hur man gör. Hur som helst. Har gjort en total återställning av APE:n. Samma resultat. Skärmdumpar på resultatet finns. Det konstiga är att när jag försökte återställa APE:n med resetknappen (i samtal med Apples support), så börjar aldrig APE:n "tokblinka" som det ska. Inte om jag drar ur kabeln heller. Det får mig att tro att den 3 dagar gamla APE:n kanske ändå är felaktig. Vad tror ni?

Tack så här långt för all hjälp!

Den börjar inte tokblinka om jag gör totalåterställning i Airportverktyget heller, d v s den verkar inte kunna tokblinka alls. Det blink jag får är som vid vanlig setup.

Ursprungligen av anne_li_s:

Den börjar inte tokblinka om jag gör totalåterställning i Airportverktyget heller, d v s den verkar inte kunna tokblinka alls. Det blink jag får är som vid vanlig setup.

Vill även tillägga att jag inte startade datorn förrän jag satt igång APE:n med WAN inkopplat. APE:n borde alltså sno en adress först, eller hur? Och IP-adress får den... Det är kollat med både BBB och Apple att den IP APE:n hämtar ser korrekt ut.

Ytterligare ett tillägg. Om jag gör en nätverksdiagnos är det grönmarkerat fram t o m nätverksleverantör. Internet och Server är gula. Samma problem hade jag när min Mac var ny. Det tog flera dagar innan jag lyckades komma ut på nätet, vilket måste ha berott på IP-adressproblemet med begr hos BBB. Därför trodde jag verkligen att de tips jag fått skulle göra att jag lyckades lösa APE-problemet. Färdig att ge upp och spela klart Diablo III i stället.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 14:09
Ursprungligen av anne_li_s:

Vill även tillägga att jag inte startade datorn förrän jag satt igång APE:n med WAN inkopplat. APE:n borde alltså sno en adress först, eller hur? Och IP-adress får den... Det är kollat med både BBB och Apple att den IP APE:n hämtar ser korrekt ut.

Tokblinka har jag aldrig sett utan som du beskriver det bara.

Hmmm ser nu att jag inte känner igen mig eller hittar allt i det nya Airport verktyget... finns det nått hur man kommer åt dom djupare sakerna eller resetar APE:n????

Ursprungligen av LaHe:

Tokblinka har jag aldrig sett utan som du beskriver det bara.

Hmmm ser nu att jag inte känner igen mig eller hittar allt i det nya Airport verktyget... finns det nått hur man kommer åt dom djupare sakerna eller resetar APE:n????

Jag vet hur man gör. Har totalåterställt säkert 15 gånger via Airportverktyget. Något tyngre kan man inte göra enligt Apples seniora supporttekniker. Men det ska enligt Apple kunna "tokblinka", blinka snabbare än vid vanlig setup. Eller så menar jag och Apple olika saker med tokblinka.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 14:38
Ursprungligen av anne_li_s:

Jag vet hur man gör. Har totalåterställt säkert 15 gånger via Airportverktyget.

Hur då?

En fråga bara, har ni kollat att alla kablar är av rätt sort och kvalitet och dessutom att det inte finns en s.k. korsad kabel med i härvan.
Bör vara minst Cat 5e kabel (står på sladdens hölje)

Lite bilder på hur det ser ut på mitt:

[ATTACH="CONFIG"]34041[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34042[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34043[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34044[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34045[/ATTACH]

Edit:
-på bild 4 där det står "bryggläge" ska det stå "DHCP och NAT" om du kopplar APE:n direkt till väggen....
-sifrorna är vad jag blivit tilldelade och ska inte knappas in av dig sas
.

Ursprungligen av LaHe:

Hur då?

En fråga bara, har ni kollat att alla kablar är av rätt sort och kvalitet och dessutom att det inte finns en s.k. korsad kabel med i härvan.
Bör vara minst Cat 5e kabel (står på sladdens hölje)

Lite bilder på hur det ser ut på mitt:

[ATTACH="CONFIG"]34041[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34042[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34043[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34044[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]34045[/ATTACH]

Edit:
-på bild 4 där det står "bryggläge" ska det stå "DHCP och NAT" om du kopplar APE:n direkt till väggen....
-sifrorna är vad jag blivit tilldelade och ska inte knappas in av dig sas
.

Kablarna är rätt sort. Inställningarna i Airporten stämmer med dina, utom DHCP/NAT. Och jag ska ha DHCP/NAT enligt teknikerna jag pratat med. Inställningarna ska vara korrekta enligt både Apple och BBB. Jag får upp två DNS-servrar och bredbandsbolaget som domän i min motsvarighet till din bild nr 2. I fält jag inte kan ändra i. Gråat.

Ursprungligen av anne_li_s:

Kablarna är rätt sort. Inställningarna i Airporten stämmer med dina, utom DHCP/NAT. Och jag ska ha DHCP/NAT enligt teknikerna jag pratat med. Inställningarna ska vara korrekta enligt både Apple och BBB. Jag får upp två DNS-servrar och bredbandsbolaget som domän i min motsvarighet till din bild nr 2. I fält jag inte kan ändra i. Gråat.

Och en korrekt IP-adress.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 15:26
Ursprungligen av anne_li_s:

Kablarna är rätt sort. Inställningarna i Airporten stämmer med dina, utom DHCP/NAT. Och jag ska ha DHCP/NAT enligt teknikerna jag pratat med. Inställningarna ska vara korrekta enligt både Apple och BBB. Jag får upp två DNS-servrar och bredbandsbolaget som domän i min motsvarighet till din bild nr 2. I fält jag inte kan ändra i. Gråat.

Ursprungligen av anne_li_s:

Och en korrekt IP-adress.

Det fattar jag inte att du ska ha bägge som DHCP-servrar... är inte rätt, men kanske det är så att BBB-lådan inte är en DHCP-server med dina 5 fasta och då är det rätt med att APE:n ska ha DHCP+NAT

Så problemet verkar vara att din BBB-låda ej släpper dom fasta IP-adresserna.
Går det inte att reseta dom från dig sas, är det enda att vänta till i morgon och be BBB att släppa dom lösa så din APE får en tilldelning, så borde det funka.
Så du får väl läsa en bok eller nått så länge

Ursprungligen av LaHe:

Det fattar jag inte att du ska ha bägge som DHCP-servrar... är inte rätt, men kanske det är så att BBB-lådan inte är en DHCP-server med dina 5 fasta och då är det rätt med att APE:n ska ha DHCP+NAT

Så problemet verkar vara att din BBB-låda ej släpper dom fasta IP-adresserna.
Går det inte att reseta dom från dig sas, är det enda att vänta till i morgon och be BBB att släppa dom lösa så din APE får en tilldelning, så borde det funka.
Så du får väl läsa en bok eller nått så länge

Tack, men det här känns som tillbaka till ruta 1. BBB-enheten är en switch, har jag nu lärt mig. Den fördelar inte IP-adresser. Om jag fattat rätt ska APE:n koppla upp sig på en av de 5 IP-adresser vi har tillgång till och sedan fördela inom vårt tänkta nätverk. (Jag tror att jag ändå lärt mig en del av den här konversationen, ändå. Kul.) Och i morse ringde jag ju till BBB och bad dem släppa alla kopplingar till adresserna. Det hjälpte inte. Om inte teknikern ljög när han lovade fixa. Om jag räknade rätt i morse borde max 3 adresser varit upptagna på morgonen när APE:n sattes igång, även om BBB inte gjorde som de sade. Se inlägg ovan. Och jag kan, som någon skrev i går :), inte ändra något i BBB-enheten själv.

För dem som är intresserade. Mitt beslut blir att ta med min APE till MacSupport, där jag köpt den, och be dem kolla och se om den funkar som den ska. Om tre supportavdelningar + detta forum går bet kanske det ändå är hårdvarufel. To be continued. Nu blir det kaffe och OS eller Diablo III.

Fråga: Jag har inte testat att sätta APE:n i bryggläge när jag kört direkt från väggen. Det jag vill är att den ska fördela IP-adresser i vårt nätverk så att fler än 5 kan surfa. Gör APE:n det i bryggläge? När jag gick igenom inställningarna med teknikern på Apple sade han att det var rätt att den inte var i bryggläge. Vad är skillnaden mellan DHCP/NAT (som jag blivit rekommenderad och kört oavsett om jag kör i väggen eller via BBB-enheten)? Vad gör APE:n i ena läget och i andra?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 15:49
Ursprungligen av anne_li_s:

Fråga: Jag har inte testat att sätta APE:n i bryggläge när jag kört direkt från väggen. Det jag vill är att den ska fördela IP-adresser i vårt nätverk så att fler än 5 kan surfa. Gör APE:n det i bryggläge? När jag gick igenom inställningarna med teknikern på Apple sade han att det var rätt att den inte var i bryggläge. Vad är skillnaden mellan DHCP/NAT (som jag blivit rekommenderad och kört oavsett om jag kör i väggen eller via BBB-enheten)? Vad gör APE:n i ena läget och i andra?

När du kopplar in den direkt i väggen ska den vara DHCP+NAT
Har du tex BBB_lådan som DHCP-server och kopplar APE:n till den ska den vara i bryggläge, om inte BBB-lådan är DHCP-server ska den vara i DHCP+NAT
DVS bara en dedikerad DHCP-server i samma NAT(interna nätverk i ditt fall)

Hoppas kaffet smakar gott, och att du får lite lugnt en stund då

Ursprungligen av LaHe:

Har du tex BBB_lådan som DHCP-server och kopplar APE:n till den ska den vara i bryggläge, om inte BBB-lådan är DHCP-server ska den vara i DHCP+NAT

BBB-lådan är ALLTID en switch och inte NAT.
Ergo, Airport skall agera DHCP server.

Ursprungligen av illerG:

BBB-lådan är ALLTID en switch och inte NAT.
Ergo, Airport skall agera DHCP server.

Skönt att veta att jag lärt mig något i alla fall. Tackar för fortbildningen. Jag vet inte om du orkat läsa hur det gick i morse, men jag antar att det inte finns annat att göra än att kolla om själva enheten fungerar i ett annat nätverk nu. Uteslutningsmetoden.

Ursprungligen av anne_li_s:

Skönt att veta att jag lärt mig något i alla fall. Tackar för fortbildningen. Jag vet inte om du orkat läsa hur det gick i morse, men jag antar att det inte finns annat att göra än att kolla om själva enheten fungerar i ett annat nätverk nu. Uteslutningsmetoden.

Mycket riktigt gör du rätt felsökning.

Kom tillbaka med mer info om vad Macsupport säger.

Ursprungligen av illerG:

Mycket riktigt gör du rätt felsökning.

Kom tillbaka med mer info om vad Macsupport säger.

Ska bli.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 18:17
Ursprungligen av illerG:

BBB-lådan är ALLTID en switch och inte NAT.
Ergo, Airport skall agera DHCP server.

Har du just en sån där BBB-låda eller instuktioner på just den?
Min Netgear är både DHCP-server och NAT

Bevaka tråden