Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport Extreme och Internetåtkomst via Bredbandsbolaget

Tråden skapades och har fått 144 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LaHe:

Har du just en sån där BBB-låda eller instuktioner på just den?
Min Netgear är både DHCP-server och NAT

Vet exakt vilken låda som trådskaparen har då jag råkat ut för det ena och det andra när jag jobbar.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 18:35
Ursprungligen av illerG:

Vet exakt vilken låda som trådskaparen har då jag råkat ut för det ena och det andra när jag jobbar.

Ah, då fattar jag.

Ursprungligen av LaHe:

Har du just en sån där BBB-låda eller instuktioner på just den?
Min Netgear är både DHCP-server och NAT

Det är just en sådan låda. Det har t o m jag förstått i diskussionerna med BBB.

Ursprungligen av anne_li_s:

Det är just en sådan låda. Det har t o m jag förstått i diskussionerna med BBB.

Och bekräftas ovan.

Ursprungligen av LaHe:

När du kopplar in den direkt i väggen ska den vara DHCP+NAT
Har du tex BBB_lådan som DHCP-server och kopplar APE:n till den ska den vara i bryggläge, om inte BBB-lådan är DHCP-server ska den vara i DHCP+NAT
DVS bara en dedikerad DHCP-server i samma NAT(interna nätverk i ditt fall)

Hoppas kaffet smakar gott, och att du får lite lugnt en stund då

BBB-lådan är en switch med en telefon-grunka inbyggd för IP-telefoni. Hade TS inte IP-telefoni hade hon inte haft någon BBB-låda utan pluggat sin dators/routers ethernet-kabel rakt i uttaget innanför dörren. Vi kan alltså helt bortse från BBB-lådan. Den har inget med saken att göra.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 21:18
Ursprungligen av pmarriott:

BBB-lådan är en switch med en telefon-grunka inbyggd för IP-telefoni. Hade TS inte IP-telefoni hade hon inte haft någon BBB-låda utan pluggat sin dators/routers ethernet-kabel rakt i uttaget innanför dörren. Vi kan alltså helt bortse från BBB-lådan. Den har inget med saken att göra.

Det fattade jag i inlägg 86!

  • Avstängd
  • 2012-07-29 14:04
Ursprungligen av illerG:

Jo, vi dividerade rätt mycket igår

Men konstaterandet finns i inlägg nummer 3

Jag är redo med kaffet anne_li_s. Hur har det gått?

Japp...

Där ser man... både blind, dum å gammal :-/

Då skulle jag försöka att skippa BBB-modemet och bara återställa APE:n och börja från början om nu inte telefondelen är viktigt.

Ursprungligen av LaHe:

Japp...
Då skulle jag försöka att skippa BBB-modemet och bara återställa APE:n och börja från början om nu inte telefondelen är viktigt.

Har testat det också. Samma resultat.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 23:09

Har knappt varit några svar här, så tänkte jag skulle hjälpa till med vad jag kan och vet och först då kommer det ena underligheten efter den andra som knappt hjälper en som inte vet.

Har ännu inte sett en enda router där man inte kan begränsa hur många adresser som DHCP kan dela ut till NAT.
DVS dom 3 sista siffrorna i IP-adressen kan antingen vara utan begränsning eller så kan man ange tex 150-249 så får man 100 tillgängliga adresser.

Routern som sen skickar ut det utanför hemmet översätter det till en IP-adress som ISP-servern kan godkänna... vare sig det handlar om tilldelning av en eller 5 fasta lånade IP-adressser på ISP-servern.

Ursprungligen av illerG:

Nästan alla Internet-leverantörer i Sverige låser en dynamiskt IP-adress till MAC-adress på den enhet som kopplas in i allt från 2 min till 12 timmar beroende på operatör.

Har du nu redan haft fler än 5 enheter inkopplade så ring BBB-support som Cribe säger och be dem släppa alla "enheter" på ditt abonnemang.

Tack för tipset. Ska göra ett nytt försök i morgon med BBB. Ok. Gäller s k Mac-låsing bara Mac eller även andra Appleprodukter, som Ipad och Iphone?

  • Avstängd
  • 2012-07-29 01:54
Ursprungligen av anne_li_s:

Tack för tipset. Ska göra ett nytt försök i morgon med BBB. Ok. Gäller s k Mac-låsing bara Mac eller även andra Appleprodukter, som Ipad och Iphone?

Alla troligen då all utrustning för nätverk har en MAC-adress vad jag vet.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 21:47

Hmmm, tror inte det är ADSL i det här fallet men det hjälper att veta, för då funkar så klart inte APE:n i ett telejack... utgick från att det var ett internet-uttag.

Jag hade en sån där BBB-låda i lägenheten förr. Det är alltså en låda som sitter mellan LAN-uttaget och din första anslutna dator/switch/router/etc. Denna kan man inte konfa själv på något sätt. Till denna låda kopplar man sina telefoner om man kör IP-telefoni.

Det som låter mest troligt, som flera redan påpekat, är att samtliga 5 IP-nummer som man kan få tilldelat är låsta till de senast använda MAC-adresserna. Detta borde dock släppa efter en stund. Den enda praktiska erfarenhet jag har av sådan låsning är med vårt ADSL på jobbet där Telia låser i 20 min.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 22:47

Det är väl det det handlar om, NAT , då trådskaparen inte kan ansluta mer än 5 enheter i hemmet mot den där BBB-mojjen????

Det du snackar om är ut efter väggen på stan sas och den skiter ju ju i vad som kommer från routern hemma till vägguttaget sas.

Hos mig ser det ut så här:
1. Uttag i väggen
2. Comhems Netgear bredbands router med switch, telefon och HD-TV uttag och WiFi
3-x. Från routern: TV-modem, telefon, till switch för TV, BluRay, aTV 1 & 3 & BoxeeBox för trådat LAN, till annan switch dit datorer etc + APExtr mm sitter + direkt till en NAS
plus alla trådlösa som själv väljer Neatgearen eller APExressen+ 3 APexpresser mm.
APExtr agerar brygga medan Netgear kör DHCP.

Funkar kalas så vad du menar förstår jag inte.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 22:56

Det BBB gör på sina adslabonnemang är att låsa så att man bara kan använda 5st olika enheter internt(!). Dessa låser dom via MAC-adresser. Det gäller bara deras eget modem/router. Vi kringgick detta hos polaren genom att be dom rensa alla MAC-adresser och koppla in en Airpoert.

DOCK så vet jag inte om det gäller deras fiber...

Men det är värt att testa

Ursprungligen av Cribe:

Det BBB gör på sina adslabonnemang är att låsa så att man bara kan använda 5st olika enheter internt(!). Dessa låser dom via MAC-adresser. Det gäller bara deras eget modem/router. Vi kringgick detta hos polaren genom att be dom rensa alla MAC-adresser och koppla in en Airpoert.

DOCK så vet jag inte om det gäller deras fiber...

Men det är värt att testa

Det är absolut värt att testa. BBB har bekräftat att vi bara kan använda 5 enheter. 2 ggr. Nya kunder får av BBB numera router, men gamla trogna kunder (som jag) får inte det. Jag har i o f s nu fått testa två (Zyxel?) routrar från BBB. Ingen av dem fungerade ö h t i vårt uttag, vilket BBB tyckte var konstigt. Fick då en ny (switch?) i stället. Då slutade IP-telefonin att fungera. Det är kul med teknik. BBB har funkat urbra i flera år. Det är först nu, när vi ansluter så många enheter, som vi haft problem. Tror dock på din teori, som sagt.

Men snälla nån.

Jag läser ju efter vad trådskaparen plitat ner.

Denne fick rekommendation att skaffa router för att de nu överstiger 5 enheter och inte kan ansluta fler datorer.

Detta är ju en klar indikation om något...

Vad du talar om är allt bakom NAT.
Jag talar om allt förutom trådskaparens airport router.

Lahe.

BBB ger alla kunder 5 skarpa IP-adresser.
Varken ADSL-modemet de skickar ut till kunder eller över fiber ingår det router.

Den enda router trådskaparen har är en Airport.

Med andra ord vill du sitta bakom NAT:at nät måste du skaffa egen router.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 23:18
Ursprungligen av illerG:

Lahe.

BBB ger alla kunder 5 skarpa IP-adresser.
Varken ADSL-modemet de skickar ut till kunder eller över fiber ingår det router.

Den enda router trådskaparen har är en Airport.

Med andra ord vill du sitta bakom NAT:at nät måste du skaffa egen router.

Ah, det visste jag inte heller... som sagt byt bolag...

Men hon kommer ju inte ut med sin APE heller om hon kopplar det direkt i väggen. Det förstår jag om det är ADSL, men är det fiber ska det ju gå. Om nu inte BBB-lådan måste vara där utan att ha möjligheter till NAT?
...vilket är ännu en anledning att byta ISP.

BBB är inte sämre än andra.

Så skall vi göra det här kort.

Kund har BBB fiber --> sedan en switch för telefoni, IP-TV etc vad nu kan tänkas denne har för tjänster.
Sedan skall airport in i switch.

Där är vi nu. Det jag misstänker kort och gott är att Airport inte får det den skall för att datorer och annat varit inkopplat direkt i switch och bondat MAC-adresser till IP-adresser.

Därför sa jag ring ISP och be dem släppa alla bundna MAC-adresser eftersom vi inte vet hur mycket trådskaparen har kopplat fram & tillbaka i sin felsökning.

Och som jag sa innan. Binda MAC-adresser till IP-adresser gör alla. Även en router fast inte med så lång låne-tid.

  • Avstängd
  • 2012-07-28 23:33
Ursprungligen av illerG:

BBB är inte sämre än andra.

Så skall vi göra det här kort.

Kund har BBB fiber --> sedan en switch för telefoni, IP-TV etc vad nu kan tänkas denne har för tjänster.
Sedan skall airport in i switch.

Där är vi nu. Det jag misstänker kort och gott är att Airport inte får det den skall för att datorer och annat varit inkopplat direkt i switch och bondat MAC-adresser till IP-adresser.

Därför sa jag ring ISP och be dem släppa alla bundna MAC-adresser eftersom vi inte vet hur mycket trådskaparen har kopplat fram & tillbaka i sin felsökning.

Och som jag sa innan. Binda MAC-adresser till IP-adresser gör alla. Även en router fast inte med så lång låne-tid.

Åjo... dom lovar vitt och brett, men ännu har jag inte bland mina vänner som haft "HAFT" dom som ens kommit upp i hälften av hastigheter dom sålt. Inte ens under lågperioder.

Japp låt oss fortsätt där.
...fast det hjälper ju inte stackarn förrän efter helgen.

Kanske ska man resetta BBB-mojjen och APE.N och börja om, med APE:n som första och enda kopplade enhet plus en dator sen till APE:n?

Kunde ju komma med lite förslag vad hon ska säga till BBB när hon ringer så dom inte börjar med sina lekstugefasoner?

(99% av all support tror att man är idiot och kommer med det ena vansiniga förslaget efter det andra om dom tror det sitter en novis på andra sidan)

Ursprungligen av illerG:

BBB är inte sämre än andra.

Så skall vi göra det här kort.

Kund har BBB fiber --> sedan en switch för telefoni, IP-TV etc vad nu kan tänkas denne har för tjänster.
Sedan skall airport in i switch.

Där är vi nu. Det jag misstänker kort och gott är att Airport inte får det den skall för att datorer och annat varit inkopplat direkt i switch och bondat MAC-adresser till IP-adresser.

Därför sa jag ring ISP och be dem släppa alla bundna MAC-adresser eftersom vi inte vet hur mycket trådskaparen har kopplat fram & tillbaka i sin felsökning.

Och som jag sa innan. Binda MAC-adresser till IP-adresser gör alla. Även en router fast inte med så lång låne-tid.

Och jag tror du har rätt. Jag har kopplat ALLT fram och tillbaka hur många gånger som helst. Enligt alla supporttekniker ser inställningarna helt rätt ut, så det här låter som en trolig förklaring.

Jag säger låt allt vara strömlöst och gå och lägg dig anne_li_s.

Bättre lycka imorgon.

Ursprungligen av illerG:

Jag säger låt allt vara strömlöst och gå och lägg dig anne_li_s.

Bättre lycka imorgon.

Låter som ett bra förslag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 23:48
Ursprungligen av illerG:

Jag säger låt allt vara strömlöst och gå och lägg dig anne_li_s.

Bättre lycka imorgon.

Gör så. Deras kundtjänst har öppet alla dagar 8-22. Ring dom imorgon innan du kopplar in allt och be dom släppa alla MAC-adresser, sen kopplar du Uttag --> BBB-switch --> Airport

Funkar det inte då så är det nog HW fel

En sidnot är att jag haft BBB fiber i ca 10 år och det har legat nere 1 gång i 30 min. Har kontaktat supporten 2 ggr och dom var suveräna. Man stöter på både bra och dålig kundservice på de flesta företag

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-28 23:50
Ursprungligen av anne_li_s:

Tack för tipset. Ska göra ett nytt försök i morgon med BBB. Ok. Gäller s k Mac-låsing bara Mac eller även andra Appleprodukter, som Ipad och Iphone?

Kortfattat så är MAC-adresser ett unik id för en nätverksprodukt. Alltså, ditt nätverkskort i macen har ett, i iphonen ett etc. Har inget med PC eller Mac i sig att göra

Mer ingående info om MAC adresser: http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-07-29 00:00
Ursprungligen av anne_li_s:

Det är absolut värt att testa. BBB har bekräftat att vi bara kan använda 5 enheter. 2 ggr. Nya kunder får av BBB numera router, men gamla trogna kunder (som jag) får inte det. Jag har i o f s nu fått testa två (Zyxel?) routrar från BBB. Ingen av dem fungerade ö h t i vårt uttag, vilket BBB tyckte var konstigt. Fick då en ny (switch?) i stället. Då slutade IP-telefonin att fungera. Det är kul med teknik. BBB har funkat urbra i flera år. Det är först nu, när vi ansluter så många enheter, som vi haft problem. Tror dock på din teori, som sagt.

Jag fick först en speciell Cisco enhet för min telefoni, sen fick jag en ny switch när den pajjade. Kommer inte ihåg namnet, men en grå/silvrig historia

Låt oss veta hur det gick imorrn

Ursprungligen av Cribe:

Jag fick först en speciell Cisco enhet för min telefoni, sen fick jag en ny switch när den pajjade. Kommer inte ihåg namnet, men en grå/silvrig historia

Låt oss veta hur det gick imorrn

Ska bli!

Se nedan.

  • Avstängd
  • 2012-07-29 15:19
Ursprungligen av anne_li_s:

Se nedan.

haha, du kan citera, kopiera citeringen avbryta och kopiera in den här sas

Bevaka tråden