Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC en helmanlig angelägenhet

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har, tack och lov, fått en tjej i gruppen på jobbet nu.

Tjejer ser ofta på ett problem ur en helt annan vinkel... ibland tittar man, lyssnar och... jafan, så kan vi ju göra....
T o m den äldste som skall gå i pension tycker att dagarna är lite ljusare.

Som nyanställd är hon pigg i huvet, nya idéer och allmänt kanonbra.

Vi har verkligen varit en mansdominerad arbetsplats innan.

Men det är klart vi fostras till att vara duktiga män och flitiga kvinnor.
Nästa gång du ser "Äntligen hemma" med Timell

Timell med hammarn, trädgårdsmuppen med grävmaskin, det isoleras som fan
och borras, bånkar och står i.

Kvinnorna? ja, de inreder, fluffar med kuddar, stöpplar med färg och andra lite "pyssliga" saker....
De hade en kille i det programmet som kunde sy, men han har slutat.
Varenda dag han kom till jobbet fick han ju höra att "han som bög nog..." osv, till leda.
Han orkade inte med det till slut - men det är en annan historia.

Ungar behöver se sådana som Ernst - som KAN sy och laga mat.

Såg just "Holmes on Homes" på amerikansk kanal - hans dotter är med och jobbar.
Inte fan syr hon kuddar, hon river, snickrar, gjuter. Klart friskt.

Ursprungligen av Goflorp:

Vi har, tack och lov, fått en tjej i gruppen på jobbet nu.

Tjejer ser ofta på ett problem ur en helt annan vinkel... ibland tittar man, lyssnar och... jafan, så kan vi ju göra....
T o m den äldste som skall gå i pension tycker att dagarna är lite ljusare.

Som nyanställd är hon pigg i huvet, nya idéer och allmänt kanonbra.

Vi har verkligen varit en mansdominerad arbetsplats innan.

Men det är klart vi fostras till att vara duktiga män och flitiga kvinnor.
Nästa gång du ser "Äntligen hemma" med Timell

Timell med hammarn, trädgårdsmuppen med grävmaskin, det isoleras som fan
och borras, bånkar och står i.

Kvinnorna? ja, de inreder, fluffar med kuddar, stöpplar med färg och andra lite "pyssliga" saker....
De hade en kille i det programmet som kunde sy, men han har slutat.
Varenda dag han kom till jobbet fick han ju höra att "han som bög nog..." osv, till leda.
Han orkade inte med det till slut - men det är en annan historia.

Ungar behöver se sådana som Ernst - som KAN sy och laga mat.

Såg just "Holmes on Homes" på amerikansk kanal - hans dotter är med och jobbar.
Inte fan syr hon kuddar, hon river, snickrar, gjuter. Klart friskt.

"Tjejer ser ofta på ett problem ur en helt annan vinkel... ibland tittar man, lyssnar och... jafan, så kan vi ju göra...."
Rimmar inte så jävla bra med hetsen om "hen" och att "det inte är någon skillnad mellan kvinnor och män".

Fostras inte kvinnor att se problemet ur ett annat perspektiv?
Är det isåfall bara en "positiv bi-effekt" av det du säger vara så hemskt med samhällets normer?

Ursprungligen av PeeMaN:

"Tjejer ser ofta på ett problem ur en helt annan vinkel... ibland tittar man, lyssnar och... jafan, så kan vi ju göra...."
Rimmar inte så jävla bra med hetsen om "hen" och att "det inte är någon skillnad mellan kvinnor och män".

Fostras inte kvinnor att se problemet ur ett annat perspektiv?
Är det isåfall bara en "positiv bi-effekt" av det du säger vara så hemskt med samhällets normer?

Det är skillnad på kvinnor och män, att de skall behandlas olika beroende på sitt kön går jag inte med på.
Ni lyckas ALDRIG hålla isär personen och vad personen gör osv...

jag har ingen aning varför ett kvinnligt perspektiv ibland gör skillnad mot ett manligt.
Ingen aning.
Nån slags tankeskillnad finns det där i kålroten på oss - oklart vad och varför.
Gissar att en hjärna mainerad i Testosteron funkar lite annorlunda än en full av Östrogen...

det blir en helt annan arbetsplats iaf med kvinnor där, som är med och formar hur det jobbas.

Och som vi sagt 10 000 gånger nu, hen använder vi när vi inte vet eller inte vill bry oss om vem som är han eller hon.
Du kan vara trygg med din pung - ingen vill åt den. Jag kommer fortsätta benämna dig "han".

"Kommer det en elektriker?" "Hen kommer på måndag" skulle kunna fungera rent språkligt bättre än
"ja, han eller hon kommer på måndag" - jag har ingen aning om könet på elektrikern och bryr mig inte heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-20 22:06
Ursprungligen av Goflorp:

Det är skillnad på kvinnor och män, att de skall behandlas olika beroende på sitt kön går jag inte med på.
Ni lyckas ALDRIG hålla isär personen och vad personen gör osv...

jag har ingen aning varför ett kvinnligt perspektiv ibland gör skillnad mot ett manligt.
Ingen aning.
Nån slags tankeskillnad finns det där i kålroten på oss - oklart vad och varför.
Gissar att en hjärna mainerad i Testosteron funkar lite annorlunda än en full av Östrogen...

det blir en helt annan arbetsplats iaf med kvinnor där, som är med och formar hur det jobbas.

Och som vi sagt 10 000 gånger nu, hen använder vi när vi inte vet eller inte vill bry oss om vem som är han eller hon.
Du kan vara trygg med din pung - ingen vill åt den. Jag kommer fortsätta benämna dig "han".

"Kommer det en elektriker?" "Hen kommer på måndag" skulle kunna fungera rent språkligt bättre än
"ja, han eller hon kommer på måndag" - jag har ingen aning om könet på elektrikern och bryr mig inte heller.

Eller så säger man bara "Ja, på måndag"

Ursprungligen av zappee:

Eller så säger man bara "Ja, på måndag"

Ja, du har ju löst hela problematiken. Vi tar bort dessa pronomen ur svenska språket. Genialt.
Nån borde ge dig ett pris.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-20 22:23
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, du har ju löst hela problematiken. Vi tar bort dessa pronomen ur svenska språket. Genialt.
Nån borde ge dig ett pris.

Onödigt att krångla till det med krystade ord, dessutom är vi off topic nu...

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, du har ju löst hela problematiken. Vi tar bort dessa pronomen ur svenska språket. Genialt.
Nån borde ge dig ett pris.

Bättre än att ta bort könet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 22:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Bättre än att ta bort könet.

Vem vill ta bort könet? Vem?

Gjorde ett inlägg som försvann lika fort som jag skrivit det (utan att det överskred några gränser) så jag tackar för mej i dessa stimulerande diskussioner.

Ursprungligen av LCR:

Gjorde ett inlägg som försvann lika fort som jag skrivit det (utan att det överskred några gränser) så jag tackar för mej i dessa stimulerande diskussioner.

Jag är ledsen, men vi har inte raderat ett enda inlägg i den här tråden, så det måste varit något annat som gick snett.

Ursprungligen av Capeman:

Jag är ledsen, men vi har inte raderat ett enda inlägg i den här tråden, så det måste varit något annat som gick snett.

Kan ha varit i den andra något parallella tråden, eller så kan något ha gått fel (men jag vet att jag såg inlägget jag gjorde) men jag tror inte jag har mer att tillföra.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-20 22:55

Som chef på kvinnodominerad arbetsplats kan jag ju hälsa att de personalproblem vi haft inte har varit mellan män eller mellan män och kvinnor, endast mellan kvinnor.
Kvinnor som är ofantligt långsinta, kvinnor som krävt ombyggnad av hus för att kunna jobba kvar (eftersom hon inte kunde tänka sig gå förbi den andra kvinnans dörr när hon kom till jobbet), osv. Listan kan göras oändlig, och det har _bara_ varit kvinnor som bråkat med varandra de 15 år jag varit på plats. De gubbar som är dryga finns inte på min arbetsplats iaf, även om jag vet att de finns i organisationen (riktiga äckel, som har haft eget TV-program med tidigare nämnda Timell t.ex.), men där är det också mer mansdominerat...

Så, att det skulle vara guld och gröna skogar på kvinnodominerade arbetsplatser är bara nys.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-20 23:21

Just när det gäller WWDC så kan man ju undra hur många kvinnor som inte har något bättre för sig den där timmen efter att Apple att släpper biljetterna till WWDC, det är ju så lång tid man har på sig. De jag vet som har biljetter har script som scannar Apple-adresser så de vet när biljetterna släpps redan inom någon minut. När jag fick mailet från Apple om att biljetterna var släppta så hade de redan varit slut i 8 timmar, så... Det gäller att vara en grym nörd för att kunna komma dit. Och en av de som jag vet skall åka utvecklar inte nått direkt heller, men har varit på plats på vartenda WWDC i 20 år...

  • Medlem
  • 2012-05-20 23:25

Jo, men det var marknadsföringen jag hakade upp mig på.
Apple kan ju inte ha blivit helt tagna på sängen av att WWDC blev aktuellt...

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-05-21 01:47

Haha. Skapliga könspoliser här! Trodde detta var ett macforum. Inte en lobbyhall för fritidspolitiker med ifrågasättanden av naturliga fördelningar som ett resultat av könens olikheter (oj fan vad jobbig mening jag kom på där) som enda intressefråga.

När nån tjej blir tillräckligt teknik/utvecklarintresserad för att ta sig hela vägen dit så kommer även hon till slut hamna på bild med de andra. Eller ska nån av er här helst hämta en tjej "bara för att" trycka in henne så att ni kan andas över att bilden nu representerar båda könen, fastän hon egentligen inte har nåt där att göra? VILKET fjams!

Senast redigerat 2012-05-21 06:08
Ursprungligen av Jonait:

När nån tjej blir tillräckligt teknik/utvecklarintresserad för att ta sig hela vägen dit så kommer även hon till slut hamna på bild med de andra. Eller ska nån av er här helst hämta en tjej "bara för att" trycka in henne så att ni kan andas över att bilden nu representerar båda könen, fastän hon egentligen inte har nåt där att göra? VILKET fjams!

Jag har nyheter till dig. Dessa tjejer finns redan. I enorma mängder. Den stora frågan är, när det nu bevisligen har funnits en handfull kvinnor på denna tillställning, varför syns inga av dessa på bild? Varför lyfter man inte fram de kvinnor som var där för att locka fler? Är det bara en olycklig slump att man valt ut bilder med 100% män? Är Apple redan så fenomenalt könsneutralt att man bara sett 100% personer på bilderna och inte 100% män? Eller tycker den som valde bilderna att kvinnor inte har där att göra?

  • Medlem
  • 2012-05-21 13:03
Ursprungligen av Jonait:

Haha. Skapliga könspoliser här! Trodde detta var ett macforum. Inte en lobbyhall för fritidspolitiker med ifrågasättanden av naturliga fördelningar som ett resultat av könens olikheter (oj fan vad jobbig mening jag kom på där) som enda intressefråga.

När nån tjej blir tillräckligt teknik/utvecklarintresserad för att ta sig hela vägen dit så kommer även hon till slut hamna på bild med de andra. Eller ska nån av er här helst hämta en tjej "bara för att" trycka in henne så att ni kan andas över att bilden nu representerar båda könen, fastän hon egentligen inte har nåt där att göra? VILKET fjams!

Du måste ha missat dels vad tråden handlar om och dels keptangs (?) bilder på kvinnor på WWDC tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-05-21 14:33

WWDC en helmanlig angelägenhet

Läste trådskaparens och andras inlägg i början av tråden, så jag tror inte jag missat det. Keptangs bilder på kvinnor på WWDC löste "problemet" eller?

  • Medlem
  • 2012-05-21 14:45
Ursprungligen av Jonait:

Läste trådskaparens och andras inlägg i början av tråden, så jag tror inte jag missat det. Keptangs bilder på kvinnor på WWDC löste "problemet" eller?

Då är ditt inlägg förvirrande.

  • Medlem
  • Sala
  • 2012-05-21 14:39

Pmarriott,

Om du tittar på teknik/datavärlden i det stora hela så skulle man nog mera kunna säga att det är en kultur, mig veterligen ett område som i lång tid varit rätt mansdominerad, det kanske är PR avdelningen som ligger efter lite på könsfördelningsfronten? Isf förmodligen långt ifrån bara Apples. Kika gärna på Samsungs, Philips, HTC och alla andra teknikföretags sidor och återkom med resultat. Microsofts?

Är på mob nu annars skulle jag kollat upp det själv. Kunde vart intressant.

Ursprungligen av Jonait:

Pmarriott,

Om du tittar på teknik/datavärlden i det stora hela så skulle man nog mera kunna säga att det är en kultur, mig veterligen ett område som i lång tid varit rätt mansdominerad, det kanske är PR avdelningen som ligger efter lite på könsfördelningsfronten? Isf förmodligen långt ifrån bara Apples. Kika gärna på Samsungs, Philips, HTC och alla andra teknikföretags sidor och återkom med resultat. Microsofts?

Är på mob nu annars skulle jag kollat upp det själv. Kunde vart intressant.

För skojs skull gick jag jag in på MS utvecklingssajt. 5 bilder rullar på förstasidan, 1 av dessa visar en människa, hen ser ut att vara av kvinnligt kön.

MSDN

Jag valde Samsungs developer-sida. Första sidan hade inga bilder på människor alls, men jag gick in på en länk rörande deras "Developer Day" i Kairo. Där fanns två bilder, en på en manlig föreläsare och en på alla som var närvarande - både kvinnor och män. Länken som gällde samma event i Tizen visade många bilder på de närvarande - igen både kvinnor och män.

SAMSUNG Developers

Bitvis intressant tråd.

Tre förklaringar till att enbart män exponeras på WWDC-sidorna:

1. Apple vill förmedla bilden av att WWDC är en helmanlig angelägenhet.

2. Tim Cook föredrar män.

3. WWDC säljer sig själv och då läggs ingen tid eller pengar på ett genomtänkt framställande.

Jag tror på den sista. Att Apple inte har tänkt efter här överhuvudtaget. Ingen katastrof men håller med Baron att det är olyckligt, för att inte säga klantigt.

kan det inte vara så enkelt att ...

det finns fler manliga app utvecklare än kvinnliga och
att det är mest vi män som är galna nog att lägga 10.000 spänn på en biljett till en utvecklar konferens och
att kvinnorna är smartare än så ?

  • Medlem
  • 2012-05-21 16:40
Ursprungligen av gotfredsen:

kan det inte vara så enkelt att ...

det finns fler manliga app utvecklare än kvinnliga och
att det är mest vi män som är galna nog att lägga 10.000 spänn på en biljett till en utvecklar konferens och
att kvinnorna är smartare än så ?

Är det därför Apple inte visar kvinnor på bild, menar du?

Ursprungligen av Baron:

Är det därför Apple inte visar kvinnor på bild, menar du?

det kanske inte är så många kvinnor (om ens någon) på WWDC .. helt enkelt pga att

det finns fler manliga app utvecklare än kvinnliga och
att det är mest vi män som är galna nog att lägga 10.000 spänn på en biljett till en utvecklar konferens och
att kvinnorna är smartare än så ?

  • Medlem
  • 2012-05-21 16:53
Ursprungligen av gotfredsen:

det kanske inte är så många kvinnor (om ens någon) på WWDC .. helt enkelt pga att

det finns fler manliga app utvecklare än kvinnliga och
att det är mest vi män som är galna nog att lägga 10.000 spänn på en biljett till en utvecklar konferens och
att kvinnorna är smartare än så ?

Men tråden handlade inte om hur många kvinnor som är där (även om det påstås vara ganska många) utan om hur Apple väljer att marknadsföra eventet.

Ursprungligen av Baron:

Men tråden handlade inte om hur många kvinnor som är där (även om det påstås vara ganska många) utan om hur Apple väljer att marknadsföra eventet.

om det nu är så att det faktiskt är många många fler män på eventet än det är kvinnor så vore det väl fel av Apple att vrida marknadsföringen i tron att det är mer jämnvikt ....

Det bästa är väll om Apple speglar verkligheten man möts när man kommer till WWDC Eventet ... om det nu är 99% män där så skall bilderna därifrån spegla 99% män ... och vise versa ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 16:10
Ursprungligen av M. Sundbom:

Bitvis intressant tråd.

Tre förklaringar till att enbart män exponeras på WWDC-sidorna:

1. Apple vill förmedla bilden av att WWDC är en helmanlig angelägenhet.

2. Tim Cook föredrar män.

3. WWDC säljer sig själv och då läggs ingen tid eller pengar på ett genomtänkt framställande.

Jag tror på den sista. Att Apple inte har tänkt efter här överhuvudtaget. Ingen katastrof men håller med Baron att det är olyckligt, för att inte säga klantigt.

En förklaring till: man ser inte

Ursprungligen av Katinka:

En förklaring till: man ser inte

Sant. Och det är väl just det som är innebörden av min 3:a. En man ser inte snedfördelningen utan att tänka efter. (Nu vet vi ju iofs inte om webb-redaktören är man. Och lite kul att det var en man (Baron) som såg det i detta fall).

Bevaka tråden