Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC en helmanlig angelägenhet

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PeeMaN:

Vad exakt svammlar du om?
Ytterst få arbeten?
Så vi kan skeppa iväg hela byggbranchen eller vadå?
Flyttkarlar, oljeriggsarbetare, gruvarbetare mfl?

Det är väldigt få yrken inom byggbranschen där råstyrka är avgörande. Det finns (naturligtvis) utomordentligt skickliga målare, snickare, elektriker, kranförare, rörmokare, grävmaskinister som är kvinnor. När det gäller gruvarbetare ber jag att få hänvisa till en redan citerad länk: Dannemora fyller gruvan med folk - Ekonomi - UNT.se Oljeriggsarbete har jag ingen egen kunskap om men bara en länk till en översikt av de yrkesgrupper som jobbar inom oljebranschen ger vid handen att flertalet är precis lika möjliga för kvinnor som för män att utföra (och naturligtvis att utföra väl) UTOG2008

Tror du på fullaste allvar att det är för att män har lite större biceps som de har högre lön?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är väldigt få yrken inom byggbranschen där råstyrka är avgörande. Det finns (naturligtvis) utomordentligt skickliga målare, snickare, elektriker, kranförare, rörmokare, grävmaskinister som är kvinnor. När det gäller gruvarbetare ber jag att få hänvisa till en redan citerad länk: Dannemora fyller gruvan med folk - Ekonomi - UNT.se Oljeriggsarbete har jag ingen egen kunskap om men bara en länk till en översikt av de yrkesgrupper som jobbar inom oljebranschen ger vid handen att flertalet är precis lika möjliga för kvinnor som för män att utföra (och naturligtvis att utföra väl) UTOG2008

Tror du på fullaste allvar att det är för att män har lite större biceps som de har högre lön?

Nej, det tror jag inte. Däremot tror jag inte (till skillnad från de flesta galna feminister) att "samhället stöper folk" till dittan och dattan. Det är ett jävla tjöt om att det ska kvoteras in kvinnor på alla företagsledare-positioner och i alla höginkomst-yrken. Men det är fan ingen som ropar på att det skall kvoteras in elektriker, rörmokare, snickare, grävmaskinister eller liknande.
Problemet verkar aldrig vara att det inte är en jämn fördelning över yrkena, problemet verkar alltid vara att det är en ojämn fördelning över HÖGinkomst-yrkena.

Ursprungligen av PeeMaN:

Nej, det tror jag inte. Däremot tror jag inte (till skillnad från de flesta galna feminister) att "samhället stöper folk" till dittan och dattan. Det är ett jävla tjöt om att det ska kvoteras in kvinnor på alla företagsledare-positioner och i alla höginkomst-yrken. Men det är fan ingen som ropar på att det skall kvoteras in elektriker, rörmokare, snickare, grävmaskinister eller liknande.
Problemet verkar aldrig vara att det inte är en jämn fördelning över yrkena, problemet verkar alltid vara att det är en ojämn fördelning över HÖGinkomst-yrkena.

Jag förstår hur du menar, men jag kan inte helt hålla med. Denna tråd om något är väl ett bra bevis på att många anser att det borde vara en jämnare könsfördelning inom många områden. De allra flesta feminister anser också att det borde finnas fler män inom t.ex. vård, skola och omsorg. Jag tycker inte vi är galna för det.

Ursprungligen av PeeMaN:

Vad exakt svammlar du om?
Ytterst få arbeten?
Så vi kan skeppa iväg hela byggbranchen eller vadå?
Flyttkarlar, oljeriggsarbetare, gruvarbetare mfl?

Det krävs i princip inte alls speciellt mycket muskelkraft vare sig på en byggarbetsplats eller en oljerigg. Tunga lyft gör man med hjälpmedel. Dra i en spik kräver inte muskelkraft utöver vad en genomsnittlig 13-årig tjej kan prestera. Flyttkarl, javisst. Jobbade med en finska för några år sedan. Hon kunde flytta pianon hon. Det gick fortare att klättra över henne än att gå runt. Och då hade hon inte mycket till kroppsfett.

Ursprungligen av pmarriott:

Det krävs i princip inte alls speciellt mycket muskelkraft vare sig på en byggarbetsplats eller en oljerigg.

Ursprungligen av LCR:

Ser inget moment här som man skulle behöva vara så våldsamt stark för.

Ursprungligen av pmarriott:

Ser inget moment här som man skulle behöva vara så våldsamt stark för.

Ursprungligen av LCR:

Frågan kvarstår, varför finns det så få kvinnor som jobbar på dessa arbetsplatser?

För att det finns massa traditioner + biologiska skillnader + normer och värderingar + lön + intressen och sånt som sammantaget gör att vissa yrken blir mer eller mindre mansdominerande. Den ojämställdhet jag tycker finns i vårt samhälle tycker jag (så klart) inte i varje instans bara gynnar männen, och drabbar kvinnor. Den mest allvarliga ojämlikheten där mannen drar det kortaste strået som jag kommer att tänka på nu är i vårdnadstvister. Dvs, vårt ojämnställda samhälle drabbar även män.

Men, om vi nu håller oss till män och kvinnor på arbetsmarknaden (för att ha en gnutta bäring kvar på WWDC) så tycker jag att det finns en strukturell skillnad mellan män och kvinnor som gör att kvinnor drar det kortaste strået - totalt sett. Det är min tes. Vilket nästan får anses vara en mycket vanlig uppfattning.

Vad är din tes? Det är en ärlig fråga. Är det att det att ibland får kvinnorna det sämre, och ibland männen, och totalt sett är det rätt lika? Dvs, ingen ojämlikhet att tala om finns på arbetsmarknaden? Eller är det så att du tycker att männen har de sämsta/farligaste jobben och att det finns en ojämlikhet på arbetsmarknaden, och det är männen som är förfördelade?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-20 17:40
Ursprungligen av ace4711:

Jag tror du har rätt. Dock, tror jag att oljeriggarbetaren har MYCKET MYCKET högre lön. Hur många oljeriggsarbetsplatser finns det i Sverige? Det andra exemplet med att arbeta i gruva tror jag dock inte är särdeles farligt i Sverige, men även det så klart MYCKET högre betalt.

Well, man kan ju inte sätta upp en oljerigg var som helst så det är väl inte så konstigt att det inte kryllar av dem i Sverige.

Verkar som det dör någon typ vartannat år nu på senare tid i gruvolyckor i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 18:50
Ursprungligen av LCR:

Jag tänker mest på de riktigt tunga skitiga och farliga jobben på oljeplatformer, gruvor och annat. Varför är det ingen som skriker att kvinnor ska kvoteras (tvingas) in på dessa arbetsplatser???

Det finns ingen som skriker så mycket om kvotering som du, LCR!

Men här ska du få:

Dannemora fyller gruvan med folk - Ekonomi - UNT.se

Ursprungligen av pesc:

Det finns ingen som skriker så mycket om kvotering som du, LCR!

Om och om, hade du sagt emot så hade jag kunnat acceptera det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-20 11:58
Ursprungligen av pmarriott:

Med detta vill jag säga att det visst kan vara så att kvinnor inte går i större utsträckning på WWDC för att det inte finns så många kvinnor där. Apple hade kunnat vända detta genom att lyfta fram de kvinnor som faktiskt var där. Om de hade velat. Och om de överhuvudtaget är medvetna om problemet, eller om det för den delen överhuvudtaget anses vara ett problem hos Apple.

Och där är väl svaret på TS, efter 11 sidor...

  • Medlem
  • 2012-05-20 23:16
Ursprungligen av pmarriott:

Jag jobbar i den ädlaste av branscher, svetsbranschen. Jag kan med stolthet berätta att det inte är det minsta ovanligt att komma in i en verkstad och finna kvinnliga svetsare, framförallt yngre. Inte sällan berättas det också kring fikabordet om deras stora skicklighet som svetsare. Det är glädjande. Varför det är så med just svetsare vet jag inte. Kan inte precis påstå att jag ser lika många kvinnliga NC-operatörer till exempel ute i verkstadshallarna.
Däremot är det säkert så att kvinnor ogärna ger sig in i en miljö som är helt dominerad av män. Bland mina återförsäljare som jag har kontakt med kan jag räkna till 1 kvinnlig utesäljare på kanske 50 män. Jag kan förstå hur kvinnor överlag känner sig obekväma inför tanken på att knalla in i en verkstad befolkad till 100% av män och försöka kränga svetstråd.
På vår firma hade vi förr (tyvärr) bara 1 kvinna anställd och hon brukade tacka nej till aktiviteter tillsammans med hänvisning till att det blev för "grabbigt". Inte för att det någonsin inträffade något otillbörligt.
Min före detta svärfar arbetade som föreläsare på Malmö Högskola vid utbildningen av driftsingenjörer. Han var glad när det kom med en handfull tjejer när terminen började, men alltid lika ledsen att se dem hoppa av en efter en.

Med detta vill jag säga att det visst kan vara så att kvinnor inte går i större utsträckning på WWDC för att det inte finns så många kvinnor där. Apple hade kunnat vända detta genom att lyfta fram de kvinnor som faktiskt var där. Om de hade velat. Och om de överhuvudtaget är medvetna om problemet, eller om det för den delen överhuvudtaget anses vara ett problem hos Apple.

Äntligen nån som kan sätta fingret exakt på vad jag har försökt formulera!

Härligt när alla könsfördelnings "problem" löses med "Ge en högre lön", vilka ekonom-vetare vi har här på forumet...

Ursprungligen av LCR:

Härligt när alla könsfördelnings "problem" löses med "Ge en högre lön", vilka ekonom-vetare vi har här på forumet...

Vem har sagt det?

Ursprungligen av ace4711:

Vem har sagt det?

T.ex. http://www.99.se/99lounge/295209-wwdc-helmanlig-angelagenhet-9.html#post2074250

Så, utsagan:

"Höj lönen så kommer männen. Hög lön = hög status -> män söker."

Gör anspråk på att lösa "alla könsfördelningsproblem"?

Ursprungligen av ace4711:

Så, utsagan:

"Höj lönen så kommer männen. Hög lön = hög status -> män söker."

Gör anspråk på att lösa "alla könsfördelningsproblem"?

Det är ungefär svaret på din fråga, men det är inte min uppfattning.

Sedan jag började jobba 1986 (universitetsstudier inkluderade under denna tid) så har jag klart och tydlig sett att det råder en mycket större mansfientlighet på kvinnodominerade arbetsplatser än viceversa. (detta är min uppfattning och erfarenhet och inte någon slags världsanning jag uttrycker mej om).

Ursprungligen av LCR:

Det är ungefär svaret på din fråga, men det är inte min uppfattning.

Sedan jag började jobba 1986 (universitetsstudier inkluderade under denna tid) så har jag klart och tydlig sett att det råder en mycket större mansfientlighet på kvinnodominerade arbetsplatser än viceversa. (detta är min uppfattning och erfarenhet och inte någon slags världsanning jag uttrycker mej om).

Det är också intressant. Jag har under mitt liv nästan bara jobbat inom yrken som är mansdominerande och jag kan helt ärligt säga att de tjejer/kvinnor jag mött/stött på/jobbat ihop med snarare blir både bättre bemötta och mer uppskattade än en man,, sålänge de producerar lika bra eller bättre än snittet. Jag har mycket svårt att tro att det är på samma sätt på kvinnodominerade arbetsplatser.

Lägger in samma disclaimer som LCR. Det här är inte heller någon världssanning utan bara egna tanker baserade på erfarenhet.

Ursprungligen av LCR:

Det är ungefär svaret på din fråga, men det är inte min uppfattning.

Sedan jag började jobba 1986 (universitetsstudier inkluderade under denna tid) så har jag klart och tydlig sett att det råder en mycket större mansfientlighet på kvinnodominerade arbetsplatser än viceversa. (detta är min uppfattning och erfarenhet och inte någon slags världsanning jag uttrycker mej om).

Rent logiskt så går det inte att härleda din slutsats ur den första utsagan. För att det skulle vara möjligt skulle också Baronen påstå att lön och status skulle vara de *enda* som påverkade hur män och kvinnor valde yrken. Jag tror inte han tycker så. Det finns i alla fall inget i citatet som skulle påstå något så dumt...

  • Medlem
  • 2012-05-20 18:39
Ursprungligen av LCR:

Det är ungefär svaret på din fråga, men det är inte min uppfattning.

Sedan jag började jobba 1986 (universitetsstudier inkluderade under denna tid) så har jag klart och tydlig sett att det råder en mycket större mansfientlighet på kvinnodominerade arbetsplatser än viceversa. (detta är min uppfattning och erfarenhet och inte någon slags världsanning jag uttrycker mej om).

Jag har varit snart 7 år inom vårdyrket och jag känner inte alls som du, det har nästan alltid varit trevligt och professionellt.
Har även vart i en chark (i stort sett bara män)i ett par månader men där hade jag ingen lust att vara kvar. Jag har ganska högt i tak men det var verkligen inte trevligt.

Nu menar jag inte att du har fel i vad du har upplevt Men jag delar inte din uppfattning.

Ursprungligen av Spata:

Jag har varit snart 7 år inom vårdyrket och jag känner inte alls som du, det har nästan alltid varit trevligt och professionellt.
Har även vart i en chark (i stort sett bara män)i ett par månader men där hade jag ingen lust att vara kvar. Jag har ganska högt i tak men det var verkligen inte trevligt.

Nu menar jag inte att du har fel i vad du har upplevt Men jag delar inte din uppfattning.

Min erfarenhet av vården har uteslutande varit då jag legat inne för att bli ihop skruvad efter alla olyckor (speedway m.m.) och där har jag alltid fått mycket bra bemötande av trevliga kvinnliga sjuksystrar, men min synvinkel där är rejält ensidig, så räknas inte.

Jag har stor erfarenhet av charkindustrin också, men även här från en helt annan vinkel då jag länge varit maskinbyggare och installerat maskiner i charkfabriker där det ofta jobbat många kvinnor (alla fabriker har varit utomlands från Kanada, Japan, Spanien, UK m.m.) så även här har vi rejält olika erfarenheter som inte direkt kan jämföras.

Vi får agree to disagree.

Ursprungligen av LCR:

Det är ungefär svaret på din fråga, men det är inte min uppfattning.

Sedan jag började jobba 1986 (universitetsstudier inkluderade under denna tid) så har jag klart och tydlig sett att det råder en mycket större mansfientlighet på kvinnodominerade arbetsplatser än viceversa. (detta är min uppfattning och erfarenhet och inte någon slags världsanning jag uttrycker mej om).

Delar liksom Spata inte heller riktigt din upplevelse. Inom omvårdnadsyrket blir vi manliga sjuksköterskor välkomnade med öppna armar av nuvarande, kvinnlig personal. Sen vet jag bara att de mansdominerade yrkeskategorierna jag varit verksam inom å sin sida även de välkomnar kvinnorna.

Ursprungligen av Capeman:

Delar liksom Spata inte heller riktigt din upplevelse. Inom omvårdnadsyrket blir vi manliga sjuksköterskor välkomnade med öppna armar av nuvarande, kvinnlig personal. Sen vet jag bara att de mansdominerade yrkeskategorierna jag varit verksam inom å sin sida även de välkomnar kvinnorna.

Men det är ju så världen är, många olika erfarenheter och uppfattningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-20 19:15
Ursprungligen av LCR:

Men det är ju så världen är, många olika erfarenheter och uppfattningar.

Håller med, kan själv se hur jag upplevt det på dom arbetsplatser jag varit. Jag jobbar idag inom en stor organisation som är kvinnodominerad, på min enhet är vi ca 15% män och jag har aldrig blivit dåligt bemöt för att jag är man. Har tidigare jobbat både på mansdominerad arbetsplats och ställen där det varit ungefär jämlikt. På den mansdominerade arbetsplatsen var det väldigt grabbigt, jag led inte av det och tänkte inte ens på det. Men idag när jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats kan jag se tillbaka och det är stor skillnad i tilltal och jargong En sak som jag också kan nämna, det var betydligt lättare att komma in för mig som man på min nuvarande arbetsplats än på tidigare, men detta kan givetvis vara tillfälligheter.

hmm, vore det inte väldigt bra ifall det fanns en vetenskaplig disciplin som behandlade detta komplicerade ämne så vi slapp sitta och gissa oss till hur det egentligen ligger till och vad som kan göras…

Ursprungligen av Laseranders:

hmm, vore det inte väldigt bra ifall det fanns en vetenskaplig disciplin som behandlade detta komplicerade ämne så vi slapp sitta och gissa oss till hur det egentligen ligger till och vad som kan göras…

...så kan Postkodslotteriet bestämma vilka jobb vi ska ha och hur mycket vi ska tjäna!

Ursprungligen av LCR:

...så kan Postkodslotteriet bestämma vilka jobb vi ska ha och hur mycket vi ska tjäna!

Har du lust att förklara lite hur du tänker?

Ursprungligen av Laseranders:

Har du lust att förklara lite hur du tänker?

Det kallas för ironi...

Ursprungligen av LCR:

Det kallas för ironi...

Jo, det förstod jag, men jag förstod inte riktigt hur du menade…

Bevaka tråden