Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WWDC en helmanlig angelägenhet

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej, det är ingen slump, det finns många anledningar varför mina huvudintressen kretsar kring teknik och spänning (motorsport, hockey, maskiner), som de också gör hos min son, medan min fru och mina döttrar har en helt annan inriktning, jag skulle då fan aldrig tvinga dem att meka med något de inte ville eller sitta genom en hockeymatch, lika lite som jag skulle sätta mej och titta på Let's Dance eller Eastenders!! För många för att gå in på här och egentligen så går det utanför trådens huvudämne.

Men svara gärna på min fråga om anställning av två programmerare, för det ligger mycket mer inom trådens område.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-19 22:12
Ursprungligen av LCR:

Är killar välkomna som medlemmar? (jag bara undrar, är varken intresserad av kod eller prioritera bort mina intressen för att bevisa någonting).

Nu svarar jag mot bättre vetande men jag skulle inte tro det.
Jag tror att tjejerna har tröttnat och gjort något för sig själva.

Ursprungligen av Katinka:

Nu svarar jag mot bättre vetande men jag skulle inte tro det.
Jag tror att tjejerna har tröttnat och gjort något för sig själva.

Nu fattar jag noll, du skrev "Geek Girl Metetup på Tekniska museet i Stockholm".

Om tjejerna har tröttnat och gjort något för sej själva så kanske problemet ligger där...

Ursprungligen av LCR:

Nu fattar jag noll, du skrev "Geek Girl Metetup på Tekniska museet i Stockholm".

Om tjejerna har tröttnat och gjort något för sej själva så kanske problemet ligger där...

Problemet ligger ju snarare i att om man gör ngt gemensamt så tar killarna över det hela innan man hinner säga tomflaska.
Tjejerna gör ju något själva som en lösning på problemet, inte för att skapa ett problem. DOH!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 22:37

Tvång och kvotering är aldrig av godo.

Rätt man (och kvinna) på rätt plats är vad som gäller om man vill få något gjort. Om personalen blir könsblandad är det att föredra, men det får aldrig vara något självändamål.

  • Medlem
  • 2012-05-19 22:38
Ursprungligen av filuren:

Tvång och kvotering är aldrig av godo.

Rätt man (och kvinna) på rätt plats är vad som gäller om man vill få något gjort. Om personalen blir könsblandad är det att föredra, men det får aldrig vara något självändamål.

Det kan gott vara ett självändamål. Men kanske inte på bekostnad av vad som helst.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 22:41
Ursprungligen av Baron:

Det kan gott vara ett självändamål. Men kanske inte på bekostnad av vad som helst.

Jag vidhåller motsatsen. Saker som utförs p.g.a. självändamål, utan egentligt syfte, kan jag aldrig tycka är bra.

  • Medlem
  • 2012-05-19 22:43
Ursprungligen av filuren:

Jag vidhåller motsatsen. Saker som utförs p.g.a. självändamål, utan egentligt syfte, kan jag aldrig tycka är bra.

Typ dekorera?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 22:46
Ursprungligen av Baron:

Typ dekorera?

Om det handlar om att dekorera insidan av ett bergrum som ändå ska sprängas 10 minuter senare så.. ja.

  • Medlem
  • 2012-05-19 22:37

Höj lönen så kommer männen. Hög lön = hög status -> män söker.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 22:39
Ursprungligen av Baron:

Höj lönen så kommer männen. Hög lön = hög status -> män söker.

Förutom att jag klickade på gilla-knappen så väljer jag dessutom att svara. Du har såklart helt rätt. Fel arbetsuppgifter är lönepremierade idag.

Ursprungligen av Baron:

Höj lönen så kommer männen. Hög lön = hög status -> män söker.

Det där är ett oerhört förenklat antagande, och jag tror dessutom att du har svårt att hitta empiriskt stöd för det!

Det finns en ganska betydande forskning kring yrkens feminisering/maskulinisering, och där finns det mycket kunskap att hämta, men som sagt, den ger inte riktigt stöd för en så förenklad bild som den du ger uttryck för.

En förklaringstyp som har mycket större empiriskt stöd är att kvinnor och män tenderar att söka sig till de områden som betraktas som kvinnliga/manliga, OAVSETT vilket löneläge de respektive yrkena har.

Just därför delar jag i grunden uppfattningen att man aktivt BÖR jobba med attitydförändrande saker, t.ex. som att fundera på hur något framstår. t.ex. WWDC.

  • Medlem
  • 2012-05-19 22:47

Du jämför könsblandad personal med dekorering av bergrum som ska sprängas om 10 minuter...?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 22:53
Ursprungligen av Baron:

Du jämför könsblandad personal med dekorering av bergrum som ska sprängas om 10 minuter...?

Det var du som drog in dekorering i min replik. Om jag missförstått vad du ville ha sagt så ber jag dels om ursäkt, och dels om en tydligare fråga.

  • Medlem
  • 2012-05-19 23:13

Här skriver du att könsblandning som exempel på självändamål är oönskat:

Ursprungligen av filuren:

Om personalen blir könsblandad är det att föredra, men det får aldrig vara något självändamål.

Och här skriver du att alla självändamål är oönskade:

Ursprungligen av filuren:

Saker som utförs p.g.a. självändamål, utan egentligt syfte, kan jag aldrig tycka är bra.

Ursprungligen av Baron:

Typ dekorera?

Dekorera gör man inte för mycket annat än att det ska bli fint, det är ett självändamål. Men effekten kan ju bli ökad produktivitet eller välbefinnande. Det är alltså bra.
Samma sak är det med blandade grupper av män och kvinnor.

Här tar du upp ännu ett exempel på självändamål:

Ursprungligen av filuren:

Om det handlar om att dekorera insidan av ett bergrum som ändå ska sprängas 10 minuter senare så.. ja.

Jag skulle nog säga att det är du som gör jämförelsen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 23:18
Ursprungligen av Baron:

<text>

Att jag tidigare skrivit att kvinnor generellt sett är mer intresserade av dekoration betyder inte att dekoration är onödigt eller gjort i onödan. Tvärtom.

Tillägg: Du skrev i ett av inläggen ”Typ dekorera”, och jag tänkte först fråga vad du menade, då jag inte alls förstod innebörden i vad det hade med självändamål att göra.

Jag valde då att ta frågan som den var, att det kunde vara ett självändamål, och gav då ett exempel på det i mitt svar.

Att du själv använder dekoration som exempel på självändamål säger inte så mycket om mina tankar i frågan.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-19 23:33

Slutreplik för kvällen. Mina åsikter:

Kvotering gör sällan eller aldrig gott.
Kvinnor och män gillar generellt olika saker.
Intressen är inte mindre eller mer värda för att ett visst kön är överrepresenterat bland intressenterna.
Rätt person på rätt plats är alltid att föredra.
Många arbeten är lönemässigt underskattade för att de är kvinnodominerade.
Manlig värnplikt är (var) könsdiskriminering.

Jag jobbar i den ädlaste av branscher, svetsbranschen. Jag kan med stolthet berätta att det inte är det minsta ovanligt att komma in i en verkstad och finna kvinnliga svetsare, framförallt yngre. Inte sällan berättas det också kring fikabordet om deras stora skicklighet som svetsare. Det är glädjande. Varför det är så med just svetsare vet jag inte. Kan inte precis påstå att jag ser lika många kvinnliga NC-operatörer till exempel ute i verkstadshallarna.
Däremot är det säkert så att kvinnor ogärna ger sig in i en miljö som är helt dominerad av män. Bland mina återförsäljare som jag har kontakt med kan jag räkna till 1 kvinnlig utesäljare på kanske 50 män. Jag kan förstå hur kvinnor överlag känner sig obekväma inför tanken på att knalla in i en verkstad befolkad till 100% av män och försöka kränga svetstråd.
På vår firma hade vi förr (tyvärr) bara 1 kvinna anställd och hon brukade tacka nej till aktiviteter tillsammans med hänvisning till att det blev för "grabbigt". Inte för att det någonsin inträffade något otillbörligt.
Min före detta svärfar arbetade som föreläsare på Malmö Högskola vid utbildningen av driftsingenjörer. Han var glad när det kom med en handfull tjejer när terminen började, men alltid lika ledsen att se dem hoppa av en efter en.

Med detta vill jag säga att det visst kan vara så att kvinnor inte går i större utsträckning på WWDC för att det inte finns så många kvinnor där. Apple hade kunnat vända detta genom att lyfta fram de kvinnor som faktiskt var där. Om de hade velat. Och om de överhuvudtaget är medvetna om problemet, eller om det för den delen överhuvudtaget anses vara ett problem hos Apple.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag jobbar i den ädlaste av branscher, svetsbranschen. Jag kan med stolthet berätta att det inte är det minsta ovanligt att komma in i en verkstad och finna kvinnliga svetsare, framförallt yngre. Inte sällan berättas det också kring fikabordet om deras stora skicklighet som svetsare. Det är glädjande. Varför det är så med just svetsare vet jag inte.

Jag är inte ett dugg förvånad av att det finns en hel del kvinnliga svetsare. Snarare tvärt om då svetsning innehåller finmotoriska moment som kvinnor ofta är mycket bra på, samt en arbetsmiljö som passar många kvinnor. Jag har själv jobbat i verkstadsmiljö med maskinbygge sedan 1986 och har träffat kvinnor inom vissa områden, men inte inom andra. Helt naturligt att folk drar sej till vissa passande områden.

Sedan finns det områden som nästan INGEN vill jobba inom, men där är det uteslutande män som jobbar. Det är kanske här alla feministerna skulle börja att kvotera in kvinnor sedan kan vi se över alla de roliga jobben.

Ursprungligen av LCR:

Jag är inte ett dugg förvånad av att det finns en hel del kvinnliga svetsare. Snarare tvärt om då svetsning innehåller finmotoriska moment som kvinnor ofta är mycket bra på, samt en arbetsmiljö som passar många kvinnor. Jag har själv jobbat i verkstadsmiljö med maskinbygge sedan 1986 och har träffat kvinnor inom vissa områden, men inte inom andra. Helt naturligt att folk drar sej till vissa passande områden.

Sedan finns det områden som nästan INGEN vill jobba inom, men där är det uteslutande män som jobbar. Det är kanske här alla feministerna skulle börja att kvotera in kvinnor sedan kan vi se över alla de roliga jobben.

Tänker du på dom som städar toaletterna på verkstäder?

Om arrangörerna på WWDC såg det som en problem (om än ganska litet) att så få tjejer utvecklar programvara, och åker på utvecklarkonferanser kunde man med mycket små medel kanske försöka göra *någonting* åt situationen. T ex i valet av bilder när man marknadsför evenemanget. Hela snacket om kvotering/kjolar/smink och annat är ett stickspår jag tror inte gagnar debatten. Jag tycker mig se en tendens att bara bemöta "motståndarsidans" sämsta argument och dess mest idiotiska företrädare, men det skulle vara mera konstruktivt om vi försökte analysera båda parters *bästa* argument och dessa klokaste företrädare.

Ursprungligen av ace4711:

Tänker du på dom som städar toaletterna på verkstäder?

Det är väl ganska långt ifrån de värsta jobben som finns. Dessa jobb utförs förresten mest av medelålders manliga immigranter, inte kvinnor.

Jag tänker mest på de riktigt tunga skitiga och farliga jobben på oljeplatformer, gruvor och annat. Varför är det ingen som skriker att kvinnor ska kvoteras (tvingas) in på dessa arbetsplatser???

Enligt SCB så är kvinnor i förkrossande majoritet som städare: (Men killarna tjänar så klart mera!)
Genomsnittlig timlön efter yrke - Statistiska centralbyrån

De tunga skitiga farliga mansdominerande yrkena är nästan uteslutande mycket välbetalda. Så är det nästan aldrig med tunga skitiga kvinnoyrken. Det är detta fenomen, som jag inte tror är en naturlag, eller av Gud given sak, utan någonting i samhället som är ruttet/dåligt som gör att det formar sig på detta sätt. Jag skulle gärna se att vi försökte bygga ett samhälle då vi försökte komma till rätta med det problemet.

Det börjar i alla fall (precis som i WWDC-fallet) att man konstaterar att det finns ojämlikheten/problem. Frän detta bygger man rimligtvis en vilja att göra nånting åt det. Efter detta kan man försöka enas om förslag på förändringar. Det finns så klart otal med förslag på förändringar som både du och jag tycker är dåliga - och det låser ofta debatten.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-20 14:48
Ursprungligen av ace4711:

Enligt SCB så är kvinnor i förkrossande majoritet som städare: (Men killarna tjänar så klart mera!)
Genomsnittlig timlön efter yrke - Statistiska centralbyrån

De tunga skitiga farliga mansdominerande yrkena är nästan uteslutande mycket välbetalda. Så är det nästan aldrig med tunga skitiga kvinnoyrken. Det är detta fenomen, som jag inte tror är en naturlag, eller av Gud given sak, utan någonting i samhället som är ruttet/dåligt som gör att det formar sig på detta sätt. Jag skulle gärna se att vi försökte bygga ett samhälle då vi försökte komma till rätta med det problemet.

Det börjar i alla fall (precis som i WWDC-fallet) att man konstaterar att det finns ojämlikheten/problem. Frän detta bygger man rimligtvis en vilja att göra nånting åt det. Efter detta kan man försöka enas om förslag på förändringar. Det finns så klart otal med förslag på förändringar som både du och jag tycker är dåliga - och det låser ofta debatten.

Vilka tunga, skitiga, farliga kvinnojobb är det vi pratar om?

Ursprungligen av zappee:

Vilka tunga, skitiga, farliga kvinnojobb är det vi pratar om?

Städare och åldringsvårdare, tex. Förslitningsskador är vanligt, vilket i min bok räknas som farligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-20 15:59
Ursprungligen av ace4711:

Städare och åldringsvårdare, tex. Förslitningsskador är vanligt, vilket i min bok räknas som farligt.

Skulle nog säga att jobba på en oljerigg är något farligare/skitigare o.s.v än att vara städare, men det kanske bara är jag.

Ursprungligen av zappee:

Skulle nog säga att jobba på en oljerigg är något farligare/skitigare o.s.v än att vara städare, men det kanske bara är jag.

Jag tror du har rätt. Dock, tror jag att oljeriggarbetaren har MYCKET MYCKET högre lön. Hur många oljeriggsarbetsplatser finns det i Sverige? Det andra exemplet med att arbeta i gruva tror jag dock inte är särdeles farligt i Sverige, men även det så klart MYCKET högre betalt.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tror du har rätt. Dock, tror jag att oljeriggarbetaren har MYCKET MYCKET högre lön. Hur många oljeriggsarbetsplatser finns det i Sverige? Det andra exemplet med att arbeta i gruva tror jag dock inte är särdeles farligt i Sverige, men även det så klart MYCKET högre betalt.

Frågan kvarstår, varför finns det så få kvinnor som jobbar på dessa arbetsplatser?

Ursprungligen av LCR:

Frågan kvarstår, varför finns det så få kvinnor som jobbar på dessa arbetsplatser?

Jag antar att frågan egentligen är retorisk. Anledningen är given. Den som vill ta bort skillnaden mellan män och kvinnor är ute på hal is. Det är nämligen så att mannen genrellt är utrustad med en fysiskt starkare kropp i jämförelse med kvinnan. Detta är något som diverse extremfeminister gärna vill blunda för.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag antar att frågan egentligen är retorisk. Anledningen är given. Den som vill ta bort skillnaden mellan män och kvinnor är ute på hal is. Det är nämligen så att mannen genrellt är utrustad med en fysiskt starkare kropp i jämförelse med kvinnan. Detta är något som diverse extremfeminister gärna vill blunda för.

Jag är feminist, sedan åtminstone 25 år tillbaka, och jag har då ALDRIG hört en enda feminist förneka att det finns skillnader i kroppsstyrka. Aldrig någonsin.

Däremot så anser de flesta feminister (och andra) att det i de allra flesta fall är helt ovidkommande, eftersom det är ytterst få arbeten i dagens läge där råstyrka är avgörande. Detsamma gäller för övrigt inom manliga yrken, det finns inga manliga yrken där lönesättningen sker utifrån hur mycket man tar i bänkpress.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag är feminist, sedan åtminstone 25 år tillbaka, och jag har då ALDRIG hört en enda feminist förneka att det finns skillnader i kroppsstyrka. Aldrig någonsin.

Däremot så anser de flesta feminister (och andra) att det i de allra flesta fall är helt ovidkommande, eftersom det är ytterst få arbeten i dagens läge där råstyrka är avgörande. Detsamma gäller för övrigt inom manliga yrken, det finns inga manliga yrken där lönesättningen sker utifrån hur mycket man tar i bänkpress.

Vad exakt svammlar du om?
Ytterst få arbeten?
Så vi kan skeppa iväg hela byggbranchen eller vadå?
Flyttkarlar, oljeriggsarbetare, gruvarbetare mfl?

Bevaka tråden