Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.5 feedbacktråd

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nej, upplever det från iPad, iPhone och MBA. Och från olika internetanslutningar.

EDIT: Och där kom databasfelet tillbaka för mig också.

Senast redigerat 2012-02-03 22:08
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-04 18:20
Ursprungligen av Capeman:

Nej, upplever det från iPad, iPhone och MBA. Och från olika internetanslutningar.

EDIT: Och där kom databasfelet tillbaka för mig också.

Det är helt galet fel, när jag använder min MBA upplever jag databasfel och att det är långsamma svarstider. Nu sitter jag på min MBP igen och allt går snabbt och funkar utan fel hela tiden... Det finns lite att bita i här för teknikerna.

Ursprungligen av stile:

Det är helt galet fel, när jag använder min MBA upplever jag databasfel och att det är långsamma svarstider. Nu sitter jag på min MBP igen och allt går snabbt och funkar utan fel hela tiden... Det finns lite att bita i här för teknikerna.

Jag har också fått det. Sjukt irriterande. Vi planerar uppdatering av vBulletin till 4.1.10 (vi kör 4.18) nästa vecka. Förhoppningsvis dödar det problemen.

Jag gjorde en del ändringar i MySQL inställningarna nyss inkl omstart. Jag hoppas att vi har databas-problemen bakom oss (men kan inte lova något).

Förändringen är att timeout har ökat från 10s till 30s och att vi använder "persistant connections" från och med nu.

Är det bara jag eller känns sajten rappare nu?

Inga felmeddelanden ännu

Jag har fått flera felmeddelanden senaste timmen. Väldigt irriterande att jag inte hittar källan till detta.

Jag tycker fortfarande att ni bör fixa skönhetsmissen i Bevakningar. När det inte finns några olästa inlägg så bör trådrubrikerna vara utan den feta stilen som har lagts till vid de senaste uppdateringarna. Det skapar en tydligare skillnad i informationen gällande om det finns några lästa inlägg i en tråd som man bevakar.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tycker fortfarande att ni bör fixa skönhetsmissen i Bevakningar. När det inte finns några olästa inlägg så bör trådrubrikerna vara utan den feta stilen som har lagts till vid de senaste uppdateringarna. Det skapar en tydligare skillnad i informationen gällande om det finns några lästa inlägg i en tråd som man bevakar.

Jag tog upp det med Arvid och det var tydligen inte så enkelt som det såg ut för det är en massa variabler och StyeleVars som hänger av varandra. Vi planerar att ta in Tobias "Tobot" som designer återigen (han stod för 99mac designen för och även loggan) för att ta ett nytt helhetsgrepp kring sajten och få den tightare och mysigare. Han kommer även hjälpa oss att lösa situationen med dom olika markeringarna av trådar.

Ursprungligen av Björnström:

Jag tog upp det med Arvid och det var tydligen inte så enkelt som det såg ut för det är en massa variabler och StyeleVars som hänger av varandra. Vi planerar att ta in Tobias "Tobot" som designer återigen (han stod för 99mac designen för och även loggan) för att ta ett nytt helhetsgrepp kring sajten och få den tightare och mysigare. Han kommer även hjälpa oss att lösa situationen med dom olika markeringarna av trådar.

Då är det väl bara att avvakta och se vad som händer. Tack för kommentaren kring det hela.

Kan felet ha att göra med olika användarklasser? Jag har aldrig fått några databasbekymmer och tycker att jag använder siten väldigt aktivt. Alla ni som har problemen är kanske Veteran eller däröver?

Ursprungligen av suddgummi:

Kan felet ha att göra med olika användarklasser? Jag har aldrig fått några databasbekymmer och tycker att jag använder siten väldigt aktivt. Alla ni som har problemen är kanske Veteran eller däröver?

Nej, jag är veteran och har inga problem.

Ursprungligen av suddgummi:

Kan felet ha att göra med olika användarklasser? Jag har aldrig fått några databasbekymmer och tycker att jag använder siten väldigt aktivt. Alla ni som har problemen är kanske Veteran eller däröver?

Hmm. Tack för tipset. Det kan ha med Facebook inloggningen att göra!
Den har skapat andra problem tidigare vet jag. Testar att ta bort Facebook kopplingen nu.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-06 18:49

Har inte läst igenom hela tråden (eller resten av forumet), men jag har ett förslag på en funktion till nästa uppdatering. Jag saknar en rekomenderaknapp. Inte i första hand en facebookrelaterad knapp utan en möjlighet att få iväg ett mail till någon som man tror skulle gilla en specifik tråd tråd.

Ursprungligen av andas:

Har inte läst igenom hela tråden (eller resten av forumet), men jag har ett förslag på en funktion till nästa uppdatering. Jag saknar en rekomenderaknapp. Inte i första hand en facebookrelaterad knapp utan en möjlighet att få iväg ett mail till någon som man tror skulle gilla en specifik tråd tråd.

Kolla under menyn "diskussionsverktyg". Där finns en knapp för "sänd denna sida som e-post":
99mac 4.5 feedbacktråd - Skicka sidan till en vän

Vi kanske skulle döpa om den

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-06 22:13

Där ser man. Finns mycket att lära ännu

Nu är extremt långa svarstider och Database Error tillbaka igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-12 21:34

jag får inga db-errors men visst är svarstiderna massiva?

Ovanstående inlägg tog cirka 1 sekund att posta. Testar igen

Testar ett inlägg

Senaste 1-2 månaderna har skillnaden på texten för olästa forum + trådar jämfört med lästa varit mindre tydlig än tidigare.
Har ni mörkat/fetat texten på lästa forum + trådar så att den är mer likt olästa?
Förut har jag för mig att texten, förutom ljusare grå, också var tunnare på lästa rubriker+forumnamn än vad den är nu, kan det stämma? Går det ändra tillbaka?

Senast redigerat 2012-03-15 07:41

Det skulle behövas en uppdatering av länkarna längst ner på sidan.

99mac teamet leder till en sida där de gamla rollerna beskrivs, med moderatorer, seniormoderatorer etc. Det borde också framgå vilka som har de rollerna.

99mac Guru leder till en sida med reglerna, villkoren och informationen från teamsidan, fast på en sida.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-14 18:34
Ursprungligen av Capeman:

Det skulle behövas en uppdatering av länkarna längst ner på sidan.

99mac teamet leder till en sida där de gamla rollerna beskrivs, med moderatorer, seniormoderatorer etc. Det borde också framgå vilka som har de rollerna.

99mac Guru leder till en sida med reglerna, villkoren och informationen från teamsidan, fast på en sida.

Dessutom särskrivet.

Jag har upplevt ganska långa svarstider på forumet ikväll. Dock inte hela tiden, men vissa anrop tar betydligt längre tid än normalt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-30 00:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har upplevt ganska långa svarstider på forumet ikväll. Dock inte hela tiden, men vissa anrop tar betydligt längre tid än normalt.

Exakt samma här, väldigt långa svarstider.

Jag hade också väldiga problem att ladda sidor igår kväll men sen släppte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 10:12

Samma här, det var någon timme runt 21-tiden då varken bilder eller CSS-filer laddades/lästes in.

Ursprungligen av stile:

Samma här, det var någon timme runt 21-tiden då varken bilder eller CSS-filer laddades/lästes in.

Dessa (iaf bilder) ligger på en annan server har jag för mig så det kanske var den som var lite trött.

Det låter som vårt CDN-nätverk hade problem? Ni ser att URL:er som börjar på cache.99.se ligger på CDN.

Vi uppdaterade ramverket (vBulletin) till senaste version vid 13.30 tiden då det dykt upp säkerhetshål som vi behövde rätta till asap.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-25 15:26

Märkte detta... försökte klicka på nioniomac-chattlänken. Messages startade men den stod bara och snurrade, inga uppdaterade meddelanden, sista var från 3. jan 2009... kanske bara funkar med iChat?

Bevaka tråden