Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac 4.5 feedbacktråd

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det har nämnts, men det tål att upprepas.

Noterat och buggrapporterat - behöver inte nämnas igen av den anledningen. Men det är ju alltid kul att skriva inlägg

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-10-21 12:12

En sammanfattning. Har jag missat något? Förtydligande sökes på en av rapporterna.

  • Större snabbsvarsruta

  • Långa trådtitlar slutar inte med "..." när de avstavas.Var? URL till exempel önskas.

  • Rapportera inlägg fungerar inte

  • Malplacerad brun ram kring Like-knappen i trådar

  • Första olästa inlägg döljs delvis av toppmenyn.

  • Inlägg ifrån iPhone appen markeras inte som de ska.

  • Tabb tangenten går inte att använda för att hoppa ur wysiwyg-rutanFungerar fint för mig i Safari 5.1.1. Vad kör ni som har problem?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-21 12:21
Ursprungligen av Arvid:

En sammanfattning. Har jag missat något? Förtydligande sökes på en av rapporterna.

  • Större snabbsvarsruta

  • Långa trådtitlar slutar inte med "..." när de avstavas.Var? URL till exempel önskas.

  • Rapportera inlägg fungerar inte

  • Malplacerad brun ram kring Like-knappen i trådar

  • Första olästa inlägg döljs delvis av toppmenyn.

  • Inlägg ifrån iPhone appen markeras inte som de ska.

  • Tabb tangenten går inte att använda för att hoppa ur wysiwyg-rutanFungerar fint för mig i Safari 5.1.1. Vad kör ni som har problem?

  • Mobilskinnet fungerar inte alls:#46|46

  • Länk för att sätta på / stänga av mobilskinnet.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-10-21 14:04
Ursprungligen av joakimo:
  • Mobilskinnet fungerar inte alls:#46|46

  • Länk för att sätta på / stänga av mobilskinnet.

Jag tycker att det är en underdrift att säga att det är en överdrift att säga att mobilskinnet inte fungerar alls.
Jag har bett om förtydliganden av vad som inte fungerar i den länkade tråden.
Att stänga av mobil-skinnet görs enkelt via en länk längst ner i mobilskinnet betitlad "Full Site" (bör översättas, men den funkar)
Att sätta på det igen finns dock ingen länk eller knapp för.

Ursprungligen av Mija:

Jag kan vara blind, men jag ser ingen färdig knapp för highlight. Var är den tro?

Det är sant, det finns ingen knapp för det. Lägger till i to-do-listan!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-21 14:15
Ursprungligen av Arvid:

Jag tycker att det är en underdrift att säga att det är en överdrift att säga att mobilskinnet inte fungerar alls.
Jag har bett om förtydliganden av vad som inte fungerar i den länkade tråden.
Att stänga av mobil-skinnet görs enkelt via en länk längst ner i mobilskinnet betitlad "Full Site" (bör översättas, men den funkar)
Att sätta på det igen finns dock ingen länk eller knapp för.

Ber om ursäkt att jag var lite otydlig men hade gått till "Full-Site" och tog mig inte tillbaka. Därför länkade jag också till det andra inlägget. Men när jag testade igår lyckades jag inte ta mig till forumet alls.
Det som jag hittade var en lista med artiklar som finns på framsidan av 99.se, sökverktyget tog mig till vanliga 99.se, ikonen bredvid(översikt?) tog mig till en blank sida.
Någon annan kan säkert fylla på med info.

Ursprungligen av joakimo:

Ber om ursäkt att jag var lite otydlig men hade gått till "Full-Site" och tog mig inte tillbaka. Därför länkade jag också till det andra inlägget. Men när jag testade igår lyckades jag inte ta mig till forumet alls.
Det som jag hittade var en lista med artiklar som finns på framsidan av 99.se, sökverktyget tog mig till vanliga 99.se, ikonen bredvid(översikt?) tog mig till en blank sida.
Någon annan kan säkert fylla på med info.

Ja precis samma som jag postade och exakt samma upplevelse. Nu kan jag inte kolla längre då jag också kör full site..

Ursprungligen av Arvid:

[*] Långa trådtitlar slutar inte med "..." när de avstavas. Var? URL till exempel önskas.

En URL behövs nog inte. Bara att titta på "Dagens inlägg" t.ex

Om en trådrubrik är för lång - och klipps av - så vill man visa att den är avklippt genom att lägga på tre punkter.

Titta på Dagens inlägg, på rubriken till den här tråden t.ex:
http://www.99.se/mac-os-x/288366-samlingstrad-over-irritationsmoment-i-os-x-lion-hur-fixar-dem.html

I "Dagens inlägg"-listan syns den rubriken som:
"Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och"

Man menar att det hade varit tydligare och snyggare med:
"Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och..."

Men om jag får ge min personliga synpunkt, så tycker jag att det hade varit ännu snyggare om man hade utnyttjat lite av all den "luft" som finns till höger (dvs mellan de tre kolumner som finns till höger om trådrubrikerna) och gett rubriken lite mer plats i stället. Eller att låta rubriken flöda över två rader, så som det var före v.4.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

En URL behövs nog inte. Bara att titta på "Dagens inlägg" t.ex

Om en trådrubrik är för lång - och klipps av - så vill man visa att den är avklippt genom att lägga på tre punkter.

Titta på Dagens inlägg, på rubriken till den här tråden t.ex:
http://www.99.se/mac-os-x/288366-samlingstrad-over-irritationsmoment-i-os-x-lion-hur-fixar-dem.html

I "Dagens inlägg"-listan syns den rubriken som:
"Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och"

Man menar att det hade varit tydligare och snyggare med:
"Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och..."

Men om jag får ge min personliga synpunkt, så tycker jag att det hade varit ännu snyggare om man hade utnyttjat lite av all den "luft" som finns till höger (dvs mellan de tre kolumner som finns till höger om trådrubrikerna) och gett rubriken lite mer plats i stället. Eller att låta rubriken flöda över två rader, så som det var före v.4.

Ja detta är irriterande.

Jag skulle nog önska en funktion där man faktiskt kan stänga av WYSIWYG. Går det att ordna? Gillade verkligen en enkel svarsruta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-21 12:37
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag skulle nog önska en funktion där man faktiskt kan stänga av WYSIWYG. Går det att ordna? Gillade verkligen en enkel svarsruta.

Det finns redan i inställningar för forumet.

Ursprungligen av joakimo:

Det finns redan i inställningar för forumet.

Då har jag missat det. Tack!

Snälla ta en titt på tråden i moderatorforumet. Där listas ett femtontal buggar.

Men allra först, fixa rapporteringsfunktionen, som efter gårdagens uppdatering inte fungerar alls.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men allra först, fixa rapporteringsfunktionen, som efter gårdagens uppdatering inte fungerar alls.

Den genererar ett rejält felmeddelande (bakom kulisserna) - ligger helt klart med i 4.5.1 uppdateringen.

Jag sprintplanerar för 4.5.1 som hotfix (snarast) och 4.5.2 + 4.5.3 under nästa vecka.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-21 13:19

Jag kan vara blind, men jag ser ingen färdig knapp för highlight. Var är den tro?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-10-21 15:19

Nu fungerar Rapporteringen igen i alla fall. Ett steg på vägen. Jag ska försöka kolla mer på mobil-skins-biten så snart jag hinner.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-10-21 15:48

Kanske bara jag som stör mig på detta?: Om man går in på en nyhet och sedan bläddrar neråt till senaste nyheter så kommer samma nyhet upp i flödet, det kanske finns något sätt att gömma den man är inne och läser.
Det mest i ögonfallande är om man går in på den senaste nyheten så kommer det en länk till den precis under nyheten i fråga.

99mac för iPhone

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-10-21 17:05

Nu fungerar det att surfa på 99.se med Opera utan att påtvingas mobil-skinnet.

raden med "Svara Citat Rapportera inlägg", där borde det väl stå Citera

Svara och Rapportera är verb - uttycker ngt man gör.
Citat som är en substantiv passar inte in, det borde vara verbet Citera.

Ursprungligen av Goflorp:

raden med "Svara Citat Rapportera inlägg", där borde det väl stå Citera

Svara och Rapportera är verb - uttycker ngt man gör.
Citat som är en substantiv passar inte in, det borde vara verbet Citera.

Du har helt rätt - tänk att vi missat det under så lång tid. Nu är det fixat. Tack för tipset

Vi körde sprintmöte imorse och har påbörjat arbetet med 4.5.2. Hade ett 10 minuters driftstopp vid 11-tiden då vi gjorde några uppdateringar som krävs för vidare arbete. Även om det är hyggligt många punkter i denna sprint så tror jag vi är klara i mitten på veckan för release.

Jag gillar den cleanare sidan för inställningar, raddan med widgets på forumet och "autosave". Synd med så mycket linjer på förstasidan bara, o skulle gärna pilla med fonterna där om jag fick lov..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-10-26 14:41

Nu finns 4.5.2 på en sajt nära dig!

Fixade detaljer i 4.5.2:

  • 99mac visas nu som det ska i Opera, och inte som mobilversion

  • Fler bilddimensioner är nu tillagda för att sidan skall ladda snabbare

  • När man lägger till 99mac på skrivbordet på sin iPhone eller iPad får man nu en egen 99mac-ikon som symbol

  • Numera visas antalet gillanden du har fått under till vänster på dina egna inlägg

  • Om du surfar via iPhone och har valt bort mobilskinnet kan du nu återställa det via en länk längst ner på sidan

  • Nu finns det också en länk till iPhone och Android Apparna i högerspalten på förstasidan och forumhome

Feedback önskas
Jag vet att iOS ikonerna bråkar lite och inte fungerar som de ska när man kör mobil-skinnet. Om någon har några tips om vad som kan vara fel får ni gärna höra av er!
En annan sak jag gärna får feedback på är länken till direkt till inlägg på sidan. Problemet har ju varit att överdelen på inläggen kapas. Jag försökte göra något åt det, och allt ser bra ut tills sidan laddas klart. Då hoppar sidan till och inlägget kapas fortfarande. Jag gissar på att det beror på någon bild som laddas i sista minuten, eller något script som påverkar sidans layout. Om någon har några tips vad det kan bero på får ni gärna skriva en rad.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-26 16:57
Ursprungligen av Arvid:

Nu finns 4.5.2 på en sajt nära dig!

Fixade detaljer i 4.5.2:

  • 99mac visas nu som det ska i Opera, och inte som mobilversion

  • Fler bilddimensioner är nu tillagda för att sidan skall ladda snabbare

  • När man lägger till 99mac på skrivbordet på sin iPhone eller iPad får man nu en egen 99mac-ikon som symbol

  • Numera visas antalet gillanden du har fått under till vänster på dina egna inlägg

  • Om du surfar via iPhone och har valt bort mobilskinnet kan du nu återställa det via en länk längst ner på sidan

  • Nu finns det också en länk till iPhone och Android Apparna i högerspalten på förstasidan och forumhome

Feedback önskas
Jag vet att iOS ikonerna bråkar lite och inte fungerar som de ska när man kör mobil-skinnet. Om någon har några tips om vad som kan vara fel får ni gärna höra av er!
En annan sak jag gärna får feedback på är länken till direkt till inlägg på sidan. Problemet har ju varit att överdelen på inläggen kapas. Jag försökte göra något åt det, och allt ser bra ut tills sidan laddas klart. Då hoppar sidan till och inlägget kapas fortfarande. Jag gissar på att det beror på någon bild som laddas i sista minuten, eller något script som påverkar sidans layout. Om någon har några tips vad det kan bero på får ni gärna skriva en rad.

Jag måste vara blind, men jag ser inte det?

Edit: Nu såg jag det ju :">
Jag antar att det bara kommer på nya inlägg?

Den fula bruna kanten kring "Like" är fortfarande inte borta!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Den fula bruna kanten kring "Like" är fortfarande inte borta!

Förut saknades Like-knappen om jag minns rätt och det var bara en brun ram, nu syns Like-knappen med en ful brun ram.
Bruna ramen bör tas bort, ser inte bra ut.

Ursprungligen av keptang:

Förut saknades Like-knappen om jag minns rätt och det var bara en brun ram, nu syns Like-knappen med en ful brun ram.
Bruna ramen bör tas bort, ser inte bra ut.

Det är nog sant. Jag minns inte exakt. Men ja, ramen kan behöva försvinna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-10-26 22:52
Ursprungligen av keptang:

Förut saknades Like-knappen om jag minns rätt och det var bara en brun ram, nu syns Like-knappen med en ful brun ram.
Bruna ramen bör tas bort, ser inte bra ut.

Like-knappen fanns även tidigare.

Ursprungligen av joakimo:

Like-knappen fanns även tidigare.

Ok, den såg aldrig jag, utan bara en brun ram utan innehåll.

Bevaka tråden