Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan nu i iPad

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-18 15:36
Ursprungligen av zinned:

Sluta...att jag presenterar era egna siffror är väl inte något obehagligt?

Det är din "ton" som är obehaglig. Det tycker till och med jag som inte ens har varit inblandad i diskussionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-18 16:46
Ursprungligen av Vassius:

Det är din "ton" som är obehaglig. Det tycker till och med jag som inte ens har varit inblandad i diskussionen.

Jag förstår att du kan reagera en aning på det, det är ganska hårt men den ribban lades upp av Baronen själv i den ursprungliga tråden vi diskuterade i (http://www.99.se/notiser/282593-svd-slapper-ipad-version-pris-28-kr-nummer-6.html) där vi egentligen hade fortsatt kunna föra diskussionen istället för att denna tredje tråd i ämnet skapades.

zinned, för mig är 999:-/år en no brainer precis som jag skrev, du får gärna ha en annan uppfattning, det betyder inte att den gäller alla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-18 06:18

999:- för ett år tycker jag låter som ett riktigt bra pris. Jag betalar 200:- i månaden (2.400:- för ett år) för DN+ som jämförelse.

Jag tycker personligen att det är kanonpriser. Hade jag haft en iPad så hade jag garanterat prenumererat.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2011-02-18 09:32
Ursprungligen av Baron:

I dag släpptes en uppdatering av Sydsvenskan i AppStore. Bland nyheterna märks att den nu är på svenska och att det går att prenumerera, antingen per månad eller per år.
Priset är för befintliga pappersprenumeranter
49 kr / mån ≈ 1,63 kr / nummer
499 kr / år ≈ 1,40 kr / nummer
För iPadprenumeranter utan pappersprenumeration
99 kr / mån ≈ 3,30 kr / nummer
999 kr / år ≈ 2,79 kr / nummer

Läs mer: Prenumerera på Sydsvenskan

Nu börjar det likna något.

Vad kul att Sydsvenskan verkar gå i bräschen för vettiga priser på app-distribuerad journalistik.

Är sedan 5 minuter prenumerant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-18 18:54

Och ändå är nätupplagan gratis...

Ursprungligen av zinned:

Och ändå är nätupplagan gratis...

Du får ju inte riktigt lika mycket redaktionellt innehåll i nätupplagan, eller hur? Plus att det är något lite mindre av störande annonser på iPad-versionen.

  • Medlem
  • 2011-02-18 21:32

slår ihop två trådar med tangerande ämnen.
Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-02-18 21:39

49kr/mån är perfekt. Det borde vara priset för alla, nya som gamla läsare. Så småningom.

Eftersom jag betatestar Adobe DMP-programsuite så kan jag meddela alla eventuella skeptiker att om det nu är denna typ av distribution som Sydsvenskan använder så kostar den väldigt mycket pengar varje månad. Priserna ser jag som fullt rimliga. Allt för att ta bort pappersdistributionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-21 00:36
Ursprungligen av grenhall:

Eftersom jag betatestar Adobe DMP-programsuite så kan jag meddela alla eventuella skeptiker att om det nu är denna typ av distribution som Sydsvenskan använder så kostar den väldigt mycket pengar varje månad. Priserna ser jag som fullt rimliga. Allt för att ta bort pappersdistributionen.

Då kanske man bör pressa Adobe genom att byta leverantör?

Antar att Adobe överprisar som vanligt.

Ursprungligen av zappee:

Då kanske man bör pressa Adobe genom att byta leverantör?

Antar att Adobe överprisar som vanligt.

Det står vem som helst fritt att ta fram en sådan lösning, det är inte en stängd miljö som Apples AppStore, där man bara tillåts använda lösningar från en leverantör.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-21 14:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det står vem som helst fritt att ta fram en sådan lösning, det är inte en stängd miljö som Apples AppStore, där man bara tillåts använda lösningar från en leverantör.

Uppenbarligen ingen som bryr sig. De verkar nöjda med de höga priserna.

Ursprungligen av zappee:

Uppenbarligen ingen som bryr sig. De verkar nöjda med de höga priserna.

De kanske inte tycker priserna är för höga?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-21 17:19
Ursprungligen av Baron:

Bara för att man sitter still betyder det inte att man är nöjd. Men det för förstås med sig en massa andra kostnader och tar en massa andra resurser i anspråk om man ska byta.

Skulle tro att Adobe ser det så.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

De kanske inte tycker priserna är för höga?

Om konsumenterna tycker priserna är för höga och tidningarna inte kan sänka p.g.a att distribution kostar väldigt mycket bör tidningarna rimligtvis tycka att distributionen är för dyr.

Ursprungligen av zappee:

...Om konsumenterna tycker priserna är för höga och tidningarna inte kan sänka p.g.a att distribution kostar väldigt mycket bör tidningarna rimligtvis tycka att distributionen är för dyr.

Tidningar är inte ute efter att maximera sin upplaga, utan sin vinst, vilket innebär att de sällan inriktar sig på de mest priskänsliga konsumenterna. Om distributionen är för dyr beror på alternativkostnaden. Det finns ingen som är tvingad att använda Adobes system, det finns andra, och man kan ta fram sitt eget helt och hållet. Det enda som inte går att komma runt är Apples krav, den s.k. "Apple-skatten".

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-22 18:49
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tidningar är inte ute efter att maximera sin upplaga, utan sin vinst, vilket innebär att de sällan inriktar sig på de mest priskänsliga konsumenterna. Om distributionen är för dyr beror på alternativkostnaden. Det finns ingen som är tvingad att använda Adobes system, det finns andra, och man kan ta fram sitt eget helt och hållet. Det enda som inte går att komma runt är Apples krav, den s.k. "Apple-skatten".

Jodå, handlar kunden inte via in app så får de 100%

  • Medlem
  • 2011-02-20 11:06

Nu har vi (Bonnier) visserligen väldigt speciella avtal med både Adobe och Apple, men visst kostar det pengar.

Ursprungligen av Baron:

Nu har vi (Bonnier) visserligen väldigt speciella avtal med både Adobe och Apple, men visst kostar det pengar.

Kul att dom kör ganska exakt samma gränssnitt från nedladdningssidan.

Offtopic: Personligen köpte jag Sydsvenskan i söndags och upplägget tyckte jag var väldigt lyckat! Inte lika lång och jobbig som vanliga upplagan utan kort och precis så man orkade läsa igenom alla artiklarna. Lite för lite interaktivitet men jag antar att det är Mag+ som begränsar.

Innan man kan jämföra med nätupplagan som är gratis skulle jag gärna vilja veta om den bär sina egna kostnader eller om den åker snålskjuts på den tryckta tidningen. Spontant känns det som att känns det som att det är en förlustaffär. Känner dock inte till vilka annonsintäkter som de har. Aftonbladet kanske drar in en massa pengar? Finns det någon svensk nyhetssida som klarar sig utan en tryckt tidning i bakgrunden? Då menar jag en som har en rejäl redaktion. Jag kommer inte på någon direkt men det kanske finns?

Ursprungligen av Taccarino:

Innan man kan jämföra med nätupplagan som är gratis skulle jag gärna vilja veta om den bär sina egna kostnader eller om den åker snålskjuts på den tryckta tidningen. Spontant känns det som att känns det som att det är en förlustaffär. Känner dock inte till vilka annonsintäkter som de har. Aftonbladet kanske drar in en massa pengar? Finns det någon svensk nyhetssida som klarar sig utan en tryckt tidning i bakgrunden? Då menar jag en som har en rejäl redaktion. Jag kommer inte på någon direkt men det kanske finns?

Ingen svensk dagstidning i iPad-variant bär sig ekonomiskt. Tvärtom är det stora kostnader förknippat med utgivningen, men tidningarna är inte dummare än att de ser potentialen i digital publicering.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ingen svensk dagstidning i iPad-variant bär sig ekonomiskt. Tvärtom är det stora kostnader förknippat med utgivningen, men tidningarna är inte dummare än att de ser potentialen i digital publicering.

Jag tänkte mer på dn.se än DN i iPad version. Att ipad inte bär sig ännu kan man förstå då det är en ny marknad. Nättidningarna borde väl anses vara rätt mogna vid det här laget.

Hur många läsare har de svenska iPad-dagstidningarna? DN, SDS, annan?
Någon som har tillförlitliga siffror?

  • Medlem
  • 2011-02-21 13:39

Det beror på hur man räknar. Om vår nätredaktion skulle producera allt som de publicerar i dag skulle de säkert inte gå runt. Men vi har inte vattentäta skott mellan de olika redaktionerna, tvärt om.

  • Medlem
  • 2011-02-21 15:33

Bara för att man sitter still betyder det inte att man är nöjd. Men det för förstås med sig en massa andra kostnader och tar en massa andra resurser i anspråk om man ska byta.

  • Medlem
  • 2011-02-24 13:27

Vi har precis sänkt priset. Det finns inga planer på att lägga ner nu. Ingen tror väl på allvar att vi skulle hoppas att få ekonomi i detta på några månader? Den som tror det har ingen koll på vad det kostar eller hur man gör den typen av invesetringar.

Ursprungligen av Baron:

Vi har precis sänkt priset. Det finns inga planer på att lägga ner nu. Ingen tror väl på allvar att vi skulle hoppas att få ekonomi i detta på några månader? Den som tror det har ingen koll på vad det kostar eller hur man gör den typen av invesetringar.

Nah, jag tänkte mer eftersom Goflorpen var övertygad om att det skulle bli "dra nyttiga erfarenheter". Jag tror tvärtom att det här är något man sjösätter och jobbar upp och att man får räkna med att gå back något år eller så tills initialkostnader försvunnit och de löpande omkostnaderna effektiviserats... Men jag vet inte, jag driver bara en enskild firma

  • Medlem
  • 2011-02-25 12:57

Sorry, menade inte att låta dryg.

Bevaka tråden