Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan nu i iPad

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-17 19:41
Ursprungligen av ibish:

Spotify sysslar inte med välgörenhet heller, även om de går back just nu, men de har rätt modell... förr eller senare kommer det vara enda modellen.

Varför skulle jag inte vara rätt målgrupp? Nu känner jag mig nästan hånad, jag är 28, brukar köpa dagstidningar sporadiskt (då de är för dyra för prenumeration, jämfört mot vad man får), och läser dem på nätet dagligen. Jag vill ha ett alternativ, jag är nästa generation, när gubbarna dör. Jag är beredd att betala, men inte till vilket pris som helst.

Jag ger dig svaret, du pratar om kortsiktiga saker som att gränsen är 7 kr (det accepterar jag), men nästa steg? Betala inte till Adobe, hur korkat är inte det, och sen ha det som en ursäkt för att kostnaden skenar? Varför lägga hindret och hoppet på en tredjepart om man verkligen tror på idén? Det är ju därför det inte blir någon skillnad mot att sälja den på Pressbyrån, kostnaderna motsvarar transport och återförsäljaravgifter. Det är ju det som ska vara det geniala med digitala medier, att kapa mellanhänderna, inte lägga till fler!

Skulle inte säga att Spotify har riktigt rätt modell än.

Skivbolagen har alldeles för mycket inflytande.

  • Medlem
  • 2010-12-17 21:25
Ursprungligen av ibish:

Spotify sysslar inte med välgörenhet heller, även om de går back just nu, men de har rätt modell... förr eller senare kommer det vara enda modellen.

Mm, vi får väl se. Jag är tvekmsam till om Spotify överlever.

Ursprungligen av ibish:

Varför skulle jag inte vara rätt målgrupp? Nu känner jag mig nästan hånad, jag är 28, brukar köpa dagstidningar sporadiskt (då de är för dyra för prenumeration, jämfört mot vad man får), och läser dem på nätet dagligen. Jag vill ha ett alternativ, jag är nästa generation, när gubbarna dör. Jag är beredd att betala, men inte till vilket pris som helst.

Jag var nog lite snabb där, och får backa lite. Vad jag reagerade på var dels på att du säger att i princip alla potentiella kunder tycker att priset är för högt, inläggen i den här tråden visar att det är fel, och dels lite felaktigt att målgruppen är den som vill betala. Men jag skrev nog lite snabbare än jag tänkte.

Ursprungligen av ibish:

Jag ger dig svaret, du pratar om kortsiktiga saker som att gränsen är 7 kr (det accepterar jag), men nästa steg? Betala inte till Adobe, hur korkat är inte det, och sen ha det som en ursäkt för att kostnaden skenar? Varför lägga hindret och hoppet på en tredjepart om man verkligen tror på idén? Det är ju därför det inte blir någon skillnad mot att sälja den på Pressbyrån, kostnaderna motsvarar transport och återförsäljaravgifter. Det är ju det som ska vara det geniala med digitala medier, att kapa mellanhänderna, inte lägga till fler!

Ursprungligen av zappee:

Jag ser inte Adobe som ett väletablerat företag när det gäller lagringstjänster. Så förstår inte riktigt varför man inte använder de befintliga servrar man redan har. Dessutom använder de ju redan Akamai nu

Jag tror att i lösningen för den här typen av publicering har man inget att välja på. Det är Adobe som distribuerar tidningen. Punkt.

Senast redigerat 2010-12-17 22:10
  • Medlem
  • 2010-12-16 11:09

Vårt kundunderlag är inte en miljon användare.
Jag kan inte redogöra i detalj för hur kostnaderna ser ut, så vill du veta det kan jag inte hjälpa dig.
Jag återkommer.

Tja, antingen får du väl rätta till mina missuppfattningar då, eller låta oss andra stackare leva i villfarelsen att hela branchen just nu ser chansen att tälja guld ....

Jag kanske är okunnig men varför skulle materialet som man använder till en digital utgåva vara gratis? Den digitala utgåvan måste väl bära kostnaderna på samma sätt som den tryckta? Det som borde skilja är att man slipper är tryck och distribution som kanske (vet ej) är högre än de digitala verktygen och digital distribution (t ex apples andel).

Om annonser ger den huvudsakliga intäkten så borde de avspegla priset. Får man in mindre inkomster via annonsering via en digital så måste pengarna in på ett annat sätt vilket kanske leder till högre pris. Eller kanske man kan få större annonsinkomster i en digitalutgåva? Det är ju rätt mycket småannonser i en tryckt morgontidning så det kanske är svårt?

Samtidigt är nog betalningsviljan lägre för en digital utgåva. Hur delar man tidningen runt ett frukostbord? Behöver man köpa två ex av samma tidning för att få samma upplevelse?

Bara några lösa funderingar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-16 19:19
Ursprungligen av Taccarino:

Jag kanske är okunnig menvarför skulle materialet som man använder till en digital utgåva vara gratis? Den digitala utgåvan måste väl bära kostnaderna på samma sätt som den tryckta? Det som borde skilja är att man slipper är tryck och distribution som kanske (vet ej) är högre än de digitala verktygen och digital distribution (t ex apples andel).

Om annonser ger den huvudsakliga intäkten så borde de avspegla priset. Får man in mindre inkomster via annonsering via en digital så måste pengarna in på ett annat sätt vilket kanske leder till högre pris. Eller kanske man kan få större annonsinkomster i en digitalutgåva? Det är ju rätt mycket småannonser i en tryckt morgontidning så det kanske är svårt?

Samtidigt är nog betalningsviljan lägre för en digital utgåva. Hur delar man tidningen runt ett frukostbord? Behöver man köpa två ex av samma tidning för att få samma upplevelse?

Bara några lösa funderingar.

För att materialet redan finns?

Det bara återpubliceras i en annan förpackning.

Digital publicering är väl ingen bonusprodukt? Den publiceras samma dag som den tryckta versionen och borde rimligtvis ha ett likartat värde?

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:07
Ursprungligen av Taccarino:

Digital publicering är väl ingen bonusprodukt? Den publiceras samma dag som den tryckta versionen och borde rimligtvis ha ett likartat värde?

Den publiceras faktiskt mycket tidigare, men just det kanske inte är prisavgörande...
Om det är innehållet man betalar för håller jag med om att priset borde vara likvärdigt.

Kostnaden för att ta fram materialet (artiklar osv) bärs förvisso redan av papperstidningen men för att det argumentet ska hålla måste man ju förutsätta att de som köper ipadversionen av tidningen inte hade köpt pappersversionen. Som tidigare nämnts är detta sannolikt framtiden för den media som idag får sina intäkter från pappersburna tidningar. Om jag, istället för att köpa pappersversionen, köper ipadversionen måste ju utgivaren rimligtvis få betalt för sina omkostnader oavsett hur materialet distribueras.

Om 100% tidigare köpte papperstidningen och försäljningen istället fördelas 50/50 mellan papper och digitalt så innebär det ju att utgivaren skulle producera samma material till halva kostnaden. Klart det kostar pengar att trycka och distribuera en papperstidning, men även den digitala versionen är ju förenad med kostnader. Apples 30% lär väl motsvara vad det kostar att distribuera pappersditot t ex. Sen misstänker jag att publiceringsverktygen för den digitala versionen utgör en stor kostnad per sålt ex, speciellt i början innan man får nån volym.

Jag tycker faktiskt att Sydsvenskan har en rätt rimlig prissättning!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-16 21:37

Sydsvenskan har ju bästa priset hittills (iom att det är billigast). Däremot är det ju fortfarande fritt fram att läsa alla nyheter på hemsidan via Safari, gratis. Någon gång, sporadiskt kommer man ju köpa iPad-versionen, men blir ju knappast varje dag, då webbversionen duger minst lika bra.

iPadversionen tävlar inte mot tidningsutgåvan, utan mot hemsidan. Det är det branschen vägrar förstå. Det är väl bäst att insikterna sjunker in lika snabbt som det sjunkande antalet människor som köper papperstidningar i Sverige (och resten av världen).

I jämförelse har man t.ex. Spotify med större delen av världens musik för 99kr/mån, eller tidningar som Sydsvenskan för en månadsavgift på 210kr/mån. Vilket ger mest upplevt värde? Även om en eventuell månadsavgift skulle få ett lägre styckpris, gissningsvis 99kr/mån, så är det fortfarande bara EN tidning, som man fortfarande kan läsa gratis på nätet.

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:13
Ursprungligen av ibish:

Sydsvenskan har ju bästa priset hittills (iom att det är billigast). Däremot är det ju fortfarande fritt fram att läsa alla nyheter på hemsidan via Safari, gratis. Någon gång, sporadiskt kommer man ju köpa iPad-versionen, men blir ju knappast varje dag, då webbversionen duger minst lika bra.

iPadversionen tävlar inte mot tidningsutgåvan, utan mot hemsidan. Det är det branschen vägrar förstå. Det är väl bäst att insikterna sjunker in lika snabbt som det sjunkande antalet människor som köper papperstidningar i Sverige (och resten av världen).

I jämförelse har man t.ex. Spotify med större delen av världens musik för 99kr/mån, eller tidningar som Sydsvenskan för en månadsavgift på 210kr/mån. Vilket ger mest upplevt värde? Även om en eventuell månadsavgift skulle få ett lägre styckpris, gissningsvis 99kr/mån, så är det fortfarande bara EN tidning, som man fortfarande kan läsa gratis på nätet.

Spotify går inte direkt med vinst...
http://www.99.se/artiklar/1022-spotify-forlorade-182-miljoner-2009.html

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-12-16 21:32

Trots min kritik håller jag med om att Sydsvenskan är den tidning som har vettigast produkt och prissättning av alla dessa iPad tidningar som sköljer över oss för tillfället. 7 kr/nummer är faktiskt riktigt bra jämfört med konkurrenterna och visar att Sydsvenskan har förstått galoppen, så jag ber om ursäkt om du tycker jag varit för tuff mot dig Baron.

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:10
Ursprungligen av akesson:

Trots min kritik håller jag med om att Sydsvenskan är den tidning som har vettigast produkt och prissättning av alla dessa iPad tidningar som sköljer över oss för tillfället. 7 kr/nummer är faktiskt riktigt bra jämfört med konkurrenterna och visar att Sydsvenskan har förstått galoppen, så jag ber om ursäkt om du tycker jag varit för tuff mot dig Baron.

Jag tar inte illa upp. Mycket av kritiken är helt väntad. en del beror som sagt på okunskap, annan kritik på att man gör en annan analys av marknaden än den vi gör. Ytterligare annat är rena form- eller funktionsfrågor.

Tänker jag helt fel när jag tycker att man betalar för innehållet, inte containern? Det är väl snarare en fördel att man inte belastar miljön i samma utsträckning, extra bonus är att man även slipper att knata till återvinningen.

Nä hörni, nu har jag inte tid längre, ska sätta mig och njuta av en chokladask (självklart bara asken, det är ju den man betalar för )

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-16 23:36

Skulle jag ha en iPad så vore 7:- hur bra som helst i och med jag inte har pappersupplagan. Jag betalar gärna för Sydsvenskan i min framtida iPad bara den innehåller mycket att läsa, dock blir det mer spontanköp, inte varje dag, precis som man kan spontanköpa program för 7:-, vem orkar tjafsa om 7 kronor, sätt saker i relation till andra njutningsmedel, vad kostar en öl t ex?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-16 23:49
Ursprungligen av Hjopek:

Skulle jag ha en iPad så vore 7:- hur bra som helst i och med jag inte har pappersupplagan. Jag betalar gärna för Sydsvenskan i min framtida iPad bara den innehåller mycket att läsa, dock blir det mer spontanköp, inte varje dag, precis som man kan spontanköpa program för 7:-, vem orkar tjafsa om 7 kronor, sätt saker i relation till andra njutningsmedel, vad kostar en öl t ex?

Många bäckar små...

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-17 00:09
Ursprungligen av zappee:

Många bäckar små...

Ingen fara så länge man är medveten om det hela...;)

Man kan inte räkna bort kostnaderna för själva framställningen av materialet - de ska förstås bäras av produkten oavsett medium. Men ingen i hela vida världen ska inbilla mig att det beror på okunskap att man finner påståendet att digital distribution lika kostsam helt barockt; de tusentals medarbetarna i Pressens morgontjänst, de stora tryckerierna, de centrala utkörningarna, kort sagt de massiva fysiska produktions- och distributionskostnader som tynger ner pappersprodukten. De får allt bli en detaljerad redogörelse om jag ska tro på den ekvationen. Den digitala distributionen bör inte vara kostsammare än tidningens websidor, och vi vet alla hur mycket betalt tidningarna tar för dem...

Nu tror jag faktiskt inte problemet ytterst består av huruvida den digitala produkten kostar 5 eller 25 kronor - de tidningar som tror att det högre priset är gångbart kommer snart tvingas inse realiteterna. Problemet är att svensk dagspress idag innehåller så oerhört lite som är värt att betala för, oavsett format. Journalistik i egentlig mening har i stort sett försvunnit och ersatts med svammel och åsikter från en massa - i ärlighetens namn - intellektuellt undermåliga tyckare, samt reklamutskick och pr för kändisar, artister och kommersiella jippon som nödtorftigt paketerats om som nyheter. Jag kan tänka mig att läsa sådant när jag har en stund att döda någonstans. Men betala för det? You wish.

Jag betalar redan idag för en digital tidningsprodukt: Wall Street Journal. Det finns en anledning till det, och den anledningen är inte att de är så hippa och coola med hur de publicerar sig... Om svensk press tror att de kan fortsätta paketera pr, strunt och tyckande som nyheter och kränga det för reda pengar bara för att det är ett nytt hippt medium så tror jag ni kommer bli gruvligt besvikna på utfallet.

Ursprungligen av GustafMA:

...Massa bra saker ...

... Om svensk press tror att de kan fortsätta paketera pr, strunt och tyckande som nyheter och kränga det för reda pengar bara för att det är ett nytt hippt medium så tror jag ni kommer bli gruvligt besvikna på utfallet.

"Skit är skit, om så sänt via sattelit" Berömd Kinnevikschef på 80-talet

Han hade rätt, de var dessutom de som sände mest skit (TV3)

  • Medlem
  • 2010-12-17 00:47
Ursprungligen av Goflorp:

Jag anser att hela branschen skjuter sig själva i foten.
Det är LP -> CD, VHS -> DVD eller DVD -> Bluray en gång till.
Massa gamla gubbar i styrelserum som tänker trycksvärta hela tiden.

Fel, det är inte en massa gamla gubbar som tänker trycksvärta.

Ursprungligen av Goflorp:

Man adderar väldigt lite mervärde och ändå höjer man kostnaden.
bara en massa kostymfolk som ser chansen tjäna väldigt mycket pengar.

Höjer kostnaden? Vad menar du?
Som jag skrev i förra inlägget finns det en massa kostnader i det här projektet. Sedan är det också så att vi är ett företag i en krisbransch. Pappret går bättre nu än för ett år sedan men ingen kan kalla det en vinstmaskin. Om vi försöker tjäna pengar på vårt arbete tycker jag inte att det är onormalt.

Ursprungligen av Goflorp:

Mervärde? vad är det, att jag skipper gå till kiosken?
Slipper gå till dörrn om jag är prenumerant.

Menar de som producerar sånt här att man skall utbrista i Halleluja-rop
och köpa t ex macWorld för sjuttifem spänn på AppStore ?

Jag har fått lära mig att om man redan har personalen, fotona, allt digitalt etc
så är det ju en särkostnad att pötta ut en digital kopia och borde ju då
ta hem pengar i förhållnade till särkostnaden. Istället gnuggar
man händerna och anser att trots den lilla omkostnad det är
så skall digitala jämställas med pappersvarianten.
Man försöker alltså tjäna så in i helvete med pengar på det här.

Frågan är redan besvarad. Du har inte något riktigt bra grepp om hur man gör en tidning med kvalitetsambitioner.

Ursprungligen av Goflorp:

Nej, gör digitala priset till en trestegsraket istället

2:- med mera reklam
4:- med mindre reklam
Samma som papper för lyxvarianten.

Gör priset till en "nobrainer", blir det det tycker folk att det är en pisskostnad
och köper tidningen i princip varenda dag - och de tänker inte eller
bryr sig om att de gör av med kanske 750:- om året.... Ha sedan 500 000 om tre år
som tänker så... Tidningen kan jag unna mig den kostar ju "inget" ...

Det var en väldigt optimistisk syn på hur många som vill köpa en skånsk dagstidning för läsplattor. Det var kul att du i alla fall tror så hårt på produkten som sådan…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-17 11:08
Ursprungligen av Baron:

Frågan är redan besvarad. Du har inte något riktigt bra grepp om hur man gör en tidning med kvalitetsambitioner.

Det har inte Sydsvenskan heller. De har ju tyvärr nu tagit an samma låga nivå som AB i just den mån vi talar om journalistisk kvalitet.

Ursprungligen av Baron:

Det går inte att ta mindre betalt än 7 kr i appstore.

Det har du rätt i, en aspekt som är värd att belysa. Det är ju svårt att korrigera priset nedåt om inte Apple möjliggör det, dock så har ju dina kommentarer i denna tråden visat att Sydsvenskan inte har för avsikt att sänka priset då de tycker att det är en korrekt prissättning.

Ursprungligen av Baron:

Inte tre helt unika utgåvor, men det kommer att komma uppdateringar av delar av tidningen under dagen, med olika teknik beroende på innehåll.

Hur har ni tänkt att detta ska fungera rent praktiskt för läsaren?

  • Medlem
  • 2011-02-17 21:35
Ursprungligen av zinned:

Det har du rätt i, en aspekt som är värd att belysa. Det är ju svårt att korrigera priset nedåt om inte Apple möjliggör det, dock så har ju dina kommentarer i denna tråden visat att Sydsvenskan inte har för avsikt att sänka priset då de tycker att det är en korrekt prissättning.

Nu har vi sänkt priset:
http://www.99.se/notiser/284771-prenumeration-sanker-priset-pa-sydsvenskan-ipad.html

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:19
Ursprungligen av GustafMA:

Man kan inte räkna bort kostnaderna för själva framställningen av materialet - de ska förstås bäras av produkten oavsett medium. Men ingen i hela vida världen ska inbilla mig att det beror på okunskap att man finner påståendet att digital distribution lika kostsam helt barockt; de tusentals medarbetarna i Pressens morgontjänst, de stora tryckerierna, de centrala utkörningarna, kort sagt de massiva fysiska produktions- och distributionskostnader som tynger ner pappersprodukten. De får allt bli en detaljerad redogörelse om jag ska tro på den ekvationen. Den digitala distributionen bör inte vara kostsammare än tidningens websidor, och vi vet alla hur mycket betalt tidningarna tar för dem...

Jag har aldrig sagt att det är lika dyrt att distribuera en digital tidning som en på papper.

Ursprungligen av GustafMA:

Nu tror jag faktiskt inte problemet ytterst består av huruvida den digitala produkten kostar 5 eller 25 kronor - de tidningar som tror att det högre priset är gångbart kommer snart tvingas inse realiteterna. Problemet är att svensk dagspress idag innehåller så oerhört lite som är värt att betala för, oavsett format. Journalistik i egentlig mening har i stort sett försvunnit och ersatts med svammel och åsikter från en massa - i ärlighetens namn - intellektuellt undermåliga tyckare, samt reklamutskick och pr för kändisar, artister och kommersiella jippon som nödtorftigt paketerats om som nyheter. Jag kan tänka mig att läsa sådant när jag har en stund att döda någonstans. Men betala för det? You wish.

Även om marknaden för tidningar är i gungning säljs det fortfarande ganska många tidningar varje dag. Jag har inte siffrorna i huvudet, men vi har en upplaga på runt 120.000, DN på 360.000, AB på kanske 700.000, Expressen/GT/KvP på 650.000 osv. Varje dag.

Ursprungligen av GustafMA:

Jag betalar redan idag för en digital tidningsprodukt: Wall Street Journal. Det finns en anledning till det, och den anledningen är inte att de är så hippa och coola med hur de publicerar sig... Om svensk press tror att de kan fortsätta paketera pr, strunt och tyckande som nyheter och kränga det för reda pengar bara för att det är ett nytt hippt medium så tror jag ni kommer bli gruvligt besvikna på utfallet.

Om du tycker att Sydsvenskan inte är mer än "pr, strunt och tyckande" undrar jag om du har läst Sydsvenskan.

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:27
Ursprungligen av Goflorp:

Jadu Baron, lycka till. Du verkar ju sitta på alla svaren.

Det vill jag inte påstå. Men jag kan i alla fall svara på det jag vet är fel.

Ursprungligen av Goflorp:

"Höjer kostnaden" syftar på de tidigare skiftena av teknik från ex LP -> CD som man samtidigt prissatte till i runda slängar 200:-

Ok, jag trodde vi pratade om Sydsvenskan iPad-app.

Ursprungligen av Goflorp:

En stor del av det jag nämner gäller för macWorld.

Vad har den med detta att göra? Den är inte jämförbar med Sydsvenskan på många sätt.

Ursprungligen av Goflorp:

Så ni skall ha tre utgåvor över dygnet som distrubieras till Apples App-Store?

Inte tre helt unika utgåvor, men det kommer att komma uppdateringar av delar av tidningen under dagen, med olika teknik beroende på innehåll.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag anser fortfarande att om man behöver ha en bunte folk anställda enbart för ipadvarianten samt betala förbannat dyra pengar till Adobe, då är det generalfel någonstans. behöver man korrekturläsa alltihop en gång till så är det väl fel redan första gången.

Men vad vet jag. Kanske en dag blir jag så satans välbetald att jag hivar ut pengar på skånska tidningar på min framtida ipad utan att ens reflektera över det. Du får väl hoppas på det.

Vad är det som är fel? Adobe skänker bort verktygen mot att få en del av intäkterna. Ingen konstig deal, imho.
Man behöver så klart inte korrekturläsa allt edgång till, men eftersom text och bild inte är exakt samma krävs det mer än att bara byta skalet.

Ursprungligen av Goflorp:

Sedan är ju det skillnad på att ge ut en dagstidning för några spänn och Magasin för 75:-
Den mängden pengar kan man ju få bättre utdelning på . SOS Barnbyar t ex.

Varför jämför du med MacWorld då?

Ursprungligen av Goflorp:

Jag anser fortfarande att ni är fel ute med det priset på en dagstidning. Det kommer inte funka.

Vad grundar du det på?

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:31

Peter Esse gillar vad vi gör:
Sydsvenskan i iPad – bäst hitintills - Allt om Mac

Liksom Northwiz:
Macken 4.2.1 - Macken kollar in: Sydsvenskan+

Sök på Sydsvenskan i Twitter de senaste dagarna så hittar ni mest positiva ord.

  • Medlem
  • 2010-12-17 00:39

Med risk för att jag svarar på samma fråga flera gånger i några inlägg framåt försöker jag bemöta några inlägg:

Ursprungligen av Goflorp:

* Man har ingen tryckkostnad

- Det beror på vad man översätter tryck till i iPadproduktionen. Det finns kostnader för verktygen som motsvarar tryckkostnaden.

Ursprungligen av Goflorp:

* Materialet har man redan

- Vi redigerar materialet specifikt för iPad.

Ursprungligen av Goflorp:

* Det är redan korrekturläst etc

- Saker måste läsas igen eftersom det redigeras och text flödar om.

Ursprungligen av Goflorp:

* Bilder ligger redan digitalt.

- Det gör de redan innan de når pappersåroduktionen. Det var länge sedan vi fotade med film. Eller vad menar du?

Ursprungligen av Goflorp:

* Man har ingen distributionskostnad öht.

- Vi har stora kostnader för distribution, både till Apple och Adobe.

Ursprungligen av Goflorp:

* man framställer EN iPadtidning som kan laddas ner hur många ggr som helst
* Ingen kostnad för returer
* man behöver inte betala tidningsaffären 20%

- Vi betalar som sagt Adobe och Apple

Ursprungligen av Goflorp:

* Journalisterna gör ju ändå papperstidningen.

- Vi har tre heltidstjänster varav två på kvällstid som bara jobbar med det journalistiska arbetet för ipadtidningen. Lägg till form och teknikutveckling samt annonsförsäljning så blir det ganska många timmar som läggs på detta.

Ursprungligen av Goflorp:

Man vill helt enkelt bara dra in en massa stålar på att folk troligen är lite lagom korkade och att de snällt skall trycka på en knapp och så får man ner tidningen i sin iPad.

- Ingen tror att detta kommer att dra in en massa stålar netto, men det är en del av framtida mediekonsumtion. Branschen bedömer att man inte har råd att stå utanför.

Ursprungligen av Goflorp:

Dessutom kommer konkurrensen bli grym.

- Där har du säkert helt rätt.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl inget som säger att tre grabbar som är arbetslösa skulle kunna starta firma och trycka ut en tidning en gång i månan? Eller?
Starta-eget bidraget räcker nog en bra bit.
Sedan lägger man upp den på AppStore och lever gott på att skriva. 15:- för ett nummer, x 100 000 blir ju en bra hacka i månan
1,5 miljoner x 0,7 (Apples 30%) x 0,8 (Statens moms) = 840 000 in per månad, att dela på tre.... det går ju att leva på alltså...tss tss

- Om det var så lätt tror jag att det redan hade varit gjort. Men det är inte så lätt att producera material någon vill läsa och betala för.
Och det är inte lättare att göra det en gång om dagen än en gång i månaden.

Jadu Baron, lycka till. Du verkar ju sitta på alla svaren.

"Höjer kostnaden" syftar på de tidigare skiftena av teknik från ex LP -> CD som man samtidigt prissatte till i runda slängar 200:-

En stor del av det jag nämner gäller för macWorld.

Så ni skall ha tre utgåvor över dygnet som distrubieras till Apples App-Store?

Jag anser fortfarande att om man behöver ha en bunte folk anställda enbart för ipadvarianten samt betala förbannat dyra pengar till Adobe, då är det generalfel någonstans. behöver man korrekturläsa alltihop en gång till så är det väl fel redan första gången.

Men vad vet jag. Kanske en dag blir jag så satans välbetald att jag hivar ut pengar på skånska tidningar på min framtida ipad utan att ens reflektera över det. Du får väl hoppas på det.

Sedan är ju det skillnad på att ge ut en dagstidning för några spänn och Magasin för 75:-
Den mängden pengar kan man ju få bättre utdelning på . SOS Barnbyar t ex.

Jag anser fortfarande att ni är fel ute med det priset på en dagstidning. Det kommer inte funka.

Vidare anser jag att övriga tidskrifter (inte din lilla tidskrift nu alltså) till fantasipriser kommer kapsejsa med ett *blubb*.
Ingen kommer köpa mer än ett enstaka nummer.

Alla kommer säga om dagstidningen för samma pris i digital som papper att:

papper är bättre för den kan jag slå ihjäl en fluga med. Punkt.

Kan man då kontra med: Jo, men den i iPaden kostar 25% av din kattlådetidning.
Då har man ju nått komma med.

Du kan ju få försöka övertyga någon över femti om det fina "mervärdet" i en digital tidning?
lycka till.

Jag ger er tre-fyra månader innan ni sitter i möte och undrar hur ni skall få liv i det här.

Antingen lägger ni ner det och "drar en massa nyttiga erfarenheter" ur det (chefspråk för "det funkade inte")
eller att priset sjunker - för vi lever ju trots allt inte i en planekonomi.

  • Medlem
  • 2010-12-17 01:36
Ursprungligen av Goflorp:

Jag ger er tre-fyra månader innan ni sitter i möte och undrar hur ni skall få liv i det här.

Antingen lägger ni ner det och "drar en massa nyttiga erfarenheter" ur det (chefspråk för "det funkade inte")
eller att priset sjunker - för vi lever ju trots allt inte i en planekonomi.

Baserar du det på magkänsla eller på något annat?

Ursprungligen av Baron:

Baserar du det på magkänsla eller på något annat?

På allt jag känner och vet, kanske kan man kalla det "magkänsla". Spelar det ngn roll?

Bevaka tråden