Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sydsvenskan nu i iPad

Tråden skapades och har fått 161 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Där jag känner att det finns ett stort problem, åtminstone för de dagstidningar som ska vinna mitt hjärta, är att urvalet, värderingen, granskningen etc. måste vara påtagligt mycket bättre än jag känner att jag kan göra själv, och det är tyvärr inte alltid jag känner mig helt övertygad om det.

  • Medlem
  • 2010-12-20 15:55

Så är det absolut. Men jag tycker som sagt att det är en fråga för en annan tråd.

Ursprungligen av Baron:

Så är det absolut. Men jag tycker som sagt att det är en fråga för en annan tråd.

I egenskap av TS får du väl bestämma det. Men det jag - och, tror jag, några andra i den här tråden - försökt påtala är att det kanske inte i främsta ledet är kostnader och snitsiga digital features som avgör hur vi ställer oss till produkten (även om det förstås spelar roll), utan vår tvekan att lägga ut pengar på något som vi menar inte alls uppfyller våra krav på en seriös journalistisk produkt till att börja med. Vilket förstås du inte kan göra så mycket åt, förutom möjligen förmedla till slipsnissarna inåt i organisationen.

  • Medlem
  • 2010-12-20 21:30

Men det är ju en helt annan fråga.

Well, på sätt och vis ja, på sätt och vis nej:

En av papperstidningens nackdelar är att det t.ex. inte finns hyperlänkar (även om jag vet att ni är ganska duktiga på att skriva ut länkar), vilket ju inte är så konstigt eftersom mediet av uppenbara skäl inte stödjer att man klickar och följer en länk

I en elektronisk produkt så finns den möjligheten, och är en absolut nödvändig del i att väl utnyttja det "formatet", men bara den lilla "detaljen" tycker jag också påverkar journalistikens förutsättningar något enormt. Inom "gammelmedia" finns ju dels traditionen av källskydd, men också en tradition av att också i övrigt vara väldigt snål med källhänvisningar –.i de mer djuplodande artiklarna är det skrämmande ofta som läsarna helt enkelt förväntas lita på journalistens ord, vilket läsarna inte gör, media hamnar ju jämte bilförsäljare och fastighetsmäklare i förtroendebotten.

En bra elektronisk produkt borde därför enligt mig till fullo utnyttja de nya möjligheterna till källhänvisningar och utökat läsande, men det skulle också ställa större krav på journalisterna, och (förhoppningsvis) innebära en minskning av det rätt stora antalet artiklar vars kärna egentligen är bristfälligt underbyggda, men som likafullt utger sig för att representera verkligheten.

LIkaså bör en bra elektronisk produkt utnyttja möjligheterna till interaktion med läsarna. Case in point: Denna tråd, där du lägger en klassisk nyhetsrubrik, men där diskussionen tar tråden i lite olika riktningar – omöjligt med papperstidningen, nödvändigt i elektronisk media.

Med andra ord: Formatet är inte så klart skiljt från innehållet

Icke desto mindre, någonstans måste linjen dras, så om du tycker det är en annan fråga så får du väl lägga det i en ny tråd

  • Medlem
  • 2010-12-21 10:45

Så länge tråden handlar om appen eller Sydsvenskans närvari i Appstor är det väl ok, men när diskussionen glider över i journalistikens roll eller betydelse är det dags att skapa en ny tråd. Nu tycker jag att du styrde tillbaka mot ämnet igen.

I alla fall: vi är precis i början av projektets publika del varför ganska mycket ännu inte är på plats.
Den här filmen innehåller en del generande fel ("vår" äldsta tidning är inte DN på 146 år, utan Sydsvenskan med 162 år) men visar hur "visionen" ser ut som den formuleras av Bonnier.
YouTube - Konceptet News+ från Bonnier
Jag är inte säker på att appen kommer att se ut så här, men den signalerar i alla fall att mer är på gång.

Vi jobbar redan nu med att få de olika redaktionerna att bidra med länktips och annat som kan vara relevant just i iPad för att höja värdet på den kanalen. Men det tar tid att få saker att sätta sig liksom det tar tid att få folk att börja tänka i nya banor. Jag vet inte om journalister är mindre förändringsobenägna än andra, men ett företag som har haft samma produktionsmodell i 160 år behöver lite tid på sig att styra om. Det är mycket som sitter i väggarna.

  • Medlem
  • 2010-12-21 23:09

Suck ...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-21 23:24

Testade ju en tidning och det var snabbt och enkelt sammanfattat en trevlig upplevelse.

Är det hela tidningen som finns med i iPad versionen?

Har inte läst sydsvenskan på länge så jag vet inte riktigt hur mycket den innehåller.

Uppskattade att få läsa en dagstidning i digital form snyggt sammanställd!

35 år är jag och har nog helt enkelt tröttnat på allt amatörsmässigt material som finns på nätet, orkar inte leta efter guldkornen längre.

  • Medlem
  • 2011-02-17 21:37
Ursprungligen av Pgreen:

Är det hela tidningen som finns med i iPad versionen?

Ursäkta, jag hade missat att du skrev.
Nej, innehållet ör inte detsamma i pappret och i iPad. Det finns både iPadunikt, webbunikt och pappersunikt material plus en hel del som går i någon form i alla kanaler.

  • Medlem
  • 2011-02-17 19:47

Prenumeration sänker priset på Sydsvenskan för iPad

I dag släpptes en uppdatering av Sydsvenskan i AppStore. Bland nyheterna märks att den nu är på svenska och att det går att prenumerera, antingen per månad eller per år.

Befintlig kund
Introduktionspris 49 kr/mån eller 499 kr/år
(ord.pris 99 kr/mån resp. 999 kr/år)

Ny kund
Introduktionspris 99 kr/mån eller 999 kr/år
(ord.pris 199 kr/mån resp. 1999 kr/år)

(Jag jobbar med redaktionell utveckling för iPad på Sydsvenskan, om någon undrar.)

Senast redigerat 2011-02-18 16:00

Nice! Hade jag tillhört målgruppen hade det blivit en prenumeration, en "no brainer".

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-17 20:24

Kommer priset höjas när Apple ska ha 30% av kakan?

  • Medlem
  • 2011-02-17 21:22
Ursprungligen av h_e:

Kommer priset höjas när Apple ska ha 30% av kakan?

Ingen aning. Jag vet inte ens om Apple redan får 30 procent på intäkterna.

Det förefaller vara attraktiva prislägen, det. Får hoppas någon i den brokiga skaran av Sthlmspress tar efter.

Lysande!

Apple tar redan 30% iom att reglerna för nya App Store infördes i förrigår.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-17 23:09

@Baron

Så dessa var de "fantastiska" nya priserna du hymlade om? På vilket sätt är de fantastiska? Dina räkneexempel kan vi ju kasta i papperskorgen direkt då du baserar dem på ett introduktionspris, som per definition endast finns vid just introduktionen för att sedan ersättas med ordinarie pris...som är dubbla priset (!). Alltså, det kommer att kosta ca 5,48 kr per nummer vid helårsprenumeration (1999/365) istället för ca 7 kr...wow, det var ju en MAKALÖS förändring inpris! Not.

@keptang

Knappast en nobrainer då det fortfarande är dyrt och det krävs framför allt en prenumeration för att nå den prisnivån, som fortfarande är hög. Priset för ett nummer är fortfarande oförändrat på 7 kr men just där får man skylla på Apple också som inte än tillåter lägre pris än just 7 kr.

  • Medlem
  • 2011-02-18 00:45
Ursprungligen av zinned:

@Baron

Så dessa var de "fantastiska" nya priserna du hymlade om? På vilket sätt är de fantastiska? Dina räkneexempel kan vi ju kasta i papperskorgen direkt då du baserar dem på ett introduktionspris, som per definition endast finns vid just introduktionen för att sedan ersättas med ordinarie pris...som är dubbla priset (!). Alltså, det kommer att kosta ca 5,48 kr per nummer vid helårsprenumeration (1999/365) istället för ca 7 kr...wow, det var ju en MAKALÖS förändring inpris! Not.

Jag ger mig. Om du inte kan hålla med om att 1,40 om dagen för det närmaste året är billigt tänker jag inte ens försöka försvara priset längre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-18 09:27
Ursprungligen av Baron:

Jag ger mig. Om du inte kan hålla med om att 1,40 om dagen för det närmaste året är billigt tänker jag inte ens försöka försvara priset längre.

Du är ju otrolig, du vänder och vrider på siffrorna så att de ska framstå som så strålande...vilket det inte är om man låter bli att ta dina siffror för sanning. Hade det varit 1,40 så hade det varit kanon, men det är det ju inte så varför sitter du och hittar på?

ORDINARIE PRIS ÄR - Taa daaa - 1999 kr för en helårsprenumeration. Mig veterligen kommer tidningen ut 365 gånger under året och således ger det en kostnad på ca 5,48 kr per nummer. Dina 1,40 kr per nummer stämmer endast om man redan är prenumerant på den tryckta tidningen och det betalar man ju också för, eller hur?

Baron, kom med ärliga och sanningsenliga siffror istället för att måla upp en bild som är direkt felaktig.

  • Medlem
  • 2011-02-18 11:35
Ursprungligen av zinned:

Du är ju otrolig, du vänder och vrider på siffrorna så att de ska framstå som så strålande...vilket det inte är om man låter bli att ta dina siffror för sanning. Hade det varit 1,40 så hade det varit kanon, men det är det ju inte så varför sitter du och hittar på?

ORDINARIE PRIS ÄR - Taa daaa - 1999 kr för en helårsprenumeration. Mig veterligen kommer tidningen ut 365 gånger under året och således ger det en kostnad på ca 5,48 kr per nummer. Dina 1,40 kr per nummer stämmer endast om man redan är prenumerant på den tryckta tidningen och det betalar man ju också för, eller hur?

Baron, kom med ärliga och sanningsenliga siffror istället för att måla upp en bild som är direkt felaktig.

Du börjar bli obehaglig. Lägg av nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-18 12:06
Ursprungligen av Baron:

Du börjar bli obehaglig. Lägg av nu.

Sluta...att jag presenterar era egna siffror är väl inte något obehagligt?

Kan du inte svara på det jag skriver istället? Du presenterar ju uppgifter som sanning när de inte riktigt är det. Är det rätt? Jag skriver ju dessutom detta då du sa att det skulle komma revolutionerande priser vid denna uppdateringen.

Btw, en helårsprenumeration av den tryckta tidningen kostar 2815 kr vilket ger en kostnad på ca 7,71 kr per nummer. Till detta kommer då en kostnad på 999 kr för iPad-versionen, inte 499 kr som Baron skriver då det ENDAST är introduktionspris. Det ger en kostnad på 5,22 kr per tidning och per nummer och en otroligt hög total kostnad på hela 3814 kr för ett år...om man inte väljer att säga upp sin prenumeration på den tryckta tidningen och endast köra iPad-tidningen förstås.

Har man inte papperstidningen är som sagt tidigare det ordinarie priset 1999 kr för ett helår, vilket endast är 28% billigare än en helårsprenumeration av den tryckta tidningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-18 12:32

Får hålla med om de flesta om att det är ett bra pris, men får samtidigt hålla med zinned om att Baron uppenbart försöker dölja att det är ett introduktionspris.

Vad kommer det kosta när "introduktionen" är klar?
Är det bara en ursäkt för att kunna höja sedan?

Tycker också det är lite väl mycket reklam för Sydsvenskan genom korspostning i alla möjliga tidningar, det finns väl ändå mer än en tidning i Sverige?

Ursprungligen av zappee:

Vad kommer det kosta när "introduktionen" är klar?

Det står om man följer Barons länk i första inlägget:

Befintlig kund
Jag prenumererar redan på papperstidningen.
Introduktionspris 49 kr/mån eller 499 kr/år
(ord.pris 99 kr/mån resp. 999 kr/år)

Ny kund
Introduktionspris 99 kr/mån eller 999 kr/år
(ord.pris 199 kr/mån resp. 1999 kr/år)

  • Medlem
  • 2011-02-18 16:01
Ursprungligen av Adrian B:

Det står om man följer Barons länk i första inlägget:

Befintlig kund
Jag prenumererar redan på papperstidningen.
Introduktionspris 49 kr/mån eller 499 kr/år
(ord.pris 99 kr/mån resp. 999 kr/år)

Ny kund
Introduktionspris 99 kr/mån eller 999 kr/år
(ord.pris 199 kr/mån resp. 1999 kr/år)

Jag har raderat länken och fört in uppgifterna i mitt första inlägg.

  • Medlem
  • 2011-02-18 15:56
Ursprungligen av zappee:

Får hålla med om de flesta om att det är ett bra pris, men får samtidigt hålla med zinned om att Baron uppenbart försöker dölja att det är ett introduktionspris.

Vad kommer det kosta när "introduktionen" är klar?
Är det bara en ursäkt för att kunna höja sedan?

Tycker också det är lite väl mycket reklam för Sydsvenskan genom korspostning i alla möjliga tidningar, det finns väl ändå mer än en tidning i Sverige?

Jag döljer inget.
Introduktionspriserna är vad det faktiskt kostar att prenumerera just nu. Den som tecknar sig för ett år nu kommer inte att betala mer än det under det första året. När intropriset slutar gälla vet ingen i dag (såvitt jag vet). Alltså: den som vill prenumerera i dag får betala de priser som står där.
Om det är en ursäkt för att kunna höja sedan vet jag inte, jag jobbar inte med marknadsfrågor.

Ursprungligen av zinned:

...Har man inte papperstidningen är som sagt tidigare det ordinarie priset 1999 kr för ett helår, vilket endast är 28% billigare än en helårsprenumeration av den tryckta tidningen.

28% skulle jag säga är en rätt avsevärd skillnad, och är nog hyfsat nära tryck- och distributionskostnad.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

28% skulle jag säga är en rätt avsevärd skillnad, och är nog hyfsat nära tryck- och distributionskostnad.

Utan synpunkter på de priser som är aktuella här: kan tryck och distribution verkligen vara så lite som 28% av papperstidningspriset? Spontant känns det ju som om en så vansinnigt personalintensiv verksamhet som brevlådedistribution borde vara riktigt dyr jämfört med redaktionsarbete.

  • Medlem
  • 2011-02-18 18:27
Ursprungligen av GustafMA:

Utan synpunkter på de priser som är aktuella här: kan tryck och distribution verkligen vara så lite som 28% av papperstidningspriset? Spontant känns det ju som om en så vansinnigt personalintensiv verksamhet som brevlådedistribution borde vara riktigt dyr jämfört med redaktionsarbete.

Redaktionsarbete är ju extremt peronalintensivt relativt nödvändiga investeringar.

Det här känns som hyfsat pålitliga siffror

Lördagsdistribution av dagstidningar ... - Google Böcker

SOU 2005:13

Ursprungligen av GustafMA:

Utan synpunkter på de priser som är aktuella här: kan tryck och distribution verkligen vara så lite som 28% av papperstidningspriset? Spontant känns det ju som om en så vansinnigt personalintensiv verksamhet som brevlådedistribution borde vara riktigt dyr jämfört med redaktionsarbete.

Nej, det är nog sannolikt mer, men om man räknar med att även digital distribution har en kostnad så är nog mellanskillnaden något i den storleksordningen

Bevaka tråden