Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arrogans och uppläxning - i stället för svar?

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-02-01 12:59
Ursprungligen av Josef Stalin:

Kvantitet är en kvalitet i sig!

Alla forums ledstjärna

  • Medlem
  • 2011-02-01 13:44
Ursprungligen av studiox:

Tycker jag inte. Det är ungefär som som Socialdemokraterna helt plötsligt skulle försöka locka SD-anhängare för att få "utveckling". Jämförelsen är inte helt rättvis såklart men utveckling kommer faktiskt inte automatiskt genom kvantitet...

Amen!

Ursprungligen av studiox:

Tycker jag inte. Det är ungefär som som Socialdemokraterna helt plötsligt skulle försöka locka SD-anhängare för att få "utveckling". Jämförelsen är inte helt rättvis såklart men utveckling kommer faktiskt inte automatiskt genom kvantitet...

Du kanske skulle gett ett omvänt exempel eftersom SD vil stänga ute folk som inte kan anpassa sig. Inte lika kul eller hur?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-01 14:38
Ursprungligen av jurassic579:

Du kanske skulle gett ett omvänt exempel eftersom SD vil stänga ute folk som inte kan anpassa sig. Inte lika kul eller hur?

Ett bra exemple på hur en tråd som var on-topic helt plötsligt blev väldigt OT tack varje min början, och din fortsättning. Ska bli intressant och se om någon moderator gör något år det.

Ursprungligen av jurassic579:

Du kanske skulle gett ett omvänt exempel eftersom SD vil stänga ute folk som inte kan anpassa sig. Inte lika kul eller hur?

Men det var ju bara ett exempel. Han påpekade ju t.o.m att det inte var ett helt rättvist exempel. Men det fyllde ju sin funktion, eller hur?

Så det känns väl lite onödigt att starta en sidodiskussion kring detta exempel.

Nu lämnar vi det sidospåret.

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-02 16:28
Ursprungligen av 2Lazy:

Jag skulle vilja ställa en fråga om det här.
Inom databranschen, och då inbegriper jag telefoner och läsplattor mm, sker en allt mer skenande utveckling. En några år gammal produkt blir snabbt "stoneage". Samma sak sker för olika program.

Om en gammal tråd tas upp på nytt, betyder inte det att de första 30 inläggen kan vara "dammiga" och först på slutet kommer "aktuell" information. .

Jag är inne på samma spår och undrar om inte användaren" vänder" - när trådbörjan är sen 2007 eller dylikt.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-02-02 18:34
Ursprungligen av 2Lazy:

Jag är inne på samma spår och undrar om inte användaren" vänder" - när trådbörjan är sen 2007 eller dylikt.

Jag kan hålla med i det, beroende på vad tråden handlar om, och isfall vilken relevans det finns idag om ämnet/subjektet i fråga.

Är det något som det inte "hänt nåt med" sen 2007 är det onödigt enligt mig att skapa en ny tråd, alltså om informationen fortfarande är relevant. Men gäller det saker som det kan ha kommit att ändras med, tycker jag definitivt att man har rätt att skapa en ny tråd. Men man lär tänka sig för en och två gånger före samt kolla igenom de trådar man hittar.

Ursprungligen av bollman:

Oavsett vad man tycker om stämningen på 99 så är det onekligen så att väldigt mycket kompetens har försvunnit de senaste åren och något måste det bero på.
Förr kunde man få vettiga svar på komplicerade frågor i server-forumet där jag hänger mest. Numera lämnas trådar därinne utan kommentar. Gissningsvis eftersom att de flesta som hänger här numera är "vanliga" användare och inte folk med sysadmin-funktion i arbetslivet.
Må vara att 99 har blivit större och bredare och fler känner sig välkomna, men samtidigt tappade man spetsen, de som inte orkar sitta och jiddra eller vada genom trådar kokade på samma spik som så många gånger förr.

Jag har inga lösningar, inga idéer. Förr talades det som en "spetsforumdel", men jag kan tycka att det vore lite väl elitistiskt men faktum kvarstår; är det bara svar på frågor om återställning av iPhones och hur man byter bakgrundsbild som besvaras om och om igen, ja, då kanske inte 99 längre är den fantastiska kunskapsbank som det var.

Vad har det är med den hårda tonen att göra som vissa ( inte jag) upplever.

Jag tror ju knappast flera nya användare vågar starta frågor efter ditt inlägg ( och några följande) som har en väldigt elitistisk underton och på något sätt beklagar nya okunniga användare.

Men jag undrar fortfarande om dom som känner att det nu är för hård ton här kan ge exempel på andra forum som ni tycker är exemplariska efter som ni så snällt inte vill peka ut någon person.

Ursprungligen av jurassic579:

Men jag undrar fortfarande om dom som känner att det nu är för hård ton här kan ge exempel på andra forum som ni tycker är exemplariska efter som ni så snällt inte vill peka ut någon person.

Jag är också nyfiken på vart man anser att man hittar en högre nivå på hyfs och god ton än på den här brädan.

Vilket forum är bättre i detta avseende? Jag kommer personligen inte på ett enda exempel så det vore intressant att höra.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-01 09:37
Ursprungligen av Hatesong:

Jag är också nyfiken på vart man anser att man hittar en högre nivå på hyfs och god ton än på den här brädan.

Vilket forum är bättre i detta avseende? Jag kommer personligen inte på ett enda exempel så det vore intressant att höra.

Ja, tom författare (som av vissa anses ha någon form av hyfs och intelligens) beger sig ju titt som tätt ner i sandlådan och kastar leksaker på varandra.

Konsensus här i tråden verkar vara, från 99.se sida att inte förändra något. I så fall har ju nya användare en möjlighet att leta sig till andra forum och resten har en möjlighet att fortsätta generera en massa inlägg, denna tråd har genererat snart 150 inlägg, just nu läser 15 personen tråden och det genererar ju en och annan sidvisning..

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-02-02 11:10
Ursprungligen av Hatesong:

Jag är också nyfiken på vart man anser att man hittar en högre nivå på hyfs och god ton än på den här brädan.

Vilket forum är bättre i detta avseende? Jag kommer personligen inte på ett enda exempel så det vore intressant att höra.

Jag är inte medlem på så många andra forum, men har förstått att attityden ibland kan vara väldigt absurd.

Tycker fortfarande att den bästa inspirationskällan till attityd är verkligheten, vad finns det för anlending till att bete sig annorlunda bara för att man skriver till varandra över web? Det är det som är löjligt. Egentligen skulle det bara krävas att alla tänkte på det, så vore det bra sen om folk försökte efterleva det. Jag ser faktiskt inte vad som är problemet i det. Negativ attityd föder negativ attityd och det är självklart att den sprids snabbare när man inte står framför varandra och pratar. Så funkar människan. Därför bör man ha det ännu mer i åtanke på såna här ställen, är min uppfattning.

Ursprungligen av Jonait:

Jag är inte medlem på så många andra forum, men har förstått att attityden ibland kan vara väldigt absurd.

Tycker fortfarande att den bästa inspirationskällan till attityd är verkligheten, vad finns det för anlending till att bete sig annorlunda bara för att man skriver till varandra över web? Det är det som är löjligt. Egentligen skulle det bara krävas att alla tänkte på det, så vore det bra sen om folk försökte efterleva det. Jag ser faktiskt inte vad som är problemet i det. Negativ attityd föder negativ attityd och det är självklart att den sprids snabbare när man inte står framför varandra och pratar. Så funkar människan. Därför bör man ha det ännu mer i åtanke på såna här ställen, är min uppfattning.

Problemet är väl att det skrivna ordet egentligen är ett ganska trubbigt instrument för att kommunicera. Det är så mycket som gallras bort ur kommunikationen. Minspel, kroppspråk och alla de där andra subtila signalerna vi människor använder för att göra oss förstådda. Kvar blir bara själva orden och då är det fritt fram att tolka det som sägs efter eget godtycke och då kan det bli svårt att avgöra om någon är spydig/sarkastisk eller inte. Avsändaren kanske inte alls tycker att det som skrev är något att hänga upp sig på - han vet ju vad han menade och hur han sade det - men mottagaren kanske känner sig påhoppad och kränkt och att det som skrevs var ganska otrevligt.

Det finns ett svinn i kommunikationen på internet som är ganska svårt att komma tillrätta med, anser jag. Det ställer stora krav på att man formulerar sig på ett sätt som inte kan missförstås och inte ens det garanterar ju att det man vill säga tas emot på exakt det sätt man skulle önska.

Något man kanske inte alls skulle ha upplevt som otrevligt IRL kan kännas som en svidande örfil på ett forum. Och i de fall man verkligen är ute efter att vara arrogant så tar det nästan hårdare i skrift, enligt min uppfattning.

Reservationer:

* Det är så klart enklare att vara otrevlig på internet. Man slipper möta människan öga mot öga och behöver inte ta några konkreta konsekvenser av sitt beteende, speciellt som de flesta är anonyma.

* Jag hävdar inte heller att alla upplevda otrevligheter på internet är "missförstånd" till följd av bristerna i att kommunicera via skrift. Så enkelt är det så klart inte.

För övrigt är jag inte säker på att det ens går att få ett forum trevligare än så här. Som jag skrivit tidigare så har ni det förbaskat bra här inne och det finns egentligen inte så stort utrymme för förbättringar. Åtminstone upplever jag det på det sättet och jag kan så klart ha väldigt fel.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-02-02 18:38
Ursprungligen av Hatesong:

Problemet är väl att det skrivna ordet egentligen är ett ganska trubbigt instrument för att kommunicera. Det är så mycket som gallras bort ur kommunikationen. Minspel, kroppspråk och alla de där andra subtila signalerna vi människor använder för att göra oss förstådda. Kvar blir bara själva orden och då är det fritt fram att tolka det som sägs efter eget godtycke och då kan det bli svårt att avgöra om någon är spydig/sarkastisk eller inte. Avsändaren kanske inte alls tycker att det som skrev är något att hänga upp sig på - han vet ju vad han menade och hur han sade det - men mottagaren kanske känner sig påhoppad och kränkt och att det som skrevs var ganska otrevligt.

Det finns ett svinn i kommunikationen på internet som är ganska svårt att komma tillrätta med, anser jag. Det ställer stora krav på att man formulerar sig på ett sätt som inte kan missförstås och inte ens det garanterar ju att det man vill säga tas emot på exakt det sätt man skulle önska.

Något man kanske inte alls skulle ha upplevt som otrevligt IRL kan kännas som en svidande örfil på ett forum. Och i de fall man verkligen är ute efter att vara arrogant så tar det nästan hårdare i skrift, enligt min uppfattning.

Reservationer:

* Det är så klart enklare att vara otrevlig på internet. Man slipper möta människan öga mot öga och behöver inte ta några konkreta konsekvenser av sitt beteende, speciellt som de flesta är anonyma.

* Jag hävdar inte heller att alla upplevda otrevligheter på internet är "missförstånd" till följd av bristerna i att kommunicera via skrift. Så enkelt är det så klart inte.

För övrigt är jag inte säker på att det ens går att få ett forum trevligare än så här. Som jag skrivit tidigare så har ni det förbaskat bra här inne och det finns egentligen inte så stort utrymme för förbättringar. Åtminstone upplever jag det på det sättet och jag kan så klart ha väldigt fel.

Det är ju det, som enda svar på din fråga (känn hur bryskt dissad du blir, skämt åsido )

Men som sagt, om alla bara tänkte på att man lär vara vänliga mot varandra, så skulle mycket avvärjas, som missuppfattas genom just det du säger, den avskalade kommunikationen som sker via text-kommunicerande. Då är man en bra bit påväg! Så mycket annat går ju faktiskt inte heller att göra som åtgärd, mer än det plus medvetenheten om hur det kan bli genom exempelvis orsakerna till denna tråd. Det är en god bit på väg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-02 11:44

För mig är den här tråden intressant. Den har givit mig goda insikter i olika problem runt "hosting", trådskapande och besöksupplevelser. Den har också visat på (stora) skillnader i ståndpunkt och uppfattning. Jag tycker att den också belyser olika problem runt 99.se på ett bra sätt.

Ett "huvudproblem" bland stickspåren som framkommit, är alla dubblettrådar som uppkommer p g av att folk inte letar/söker tillräckligt. Jag letar själv ibland, och jag tycker det är ett trögt system att leta i:

För det första är bara 20 rubriker presenterade per sida, med ibland 66 st bakomliggande sidor.
För det andra så går det inte att undersortera/gruppera informationen.

Ur användarperspektiv är detta inte särskilt lättletat - OK, jag borde söka på ord i stället, tänker ni. Men till saken hör att man inte alltid vet "ordet" som hjälper en att hitta det man söker.

Det vore bra om man kunde se fler trådrubriker på en gång. Det vore ännu bättre om man kunde gruppera dem också. På så sätt kunde man få en överblick på områden man söker sig till, för att "lära sig"...
Jag tror också det kunde bidra till en minskat antal tråddubbletter.

I tråden som nämdes tidigare (XMBC för ATV) så läste jag nyss ett inlägg som klagade på mig och då slog det mig en sak (eller rättare sagt, då begrep jag varför jag blev lite frustererad över vissa icke-moderatorer strikta hållning till on-off topic)

Jag besöker 99.se för att lära mig saker. Ett problem med att göra alla trådar strikt "on-topic" är att då krävs det att jag alltid läser exakt rätt tråd för att få information. Om vi tillåter viss "offtopic" (vilket moderatorerna gör) så finns det en möjlighet att jag lär mig något extra, något intressant utan att jag visste att jag letade den informationen. Vilket är bra - det underlättar för mig att samla kunskap.

Det är väldigt svårt (och ofruktsamt) att diskutera en produkt om du inte får göra jämförelser i features mot andra produkter. Jag skulle hävda att det är omöjligt. Det svåra är att hålla sig tillräckligt on-topic och det är där som moderatorerna får lägga sin röst.

Jag tycker inte heller att det är on-topic att gå in och klaga på att inlägg är off-topic. Då är det bättre att anmäla inläggen och låta moderatorerna avgöra.

Om detta inlägg verkar lite "off" i denna tråd så är det för att jag ursprungligen skrev det i "XBMC för ATV" tråden och då blir vissa syftningar som jag gör tydligare. Men jag kände att en debatt om vad jag får skriva eller inte i en tråd inte riktigt hörde hemma där och flyttade det hit istället.

Ursprungligen av BlackSmp:

...Jag tycker inte heller att det är on-topic att gå in och klaga på att inlägg är off-topic. Då är det bättre att anmäla inläggen och låta moderatorerna avgöra...

Ja, detta håller jag verkligen med om. Det är en viktig synpunkt.

Det är jättebra att medlemmarna är vakna, och uppmärksammar felaktigheter i trådarna. Men tänk på att:

När ni ser något fel - skriv inte om det inne i tråden - rapportera i stället!!!

Trådarna blir ju liksom inte bättre av att det skrivs offtopic-inlägg för att påpeka ett annat offtopic-inlägg.

Mitt sätt att se på olika former av missnöje, i detta fall och andra, är att se det som ett glapp mellan de förväntningar man har och den verklighet man upplever. Med den utgångspunkten kan missnöje i så fall bero på

1) Felaktigt ställda förväntningar
2) Verkligheten, sådan den "är"
3) Verkligheten, sådan man upplever den

Personligen tror jag att det är en ganska grundläggande egenskap hos någon som känner sig missnöjd, att förklara missnöjet med alternativ 2, dvs. det "är" fel på verkligheten.

Är man däremot inte missnöjd så anser man lätt att den personens missnöje beror antingen på felaktigt ställda förväntningar, eller på att man uppfattar "verkligheten" på ett lite annat sätt än man själv gör det.

Oavsett ståndpunkt tycker jag att man måste vara beredd på att andra kan se det på något annat sätt. Utifrån ett moderatorsperspektiv blir det t.ex. en yttring av felaktiga förväntningar när någon är missnöjd med att det inte råder "demokrati" (vad man nu lägger in i det begreppet). I andra sammanhang kan man, utifrån ett moderatorsperspektiv tycka att somliga har en väl känslig uppfattning, och gärna läser in mycket avsikter i sånt som man själv kanske tycker bara är helt perifert och utan sådana avsikter.

Det som jag själv tycker är den mest felaktiga förväntningen av dem alla, är tanken på att det finns en "one size fits all" – jag tror inte att det finns en nivå/ton/regler som passar alla, och utifrån den uppfattningen blir det inte ett val mellan olika bra alternativ, utan det minst dåliga.

  • Medlem
  • 2011-02-01 09:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Mitt sätt att se på olika former av missnöje, i detta fall och andra, är att se det som ett glapp mellan de förväntningar man har och den verklighet man upplever. Med den utgångspunkten kan missnöje i så fall bero på

1) Felaktigt ställda förväntningar
2) Verkligheten, sådan den "är"
3) Verkligheten, sådan man upplever den

Personligen tror jag att det är en ganska grundläggande egenskap hos någon som känner sig missnöjd, att förklara missnöjet med alternativ 2, dvs. det "är" fel på verkligheten.

Är man däremot inte missnöjd så anser man lätt att den personens missnöje beror antingen på felaktigt ställda förväntningar, eller på att man uppfattar "verkligheten" på ett lite annat sätt än man själv gör det.

Oavsett ståndpunkt tycker jag att man måste vara beredd på att andra kan se det på något annat sätt. Utifrån ett moderatorsperspektiv blir det t.ex. en yttring av felaktiga förväntningar när någon är missnöjd med att det inte råder "demokrati" (vad man nu lägger in i det begreppet). I andra sammanhang kan man, utifrån ett moderatorsperspektiv tycka att somliga har en väl känslig uppfattning, och gärna läser in mycket avsikter i sånt som man själv kanske tycker bara är helt perifert och utan sådana avsikter.

Det som jag själv tycker är den mest felaktiga förväntningen av dem alla, är tanken på att det finns en "one size fits all" – jag tror inte att det finns en nivå/ton/regler som passar alla, och utifrån den uppfattningen blir det inte ett val mellan olika bra alternativ, utan det minst dåliga.

Mycket välskriven förklaringsmodell. Jag tror dock inte att den går att applicera på ett internetforum som 99mac. Hade vi pratat om vilka förväntningar en kund har på en ny bil denne köpt, eller en ny bostad, eller annan produkt –absolut! Nu pratar vi dock om kommunikation och då blir det ännu känsligare för de flesta att försöka sig på antaganden om andra människor, och det kan slå väldigt fel. Istället för att utgå ifrån varken det ena eller andra, så kan skribenterna faktiskt hålla koll på sina egna nyanser (om inte annat är det bra skrivträning) eftersom det är där mycket missnöje uppstår.

Jag som inte har några problem tror inte att det kommer gå att ändra så mycket i folks beteende. Jag tycker vi ska vara glada för det vi har.

Folk tycker olika och jag gissar att det bara är en liten del som vill ha fler regler som inte kommer följas av andra.

Lite som när man bestämmer sig för att ha disk/städ -vecka hemma. Det funkar två dagar sen går det tillbaka till normalstadiet och funkar då också på något magiskt sätt, om än med lite gnäll.

  • Medlem
  • 2011-02-01 10:07
Ursprungligen av jurassic579:

Jag som inte har några problem tror inte att det kommer gå att ändra så mycket i folks beteende. Jag tycker vi ska vara glada för det vi har.

Folk tycker olika och jag gissar att det bara är en liten del som vill ha fler regler som inte kommer följas av andra.

Lite som när man bestämmer sig för att ha disk/städ -vecka hemma. Det funkar två dagar sen går det tillbaka till normalstadiet och funkar då också på något magiskt sätt, om än med lite gnäll.

Jag håller med dig så långt att man inte kan ändra andras beteende, man kan däremot ändra andra människors attityd och även påverka deras inställning till saker och ting, med rätt information. Detta kan på sikt leda till att människor själv ändrar sitt beteende. Jag har inte heller några direkta problem, mer än någon enstaka dryghet då och då, men eftersom det nu finns en tråd, så finns det även människor här som känner att det är ett problem. Vi har även hört de gamla rävarna vittna om hur expertisen delvis flytt forumet. Detta tycker jag är ett ganska bra kvitto på att någonting behöver göras.

Jag tycker den här tråden känns som en uppföljning på Kafkas Processen eller Trolltyg i Tommteskogen.

Ingen som klagar på hård stämning vill ge ett exempel ( ja, jag har hört era argument för det och tycker personligen inte dom håller)
Ingen kan nämna ETT forum på internet som har bättre moderering (heter det så?), kunskap och stämning.

Case closed?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-02 12:10

En sak jag tänkt på är att innan en tråd stängs pga vanlig/upprepande fråga är att låta trådskaparen först få svar på frågan, om frågan är enkel. En tråd som bara består av en fråga och en hänvisning till andra trådar av moderator är rent slöseri med hårddisk uttrymme och informationsökningstid. Låt tråden hänga kvar en liten tid så den får ett par relevanta svar, och stäng den därefter. Då blir den användbar + att trådskaparen känner sig mindre bryskt behandlad. Ett litet steg i att känna sig mer välkommen på forumet. Sedan har jag ju min gamla vanliga käpphäst att man mycket väl kan låta ett problem-ämne få en ny fräsch start istället för att fortsätta i gamla trådar med 5-10 sidor av obsolet information.

Ursprungligen av planB:

...låta ett problem-ämne få en ny fräsch start istället för att fortsätta i gamla trådar med 5-10 sidor av obsolet information.

Javisst, om det verkligen är 100% obsolet. Men det är det (nästan) aldrig.

Om det finns minsta gnutta information som fortfarande kan vara värd något, så bör man fortsätta i samma tråd.

Ursprungligen av Chaosstar:

..Mycket kan hända på kort tid.

Självklart kan det hända mycket. Men varför ska detta automatiskt motivera en ny tråd?

Är det inte bättre att samla all information om en fråga på ett ställe?

Jämför med en Wikipedia-artikel t.ex. Man startar inte en ny artikel om en person, bara för att det har gått lång tid sedan senaste uppdateringen om personen.

Summering:
Det är en bedömning från fall till fall. Ibland är det motiverat med en ny tråd om samma ämne. Men oftast inte. Tycker ni att vi gör fel i något fall, så rapporterar ni, och skriver en bra motivering till varför dubblettråden inte borde ha stängts.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jämför med en Wikipedia-artikel t.ex. Man startar inte en ny artikel om en person, bara för att det har gått lång tid sedan senaste uppdateringen om personen.

Bisarr jämförelse då Wikipedia handlar om att samla uppenbara fakta om en person eller ett ämne. Det mesta som skrivs på forum är trots allt ytterst subjektiva åsikter.

Ursprungligen av PeeMaN:

Bisarr jämförelse då Wikipedia handlar om att samla uppenbara fakta om en person eller ett ämne. Det mesta som skrivs på forum är trots allt ytterst subjektiva åsikter.

Bisarr säger du. Relevant säger jag, Åtminstone i vissa frågor/ämnen/trådar:

På "åsikts-frågor" - nej, där håller den jämförelsen kanske inte.
På "fakta-frågor" - ja, varför inte.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-02 16:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Javisst, om det verkligen är 100% obsolet. Men det är det (nästan) aldrig.

Om det finns minsta gnutta information som fortfarande kan vara värd något, så bör man fortsätta i samma tråd.

Varför det? De 10% som stämmer kan ju vara begravt i 90% som är inaktuellt och vilseledande. De 10% som är riktigt försvinner ju inte bara för att man låser den tråden, och istället börjar på en ny fräsch med aktuell(are) information. Dessutom är det nog få som är uppmärksamma på trådens datum om man inte är en van 99.se besökare.

Ursprungligen av planB:

Varför det?

För att jag tycker att det är bättre att samla all information kring en fråga på ett ställe. (Men dock inte alltid, utan i möjligaste mån - vilket redan påpekats många gånger).

Och för att man ska få upp 1 bra tråd - och inte 2 bra och 10 halvbra - när man gör en sökning.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-02 16:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att jag tycker att det är bättre att samla all information kring en fråga på ett ställe. (Men dock inte alltid, utan i möjligaste mån - vilket redan påpekats många gånger).

Och för att man ska få upp 1 bra tråd - och inte 2 bra och 10 halvbra - när man gör en sökning.

Så information är bra även om den är fel? ("samla all information")

Låsta, halvbra trådar får man ju upp ändå. Låsta trådar raderas ju inte. Grejen är att man fortsätter i en färsk tråd med aktuell information och inte fyller på i en tråd med en massa mög de första sidorna.

Ursprungligen av planB:

Så information är bra även om den är fel? ("samla all information")

Låsta, halvbra trådar får man ju upp ändå. Låsta trådar raderas ju inte. Grejen är att man fortsätter i en färsk tråd med aktuell information och inte fyller på i en tråd med en massa mög de första sidorna.

Du slipper ju ändå inte undan som läsare då du inte vid första anblick vid en sökning vet vilken tråd som är mest relevant. Och vem får ansvar för att föra över all aktuell och bra information till den nya tråden i så fall?

Ursprungligen av werecat:

Du slipper ju ändå inte undan som läsare då du inte vid första anblick vid en sökning vet vilken tråd som är mest relevant. Om vem får ansvar för att föra över all aktuell och bra information till den nya tråden i så fall?

Exakt. Man måste ju ändå skumma igenom de gamla trådarna, i fall där finns något matnyttigt.

Då är det väl bättre att ha det på ett ställe?

Senast redigerat 2011-02-02 17:32
Bevaka tråden