Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arrogans och uppläxning - i stället för svar?

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Yes! Ytterligare en sådan här tråd.

Jag har inget att tillföra debatten men vill meddela att jag älskar dom här trådarna. Alla tycker olika, ni kommer inte enas, tråden kommer stängas.
Sen kan jag inte ens fatta att man orkar starta en sådan här tråd. 99 måste ju vara bland dom mest uppstyrda forumen. Det heter väl 99mac så det finns 1% kvar till lite annat än seriösitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-29 19:18
Ursprungligen av jurassic579:

Yes! Ytterligare en sådan här tråd.

Sen kan jag inte ens fatta att man orkar starta en sådan här tråd. 99 måste ju vara bland dom mest uppstyrda forumen. Det heter väl 99mac så det finns 1% kvar till lite annat än seriösitet.

lite benägen att hålla med och rubriken är lite missvisande. Man får svar i överflöd här på 99mac bara man postar i rätt tråd och gör en enkel sökning innan.

Så kom inte och påstå att man inte får svar här på detta forum för då blir jag faktiskt lite sur, inte så lite heller. Om man inte kan ta åt sig kritik och anpassa sig till dom få regler som finns härinne, ska man kanske fundera på om man är för känslig för forums chat och kanske hitta på något annat.

Vad menas med att denna tråd också är förstörd kaptang ??????? nu blir det gnäll igen.... väx upp.....

Ursprungligen av CUBEIS:

lite benägen att hålla med och rubriken är lite missvisande. Man får svar i överflöd här på 99mac bara man postar i rätt tråd och gör en enkel sökning innan.

Så kom inte och påstå att man inte får svar här på detta forum för då blir jag faktiskt lite sur, inte så lite heller. Om man inte kan ta åt sig kritik och anpassa sig till dom få regler som finns härinne, ska man kanske fundera på om man är för känslig för forums chat och kanske hitta på något annat.

Vad menas med att denna tråd också är förstörd kaptang ??????? nu blir det gnäll igen.... väx upp.....

Sorry, jag vet inte vad du hänvisar till..? Alkohollås på datorn?

Ursprungligen av keptang:

Sorry, jag vet inte vad du hänvisar till..? Alkohollås på datorn?

Haha, Cubeis gick på spriten tidigt den här lördagen

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-01-29 19:10

Jag måste också tillägga att finner man någonting som man tycker är fel så använd rapportera inlägg funktionen så att vi mods och admins kan göra en bedömning av läget, det spelar ingen roll om det är en användare eller moderator som skrivit inlägget. Tycker du att någonting är fel så rapportera så tittar vi på det och tar till oss av kritik. Det händer ju faktiskt att vi också går över gränsen, vi är ju trots allt bara människor

  • Medlem
  • 2011-01-29 21:59

En olycka blir inte mindre för att den drabbar många. Hur vore det med lite positiva toner, istället för att gräva fram skit att kasta på varandra?!

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 13:36
Ursprungligen av Korsriddaren:

En olycka blir inte mindre för att den drabbar många. Hur vore det med lite positiva toner, istället för att gräva fram skit att kasta på varandra?!

Jag tyckte att det var så pass allvarligt så det var värt att ta upp, då både den användaren och den moderatorn som skrivit här var delaktiga i det, kände mig otroligt felbehandlad och övervägde att direkt säga upp kontot. Lät dem veta att det inte går att rekommendera ett forum där du får påhopp från både moderatorer och andra användare genom att ifrågasätta varför det verkar finnas en dålig attityd. Fick svar med undertonen "ta reda på det själv istället för att fråga här", "vi har inte tid med dig" och blev sen beskylld för att själv vara orsaken till den hetsiga attityden. Det enda jag hade skrivit som kunde tänkas vara bidragande var: "jag förväntar mig god ton och attityd från andra som skriver i tråden" på en fråga en annan medlem "vad för väntar du dig?" (bara det i sig rätt lätt att tolka som "hostile")

Så, som sagt, praktexemplar på vad som händer här och jag hoppas de som skrev tänker sig för en annan gång, jag avstår från att ta det personligt, men vissa borde verkligen se till att ändra sin attityd. Annars kan dom räkna med avhopp från flera håll. 80.000 är ju ändå rätt mycket, det ska man ta vara på och inte se till att det sjunker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-29 22:40

En negativ sida av alla dessa "sök först" kommentarer har ju blivit att jag numera t.ex. hellre tar den halvtimme - timme som det tar för mig att köra till en Apple återförsäljare och ställa mina frågor.

För att söka igenom forumet, läsa igenom trådar, söka igenom Google samt att försöka läsa engelska svar som tyvärr oftast är på lite "fackspråk", är oftast ett större "projekt" än att köra till återförsäljaren och då gör man oftast det bara för att försäkra sig om att man inte ska få en "sök först" kommentar i sin tråd.

Jag förstår att det finns många "onödiga" trådar. Men frågor och svar är vad ett forum lever på och om alla skulle söka sina svar hos återförsäljaren så kunde 99an lika bra lägga ner.

Ursprungligen av Kajan:

En negativ sida av alla dessa "sök först" kommentarer har ju blivit att jag numera t.ex. hellre tar den halvtimme - timme som det tar för mig att köra till en Apple återförsäljare och ställa mina frågor.

Alltså, om du sätter dig och åker 1 timme enkel väg istället för att ställa din fråga här så tycker jag att du överreagerar grovt.

Om du tar det så personligt och hårt att någon ber dig söka innan så tror jag det mer handlar om något mycket större och att det ligger hos dig. Men om du verkligen har gjort en sökning på några minuter inte hittat något och startat en tråd ( som jag tycker att du ska göra) så är det oftast dom flesta inläggen som hjälper dig med din fråga, även om någon kanske tyckt att du kunde hittat svaret själv. Uppskatta dom som hjälper istället och skit i dom andra.

Sen vill jag tro att det här till viss del är en generationsfråga också, nu pekar jag absolut inte på någon speciell person.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-30 10:08
Ursprungligen av jurassic579:

Alltså, om du sätter dig och åker 1 timme enkel väg istället för att ställa din fråga här så tycker jag att du överreagerar grovt.

Om du tar det så personligt och hårt att någon ber dig söka innan så tror jag det mer handlar om något mycket större och att det ligger hos dig. Men om du verkligen har gjort en sökning på några minuter inte hittat något och startat en tråd ( som jag tycker att du ska göra) så är det oftast dom flesta inläggen som hjälper dig med din fråga, även om någon kanske tyckt att du kunde hittat svaret själv. Uppskatta dom som hjälper istället och skit i dom andra.

Sen vill jag tro att det här till viss del är en generationsfråga också, nu pekar jag absolut inte på någon speciell person.

Men det är ju just det som är problemet hur många minuter ska jag söka för att det ska kännas som jag har gjort ett försök, vad är vettigt? Sen att jag skulle ta det hårt att någon skriver något kan jag väll inte påstå, dock kan jag väll tycka att det är drygt att få sådana svar.
Det jag syftade var på att det tar mindre tid att köra till en återförsäljare än att sitt o försöka försäkra sig om att frågan man har inte har blivit besvarad.

Ursprungligen av Kajan:

Men det är ju just det som är problemet hur många minuter ska jag söka för att det ska kännas som jag har gjort ett försök, vad är vettigt? Sen att jag skulle ta det hårt att någon skriver något kan jag väll inte påstå, dock kan jag väll tycka att det är drygt att få sådana svar.
Det jag syftade var på att det tar mindre tid att köra till en återförsäljare än att sitt o försöka försäkra sig om att frågan man har inte har blivit besvarad.

Ja, hur länge ska man söka? Jag brukar googla och söka här på en-två fraser som skulle kunna ge mig svar på min fråga. Man märker ju ganska direkt om man har en vanlig fråga eller inte. Hittar jag inte svaret då och min fråga är mac-relaterad, då blir det ny tråd här. Så 1-5 minuter.

Det är ju inte så att det finns någon ninja squad här som åker hem till folk och avrättar dom med 99 knivhugg bara för man ställt en fråga som frågats förut. Åter igen, om alla bara slappnar av, slutar överreagera, slutar ta allt personligt så kommer allt flyta på som vanligt.

Återgå.

Ursprungligen av jurassic579:

...Åter igen, om alla bara slappnar av, slutar överreagera, slutar ta allt personligt så kommer allt flyta på som vanligt.

Lysande sammanfattning.

Att få ett påpekande om att det redan finns en tråd - eller att bli modererad på något annat sätt... Det är inte personligt... Det är inte "uppläxning"... Det är inte världens undergång... Det är rutingrejor som görs för att hålla lite ordning här... Inget speciellt med det...

Bara att säga "Oops, fanns det redan en tråd. Ja, ja, men då kör vi vidare i den tråden i stället."
Eller "Jaha, mitt inlägg blev raderat? Jo, det var ju kanske offtopic. Ja, ja, då kör vi vidare."
Man lägger det bakom sig, och går vidare. Inget märkvärdigt med det.

Det hände mig också för bara ett par veckor sedan. Jag sökte lite, men jag missade en tråd som faktiskt berörde den frågan jag ville ställa. Så jag startade en ny tråd. Men snabbt påpekade någon att det där är redan besvarat. Jag raderade min nya tråd. Jag testade svaret som fanns i den gamla tråden. Det funkade. Jag gick in och skrev ett tack till den som hade gett svaret i den gamla tråden. Och sen går man vidare. Självklart lite pinsamt att jag inte hittade den gamla tråden när jag sökte. Men så blir det ibland. Inget konstigt med det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lysande sammanfattning.

Att få ett påpekande om att det redan finns en tråd - eller att bli modererad på något annat sätt... Det är inte personligt... Det är inte "uppläxning"... Det är inte världens undergång... Det är rutingrejor som görs för att hålla lite ordning här... Inget speciellt med det...

Det känns inte som du tar de människor som ser detta som ett problem på allvar, utan arrogant viftar bort det. Inte direkt lämpligt beteende, särskilt inte från en moderator. Det handlar inte om en enkelt tillsägelse om att en tråd redan finns eller att man ska söka, det handlar om en jävligt otrevlig och ogynnsam besserwisser-jargong som börjat smyga fram. Jag, och många andra, som förmodligen inte ens känner sig särskilt berörda av den hårda jargongen, ser att andra kan uppfatta det som ett problem. Varför ser inte du problemet Jesper?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det känns inte som du tar de människor som ser detta som ett problem på allvar, utan arrogant viftar bort det. Inte direkt lämpligt beteende, särskilt inte från en moderator. Det handlar inte om en enkelt tillsägelse om att en tråd redan finns eller att man ska söka, det handlar om en jävligt otrevlig och ogynnsam besserwisser-jargong som börjat smyga fram. Jag, och många andra, som förmodligen inte ens känner sig särskilt berörda av den hårda jargongen, ser att andra kan uppfatta det som ett problem. Varför ser inte du problemet Jesper?

Men kom igen. Försök hitta ett trevligare mac-forum då? Det är nog inte så lätt.

Sen när folk beskriver en känsla dom får av ett forum utan att vilja ge exempel är ju också helt fel för då sitter man bara och gissar vad personen tar åt sig av. Och då vill jag inte ha något enstaka exempel utan gärna 10-20 stycken om det nu är ett stort problem.

Jag då, som tycker stämningen här är perfekt, extremt mycket kunskap och lite lite ironi. Ska jag byta forum?

♥ ♥ ♥ Klistra in detta på din profil om du gillar rosa ponnyhästar som springer jättefort ♥ ♥ ♥ Gulligt va? nej hemskt...

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 13:42
Ursprungligen av jurassic579:

Men kom igen. Försök hitta ett trevligare mac-forum då? Det är nog inte så lätt.

Jag då, som tycker stämningen här är perfekt, extremt mycket kunskap och lite lite ironi. Ska jag byta forum?

Det kanske blir så om man sitter och hänger lite för mycket på samma ställe inget illa ment. Tillvaron formar människan (enligt vetenskap) och sitter man vid datorn för mycket kan jag tänka mig att man blir lite "ingrodd" här ut och motionera allihop. skämt isådo

Tycker jag definitivt inte att du ska, du är väl en av dem som är mest värda för andra här på forumet isåfall? Med kunskap kommer "allvar"..

Ursprungligen av Jonait:

Det kanske blir så om man sitter och hänger lite för mycket på samma ställe inget illa ment. Tillvaron formar människan (enligt vetenskap) och sitter man vid datorn för mycket kan jag tänka mig att man blir lite "ingrodd" här ut och motionera allihop. skämt isådo

Tycker jag definitivt inte att du ska, du är väl en av dem som är mest värda för andra här på forumet isåfall? Med kunskap kommer "allvar"..

Ok, jag fattar så om man skriver att jag är ingrodd och borde ut och röra på mig men avslutar med en glad gul gubbe så är det ok?

Du vet väl inte om jag väger 150 kg och har varit mobbad för min vikt hela livet, du tyckte det var roligt men jag kanske tog det jättehårt.

Men för att lugna dig kan jag meddela att jag har just varit på gymmet i en timma. Och jag väger inte 150 kg.. längre.. 8-)

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 14:31
Ursprungligen av jurassic579:

Ok, jag fattar så om man skriver att jag är ingrodd och borde ut och röra på mig men avslutar med en glad gul gubbe så är det ok?

Du vet väl inte om jag väger 150 kg och har varit mobbad för min vikt hela livet, du tyckte det var roligt men jag kanske tog det jättehårt.

Men för att lugna dig kan jag meddela att jag har just varit på gymmet i en timma. Och jag väger inte 150 kg.. längre.. 8-)

Haha, jag bidrar bara med mitt strå till stacken om att försöka lätta upp stämningen lite här..

Ursprungligen av PeeMaN:

Varför ser inte du problemet Jesper?

För att i mina ögon är det inget problem. Att vissa vill ha varje ord inlindat i bomull, och att vissa föredrar mer rakt på sak, är fullständigt normalt när så många människor samlas på samma ställe. De skillnaderna kommer man aldrig ifrån.

Titta på proportionerna.

Om det hade varit ett så stort problem som det framställs här - tycker du inte att det borde dyka upp åtminstone 20-30 personer till i den här tråden som säger "Ja, jag tycker också att detta är ett problem. Jargongen måste ändras."

Är man missnöjd måste man göra sin röst hörd. Tystnaden från övriga tusentals medlemmar måste tolkas som att man över lag är nöjda med forumet.

Visst finns det utrymme för små förbättringar här och där. Men som nämnts här tidigare, så gäller detta både för de som skriver och de som läser och (i mina ögon) överreagerar.

Jag tycker att vi har sammanfattat det ganska bra flera gånger redan:
- Tänk på hur du skriver när du skriver. Försök vara lite ödmjuk.
- Tänk på hur du läser när du läser. Försök att inte övertolka och överreagera. Försök att inte ta det så personligt, för i de allra flesta fall så är det inte det minsta personligt.

Kom gärna med andra förslag till förbättringar. Så här långt in i tråden så tycker jag att det är dags för lite konstruktiva och konkreta förslag, annars tror jag inte att vi kommer längre än till ovanstående sammanfattning.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 14:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Titta på proportionerna.

Är man missnöjd måste man göra sin röst hörd. Tystnaden från övriga tusentals medlemmar måste tolkas som att man över lag är nöjda med forumet.

Denna tystnad isf har förmodligen mer att göra med att folk helt enkelt har annat för sig än att orka lägga energi på sånt man inte finner värt att lägga energi på. Man har förmodligen bättre för sig, alternativt tänker att "det där sköter andra/de som är mer aktiva bättre än mig". Det "måste" inte alls tolkas så som du säger enligt min uppfattning

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 14:38
Ursprungligen av Jonait:

Denna tystnad isf har förmodligen mer att göra med att folk helt enkelt har annat för sig än att orka lägga energi på sånt man inte finner värt att lägga energi på. Man har förmodligen bättre för sig, alternativt tänker att "det där sköter andra/de som är mer aktiva bättre än mig". Det "måste" inte alls tolkas så som du säger enligt min uppfattning

Alternativ 2 så har dom inte råkat in i det och fått den erfarenheten, och då stämmer det ju att folk är "nöjda". och det vore ju bra

  • Medlem
  • 2011-01-30 14:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För att i mina ögon är det inget problem. Att vissa vill ha varje ord inlindat i bomull, och att vissa föredrar mer rakt på sak, är fullständigt normalt när så många människor samlas på samma ställe. De skillnaderna kommer man aldrig ifrån.

Titta på proportionerna.

Om det hade varit ett så stort problem som det framställs här - tycker du inte att det borde dyka upp åtminstone 20-30 personer till i den här tråden som säger "Ja, jag tycker också att detta är ett problem. Jargongen måste ändras."

Är man missnöjd måste man göra sin röst hörd. Tystnaden från övriga tusentals medlemmar måste tolkas som att man över lag är nöjda med forumet.

Visst finns det utrymme för små förbättringar här och där. Men som nämnts här tidigare, så gäller detta både för de som skriver och de som läser och (i mina ögon) överreagerar.

Jag tycker att vi har sammanfattat det ganska bra flera gånger redan:
- Tänk på hur du skriver när du skriver. Försök vara lite ödmjuk.
- Tänk på hur du läser när du läser. Försök att inte övertolka och överreagera. Försök att inte ta det så personligt, för i de allra flesta fall så är det inte det minsta personligt.

Kom gärna med andra förslag till förbättringar. Så här långt in i tråden så tycker jag att det är dags för lite konstruktiva och konkreta förslag, annars tror jag inte att vi kommer längre än till ovanstående sammanfattning.

Hade verkligheten varit så okomplicerad, hade inte den här tråden funnits över huvud taget. Att det inte är fler som protesterar är som nämnts, inte ett tecken på att missnöje saknas, utan snarare att de flesta inte vill lägga mer bensin på brasan. Redan nu tycker jag att stämningen är klart mycket hårdare och otrevligare än när tråden startade.

Som jag sa tidigare, hur ett budskap uppfattas ligger helt på sändarens ansvar. Att få det till att det är mottagaren som "övertolkar" och annat ser jag bara som en variant på "guilt by association". Därför att, en dylik slutsats bygger på att man själv är överlägsen de flesta andra i diskussionen, och att de flesta andra inte har hjärna nog att förstå, eller saknar basal läsförståelse. Härskarteknik kallar vissa det för. Jag skulle nog snarare försöka uppmana till retrospektivitet, än att vifta bort ämnet i trådstarten.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:02
Ursprungligen av Korsriddaren:

Hade verkligheten varit så okomplicerad, hade inte den här tråden funnits över huvud taget. Att det inte är fler som protesterar är som nämnts, inte ett tecken på att missnöje saknas, utan snarare att de flesta inte vill lägga mer bensin på brasan. Redan nu tycker jag att stämningen är klart mycket hårdare och otrevligare än när tråden startade.

Som jag sa tidigare, hur ett budskap uppfattas ligger helt på sändarens ansvar. Att få det till att det är mottagaren som "övertolkar" och annat ser jag bara som en variant på "guilt by association". Därför att, en dylik slutsats bygger på att man själv är överlägsen de flesta andra i diskussionen, och att de flesta andra inte har hjärna nog att förstå, eller saknar basal läsförståelse. Härskarteknik kallar vissa det för. Jag skulle nog snarare försöka uppmana till retrospektivitet, än att vifta bort ämnet i trådstarten.

Väldigt väldigt bra skrivet. Bli moderator på det här stället nu

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om det hade varit ett så stort problem som det framställs här - tycker du inte att det borde dyka upp åtminstone 20-30 personer till i den här tråden som säger "Ja, jag tycker också att detta är ett problem. Jargongen måste ändras."

Är man missnöjd måste man göra sin röst hörd. Tystnaden från övriga tusentals medlemmar måste tolkas som att man över lag är nöjda med forumet.

Nej, så måste man inte tolka det alls. Jag tror snarare att de flesta inte orkar bry sig efter ett tag. När man märker att det är ganska meningslöst att argumentera med människor som inte kan kommunicera på ett humant sätt på Internet. Det går inte förändra människor som har bestämt sig för att ha ett otrevligt och arrogant sätt, så varför ödsla tid och energi på att ens bli upprörd efter ett tag. Då lägger man sin energi någon annanstans.
Skulle tro att det brutalt minskade inloggade medlemmar beror i väldigt stor utsträckning på detta.
Tycker ni ska vara förbannat tacksamma för att det fortfarande finns folk som bryr sig att uppmärksamma detta.
Men eftersom det här forumet inte åberopar yttrandefrihet, så kanske den informationen inte är intressant.

Quote från PM Richard Rönnbäck skickade till mig för länge sedan:
Enkelt uttryckt råder på 99.se, liksom på alla medlemsforum, de regler vi satt upp. Det betyder med andra ord att medlemmarna på 99 har de rättigheter vi har valt att ge dem, inga andra.
Det betyder med andra ord att det inte är meningsfullt att argumentera utifrån "demokrati", "yttrandefrihet" osv.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hade verkligheten varit så okomplicerad, hade inte den här tråden funnits över huvud taget. Att det inte är fler som protesterar är som nämnts, inte ett tecken på att missnöje saknas, utan snarare att de flesta inte vill lägga mer bensin på brasan. Redan nu tycker jag att stämningen är klart mycket hårdare och otrevligare än när tråden startade.

Som jag sa tidigare, hur ett budskap uppfattas ligger helt på sändarens ansvar. Att få det till att det är mottagaren som "övertolkar" och annat ser jag bara som en variant på "guilt by association". Därför att, en dylik slutsats bygger på att man själv är överlägsen de flesta andra i diskussionen, och att de flesta andra inte har hjärna nog att förstå, eller saknar basal läsförståelse. Härskarteknik kallar vissa det för. Jag skulle nog snarare försöka uppmana till retrospektivitet, än att vifta bort ämnet i trådstarten.

Amen

Senast redigerat 2011-01-30 15:29
Ursprungligen av Jonait:

Precis Keptang, som du ju faktiskt gjorde i min tråd, till synes (för mig) helt utan anledning.

Det stämmer, me njag tycker också att om man skriver här så ska man agera därefter.

Du får gärna återkomma till det du pekar på ovan då du knappt postat på 99.se på 6 månader och aldrig har startat en egen tråd som jag svarat i? http://www.99.se/search.php?do=finduser&userid=17403226&starteronly=1&contenttype=vBForum_Thread

Edit: Har jag gjort fel någonstans så tar jag gärna det och ber om ursäkt ifall något har gått fel pga mig.

Senast redigerat 2011-01-29 23:51

Men hur känsliga är vissa personer? Ingen här är uppenbart elak mot någon och om det var så är jag säker på att en moderator skulle steppa up. Ta inte allt på ett forum personligt.

Varför ska man skriva " bra tanke men..." om det inte ens är en bra tanke? Ett rakt ärligt svar är just vad det är, sedan om man läser in massa och överanalyserar så får man skylla sig själv. Det värsta jag vet är "gulliga" forum där alla tassar på tå för varandra som vissa fotoforum där ingen vågar kritisera utan istället hittar något bra i en skitbild. Stackarn kommer ju aldrig lära sig något mer då. Sen kan man ju säga saker på olika sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-30 12:24
Ursprungligen av jurassic579:

Men hur känsliga är vissa personer? Ingen här är uppenbart elak mot någon och om det var så är jag säker på att en moderator skulle steppa up. Ta inte allt på ett forum personligt.

Varför ska man skriva " bra tanke men..." om det inte ens är en bra tanke? Ett rakt ärligt svar är just vad det är, sedan om man läser in massa och överanalyserar så får man skylla sig själv. Det värsta jag vet är "gulliga" forum där alla tassar på tå för varandra som vissa fotoforum där ingen vågar kritisera utan istället hittar något bra i en skitbild. Stackarn kommer ju aldrig lära sig något mer då. Sen kan man ju säga saker på olika sätt.

Bra ord.

Jag håller med, samtidigt är det som påtalats en generationsfråga i hög grad utan att peka ut någon.

Inget "pluttenutte" forum tack.

Jag har fått inlägg raderade och påpekan om tidigare trådar, det kan svida till kortsiktigt men bara att skaka av sig och ta nya tag. Aldrig personligt.

Modereringen är konsekvent för alla medlemmar och oftast korrekt så ingen ska få känslan att känna sig jagad eller utpekad som forumets "error".

Sedan måste vi den lite äldre generationen tänka på att dagens lite yngre generation har det tuffare på många sätt än när vi var yngre, även om det finns en tuff utsida hos många.

Viktigt att försöka ge utrymme och ge känslan av delaktighet till nytillkommna medlemmar med vad det innebär för oss alla här inne.

Självklart har vi alla ett stort ansvar men det börjar faktiskt i en enkel sökning många gånger.

Sedan om nu inte problemet ligger i att man inte gör en enkel sökning som påtalas ovan, så ser jag ett annat huvudproblem som jag många gånger påpekat. Nämligen denna hets att posta inlägg.

Man behöver inte posta inlägg till varje pris, denna postinläggs hets skapar ju problem oavsett vad andra vill intyga.

Man kan bara se 99mac som en kunskapsbas, och finns svaren här redan på relaterade data problem varför försöka vinkla till det i onödan för att få ett ytterligare inlägg postat ?

Senast redigerat 2011-01-30 12:37

Förra gången den här diskussionen var på tapeten sällade jag mig till dem som inte såg något problem, men den här gången måste jag få byta position. Den stora massan är bara här på besök och de startar inte sina egna trådar och får därmed inte känna på de bra sidorna av 99mac som vi ser dem, all hjälp man kan få (och jag själv varit lycklig att få) och de roliga och lärorika diskussioner som pågår här.

Jag tycker det har sagts mycket tänkvärt i den här tråden och det som slog mig mest var PeeMans kommentar till oss som är här sedan länge att vi borde reflektera lite mer över vårt beteende. Jag skulle vilja lägga till diskussionen hur vi ska få fler som inte har fack-kunskaper att känna sig hemma här, en del hänger på att göra forumet mer överskådligt, lätt att söka i och den andra, att få känna sig delaktiga och ta steget till att blotta sina okunskaper.

Jag tror inte alls den här diskussionen handlar om något så enkelt som om någon inte googlat tillräckligt. Mer om känslan man får av att ribban av både fack-kunskaper och ton måste ligga väldigt högt för att få posta här annars får man veta hut. Jag har flera gånger innan jag postat här sökt, googlat, wikipediat, ringt och läst på innan jag postat här, inte alla gånger men det ligger alltid i bakhuvudet, och det är på gott och ont. Visserligen är det bra att frågor är "kvalificerade" men att ha en liten baktanke om de åthutningar man kan få här för att ha missat ett steg liknar självcensur.

Att ens misstänka att gäster känner av att man måste ha "hård hud" för att hänga här är en anledning god som någon till reflektion. Vågar man i sin ovisshet fråga utan att ha gjort alla stegen och får ett kallt svar, ja då kan vi nästan utesluta att den människan kommer hit igen. Det är en större förlust för det här forumet än vi enskilda kan överblicka.

De nya som kommer hit gör inte det för att de redan har kunskap att bidra med, de skaffar den här och ger den vidare. Med en vänligare och framförallt hjälpsammare ton överlag kan vi alla bidra till att fler vågar stanna här.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-01-30 15:46
Ursprungligen av klarabara:

Förra gången den här diskussionen var på tapeten sällade jag mig till dem som inte såg något problem, men den här gången måste jag få byta position. Den stora massan är bara här på besök och de startar inte sina egna trådar och får därmed inte känna på de bra sidorna av 99mac som vi ser dem, all hjälp man kan få (och jag själv varit lycklig att få) och de roliga och lärorika diskussioner som pågår här.

Jag tycker det har sagts mycket tänkvärt i den här tråden och det som slog mig mest var PeeMans kommentar till oss som är här sedan länge att vi borde reflektera lite mer över vårt beteende. Jag skulle vilja lägga till diskussionen hur vi ska få fler som inte har fack-kunskaper att känna sig hemma här, en del hänger på att göra forumet mer överskådligt, lätt att söka i och den andra, att få känna sig delaktiga och ta steget till att blotta sina okunskaper.

Jag tror inte alls den här diskussionen handlar om något så enkelt som om någon inte googlat tillräckligt. Mer om känslan man får av att ribban av både fack-kunskaper och ton måste ligga väldigt högt för att få posta här annars får man veta hut. Jag har flera gånger innan jag postat här sökt, googlat, wikipediat, ringt och läst på innan jag postat här, inte alla gånger men det ligger alltid i bakhuvudet, och det är på gott och ont. Visserligen är det bra att frågor är "kvalificerade" men att ha en liten baktanke om de åthutningar man kan få här för att ha missat ett steg liknar självcensur.

Att ens misstänka att gäster känner av att man måste ha "hård hud" för att hänga här är en anledning god som någon till reflektion. Vågar man i sin ovisshet fråga utan att ha gjort alla stegen och får ett kallt svar, ja då kan vi nästan utesluta att den människan kommer hit igen. Det är en större förlust för det här forumet än vi enskilda kan överblicka.

De nya som kommer hit gör inte det för att de redan har kunskap att bidra med, de skaffar den här och ger den vidare. Med en vänligare och framförallt hjälpsammare ton överlag kan vi alla bidra till att fler vågar stanna här.

Det bästa inlägget i den här debatten. Nyanserat och bra. Tack Klarabara! Själv kan jag bidrag med att säga att genom åren här på 99mac har jag lärt mig att tänka efter ordentligt och söka många gånger innan man "vågar" skapa en ny tråd.

Ursprungligen av gunek:

...säga att genom åren här på 99mac har jag lärt mig att tänka efter ordentligt och söka många gånger innan man "vågar" skapa en ny tråd.

Och vad är det för fel i att tänka efter ordentligt och att söka innan man startar en ny tråd?

Utifrån detta ska jag nu försöka leda in tråden på ett mer konstruktivt spår...

Jag börjar med en konkret fråga - A eller B?

A. Handlar detta om att vi ska sluta påpeka felen?

De vanligaste påpekandena ("uppläxningarna") vi kommer med gäller:
- dubblettrådar (man har inte sökt först)
- man blandar in nya frågor i en tråd som handlar om något annat
- att man placerar trådarna i fel forumdel, och/eller skriver väldigt otydliga trådrubriker
- privata samtal, inlägg av chat-karaktär, i trådarna
- att man lämnat alldeles för lite information när man ställer en fråga

- Tycker ni att det är ok att vi har 20 trådar som handlar om samma sak?
- Tycker ni att man ska få ha hur många olika frågor som helst i samma tråd, trots att det blir svårt att svara, och trots att de olika delfrågorna kanske inte ens hör hemma i samma forumdel?
- Tycker ni att trådarna ska få ligga var som helst, med intetsägande rubriker?
- Tycker ni att man ska få prata om vad som helst i vilken tråd som helst?
- Tycker ni att man ska få ställa hur vaga och flummiga frågor som helst och ändå förvänta sig klockrena svar?

Är det dit vi ska? Är det ett sådant forum vi ska ha?

B. Eller ska vi fortfarande få lov att komma med våra påpekanden, men våra ord ska lindas in i bomull varje gång?

Är det detta som är målet med den här tråden?

Jag hoppas att alla svarar "B", men jag vill bara kolla, så att vi vet var vi ska börja bena ut detta.

  • Medlem
  • 2011-01-30 16:23

Allting handlar inte om rätt och fel. Självfallet skall man följa forumreglerna, självfallet är det drygt att inläggsskrivare inte bemödar sig med att vare sig söka eller att skriva bra rubriker. Men... den här trådens kärna, är inte så mycket det, utan hur tillrättavisandet eller påpekandet utförs. Jag kan själv ha ganska kort stubin och tror inte att jag lindar in något i bomull när jag säger vad jag tycker. Däremot kan jag i laddade situationer förhålla mig känslomässigt neutral, vilket gör att att jag inte bidrar till tråkig stämning. När vi är känslomässigt påverkade eller tom i affekt, skiner detta igenom i våra språkliga nyanser.....ibland mer än vad vi själva är medvetna om. Jag tror att om vi alla rannsakar oss själva, och tänker efter när vi är på väg att bli irriterade för femtielfte gången, så är chansen stor att ingen känner sig förfördelad, även om den berörde får sig en välförtjänt knäpp på näsan.

Bevaka tråden