Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arrogans och uppläxning - i stället för svar?

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-30 16:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag börjar med en konkret fråga - A eller B?

Varken eller, skulle jag säga. För mig handlar inte den här tråden om moderering. Det handlar om att tänka efter hur det man skriver kan uppfattas av andra. Det här forumet är ganska lindrigt jämfört med andra, men jag ser ändå titt som tätt onödigt hårda kommentarer både i fråga/svar-trådar och i rena diskussionstrådar. Ett exempel är användningen av retoriska frågor med uppenbara svar istället för att leverera budskapet direkt. Såna formuleringar kan lätt tolkas som att man idiotförklarar den man ställer frågan till. T.ex:

"Det skulle leda till att hela huset brinner ner. Är det bra eller?"
vs.
"Det skulle leda till att hela huset brinner ner. Inte så bra, med andra ord."

Ser du skillnaden? Det spelar ingen roll hur vänlig man låter i sitt eget huvud när man tänker ut vad man ska skriva. Det faller bort så fort det översätts till text. Det är den insikten fler borde ta till sig, inte bara här utan överallt där det sker skriftlig kommunikation mellan människor.

Ute i riktiga världen gör man undersökningar om hur trygga folk känner sig i olika områden och städer. När man fått resultatet av sådana undersökningar så viftar man inte bort resultatet om folks känslor inte överensstämmer med brottsstatistiken i det aktuella området. Man gör istället diverse åtgärder för att få folk att känna sig säkrare.

Jag hävdar alltså att man inte behöver statistik eller konkreta exempel för att en sådan här tråd skall tas på allvar. Jag väljer ingen sida i debatten, men jag vänder mig mot er som hela tiden vill se "fakta" för att ni inte skall förkasta tråden som trams och pluttinutt önskningar.
Jag menar att det finns en skillnad på hur människor upplever något och hur något faktiskt är, och man kan inte uppleva eller känna "fel" enligt min mening. Alltså, känner tillräckligt många att det är ett problem så bör man istället koncentrera sig på att konstruktivt försöka komma tillrätta med problemet istället.
Så tycker jag i alla fall

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 16:26
Ursprungligen av werecat:

Alltså, känner tillräckligt många att det är ett problem så bör man istället koncentrera sig på att konstruktivt försöka komma tillrätta med problemet istället.
Så tycker jag i alla fall

En ganska bra poäng, tycker jag

FÖRSLAG!
Låt oss göra en undersökning ställ 3 enkla frågor med en VAS-skala 1-10 Dåligt/BRA - så får vi exakta bevis
- men redan nu har väl egentligen poängen kommit fram tillräckligt ändå.

Forumet skulle tjäna på att ha en artighetskod, och disciplin.

  • Medlem
  • 2011-01-30 16:30
Ursprungligen av 2Lazy:

En ganska bra poäng, tycker jag

FÖRSLAG!
Låt oss göra en undersökning ställ 3 enkla frågor med en VAS-skala 1-10 Dåligt/BRA - så får vi exakta bevis
- men redan nu har väl egentligen poängen kommit fram tillräckligt ändå.

Forumet skulle tjäna på att ha en artighetskod, och disciplin.

Mycket bra uttryckt. Vi är macanvändare, så det borde rimligtvis vara en hederssak att vara lite bättre, lite trevligare och lite artigare än alla andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 16:35
Ursprungligen av Korsriddaren:

Mycket bra uttryckt. Vi är macanvändare, så det borde rimligtvis vara en hederssak att vara lite bättre, lite trevligare och lite artigare än alla andra.

Håller fullständigt med

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 16:37
Ursprungligen av Korsriddaren:

Mycket bra uttryckt. Vi är macanvändare, så det borde rimligtvis vara en hederssak att vara lite bättre, lite trevligare och lite artigare än alla andra.

Stämmer bra. Låt oss bara ha lite mer tålamod och se till att vara allmänt hyvens så ska det nog gå kanon!
Man vet inte bäst i allting, tror man sig veta, upp till bevis! Är det inte så har man lärt sig nåt nytt.

Tycker för övrigt apples support kan tjäna som en mkt bra förebild

Ursprungligen av 2Lazy:

Låt oss göra en undersökning ställ 3 enkla frågor.

Jättebra. Nu är vi konstruktiva.

Vilka frågor ska vi ställa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 16:46

T ex så här:

1. Hur tycker du ämnesdisciplinen är på den här tråden
2. Hur tycker du bemötandet är på den här tråden
3. Hur tycker du kvaliteten på svaret är på den här tråden

Man kan byta ut "tråden" till 99.se - om det ska passa den här tråden - annars vore det bra med en bedömning för varje tråd - eftersom det också kan tjäna som ett styrinstrument till alla moderatorer - (som jag tacksamt beundrar för allt bra jobb de gör = kvalitetsförbättrande syften)

Ursprungligen av 2Lazy:

T ex så här...

Om det ska vara något som ska finnas i varje tråd, så är det ett ärende för forumledningen och utvecklarna - huruvida detta är något de vill och kan göra.

Jag tycker att det låter bra. Och det har ju flera gånger funnits önskemål på att ha något slags betygssystem på trådar, inlägg och medlemmar - och detta skulle ju vara en lösning även på det.

Men jag kan inte värdera hur stor arbetsinsats som krävs för att bygga in en sådan funktion.

Så jag föreslår att vi låter någon ur ledning/utvecklarteam uttala sig här, så kan vi eventuellt skapa en omröstningstråd om detta sedan, där medlemmarna får uttala sig om detta är något man skulle vilja ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 17:15
Citat:

Men jag kan inte värdera hur stor arbetsinsats som krävs för att bygga in en sådan funktion.

Så jag föreslår att vi låter någon ur ledning/utvecklarteam uttala sig här, så kan vi eventuellt skapa en omröstningstråd om detta sedan, där medlemmarna får uttala sig om detta är något man skulle vilja ha.

Min baktanke var att man kan beräkna medelvärde - uttryck i procent, (där 100% är bra och 0 är skitdåligt) och sen visa värdet för varje trådrubrik.
Det kan då fungera som vägledning för den som letar - när det finns flera sökträffar att välja mellan.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 17:23
Ursprungligen av 2Lazy:

Min baktanke var att man kan beräkna medelvärde - uttryck i procent, (där 100% är bra och 0 är skitdåligt) och sen visa värdet för varje trådrubrik.
Det kan då fungera som vägledning för den som letar - när det finns flera sökträffar att välja mellan.

Jäkligt bra initiativ.

PeeMan: Word.

Jurassic: Nog finns det väl plats för fler nyanser i det här forumet än så? "Ta jargongen eller dra" är väl ändå inte rätt väg att gå?

Ibland kan det vara bra att reflektera över sin egen viktighet, måste sanningen fram till den här personen här, nu och av mig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-30 14:43
Ursprungligen av klarabara:

PeeMan: Word.

Jurassic: Nog finns det väl plats för fler nyanser i det här forumet än så? "Ta jargongen eller dra" är väl ändå inte rätt väg att gå?

Ibland kan det vara bra att reflektera över sin egen viktighet, måste sanningen fram till den här personen här, nu och av mig?

words words.

Remember a song "Words come easy".

Kanske dags för mer kvinnlig touch här inne. En kvinnlig moderator.

Vad säger du om det klarabara ? Ställer du upp ?

Är nog inte alltid så lätt att tillfredställa alla användare när man sitter där i smeten.

Jag skulle inte vilja byta med Jesper och dom andra moderatorerna.

Ursprungligen av CUBEIS:

words words.

Remember a song "Words come easy".

Kanske dags för mer kvinnlig touch här inne. En kvinnlig moderator.

Vad säger du om det klarabara ? Ställer du upp ?

Är nog inte alltid så lätt att tillfredställa alla användare när man sitter där i smeten.

Jag skulle inte vilja byta med Jesper och dom andra moderatorerna.

Jag nöjer mig med att påpeka att jag för tillfället är fullt upptagen med utvecklingen av det här forumet (som du kanske vet?) så jag har inte tid att även moderera det. Frågan tråden började med hade inte heller något alls med moderering att göra utan om mer subtila saker som känslor och ton, men du kanske inte är säker nog i din egen könsroll för att förstå sådant?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-30 19:16
Ursprungligen av klarabara:

Jag nöjer mig med att påpeka att jag för tillfället är fullt upptagen med utvecklingen av det här forumet (som du kanske vet?) så jag har inte tid att även moderera det. Frågan tråden började med hade inte heller något alls med moderering att göra utan om mer subtila saker som känslor och ton, men du kanske inte är säker nog i din egen könsroll för att förstå sådant?

Inget konkret har tagits upp, utan bara diffusa antydningar till höger och vänster och personligen tycker jag att det är gnällande om i stort sett ingenting. skaffa ett eget liv då kanske ni inte blir så upptagna att prata bagateller. som flera har påpekat så är 99mac ett föredöme när det gäller forum klimat .

Flera inlägg återkommer till modereringen även om man försöker snirkla in det i mjuka bomullsord, ta det privat med moderatorerna om ni upplever något fel, eller maila sheriffen Björnström istället för att gnälla runt här. Så påstå inte att det inte gäller moderatorernas kommentarer eller avbrytande av trådar.

Har du läst hela tråden klara eller bara halkat in på ett bananskal ?

Jag är man och stolt, driftig och känslosam som få, så kom inte och prata med mig om bara könsroller klara, då får du nog skaffa dig lite mer skinn på näsan kära dam.

Hedersvärt av dig att jobba med utveckling av siten, lika hedersvärt som att moderera siten eller ??

lycka till .

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 19:43
Ursprungligen av CUBEIS:

Inget konkret har tagits upp, utan bara diffusa antydningar till höger och vänster och personligen tycker jag att det är gnällande om i stort sett ingenting. skaffa ett eget liv då kanske ni inte blir så upptagna att prata bagateller. som flera har påpekat så är 99mac ett föredöme när det gäller forum klimat .

Flera inlägg återkommer till modereringen även om man försöker snirkla in det i mjuka bomullsord, ta det privat med moderatorerna om ni upplever något fel, eller maila sheriffen Björnström istället för att gnälla runt här. Så påstå inte att det inte gäller moderatorernas kommentarer eller avbrytande av trådar.

Har du läst hela tråden klara eller bara halkat in på ett bananskal ?

Jag är man och stolt, driftig och känslosam som få, så kom inte och prata med mig om bara könsroller klara, då får du nog skaffa dig lite mer skinn på näsan kära dam.

Hedersvärt av dig att jobba med utveckling av siten, lika hedersvärt som att moderera siten eller ??

lycka till .

Nu är man tillbaka på ruta noll. Onödigt och tanklöst skrivet av henne med tanke på vad som diskuterats här, i princip hela inlägget. Men so what, man väljer själv var man lägger sin energi!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 19:47
Ursprungligen av CUBEIS:

Inget konkret har tagits upp, utan bara diffusa antydningar till höger och vänster och personligen tycker jag att det är gnällande om i stort sett ingenting. skaffa ett eget liv då kanske ni inte blir så upptagna att prata bagateller. som flera har påpekat så är 99mac ett föredöme när det gäller forum klimat .

Flera inlägg återkommer till modereringen även om man försöker snirkla in det i mjuka bomullsord, ta det privat med moderatorerna om ni upplever något fel, eller maila sheriffen Björnström istället för att gnälla runt här. Så påstå inte att det inte gäller moderatorernas kommentarer eller avbrytande av trådar.

Har du läst hela tråden klara eller bara halkat in på ett bananskal ?

Jag är man och stolt, driftig och känslosam som få, så kom inte och prata med mig om bara könsroller klara, då får du nog skaffa dig lite mer skinn på näsan kära dam.

Hedersvärt av dig att jobba med utveckling av siten, lika hedersvärt som att moderera siten eller ??

lycka till .

Det här var nog dagens mest kongruenta skitsnack - Nu går jag rakt på sak med samma "ton" som du själv har valt.

Är man tillräckligt kongruent - så ser man BARA det man VILL se, allt annat missar man!

Att inget konkret tagit upp på tråden är ju helgalet att påstå!

- Jag vågar påstå att du verkar ha missat allt som talar mot din egen uppfattning... precis på samma sätt som en politiker som debatterar med en annan politiker - när de lämnar varandra är de bara mer övertygade om sin egen inställning och kommer bara ihåg vad de själva sa - det är det jag menar med att vara "kongruent".

Förstår man inte problemet - så förstår man heller inte behovet, lösningar och man klarar heller inte av att avgöra värdet av nya fördelar.

Men låt alla få ha sina uppfattningar i fred - utan "mindre trevliga" påhopp, tycker jag.

Senast redigerat 2011-01-30 20:00

Nej, man kan inte sitta och förutsätta att majoriteten är missnöjd, att de håller tyst för att man har annat för sig, eller att de håller tyst för att man inte vågar säga något.

Vill man ha en förändring... Är man missnöjd... så måste man säga ifrån. Det kan inte bara vara 4-5 personer som säger att "Vi vet att alla andra tycker likadant som vi".

Och så upprepar jag uppmaningen i mitt förra inlägg. Jag efterlyser konstruktiva och konkreta förslag till förbättringar, annars tror jag inte att vi kommer så mycket längre.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 14:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, man kan inte sitta och förutsätta att majoriteten är missnöjd, att de håller tyst för att man har annat för sig, eller att de håller tyst för att man inte vågar säga något.

Vill man ha en förändring... Är man missnöjd... så måste man säga ifrån. Det kan inte bara vara 4-5 personer som säger att "Vi vet att alla andra tycker likadant som vi".

Jag tar tillbaka "har förmodligen mer att göra med" och ersätter med "kan i viss utsträckning lika gärna ha att göra med".
en majoritet behöver inte vara missnöjd, men många brukar bara ignorera något dem tycker är tråkigt, alla är inte såna som har 99.se som sitt andra hem, dvs loggar in frekvent minst 1 ggr om dan. Får du en tråkig erfarenhet kan du komma att reagera med "jaha, vad tråkigt. Då struntar man nog i det här stället i framtiden", kom ihåg att dålig kritik sprids 10 ggr snabbare än bra (och jag har jobbat på Elgiganten, så det kommer från säljstrategi-"vetenskap")

De personer som tar upp sånt här tenderar nog till att vara de mer aktiva. Och jag hänvisar igen till att många bara struntar i det om dem tycker det är irriterande istället för att säga ifrån. Det är först när man har betalat för något (ja jo, medlemskap här, tror jag? Minns inte )
man börjar säga ifrån ordentligt. Men med ett forum är det en annan sak. Det finns fler, och andra sätt att skaffa information på, finner man inget tillfredsställande (kanske då främst i bemötande men också trådar som kanske rent uteblir med konstruktiva svar) här, är det lätt att gå vidare.

Nu lägger jag nog min hatt på hyllan i det här..

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 15:24

Så word panther!

Ok, bra skrivit. Men kan ingen vaska fram några exempel? Jag tror ingen känner sig träffad.

Fantastisk. Dom senaste inläggen sammanfattar väl alla olikheter ganska bra. Alla vill lösa det på olika sätt.

Förlåt om jag tjatat men snälla kan man få några exempel på vad det är för otrevligheter och härskartekniker jag missat?!?!?!?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-30 16:50
Ursprungligen av jurassic579:

Fantastisk. Dom senaste inläggen sammanfattar väl alla olikheter ganska bra. Alla vill lösa det på olika sätt.

Förlåt om jag tjatat men snälla kan man få några exempel på vad det är för otrevligheter och härskartekniker jag missat?!?!?!?!

I min inledning skrev jag

Citat:

P.S. Vill inte peka ut någon speciell tråd - eftersom det indirekt skulle peka ut personer, så se det som en "ledfråga" och ett kvalitetsförbättrande riktat inlägg...

Jag vill inte gå längre i den frågan.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 16:58
Ursprungligen av jurassic579:

Fantastisk. Dom senaste inläggen sammanfattar väl alla olikheter ganska bra. Alla vill lösa det på olika sätt.

Förlåt om jag tjatat men snälla kan man få några exempel på vad det är för otrevligheter och härskartekniker jag missat?!?!?!?!

Du hade kunnat få en av mig, vilket är anledningen till att jag blandar mig i här. Tyvärr tog jag bort tråden helt
eftersom det var i princip fullständigt onödigt att ha den kvar. Nåväl, inblandade har lärt sig en läxa eftersom de också skrivit här.

Men.. Väl mött!

Jag är moderator på ett annat forum - som inte har ett jota med datorer att göra - och här har ni, såvitt jag kunnat utröna, i princip inga problem alls med beteendet.

Jag har nyligen reggat mig men jag har hängt här och smygläst rätt länge och min uppfattning är att ni beter er fantastiskt bra mot varandra här inne. Tonen är trevlig och de gånger det blir lite "snäsigt" - vilket jag egentligen inte tycker att det blir, inte med mina referensramar och inte vad jag sett hittills - så stannar det vid just det, lite snäsighet och sen är det bra. (Jag reserverar mig så klart för att jag har fel och att jag inte har läst tillräckligt många trådar för att ha en sann bild av läget.)

Ni är en hoper trevliga snubbar, känns det som och om vi hade det såhär på mitt forum - vi har över 30 000 medlemmar och det tar rätt mycket energi att hålla folk i koppel mellan varven - så vore jag en lycklig man.

Sträck på er. Var stolta, tycker jag.

99.se är ett av de mest gemytliga ställen jag besökt och jag tvivlar inte på att jag kommer att hänga här så gott som dagligen under lång tid framöver.

  • Medlem
  • 2011-01-30 18:11
Ursprungligen av Hatesong:

Jag är moderator på ett annat forum - som inte har ett jota med datorer att göra - och här har ni, såvitt jag kunnat utröna, i princip inga problem alls med beteendet.

Jag har nyligen reggat mig men jag har hängt här och smygläst rätt länge och min uppfattning är att ni beter er fantastiskt bra mot varandra här inne. Tonen är trevlig och de gånger det blir lite "snäsigt" - vilket jag egentligen inte tycker att det blir, inte med mina referensramar och inte vad jag sett hittills - så stannar det vid just det, lite snäsighet och sen är det bra. (Jag reserverar mig så klart för att jag har fel och att jag inte har läst tillräckligt många trådar för att ha en sann bild av läget.)

Ni är en hoper trevliga snubbar, känns det som och om vi hade det såhär på mitt forum - vi har över 30 000 medlemmar och det tar rätt mycket energi att hålla folk i koppel mellan varven - så vore jag en lycklig man.

Sträck på er. Var stolta, tycker jag.

99.se är ett av de mest gemytliga ställen jag besökt och jag tvivlar inte på att jag kommer att hänga här så gott som dagligen under lång tid framöver.

Du vet väl att mycket vill ha mer?! 99 borde vara det i särklass bästa forumet i Sverige, därför tycker jag man med enkla medel kan eftersträva perfektion. Tyvärr måste jag säga, vet jag hur det kan se ut på andra forum... brrr.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Du vet väl att mycket vill ha mer?! 99 borde vara det i särklass bästa forumet i Sverige, därför tycker jag man med enkla medel kan eftersträva perfektion. Tyvärr måste jag säga, vet jag hur det kan se ut på andra forum... brrr.

Jepp. Det är hårresande hur vissa människor tycker att de kan bete sig bara för att de är anonyma på internet. Påhopp och dödshot och fan och hans moster. Och även om ni möjligen har en bit kvar till absolut perfektion - vilket är beundransvärt att ni eftersträvar - så har ni det bättre här än på många andra håll.

  • Medlem
  • 2011-01-30 18:39
Ursprungligen av Hatesong:

Jepp. Det är hårresande hur vissa människor tycker att de kan bete sig bara för att de är anonyma på internet. Påhopp och dödshot och fan och hans moster. Och även om ni möjligen har en bit kvar till absolut perfektion - vilket är beundransvärt att ni eftersträvar - så har ni det bättre här än på många andra håll.

Ett tips till andra. När ni tycker att stämningen på 99 suger, prova "forum" som Familjeliv, Flashback eller många av diskussionerna på Facebook. Ni kommer att rusa tillbaka till 99 med skräcken lysandes i ögonen. Det finns säkert andra exempel på dåliga forum, men dessa är nog de dummaste, drygaste och klart mest pinsamma jag stött på under alla år.

  • Medlem
  • Sala
  • 2011-01-30 18:40
Ursprungligen av Hatesong:

Påhopp och dödshot och fan och hans moster.

Haha, herregud. För mig känns det där absurt. Total kulturkrock! Sådana människor, jag förstår det bara inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-30 19:04
Ursprungligen av Hatesong:

Jag är moderator på ett annat forum - som inte har ett jota med datorer att göra - och här har ni, såvitt jag kunnat utröna, i princip inga problem alls med beteendet.

Jag har nyligen reggat mig men jag har hängt här och smygläst rätt länge och min uppfattning är att ni beter er fantastiskt bra mot varandra här inne. Tonen är trevlig och de gånger det blir lite "snäsigt" - vilket jag egentligen inte tycker att det blir, inte med mina referensramar och inte vad jag sett hittills - så stannar det vid just det, lite snäsighet och sen är det bra. (Jag reserverar mig så klart för att jag har fel och att jag inte har läst tillräckligt många trådar för att ha en sann bild av läget.)

Ni är en hoper trevliga snubbar, känns det som och om vi hade det såhär på mitt forum - vi har över 30 000 medlemmar och det tar rätt mycket energi att hålla folk i koppel mellan varven - så vore jag en lycklig man.

Sträck på er. Var stolta, tycker jag.

99.se är ett av de mest gemytliga ställen jag besökt och jag tvivlar inte på att jag kommer att hänga här så gott som dagligen under lång tid framöver.

Nu snackar vi

Tack för dom orden dom behövdes för att få en balans.

Bevaka tråden