Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arrogans och uppläxning - i stället för svar?

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är bra att folk ryter till, även om det egentligen inte krävs någon större förändring, mer än att folk kanske tänker sig för ibland. Jag röt till för ett tag sedan om att jag tyckte att stämningen var lite hård jämför med vad jag kommer ihåg sedan tidigare, och det märktes faktiskt skillnad efteråt, så dessa påminnelser brukar räcka rätt långt.

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-30 19:09

Jag upplever en stor skillnad i hur olika medlemmar bemöter varandra här.
Allt från positiva, uppmuntrande och trevliga svar till sura och spydiga och ignorerande svar.
Jag tycker att det speglar samhället vi lever i.

Tyvärr fungerar det så att om jag får/ser/upplever/ sura och spydiga svar när jag besöker 99.se så kommer jag inte att fortsätta att besöka 99.se
Vad detta på lång sikt kan göra är att vissa tongångar kan bli rådande i forumet, detta genom att de som ger mindre trevliga svar ej upplever situationen som ett problem och är de som blir kvar på forumet.

Vad jag då anser vara av största vikt är att moderatorerna ska vara de som alltid försöker ha trevlig ton, alltid försöker att tillrättavisa på ett trevligt sätt.

Detta, precis som i verkliga livet, baseras på att det är alltid jobbigare för en person att få ett negativt svar av någon mer erfaren eller kunnig än sig själv.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-30 22:06

122 inlägg på 2 dagar tyder väl på att det finns många viljor här, ja några verkar det som iaf. (jag har inte grupperat inläggen efter användarnamn).

Tyvärr kan man ju inte göra något åt detta, det är ungefär som att försöka be någon tala tystare i mobilen på tunnelbanan eller att be någon köra försiktigare på motorvägen - kommer helt klart misslyckas och slå tillbaka.

Om man inte gillar detta så får man nog tyvärr lämna forumet - jag är själv mindre aktiv nuförtiden än jag var för ett år sedan då många trådar resulterar i krig och vid någon punkt ger man helt enkelt upp.

Moderatorer skulle såklart kunna flytta trådar och det vore kanske inte en dum idé (som jag föreslagit innan) att man hade ett forum som hette "Soptunnan" där man fick diskutera precis vad man ville och spöa skiten ur precis vem som helst - även mac användare måste väl få avreagera sig?

Ursprungligen av studiox:

Moderatorer skulle såklart kunna flytta trådar och det vore kanske inte en dum idé (som jag föreslagit innan) att man hade ett forum som hette "Soptunnan" där man fick diskutera precis vad man ville och spöa skiten ur precis vem som helst - även mac användare måste väl få avreagera sig?

Det är inte Flashback det här

  • Medlem
  • 2011-01-31 10:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är inte Flashback det här

Men skulle kunna bli om folk inte skärper sig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-01-31 11:17

Oavsett vad man tycker om stämningen på 99 så är det onekligen så att väldigt mycket kompetens har försvunnit de senaste åren och något måste det bero på.
Förr kunde man få vettiga svar på komplicerade frågor i server-forumet där jag hänger mest. Numera lämnas trådar därinne utan kommentar. Gissningsvis eftersom att de flesta som hänger här numera är "vanliga" användare och inte folk med sysadmin-funktion i arbetslivet.
Må vara att 99 har blivit större och bredare och fler känner sig välkomna, men samtidigt tappade man spetsen, de som inte orkar sitta och jiddra eller vada genom trådar kokade på samma spik som så många gånger förr.

Jag har inga lösningar, inga idéer. Förr talades det som en "spetsforumdel", men jag kan tycka att det vore lite väl elitistiskt men faktum kvarstår; är det bara svar på frågor om återställning av iPhones och hur man byter bakgrundsbild som besvaras om och om igen, ja, då kanske inte 99 längre är den fantastiska kunskapsbank som det var.

Ursprungligen av bollman:

Oavsett vad man tycker om stämningen på 99 så är det onekligen så att väldigt mycket kompetens har försvunnit de senaste åren och något måste det bero på.
Förr kunde man få vettiga svar på komplicerade frågor i server-forumet där jag hänger mest. Numera lämnas trådar därinne utan kommentar. Gissningsvis eftersom att de flesta som hänger här numera är "vanliga" användare och inte folk med sysadmin-funktion i arbetslivet.
Må vara att 99 har blivit större och bredare och fler känner sig välkomna, men samtidigt tappade man spetsen, de som inte orkar sitta och jiddra eller vada genom trådar kokade på samma spik som så många gånger förr.

Jag har inga lösningar, inga idéer. Förr talades det som en "spetsforumdel", men jag kan tycka att det vore lite väl elitistiskt men faktum kvarstår; är det bara svar på frågor om återställning av iPhones och hur man byter bakgrundsbild som besvaras om och om igen, ja, då kanske inte 99 längre är den fantastiska kunskapsbank som det var.

Det är samma problematik på "mitt" forum. Ju fler nya medlemmar - vilket i och för sig ger bredd, vilket är positivt i sig - desto större risk att folk ställer samma frågor om och om igen. Sökfunktionen negligeras konstant och när den används så verkar det som att det oftast ligger större tyngd i ett "personligt" svar på frågan än om samma fråga besvarats när någon annan ställt den.

Många av de väletablerade profilerna, med enorm kunskap och erfarenhet, postar aldrig längre på forumet eftersom kunskapsnivån förefaller ha sjunkit parallellt med ökat medlemsantal. En uppsjö med newbies och alla undrar samma sak och ingen vill använda sökfunktionen.

På mitt forum är problemet egentligen inte att trådar lämnas obesvarade - snarare handlar det om att folk kliver in och ger felaktiga svar eftersom de aldrig fått förmånen att lära sig hur det egentligen ska vara eftersom de som sitter på kunskapen aldrig hänger där längre.

Ett jävla dilemma det där, att kvantiteten ökar på bekostnad av kvaliteten.

Eftersom jag själv är noob inom allt som har med Mac att göra har jag haft stor glädje av att helt enkelt läsa igenom gamla trådar här inne. Vad jag än undrar över har någon annan garanterat undrat samma sak tidigare. Från mitt okunniga perspektiv så framstår alltså 99.se som en enorm kunskapsbank men jag är så klart inte dummare än att jag inser att det kanske var ännu bättre förut, när antalet oerhört kunniga Mac-rävar var högre.

Men sjukt trevliga är ni i alla fall och jag har lärt mig hur mycket som helst på hur kort tid som helst och skulle jag få ett "spydigt" svar någon gång så kommer jag att ta det med ro eftersom det näppeligen kommer att handla om något "jag vet var du bor så se dig jävligt noga över axeln framöver ditt luder" och liknande trams man får stå ut med på mitt forum i de fall man delat ut en varning eller rentav bannat någon.

Ursprungligen av bollman:

Oavsett vad man tycker om stämningen på 99 så är det onekligen så att väldigt mycket kompetens har försvunnit de senaste åren och något måste det bero på.

Du sammanfattar vad många upplever som varit med ett tag och jag känner igen det. Dock går det inte att ställa tillbaka klockan nu, vi är ett stort forum med de för- och nackdelar som det innebär. Det betyder dock inte att vi bara ska ge upp och rycka på axlarna, vi måste ha som målsättning att sträva efter att vara stora *och* behålla kompetens i den mån det går.

När jag frågat en del av de som hängde här mera förut om de istället hänger på andra forum så är svaren nästan alltid att de helt enkelt inte hänger på forum längre på samma sätt. Så delvis tror jag det inte bara handlar om hur mycket 99mac förändrats, utan även hur världen förändrats på tio år.

Behovet av kompetenta svar på sakliga frågor finns dock i allra högst grad även idag och målet är absolut (i mina ögon i alla fall) att vi ska ha bra kvalité. Om många upplever att forumet består av uppläxningar och jidder så är det förödande på längre sikt.

Jag är lite rädd att forumet kan ta en riktning där sidvisningar och besökarantal är allt som räknas och det är farligt. Det känns cyniskt när vi väljer att utforma forumet för att maximera annonsintäkter och sökmotorsoptimering före kvalité och användarvänlighet. Jag försöker vara en motvikt till sådana förändringar, men det paradoxala är att det är precis dessa annonsvisningar som gör det möjligt att finansiera att jag jobbar med utvecklingen av forumet. Så det är en balansgång.

Jag tycker Stack Exchange-sajterna är något att snegla på (som Stack Overflow till exempel) när det gäller att sålla ut svar med kvalité och vi har en del planer och drömmar om hur vi skulle vilja lyfta fram inlägg som andra medlemmar anser är givande.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-31 15:49
Ursprungligen av bollman:

Förr kunde man få vettiga svar på komplicerade frågor i server-forumet där jag hänger mest. Numera lämnas trådar därinne utan kommentar.

Jag tycker alltid det varit så, nu har jag bara hänt här sedan 2003 iofs Om jag vill ha svar på något lite mer komplicerat så hänger jag inte här utan på macrumors forum istället. Vill jag ha svar på riktiga itfrågor hänger jag på itproffs.

Det som faktiskt irriterar mig mest här är inte att det ibland blir lite heta känslor (Det är ju omöjligt att undvika) utan att det startas så jävla många nya trådar som handlar om samma saker, samt att folk (i kontrast till det) ibland kommenterar en 4 år gammal tråd då den råkar handla om samma ämne.

Tycker framgånsrecept ska vara:

1:) Se till att få tillbaka FAQ:n och ovillkorligt och slaviskt skicka nya användare dit så fort man ställer en generell fråga. Foruminläggen ska inte bara låsas utan raderas från jordens yta. (man läser ju en låst tråd också)

2:) Skapa underforum där man faktiskt får diskutera lite mer öppet och flytta inlägg dit (istället för att radera inlägg utan kommentar)

3.) Länka till FAQ som ni hade tidigare.

4.) Vissa användare ska inte få posta i vissa forum (nybörjare som skriver en fråga bör lära sig att veta hut och växa upp - detta är inte ett "forumproblem" utan ett "ungdomsproblem")

Ursprungligen av studiox:

Det som faktiskt irriterar mig mest här är inte att det ibland blir lite heta känslor (Det är ju omöjligt att undvika) utan att det startas så jävla många nya trådar som handlar om samma saker, samt att folk (i kontrast till det) ibland kommenterar en 4 år gammal tråd då den råkar handla om samma ämne.

Säger du inte emot dig själv lite här?
Var går gränsen enligt dig då?

  • Oregistrerad
  • 2011-01-31 17:27
Ursprungligen av werecat:

Säger du inte emot dig själv lite här?
Var går gränsen enligt dig då?

Nejdå det tycker jag inte.

Exemplet med att gamla trådar öppnas kan exempelvis handla om att någon funderat på att köpa en SSD disk till sin dator, tre år senare funderar någon annan på göra samma sak och kommenterar detta i tråden istället för att öppna en ny. Detta är naturligtvis helt OK men när datorn som SSD disken stoppades in i slutat säljas av Apple för 3 år sen och disken heller inte går att få tag på längre, samt att det inte är IDE disk utan SATA som gäller idag då känns det enligt mig iaf. onödigt att kommentera en gammal tråd.

Exemplet på nya trådar som mest irriterar mig är
"Vad är dina 2/5/10/20/50 bästa program med mac"
"Vad är dina sämsta anledningar att välja PC"
"Vad är dina bästa anledningar att välja MAC"
...
Det finns ett par ton med sådana trådar och dom slås aldrig ihop.

Det finns ju ett antal nybörjartrådar också

"Hur syncar jag itunes med min jailbreakade iphone/ipad/iBlaha som jag köpte i usa"
"Hur importerar jag en ipad från USA"
.. den typen av trådar.

Ursprungligen av studiox:

...Exemplet med att gamla trådar öppnas kan exempelvis handla om att någon funderat på att köpa en SSD disk till sin dator, tre år senare funderar någon annan på göra samma sak och kommenterar detta i tråden istället för att öppna en ny. Detta är naturligtvis helt OK men när datorn som SSD disken stoppades in i slutat säljas av Apple för 3 år sen och disken heller inte går att få tag på längre, samt att det inte är IDE disk utan SATA som gäller idag då känns det enligt mig iaf. onödigt att kommentera en gammal tråd.

Även den typen av trådar går alldeles utmärkt att återuppta efter lång tid, tycker jag.

Det är bara att skriva ett inlägg så här ungefär:"Vad har hänt på den här fronten sedan tråden var aktiv senast? Vad är det som gäller nu? Vilken disk ska jag välja idag?" - och sen kan diskussionen vara igång igen.

Visst, ibland kan en tråd kännas helt hopplöst föråldrad, och det känns bättre med en ny tråd. Men det är i mina ögon väldigt sällsynt.

Men resten av ditt inlägg håller jag med fullständigt. Så jag hoppas att ni alla är på hugget och hjälper oss genom att rapportera dessa dubbletter, så att vi kan åtgärda det snabbt, och radera dubbletten eller slå ihop med någon befintlig tråd.

  • Medlem
  • 2011-01-31 17:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Även den typen av trådar går alldeles utmärkt att återuppta efter lång tid, tycker jag.

Det är bara att skriva ett inlägg så här ungefär:"Vad har hänt på den här fronten sedan tråden var aktiv senast? Vad är det som gäller nu? Vilken disk ska jag välja idag?" - och sen kan diskussionen vara igång igen.

Visst, ibland kan en tråd kännas helt hopplöst föråldrad, och det känns bättre med en ny tråd. Men det är i mina ögon väldigt sällsynt.

Men resten av ditt inlägg håller jag med fullständigt. Så jag hoppas att ni alla är på hugget och hjälper oss genom att rapportera dessa dubbletter, så att vi kan åtgärda det snabbt, och radera dubbletten eller slå ihop med någon befintlig tråd.

Mycket bra idé, för nog är det lättare att ha tio trådar att välja mellan än 50. Sen om tråden startade 2005 eller 2011, är av ganska underordnad betydelse, åtminstone för mig. Skulle det ställa till något för tekniken att trådar innehåller för många inlägg, så kan jag mer förstå Studiox inlägg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 19:05
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Även den typen av trådar går alldeles utmärkt att återuppta efter lång tid, tycker jag.

Det är bara att skriva ett inlägg så här ungefär:"Vad har hänt på den här fronten sedan tråden var aktiv senast? Vad är det som gäller nu? Vilken disk ska jag välja idag?" - och sen kan diskussionen vara igång igen.

Jag skulle vilja ställa en fråga om det här.
Inom databranschen, och då inbegriper jag telefoner och läsplattor mm, sker en allt mer skenande utveckling. En några år gammal produkt blir snabbt "stoneage". Samma sak sker för olika program.

Om en gammal tråd tas upp på nytt, betyder inte det att de första 30 inläggen kan vara "dammiga" och först på slutet kommer "aktuell" information.

Jag tänkte som så, att det kanske skulle vara bra att klassificera trådinnehållen i framtiden.
Så att den som öppnar en tråd också måste fylla i ett "formulär" om programversion etc som man avser tråd-fråga om.

Det är givetvis ett grundjobb att fastställa formulär för varje ämne, men det verkar ju som den läggs en himla massa tid från alla moderatorer att städa och hålla rent, och kanske kan ett sådan system hjälpa till och motivera tiden det tar.

Fördelen för som jag ser är att man kan förfina sökningar så att en sökning för t ex Photoshop CS5, inte besvaras av cs2, cs3 osv... Med bättre sökmotor får man väl förhoppningsvis mindre dubbletter - men som sagt - se det som en fråga...

Ursprungligen av 2Lazy:

..Det är givetvis ett grundjobb att fastställa formulär för varje ämne, men det verkar ju som den läggs en himla massa tid från alla moderatorer att städa och hålla rent, och kanske kan ett sådan system hjälpa till och motivera tiden det tar...

Ett formulär för varje tänkbart ämne? Du får gärna berätta lite mer om hur du menar... Men min spontana reaktion är: Helt omöjligt. Det skulle innebära en otroligt stor arbetsinsats.

Vi jobbar ideellt här, och lägger ner några minuter här och där. Den tid vi lägger ner här skulle inte ens motsvara en bråkdel av det arbete som skulle krävas för det förslaget.

Men som sagt... berätta gärna mer... jag kanske missförstår hur du menar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 22:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett formulär för varje tänkbart ämne? Du får gärna berätta lite mer om hur du menar... Men min spontana reaktion är: Helt omöjligt. Det skulle innebära en otroligt stor arbetsinsats.

Du har förmodligen rätt.

Det jag menade var att under vissa taggar, t ex Adobe, så känner man väl till de flesta produkterna och det skulle vara smart med en sökhjälp, så att man t ex kan plocka ut alla photoshop-trådar och sen även version och med en Indexering kan man ge bra överblick.
(visst går det att söka med text - men folk är lata - och man får bredare svar - ibland för brett )

Det jag såg framför mig var möjligheterna till index-gallring och organisering i respektive trådar ( fakta-trådar ) där det är möjligt. Detta skulle ge en bättre/snabbare överblick i "specialintressenivå".

En gardin, med olika val:/ alla produkter/Photoshop/Illustrator/InDesign/... osv upptill på sidan samt en popup-gardin till - med motsvarande versioner om man väljer i den första.
Detta produceras av tråd-uppläggaren - t ex genom en java-popup (som måste besvaras) som han/hon besvarar vilket auto-genererar index mot gardin-knappen via någon form av auto-upplägg i en för ändamålet uppbyggd tråd-data-tabell.
99.se verkar vara uppbygg i PHP och jag kan inte tänka mig att det är ointagligt att lägga upp en extra tabell för ändamålet, men det blir lite plock att förena nya syften till befintliga...

Detta är i första hand en webb och databasprogrammeringsfråga - alla trådar har inte samma behov - medans andra kan ha större.

Vinsten skulle kunna vara - ökad överblick för användaren, ur intresse och ämnesperspektiv - samt mindre dubblett-trådar för 99.se-perspektivet.

Här är ett exempel på bildäck med samma tanke Vinterdäck, bildäck | Nokian | Gislaved | Continental | Semperit | Nordman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-31 23:05

Alla lösningar är bra, men det bästa är nog att jobba för en högre tråd-disciplin och en trevlig kommunikation

  • Medlem
  • 2011-02-01 09:32
Ursprungligen av 2Lazy:

Alla lösningar är bra, men det bästa är nog att jobba för en högre tråd-disciplin och en trevlig kommunikation

Det tror jag också, och det kräver egentligen mindre arbete, än att behöva bygga om hela forumet.

  • Medlem
  • 2011-02-01 09:41

Någonting som kanske hade varit enkelt att genomföra (riktat i första hand till er techies på 99mac) är om det kunde dyka upp en "varningsruta" när man trycker på knappen ny tråd. Denna kunde uppmana skribenten till att verkligen säkerställa att denne faktiskt har sökt i forumet och skulle kanske kunna eliminera "lata postningar"?! Bara en tanke...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Någonting som kanske hade varit enkelt att genomföra (riktat i första hand till er techies på 99mac) är om det kunde dyka upp en "varningsruta" när man trycker på knappen ny tråd. Denna kunde uppmana skribenten till att verkligen säkerställa att denne faktiskt har sökt i forumet och skulle kanske kunna eliminera "lata postningar"?! Bara en tanke...

Ah.. Lite windows-aktigt..

  • Medlem
  • 2011-02-01 09:57
Ursprungligen av jurassic579:

Ah.. Lite windows-aktigt..

Tycker du? Som jag skrev så var det bara en tanke. Om det inte låter maccigt nog, så får du gärna komma med ett bättre förslag. Jag tror dock att det framgår hur jag tänkt.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Någonting som kanske hade varit enkelt att genomföra (riktat i första hand till er techies på 99mac) är om det kunde dyka upp en "varningsruta" när man trycker på knappen ny tråd. Denna kunde uppmana skribenten till att verkligen säkerställa att denne faktiskt har sökt i forumet och skulle kanske kunna eliminera "lata postningar"?! Bara en tanke...

Tveksamt. Det skulle vara irriterande att få upp ett sådant meddelande.

  • Medlem
  • 2011-02-01 10:04
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Tveksamt. Det skulle vara irriterande att få upp ett sådant meddelande.

Och just därför kan det få de värsta latmaskarna att faktiskt söka, innan de skriver sina frågor, som kanske 1156 personer redan ställt och fått svar på tidigare.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Och just därför kan det få de värsta latmaskarna att faktiskt söka, innan de skriver sina frågor, som kanske 1156 personer redan ställt och fått svar på tidigare.

Eller så drar dom och kommer aldrig tillbaka. Det skulle jag ha gjort.

  • Medlem
  • 2011-02-01 10:13
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eller så drar dom och kommer aldrig tillbaka. Det skulle jag ha gjort.

Frågan är om det skulle vara en förlust?! Jag förstår att moderatorerna blir trötta på att behöva skriva samma sak om och om igen, där de förklarar att man skall söka –innan man skriver en tråd. Jag ser dagligen samma fenomen i andra forum, och blir faktiskt själv lite irriterad.

Någonting som jag kan få fram på fem sekunder genom google, skriver många trådar om, utan att söka, bara för att de är för lata för att försöka göra jobbet själv. –Det tycker jag inte är acceptabelt på sveriges bästa forum.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Frågan är om det skulle vara en förlust?! Jag förstår att moderatorerna blir trötta på att behöva skriva samma sak om och om igen, där de förklarar att man skall söka –innan man skriver en tråd. Jag ser dagligen samma fenomen i andra forum, och blir faktiskt själv lite irriterad.
Någonting som jag kan få fram på fem sekunder genom google, skriver många trådar om, utan att söka, bara för att de är för lata för att försöka göra jobbet själv. –Det tycker jag inte är acceptabelt på sveriges bästa forum.

Ja, det vore en förlust. Om forumet ska fortsätta att existera och utvecklas så behövs det fler och nya användare. Då kan man inte sitta och lägga in system som enbart skapar irritation och därmed får fler att inte komma tillbaka.

Det händer då och då att även jag sitter och tar fram länkar i nya trådar som redan har diskuterats. Det kanske inte är så kul, men det är att vara hjälpsam och det är att bidra till att personerna faktiskt stannar kvar och kanske engagerar sig mer.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det händer då och då att även jag sitter och tar fram länkar i nya trådar som redan har diskuterats. Det kanske inte är så kul, men det är att vara hjälpsam och det är att bidra till att personerna faktiskt stannar kvar och kanske engagerar sig mer.

Det är jättebra att ni tar fram länkarna, men när ni gör detta, tryck också på "Rapportera", så att vi får reda på att det finns en ny dubblettråd.

Jag hade ett sådant fall alldeles nyss, där någon skrev ett inlägg om att det redan finns en tråd, och lämnade en länk till den tråden, men skickade ingen rapport till oss. Den här gången upptäckte jag dubbletten själv, och slog ihop trådarna, men det är lätt att missa.

Senast redigerat 2011-02-01 13:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är jättebra att ni tar fram länkarna, men när ni gör detta, tryck också på "Rapportera", så att vi får reda på att det finns en ny dubblettråd.

Jag hade ett sådant fall alldeles nyss, där någon skrev ett inlägg om att det redan finns en tråd, och lämnade en länk till den tråden, men skickade ingen rapport till oss. Den här gången upptäckte jag dubbletten själv, och slog ihop trådarna, men det är lätt att missa.

Det har jag redan börjat att göra.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-01 22:41
Ursprungligen av Korsriddaren:

Någonting som kanske hade varit enkelt att genomföra (riktat i första hand till er techies på 99mac) är om det kunde dyka upp en "varningsruta" när man trycker på knappen ny tråd. Denna kunde uppmana skribenten till att verkligen säkerställa att denne faktiskt har sökt i forumet och skulle kanske kunna eliminera "lata postningar"?! Bara en tanke...

Eller så kan man göra som många större sidor har när det gäller support. Att "sidan" tittar på vad användaren skrivit i sitt inlägg och letar upp trådar som har med det ämnet att göra, ger förslag helt enkelt. Hittar man inget som passar trycker man sig vidare för att posta inlägget.

Om det nu är tekniskt möjligt här...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-01 11:41
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ja, det vore en förlust. Om forumet ska fortsätta att existera och utvecklas så behövs det fler och nya användare.

Tycker jag inte. Det är ungefär som som Socialdemokraterna helt plötsligt skulle försöka locka SD-anhängare för att få "utveckling". Jämförelsen är inte helt rättvis såklart men utveckling kommer faktiskt inte automatiskt genom kvantitet...

Bevaka tråden