Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kända fel/problem/osnyggheter i 99mac v4.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-12-04 20:51

När man ska skriva via "Utökad svarsruta" finns 3 st checkboxar, där den tredje är:
[ ] Tillåt inte smilies i diskussionen
Den är default okryssad, men vore det inte enklare om den hette:
[ x ] Tillåt smilies i diskussionen
med default ikryssad.
Eftersom det är en sant/falsk-ruta blir det "dubbelt tänk" med ordet "inte" finns med; hoppas ni förstår vad jag far efter....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-12-04 21:55

I en del trådar blir inläggen väldigt smala, det ser väldigt konstigt ut och blir svårt att läsa, bifogar en bild på spektaklet.

Ursprungligen av Pilen:

I en del trådar blir inläggen väldigt smala, det ser väldigt konstigt ut och blir svårt att läsa, bifogar en bild på spektaklet.

http://img530.imageshack.us/img530/5455/skrmavbild20101204kl215.png

Felet skulle kunna vara hos dig för jag har aldrig upplevt det där och inte heller i den tråden. Jag ser dock att texten i Safari är större än min text i Safari. Det kanske har något med det att göra?

Är säkert i en minoritet, men jag tycker att layouten nu känns som alla andra forum, ganska tråkig och inte alls lika inbjudande att skumma inlägg eftersom att allt har blivit luftigt och stort. Har alltid gillat 99.se stilen som varit ganska kompakt och lätt att snabbt få en överblick, men jag tycker inte alls att det känns så nu.

Detta har inte med förändring att göra. Jag vet vilka ställen på nätet som jag ofta återvänder till och vilka inte. www.platet-f1.com hade en fantastisk layout (då jag följer F1 intensivt) men sedan gjorde de om hela sidan och nu är jag nästan aldrig där...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Är säkert i en minoritet, men jag tycker att layouten nu känns som alla andra forum, ganska tråkig och inte alls lika inbjudande att skumma inlägg eftersom att allt har blivit luftigt och stort. Har alltid gillat 99.se stilen som varit ganska kompakt och lätt att snabbt få en överblick, men jag tycker inte alls att det känns så nu.
Detta har inte med förändring att göra. Jag vet vilka ställen på nätet som jag ofta återvänder till och vilka inte. www.platet-f1.com hade en fantastisk layout (då jag följer F1 intensivt) men sedan gjorde de om hela sidan och nu är jag nästan aldrig där...
LCR

Här får jag nog hålla med dig och ansluta mig till den eventuella minoriteten. Därtill kändes den tidigare versionen som mer "Mac" och gav också en betydligt roligare användarupplevelse än det som just nu erbjuds. Jag hoppas att Björnström och gänget faktiskt kommer att se över det här och kanske skapa en blandning av nytt och gammalt vad gäller utseendet i sig.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Här får jag nog hålla med dig och ansluta mig till den eventuella minoriteten. Därtill kändes den tidigare versionen som mer "Mac" och gav också en betydligt roligare användarupplevelse än det som just nu erbjuds.

När jag läste ditt svar fick jag en omedelbar flash-back till den dagen då jag flyttat hem till Sverige (April 2000) och satt på mitt nya jobb framför en Dell med Windows 98 och Office 97 och där skulle jag skriva manualer för ett robotföretag. Alla visste ju hur bra jag var i och med allt jobb jag visat (som jag gjort på min Mac), men jag bara satt där, fick inte till någonting.

Känslan här är ganska lika, varje gång jag vill göra någonting så måste jag läsa en massa olika små textbitar, förut var allt intuitivt, man behövde inte tänka efter, precis samma som på Mac OS och iOS, anledningen varför mina barn aldrig fråga hur de ska göra för att använda sina MacBooks eller iPod Touch.

Jag skriver inte detta för att klaga. Jag vet vilket jobb som ligger bakom en sådan här flytt. Hur många det är som klagar så fort någonting ändras, ser annorlunda ut, men den här gången känns det som om jag bytt ut min PowerMac 8600AV mot en Dell med Windows 98. Orkar inte ögna genom listan av nya och gamla inlägg, jag ser inte vilka trådar som är "mina" med sina Cupertinoesqua "99" ikoner, 1/3 av den horisontala ytan tas upp av när tråden var skapad, av vem, hur många som läst den och hur många svar. Totalt ointressant information.

Det känns nästan som om man tagit steget tillbaka från GUI till text-based.

Jag kommer att vara kvar här för det finns massor av information att läsa, men jag känner inte att jag får någon social glädje längre.

Sorry guys.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag skriver inte detta för att klaga. Jag vet vilket jobb som ligger bakom en sådan här flytt. Hur många det är som klagar så fort någonting ändras, ser annorlunda ut, men den här gången känns det som om jag bytt ut min PowerMac 8600AV mot en Dell med Windows 98. Orkar inte ögna genom listan av nya och gamla inlägg, jag ser inte vilka trådar som är "mina" med sina Cupertinoesqua "99" ikoner, 1/3 av den horisontala ytan tas upp av när tråden var skapad, av vem, hur många som läst den och hur många svar. Totalt ointressant information.

Jag tror du har glömt att 1/3 av den horisontala ytan alltid har tagits upp av när tråden är skapad, av vem och hur många som läst den och hur många svar Feedback - 99.se

Det enda vi ändrat i forumlistningen och i sökningarna är att vi lagt till en preview med två rader text från tråden och det är uppenbart att den förändringen skapar "oro" precis som jag skrev tidigare i denna tråden.

Hursomhelst - sedan vi lanserade har utvecklarteamet inte fått en minut på sig att jobba med sajten (det har varit helg!) utan det är först idag vi börjar titta på backlog och fixar dom problem som finns.

Det är orättvist mot utvecklarteamet att börja skriva saker som "efter fyra år på sajten tänker jag inte längre logga in trots löften om förändring och att utvecklarna inte fått en chans att ändra det jag vill ha ändrat" (egen tolkning av det du skrev) så här tidigt.

Att börja sprida dålig stämning på forumet genom att skriva "jag känner inte att jag får någon social glädje längre" tycker jag faktiskt är riktigt dåligt när jag gång på gång snabbt svarar i den här tråden på frågor/problem och tydligt förklarar att vi idag (måndag) ska börja jobba på nästa version.

Hur tusan ska jag motivera någon att jobba med 99mac utveckling när det kommer den typen av kommentarer? (det är en riktig energidödare)

Ge oss tydlig feedback på vad som ska ändras - ju mer konkret desto bättre, sen sammanställer vi alla önskemål och börjar arbeta.

Skillnad(en) på Nya inlägg och Dagens inlägg..

Har inte tänkt på om det var så tidigare, har alltid tryckt på nya inlägg och då var även trådar som jag läst fortfarande med.
Nu försvinner trådar på "Nya inlägg", antar att det skall vara så (logiskt?), men kändes bara lite "fel"..

Ursprungligen av Björnström:

Jag tror du har glömt att 1/3 av den horisontala ytan alltid har tagits upp av när tråden är skapad, av vem och hur många som läst den och hur många svar Feedback - 99.se

Ja, du har rätt, men det var någonting med den tidigare layouten som var mycket mycket tydligare och enklare att få en överskådlighet.

Ursprungligen av Björnström:

Det enda vi ändrat i forumlistningen och i sökningarna är att vi lagt till en preview med två rader text från tråden och det är uppenbart att den förändringen skapar "oro" precis som jag skrev tidigare i denna tråden.

Det är den grafiska layouten med typsnitt, proportioner och placering som förändrat look and feel.

Ursprungligen av Björnström:

Det är orättvist mot utvecklarteamet att börja skriva saker som "efter fyra år på sajten tänker jag inte längre logga in trots löften om förändring och att utvecklarna inte fått en chans att ändra det jag vill ha ändrat" (egen tolkning av det du skrev) så här tidigt.

Jag tror du läser för mycket i det jag skrev. Jag kan förstå varför, du/ni har jobbat hårt, gjort förändringar som ni tycker är bra för ni gillar onekligen den nya layouten, men jag tyckte inte att det var ett steg framåt (tvärtom) och sa vad jag tyckte. Jag står inte och stampar och tror att någon här kommer att sakna mej, snarare tvärt om, finns säkert en och annan som inte skulle sakna mina inlägg, men det är inte vad det handlar om.

Ursprungligen av Björnström:

Att börja sprida dålig stämning på forumet genom att skriva "jag känner inte att jag får någon social glädje längre" tycker jag faktiskt är riktigt dåligt när jag gång på gång snabbt svarar i den här tråden på frågor/problem och tydligt förklarar att vi idag (måndag) ska börja jobba på nästa version.

Min "sociala glädje" har inget med tekniska problem att göra utan enbart den känsla man får när man ögnar genom trådar, så där blandar du ihop äpplen och päron. För första gången var jag inne på Macworlds forum igår kväll och det kändes lite bekant...

Ursprungligen av Björnström:

Hur tusan ska jag motivera någon att jobba med 99mac utveckling när det kommer den typen av kommentarer? (det är en riktig energidödare)

Då ber jag om ursäkt, det var inte menat så. Jag bara sa vad jag tyckte/kände eftersom detta stället har varit en integral del av min vardag där jag ofta tittat in, alltför ofta ibland bara för att se vad folk snackar om i 99lounge eller andra nyheter och sånt. Precis som med Mac överlag så har 99.se varit en mer personlig sak och därför har jag nog reagerat alldeles för personligt. När jag söker info om kammar på en Honda CRX, förgasare till en Cheva eller wiring diagram till en förstärkare så skiter jag hur deras forum ser ut eftersom jag bara sökt informationen, inte haft något intresse att hänga där socialt, till skillnad från detta ställe.

Ursprungligen av Björnström:

Ge oss tydlig feedback på vad som ska ändras - ju mer konkret desto bättre, sen sammanställer vi alla önskemål och börjar arbeta.

Du kan få en: Den här rutan man skriver i (t.o.m. i utökat läge) är löjligt liten, speciellt när man jobbar med ett längre inlägg som detta. Känns som om sitter med en sådan där gammal Amstrad wordprocessor eller försöker skriva genom en brevlåda, men jag ska nog inte säga något då jag inte har några screenshots från hur det såg ut, går bara på känsla.

För mej känns inte typsnittet rätt heller, känns som om man jobbar med något som ska tryckas på papper när man skrivit klart.

Glöm min kritik, lyssna på de som lägger fram konkreta tekniska punkter istället. Jag har alltid varit alldeles för känslomässigt driven.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Glöm min kritik, lyssna på de som lägger fram konkreta tekniska punkter istället. Jag har alltid varit alldeles för känslomässigt driven.

Det är lugnt - jag förstår hur du känner. Jag har varit med om sajter som "byggt om" och bara blivit sämre. Det farliga är om sajtägaren inte lyssnar och inte förstår - och framförallt: inte gör något åt det. Men det gör vi och det var den största poängen med mitt inlägg: vi lyssnar, vi kommer jobba stenhårt för att få till det bra och vi bryr oss alldeles för mycket - precis som du. Det svider när folk är besvikna!

Ursprungligen av Björnström:

Det är lugnt - jag förstår hur du känner. Jag har varit med om sajter som "byggt om" och bara blivit sämre. Det farliga är om sajtägaren inte lyssnar och inte förstår - och framförallt: inte gör något åt det. Men det gör vi och det var den största poängen med mitt inlägg: vi lyssnar, vi kommer jobba stenhårt för att få till det bra och vi bryr oss alldeles för mycket - precis som du. Det svider när folk är besvikna!

Cool!

  • Oregistrerad
  • 2010-12-06 11:16
Ursprungligen av LCR:

När jag läste ditt svar fick jag en omedelbar flash-back till den dagen då jag flyttat hem till Sverige (April 2000) och satt på mitt nya jobb framför en Dell med Windows 98 och Office 97 och där skulle jag skriva manualer för ett robotföretag. Alla visste ju hur bra jag var i och med allt jobb jag visat (som jag gjort på min Mac), men jag bara satt där, fick inte till någonting.

Känslan här är ganska lika

Kunde inte skrivit det bättre själv. Min aktivitet här har minskat markant sedan bytet, jag blir nästan rädd när jag ser nya sajten (Och det är tamefaan ovanligt för en internet räv som jag som började skriva webbsidor INNAN Netscape fanns, dvs. på Mosaic tiden)

Det känns helt fel att komma med en massa kritik då jag har en känsla av att det är varit en massa jobb med att skriva om en (custom) vBulletin installation till en ny (custom) vBullentin installation - Som programmerare (i php också) har man en djup förståelse av sådant.

Men.. Det känns faktiskt som man fokuserat på tekniken mer än man har fokuserat på UI (User Interface). Att göra en så här stor ändring vore som om blocket helt plötsligt skulle få en design som någon häftig webbyrå eller aftonbladet helt plötsligt skulle se ut som youtube. Förändringar måste komma långsamt och man måste vara ödmjuk inför stora förändringar - detta har man missat här.

Jag förstår att det är svårt då vBulletin säkert erbjuder ett antal standardlösningar på design. Att styla ett forum är faan inte lätt. Men det är så otroligt viktigt.

Översikten på förstasidan är så otroligt dålig att man vill spy. Att bara lista den senaste tråden oavsett forum gör att man blir förvirrad och fattar ingenting. Det ser ut som den bara är "inslängd" utan tanke bakom.

Jag vill se dom 5 senaste trådarna som har inlägg i varje forum, grupperat efter forum. Då kan man lätt ta ställning om man vill läsa inlägget relaterat till vilket forum det är - Ingen läser alla forum och man prioriterar sina "egna" - idag är det jäkligt svårt att få den översikten.
(dvs. forum och senaste borde vara uppställda på samma sätt)

Förstasidan är en katastrof. Vi fick höra att det skulle bli så mycket bättre nu när vBullentin var ett CMS också. Om ni vill leka tidning bli en tidning - om inte - ta bort skiten och låt oss komma till forumet direkt. Ett trevligt exempel är att "hem" knappen högst upp inte länkar till just hem, utan till forumets "hem"

Att ha en "toppmeny" som ni har nu under loggan är inte en toppmeny, utan en "submeny" och då borde den se ut som en sådan. Ni borde byta plats på css filerna för top och sub så makes more sense, eller ta bort "submenyn" helt då den bara innehåller 3 menyer, dessa kan lätt få plats högst upp och vips har sidan blivit bra mycket snyggare.

Fattar inte skillnaden mellan inlägg som visas under "inställningar" (va faan gör dom där?) och "Bevakningar" (som ni skrev var ett fulhack) och "min profil" (är inte det samma sak som inställningar?) Och vad gör "uppdateringar" där? Den är ju tom och fattar inte vad den fyller för funktion? "Nya inlägg" och "dagens inlägg" kommer ju vara samma ska för dom flesta aktiva av oss, och för dom andra så lär det ju inte ha någon betydelse heller - varför ha två?

Nu när jag tänker på det så är toppmenyn också rätt värdelös

Har säkert mer saker att skriva, men har inte tid med mer nu..

Ursprungligen av studiox:

Kunde inte skrivit det bättre själv. Min aktivitet här har minskat markant sedan bytet, jag blir nästan rädd när jag ser nya sajten (Och det är tamefaan ovanligt för en internet räv som jag som började skriva webbsidor INNAN Netscape fanns, dvs. på Mosaic tiden)

Det känns helt fel att komma med en massa kritik då jag har en känsla av att det är varit en massa jobb med att skriva om en (custom) vBulletin installation till en ny (custom) vBullentin installation - Som programmerare (i php också) har man en djup förståelse av sådant.

Jag vet inte om du läst mina inlägg ovan i denna tråd om att vi är i version 4.0.0 av sajten och med hjälp av feedback kommer vi göra dom justeringar som behövs. Det är ett gigantiskt jobb att bygga om vBulletin templates numera (lättare förr).

Ursprungligen av studiox:

Översikten på förstasidan är så otroligt dålig att man vill spy. Att bara lista den senaste tråden oavsett forum gör att man blir förvirrad och fattar ingenting. Det ser ut som den bara är "inslängd" utan tanke bakom.

Jag vill se dom 5 senaste trådarna som har inlägg i varje forum, grupperat efter forum. Då kan man lätt ta ställning om man vill läsa inlägget relaterat till vilket forum det är - Ingen läser alla forum och man prioriterar sina "egna" - idag är det jäkligt svårt att få den översikten.
(dvs. forum och senaste borde vara uppställda på samma sätt)

Förstasidan är en katastrof. Vi fick höra att det skulle bli så mycket bättre nu när vBullentin var ett CMS också. Om ni vill leka tidning bli en tidning - om inte - ta bort skiten och låt oss komma till forumet direkt. Ett trevligt exempel är att "hem" knappen högst upp inte länkar till just hem, utan till forumets "hem"

Har du en dålig morgon?

CMS:et är grymt flexibelt och det kommer bli jättebra när vi har lagt mer tid på att kategorisera innehåll och skapa fler sektioner.

Efter att vi gått igenom den backlog som uppstått i denna tråd kommer vi släppa en 4.01 version av sajten och starta en ny feedback tråd. Då startar jag även en separat tråd för CMS:et så får alla möjlighet att komma med kreativa idéer. Jag går igenom CMS:et med moderatorerna just nu.

Ursprungligen av studiox:

Att ha en "toppmeny" som ni har nu under loggan är inte en toppmeny, utan en "submeny" och då borde den se ut som en sådan. Ni borde byta plats på css filerna för top och sub så makes more sense, eller ta bort "submenyn" helt då den bara innehåller 3 menyer, dessa kan lätt få plats högst upp och vips har sidan blivit bra mycket snyggare.

Menyerna är inte fullt populerade eftersom alla delar av sajten inte ännu är aktiverade. Det finns mer som kommer planeringen men vi ville inte släppa det i 4.0 och det var vettigt Jag tar upp frågan oavsett det på nästa utvecklingsmöte!

Ursprungligen av studiox:

Fattar inte skillnaden mellan inlägg som visas under "inställningar" (va faan gör dom där?) och "Bevakningar" (som ni skrev var ett fulhack) och "min profil" (är inte det samma sak som inställningar?) Och vad gör "uppdateringar" där? Den är ju tom och fattar inte vad den fyller för funktion? "Nya inlägg" och "dagens inlägg" kommer ju vara samma ska för dom flesta aktiva av oss, och för dom andra så lär det ju inte ha någon betydelse heller - varför ha två?

Du har helt rätt att det blivit fel i menystrukturen - jag sätter mig direkt och skapar en bugg och går igenom med Adrian. Det har blivit en dålig mix av nytt och gammalt. Ska försöka få med det i 4.01 men allra senast 4.02.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-06 13:58
Ursprungligen av Björnström:

Jag vet inte om du läst mina inlägg ovan i denna tråd om att vi är i version 4.0.0 av sajten och med hjälp av feedback kommer vi göra dom justeringar som behövs. Det är ett gigantiskt jobb att bygga om vBulletin templates numera (lättare förr).

Nej, jag har faktiskt försökt att läsa så få inlägg som möjligt då dom är svåra och läsa. Har aldrig jobbat med vBulletin men jag tänka mig att en så pass stor omarbetad version kräver en massa mer jobb då template systemet säkert är mer flexibelt (nu gissar jag bara) - Det är ju dock bara en nördförklaring. Skulle jag säga så till mina besökare på de sajterna jag driver skulle dom skratta åt mig -)

Ursprungligen av Björnström:

Har du en dålig morgon?

Absolut det är ju för faan måndag och då vill man ju inte jobba, det vet väl alla? ,-) Anledningen till att jag bryr mig så mycket är att jag ju jobbat med design av hemsidor i runt 18 år nu. Det gör mig inte till bäst, däremot får man en otroligt stor käft och vissa saker jag säger kan man lyssna på, andra inte

Ursprungligen av Björnström:

CMS:et är grymt flexibelt och det kommer bli jättebra när vi har lagt mer tid på att kategorisera innehåll och skapa fler sektioner.

Content is king! Teknik är inte.. Ser verkligen fram emot härliga artiklar att läsa från Er, men ni har en bit kvar och det stavas inte CMS (hint)

Ursprungligen av Björnström:

Menyerna är inte fullt populerade eftersom alla delar av sajten inte ännu är aktiverade. Det finns mer som kommer planeringen men vi ville inte släppa det i 4.0 och det var vettigt Jag tar upp frågan oavsett det på nästa utvecklingsmöte!

Det är grundregler i design - If it's not used, not show it. Har haft milslånga diskussioner med min designer om sånt och fått stryk för att jag lägger till saker i menyer eller i boxar som inte är meningsfullt för användaren (mer som visar vilket coolt system man har) - sånt brukar inte användare uppskatta. i all välmening.

Ursprungligen av Björnström:

Du har helt rätt att det blivit fel i menystrukturen - jag sätter mig direkt och skapar en bugg och går igenom med Adrian. Det har blivit en dålig mix av nytt och gammalt. Ska försöka få med det i 4.01 men allra senast 4.02.

[/QUOTE]
Sajtstruktur och navigering är sååååååååååå troooooooligt (överdriver med flit) viktigt. Vilken ordning man lägger menyerna har faktiskt enorm effekt på hur användare navigerar.

Ny bugg:
Så fort jag klickar på Svara med citera flyttas jag ner till slutet av sidan, precis som om textboxen skulle ligga där, men det gör den ju inte. Den hamnar under inlägget som man svarar på (vilket är otroligt trevligt) - Ta bort ankaret bara, om det nu är ett.

Ursprungligen av studiox:

Content is king! Teknik är inte.. Ser verkligen fram emot härliga artiklar att läsa från Er, men ni har en bit kvar och det stavas inte CMS (hint)

Gillar du Mac Rumors: Apple Mac Rumors and News You Care About ?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-06 14:48

Ja, absolut. Jag gillar att kunna läsa en rätt omfattande ingress för att bilda mig en uppfattning om jag vill läsa vidare eller nöja mig med ingressen. Läser också engadget, 9to5mac, techcrunch, fz.se, ign m.fl dagligen.

Välkommen till Alltombredband - En oberoende Svensk Bredbandsguide så gjorde jag nyheter själv för 6 år sen. (kan inte länka till sajten då den inte finns kvar längre)

Ursprungligen av studiox:

Att ha en "toppmeny" som ni har nu under loggan är inte en toppmeny, utan en "submeny" och då borde den se ut som en sådan. Ni borde byta plats på css filerna för top och sub så makes more sense, eller ta bort "submenyn" helt då den bara innehåller 3 menyer, dessa kan lätt få plats högst upp och vips har sidan blivit bra mycket snyggare.

Medhåll! Något liknande skrev jag för övrigt i en feedbacktråd när ni introducerade dessa menyer för några år sedan, fick tyvärr ingen respons då. En meny (den bruna) räcker och skulle vara mycket snyggare.

Bra och kul att ni jobbar med sidan f.ö.

Ursprungligen av studiox:

Min aktivitet här har minskat markant sedan bytet, jag blir nästan rädd när jag ser nya sajten

Det här är nästan den enda tråden jag läst/skrivit i sedan bytet.

For what it's worth, jag gör det. Både kontrasten och typsnittet. Grått på grått är ingen favorit för min del...

Jag ber om ursäkt om jag lät grinig tidigare, bara det att när jag sållat bort en massa andra forum pga brist på tid och bara satsat på 99.se (hatar som sagt FB och annat) men nu känns 99.se som alla andra standard forum för information.

Kommer optionen att ha olika skins för front-end med "99 Classic" så tar jag den...

Vore intressant att se trafiken på forumet efter en vecka jämfört med veckan innan bytet.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Jag ber om ursäkt om jag lät grinig tidigare, bara det att när jag sållat bort en massa andra forum pga brist på tid och bara satsat på 99.se (hatar som sagt FB och annat) men nu känns 99.se som alla andra standard forum för information.

Kommer optionen att ha olika skins för front-end med "99 Classic" så tar jag den...

Vore intressant att se trafiken på forumet efter en vecka jämfört med veckan innan bytet.

Jag tycker det är tråkigt om inte medlemmar som du ger oss en chans att försöka fixa saker innan du/ni ger upp och slutar besöka sajten. Idag är första arbetsdagen sedan vi uppdaterade och vi lanserar 4.01 senare idag med 13 fixar varav ett par som du själv efterfrågat.

Sen börjar vi samla feedback till en 4.02 uppdatering osv...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-06 16:14
Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker det är tråkigt om inte medlemmar som du ger oss en chans att försöka fixa saker innan du/ni ger upp och slutar besöka sajten. Idag är första arbetsdagen sedan vi uppdaterade och vi lanserar 4.01 senare idag med 13 fixar varav ett par som du själv efterfrågat.

Sen börjar vi samla feedback till en 4.02 uppdatering osv...

Jag undrar, vad gör ni på fritiden då ??

Yes!!

Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker det är tråkigt om inte medlemmar som du ger oss en chans att försöka fixa saker innan du/ni ger upp och slutar besöka sajten.

Jag har inte gett upp. Är fullt medveten om att jag har ett lite starkt sätt att uttrycka mej, något som fungerar bra i andra saker jag skriver, spiller över lite hit kanske.

Sedan är jag fullt medveten om att den typ av kritik jag kommer med i en sådan här situation sällan (läs: aldrig) ger något resultat eftersom detta är den moderna looken och därför ser det ut så.

Svart på vitt är ju passé, böckerna jag har är ju också passé, tur jag har en iPad. så det är bara för mej att gilla läget, jag har ju inte direkt kommit med någon konstruktiv kritik, bara komplimanger till den/dem som designat förra stilen av 99.se (har alltid gillat det interfacet).

Kom gärna med siffror på besökare veckan innan och veckan efter, vore intressant.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Kom gärna med siffror på besökare veckan innan och veckan efter, vore intressant.

Det fixar jag nästa vecka! Tror vi måste köra en hel vecka eftersom vi automatiskt har färre besökare pga driftstoppet.
Jag jämförde fre-sön mot veckan innan och sifforna är nästan identiska - största skillnaden är att vi har längre besök och fler sidvisningar (troligen pga att folk klickar runt mer).

Vi har inte skickat ut vårt nyhetsbrev till medlemmarna ännu då vi väntat på feedback. När vi är klara med 4.02 eller kanske ännu senare när vi känner oss mindre skräckslagna så kommer vi bjuda in alla!

Ursprungligen av Björnström:

Jag jämförde fre-sön mot veckan innan och sifforna är nästan identiska - största skillnaden är att vi har längre besök och fler sidvisningar (troligen pga att folk klickar runt mer).

Kan tolkas på olika sätt...

Ursprungligen av Björnström:

Vi har inte skickat ut vårt nyhetsbrev till medlemmarna ännu då vi väntat på feedback. När vi är klara med 4.02 eller kanske ännu senare när vi känner oss mindre skräckslagna så kommer vi bjuda in alla!

Ser inte alla 99.se som vi ser den ? Har vissa det gamla utseendet ?

Edit: Nu när jag läser inlägget jag precis skrivit och kollar in de bitar jag satt BOLD-tag på så känns det lönlöst för allt blir bara grått oavsett.

Vore inte fel att kunna ställa in bakgrundsfärg, typsnitt och typsnittsfärg själv. Resten kan jag leva med, fast tråd-ikonerna vore trevliga att få tillbaka.

LCR

Ursprungligen av LCR:

Ser inte alla 99.se som vi ser den ? Har vissa det gamla utseendet ?

Självklart ser alla det nya utseendet. Formuleringen att "bjuda in" ska kanske snarare tolkas som "locka hit även de medlemmar som inte besöker sajten så ofta". Stammisarna får tycka till först, innan man skickar ut info till alla.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Självklart ser alla det nya utseendet. Formuleringen att "bjuda in" ska kanske snarare tolkas som "locka hit även de medlemmar som inte besöker sajten så ofta". Stammisarna får tycka till först, innan man skickar ut info till alla.

Ah ok... Ja, tycka till det gör vi...

LCR

  • Oregistrerad
  • 2010-12-06 17:16
Ursprungligen av Björnström:

Jag tycker det är tråkigt om inte medlemmar som du ger oss en chans att försöka fixa saker innan du/ni ger upp och slutar besöka sajten. Idag är första arbetsdagen sedan vi uppdaterade och vi lanserar 4.01 senare idag med 13 fixar varav ett par som du själv efterfrågat.

Sen börjar vi samla feedback till en 4.02 uppdatering osv...

Vi är inte "medlemmar" vi är internetanvändare 99.se är ett affärsdrivande företag (som du själv påpekar då det inte är arbetsdag på helger) och jag det är helt ok att ha förväntningar på en sajt då.

Det är ju jättebra att den här tråden finns, ni har ju fått massor av gratis tips från era besökare hur ni kan göra saker bättre. Men det är inget som man varken ska kräva eller förvänta sig av sina besökare, ellerhur?

Om en tidning blir värdelös efter en ny layout skiter man väl i att köpa den, ellerhur? Självklart kan man inte få att att bli nöjda, och över tiden kommer det mesta gå tillbaka till normalt läge.

Ursprungligen av studiox:

Vi är inte "medlemmar" vi är internetanvändare 99.se är ett affärsdrivande företag (som du själv påpekar då det inte är arbetsdag på helger) och jag det är helt ok att ha förväntningar på en sajt då.

Det är ju jättebra att den här tråden finns, ni har ju fått massor av gratis tips från era besökare hur ni kan göra saker bättre. Men det är inget som man varken ska kräva eller förvänta sig av sina besökare, ellerhur?

Om en tidning blir värdelös efter en ny layout skiter man väl i att köpa den, ellerhur? Självklart kan man inte få att att bli nöjda, och över tiden kommer det mesta gå tillbaka till normalt läge.

Som det har skrivits tidigare så är ju 99mac ingenting utan internetanvändarna. Även om 99mac är ett affärsdrivande företag så betyder det ju inte att man inte ska agera efter kritik. Att lyssna på internetanvändarna är bara positivt så som jag ser det och skapar möjligheter för oss som besöker sidan.

Jag måste säga att jag uppskattar förbättringen även om den inte är komplett än, men jag har inte bråttom och tror på detta eftersom det går att lämna kritik och få gehör.

Ursprungligen av studiox:

Vi är inte "medlemmar" vi är internetanvändare 99.se är ett affärsdrivande företag (som du själv påpekar då det inte är arbetsdag på helger) och jag det är helt ok att ha förväntningar på en sajt då.

Det är ju jättebra att den här tråden finns, ni har ju fått massor av gratis tips från era besökare hur ni kan göra saker bättre. Men det är inget som man varken ska kräva eller förvänta sig av sina besökare, ellerhur?

Om en tidning blir värdelös efter en ny layout skiter man väl i att köpa den, ellerhur? Självklart kan man inte få att att bli nöjda, och över tiden kommer det mesta gå tillbaka till normalt läge.

Tala för dig själv. Enda sättet att kunna vara användare av detta forum är att vara "medlem". Även om det inte kostar något att vara med så måste man registrera sig o man måste logga in för att kunna använda forumets funktioner. Så som forumanvändande medlem ser jag det som min, om inte plikt så iaf, möjlighet att vara med o påverka för att forumet ska bli så bra som möjligt. Utan användare, vare sig de är medlemmar eller ej så skulle 99 inte finnas i den form det har idag o det är tack vare medlemmarna, såväl de som varit här i flera år som de som är nya så utvecklas forumet.

Vill inte vara negativ (mer än vanligt) men nu har jag lagt några minuter på att (försöka) kolla genom nya inlägg och trådar men överskådligheten är så diffus att jag inte orkar sitta och läsa alla rubriker. Den gamla stilen gjorde att man kunde skumma utan att läsa.

Det finns massor av "regler" för hur människan ser saker och kan ta in information, därav att dagstidningar knappast förändrats på 100-tals år. Har jobbat med Information Mapping och annan layout och tyvärr känns detta inte bra för mej, men fördelen är väl att jag får mer tid för annat nu...

LCR

Ursprungligen av LCR:

Vill inte vara negativ (mer än vanligt) men nu har jag lagt några minuter på att (försöka) kolla genom nya inlägg och trådar men överskådligheten är så diffus att jag inte orkar sitta och läsa alla rubriker. Den gamla stilen gjorde att man kunde skumma utan att läsa.

Det finns massor av "regler" för hur människan ser saker och kan ta in information, därav att dagstidningar knappast förändrats på 100-tals år. Har jobbat med Information Mapping och annan layout och tyvärr känns detta inte bra för mej, men fördelen är väl att jag får mer tid för annat nu...

LCR

Jag är faktiskt delvis beredd att hålla med dig. Jag tror framförallt att jag "stör" mig på att man ser både rubriker och början av första inlägget på sidor där flera trådar listas. Personligen skulle jag gärna testa utan början av första inlägget (som ändå dyker upp om man håller musen över) och se hur det känns. Rubriken ska väl ändå förklara trådens innehåll till största delen?

Bevaka tråden