Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kända fel/problem/osnyggheter i 99mac v4.0

Tråden skapades och har fått 193 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När man gör en moderering, och får upp sidan där man ska fylla i sitt lösenord, så hade det varit trevligt om det hade varit "focus()" på det fältet så att man kan skriva lösenordet direkt, utan att behöva klicka in sig i fältet först.

Jag antar att detta är något ni jobbar på (Engelska o Svenska om vartannat)

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Jag antar att detta är något ni jobbar på (Engelska o Svenska om vartannat)

Ajdå - det där hamnar på min lista. Jag ska försöka fixa det i helgen - är noterat i vårt projektsystem nu!
Tack för tipset

Ursprungligen av Striberger:

Jag håller med. Bra storlek, men lite stelt typsnitt.

Det nya typsnittet är väldigt lättläst men det skiljer sig en del från förra versionen. Vore lite kul att testa gamla typsnittet!

Ursprungligen av Yes:

Var vill ni ha önskemålen?

Yes!!

I den här tråden! Hit me!

Ursprungligen av Scarecrow:

Innan man loggar in dyker det upp en ruta på engelska. Se bifogad bild.

Fixat nu!

Ursprungligen av Scarecrow:

Uppdaterar man sin profil får man ett meddelade på engelska i stil med "Thank you for updating your profile ...".

Fixat!

Att få tillbaka de gamla teckensnitten vore rätt tacksamt. De nya och "moderna" känns trista och stela. Därutöver så framstår de som alldeles för stora i relation till vad vi hade innan det nya forumet lanserades.

Går det inte att rent av arbeta på att ta tillbaka det gamla utseendet och lägga det på det nya forumet, och samtidigt behålla de nya funktionerna och de nya möjligheterna som den nya forumversionen ger? Eller är det allt för många som helt gillar det nya utseendet?

För övrigt så påstår forumet att jag bara har gjort ett enda inlägg. Men det kanske är ett känt problem.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

För övrigt så påstår forumet att jag bara har gjort ett enda inlägg. Men det kanske är ett känt problem.

Om du hade läst igenom den här tråden lite, så hade du sett att det är ett känt problem, ja.

Jag tycker att det är behaglig storlek på texten ...

Ursprungligen av macwitty:

Jag tycker att det är behaglig storlek på texten ...

Jag håller med. Bra storlek, men lite stelt typsnitt.

Inte mindre typsnitt - gärna ännu större. Man får ju redan luta sig in mot 27-tummaren för att se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-05 21:51
Ursprungligen av Mutant:

Inte mindre typsnitt - gärna ännu större. Man får ju redan luta sig in mot 27-tummaren för att se

Speciellt på iPaden i portrait blir allt väldigt smått, framförallt menyraderna och navigeringen (stega mellan sidor) får gärna bli större. Kanske ett anpassat skin för iPad-safari? Behöver mindre, alternativt spetsigare, fingrar som det är nu...

/Magnus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-03 17:47

Var vill ni ha önskemålen?

Yes!!

Innan man loggar in dyker det upp en ruta på engelska. Se bifogad bild.

Uppdaterar man sin profil får man ett meddelade på engelska i stil med "Thank you for updating your profile ...".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-03 18:12

Jag har helt plötsligt blivit supporter.
Mina anpassningar till "Nya inlägg" är borta. (Vilket gör forumet ganska oanvändbart )
"Anpassa" leder till en tom sida i sidfoten.
Om man trycker på "Uppdateringar" uppe i menyn står det på engelska, förstår inte riktigt vad den är till för heller?
Knappen "Hem" pekar olika i den svarta och den bruna menyn

Det var tyvärr inte mycket som fungerade

Ursprungligen av zappee:

Jag har helt plötsligt blivit supporter.
Mina anpassningar till "Nya inlägg" är borta. (Vilket gör forumet ganska oanvändbart )
"Anpassa" leder till en tom sida i sidfoten.
Om man trycker på "Uppdateringar" uppe i menyn står det på engelska, förstår inte riktigt vad den är till för heller?
Knappen "Hem" pekar olika i den svarta och den bruna menyn

Det var tyvärr inte mycket som fungerade

Du är numera Veteran och Supporter - dvs du ser inga annonser överhuvudtaget längre. Bättre, inte sämre

Funktionen för att anpassa "nya inlägg" fungerar inte längre men finns på listan att fixa.
Därmed fungerar inte heller "Anpassa" sidan.

När jag klickar på "uppdateringar" så är det på svenska för mig? Vad står det ordagrant för dig?

Du har helt rätt ang "hem" - den är ologisk! Tar upp det med Adrian på måndag!

Lite orättvist att säga "tyvärr inte mycket som fungerade" tycker jag - vi är inne på dom sista procenten och det kommer ordna sig. Håll ut!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-04 00:16
Ursprungligen av Björnström:

Du är numera Veteran och Supporter - dvs du ser inga annonser överhuvudtaget längre. Bättre, inte sämre

Funktionen för att anpassa "nya inlägg" fungerar inte längre men finns på listan att fixa.
Därmed fungerar inte heller "Anpassa" sidan.

När jag klickar på "uppdateringar" så är det på svenska för mig? Vad står det ordagrant för dig?

Du har helt rätt ang "hem" - den är ologisk! Tar upp det med Adrian på måndag!

Lite orättvist att säga "tyvärr inte mycket som fungerade" tycker jag - vi är inne på dom sista procenten och det kommer ordna sig. Håll ut!

Hm, jag kanske är dum som säger detta. Men jag har aldrig varit supporter

Oh, anpassningen är ju det bästa på hela sidan!
När beräknas den komma tillbaka?

Ordagrant står det "No new messages"

Okej, lite orättvist... men det är bara för att "Nya inlägg" är det jag använder mest och fungerar inte det så blir jag ledsen

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-03 18:12

När jag trycker på dubbelpilen för att komma till första olästa inlägg i en diskussion så kommer namnet på skribenten för högt upp och syns inte om h*n saknar avatar.

Ja egentligen kommer inläggen för högt upp med avatar också, den klipps i överkant.

Ursprungligen av Mija:

När jag trycker på dubbelpilen för att komma till första olästa inlägg i en diskussion så kommer namnet på skribenten för högt upp och syns inte om h*n saknar avatar.

Ja egentligen kommer inläggen för högt upp med avatar också, den klipps i överkant.

Helt sant - det hade jag inte ens tänkt på. Beror nog på att vi lagt till den svarta menyn i överkant?
Lägger det till listan!

Jag har funderat lite.

Tidigare kunde man se ifall det fanns nya inlägg/trådar när man överblickade forumkategorierna (t.ex. Mac Pro, Mac mini, Feedback). Nu ser samtliga kategorier likadana ut oavsett om man har något oläst eller ej. Det är en liten, men ack så smidig, funktion som jag saknar. Går det att fixa?

Det känns lite onödigt med både den svarta menyn och den bruna. Att ha två ser jag ingen fördel med. Less is more! Något att överväga?

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag har funderat lite.

Tidigare kunde man se ifall det fanns nya inlägg/trådar när man överblickade forumkategorierna (t.ex. Mac Pro, Mac mini, Feedback). Nu ser samtliga kategorier likadana ut oavsett om man har något oläst eller ej. Det är en liten, men ack så smidig, funktion som jag saknar. Går det att fixa?

Det känns lite onödigt med både den svarta menyn och den bruna. Att ha två ser jag ingen fördel med. Less is more! Något att överväga?

Angående färgerna för oläst/läst så är det en bugg (se inlägg #49 ovan). Det ska vara blått för oläst och grått för läst.

Angående dubbla menyer så är tanken att dom ska användas lite olika: den svarta är alltid synlig (följer med fönstret) och innehåller snabbknappar till dom allra mest använda funktionerna. Resten ligger i den bruna och i sidfoten. Men självklart borde vi optimera det mer om vi kan. Bra tips till brainstorming-möte!

Ursprungligen av GustafMA:

Ser ok ut i IE8 och FF3.6 under Windows. Inga uppenbara artefakter vad jag kan se, iaf.

Jag saknar "mina inlägg". Sidan man hamnar på när man trycker på "bevakningar" är inget substitut, med sin plottriga gränssnittsmenyutformning. "Dagens inlägg" skulle må bra av att får en tydligare visuell skillnad mellan trådar man sett allt och trådar med nya inlägg i också.

Skönt att det lirar i moderna webbläsare för PC! Vi har extremt få IE användare på 99mac men det beror nog på att sajten har fungerat så dåligt i gamla IE läsare.

"Mina inlägg" ska vi lägga tillbaka - den har vi nog bara missat att lägga tillbaka.

Ursprungligen av Firechild:

För mig som bara kör stationär dator så tycker jag det är ruskigt tråkigt att det enda jag ser på min 22 tums skärm är reklam och stora tomma vita fält på sidorna. Får skrolla ihjäl mig neråt för att se något vettigt. Tyvärr måste jag säga att det blev MYCKET sämre. Mer reklam fokus och extremt plottriga ämnes rubriker. Känns Windows helt enkelt. Extremt slöseri på sido space och tråkigt att reklamen får ta över för att upprepa mig själv.

Jag tror inte vi har ändrat fokus på reklam - vi har allltid kört en 728x90 i sidhuvudet och sen en "premium" 980x300 annons när vi har sålt in kampanjer. Den stora premiumannonsen drar in en stor del av annonsintäkterna till sajten som du säkert förstår.

Det är snarare så att vi har tagit bort annonser, vi har ingen stående banner i högerkanten längre!

Jag ska se om jag kan fixa så att inte annonserna stör längre!

Ursprungligen av Björnström:

Angående färgerna för oläst/läst så är det en bugg (se inlägg #49 ovan). Det ska vara blått för oläst och grått för läst.

Angående dubbla menyer så är tanken att dom ska användas lite olika: den svarta är alltid synlig (följer med fönstret) och innehåller snabbknappar till dom allra mest använda funktionerna. Resten ligger i den bruna och i sidfoten. Men självklart borde vi optimera det mer om vi kan. Bra tips till brainstorming-möte!

1. Oj, missade det inlägget. Mittåt.

2. Jag förstår din/er tanke, men jag ser fortfarande inte finessen med att dela upp det på fler ställen. Då syftar jag framförallt på den svarta menyn och den bruna menyn eftersom den bruna innehåller så väldigt lite. Footern är bra som den är tycker jag.

Ursprungligen av Scarecrow:

2. Jag förstår din/er tanke, men jag ser fortfarande inte finessen med att dela upp det på fler ställen. Då syftar jag framförallt på den svarta menyn och den bruna menyn eftersom den bruna innehåller så väldigt lite. Footern är bra som den är tycker jag.

Den bruna har en del undermenyer redan och den kommer få mer användning när CMS:et kommer igång och vi skapar fler sektioner.
Varje sektion får automagiskt en undermeny. Idag har vi bara snabb-importerat alla gamla nyheter för att ha något där men sen kommer fler sektioner.

I undermenyn till "Senaste" i "bruna menyn":

Nya Grupp inlägg
borde heta
Nya gruppinlägg

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I undermenyn till "Senaste" i "bruna menyn":

Nya Grupp inlägg
borde heta
Nya gruppinlägg

Fixat!

Ursprungligen av zappee:

Hm, jag kanske är dum som säger detta. Men jag har aldrig varit supporter

Oh, anpassningen är ju det bästa på hela sidan!
När beräknas den komma tillbaka?

Ordagrant står det "No new messages"

Okej, lite orättvist... men det är bara för att "Nya inlägg" är det jag använder mest och fungerar inte det så blir jag ledsen

På grund av en begränsning i nya annonssystemet var vi tvungna att göra alla veteraner till supporters så det är bara att luta sig tillbaka och vara nöjd

Jag har inget datum på när anpassning är tillbaka - vi sätter oss på måndag morgon och går igenom vad som inte fungerar och gör en prioriteringslista!

Ursprungligen av zappee:

En sak till, när man trycker på markera alla som lästa så går länken till "http://www.99.se/forumdisplay.php?do=markread..." och ger mig:

"Your submission could not be processed because a security token was invalid.

If this occurred unexpectedly, please inform the administrator and describe the action you performed before you received this error."

Tack för tipset - det saknas ett litet &securitytoken=xxxx någonting. Adrian som ställt till det!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Är det bara jag som upplever att Safari inte längre vill spara mitt användarnamn och lösenord till 99mac? Tidigare var jag tvungen att köra återställ safari för att bli av med inloggningen. Går jag ifrån och stänger fönstret nu och kommer tillbaka om en timme, så får jag skriva in allting igen, vilket är litet enerverande. Sen tycker jag att teckenstorleken är litet i minsta laget. Det var mina synpunkter. Annars blir det säker jättebra!

Skumt? Testa att rensa dina cookies för 99.se? Jag klev just upp och jag var inloggad när jag kom till 99mac.

Tycker du teckenstorleken är i minsta laget? Dom flesta har sagt precis tvärtom

Ursprungligen av zappee:

Och lite till.

Knappen "Mina" i bottenframen fungerar inte. Får följande

"The following errors occurred with your search

1. Sidan du letar efter verkar inte finnas. Gå tillbaka till forumets förstasida för att försöka på nytt.
2. Please add more constraints to your search. Searches that return all or most of the database are a bad idea."

Blandad svenska/engelska också btw

Ett fel där också - tack för tipset! Lägger till listan

Ser ok ut i IE8 och FF3.6 under Windows. Inga uppenbara artefakter vad jag kan se, iaf.

Jag saknar "mina inlägg". Sidan man hamnar på när man trycker på "bevakningar" är inget substitut, med sin plottriga gränssnittsmenyutformning. "Dagens inlägg" skulle må bra av att får en tydligare visuell skillnad mellan trådar man sett allt och trådar med nya inlägg i också.

För mig som bara kör stationär dator så tycker jag det är ruskigt tråkigt att det enda jag ser på min 22 tums skärm är reklam och stora tomma vita fält på sidorna. Får skrolla ihjäl mig neråt för att se något vettigt. Tyvärr måste jag säga att det blev MYCKET sämre. Mer reklam fokus och extremt plottriga ämnes rubriker. Känns Windows helt enkelt. Extremt slöseri på sido space och tråkigt att reklamen får ta över för att upprepa mig själv.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-12-03 22:11

Sidan renderar helt ok i Classilla
Sen är väl läsaren söligare än vad man orkar, men hey, det är en fungerande läsare för OS9!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-12-03 22:12

Nä, en sak är galen: inläggen är typ 3cm breda och maaaaassor med whitespace till höger.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-12-03 22:39

Det går inte att navigera sig fram till underforumet "mac.se webbtjänster".
Ja, jag är medveten om att 99mac (99.se) och mac.se är olika saker, och sedan en tid tillbaka har olika ägare.
Men via tråd-sökning hittar jag till adressen:
http://www.99.se/mac-webbtjanster/
Enligt sitemap (?) befinner jag mig här:
Forum > 99mac > mac.se webbtjänster
När jag klickar mig upp till
Forum > 99mac
så visas ingen länk till "mac.se webbtjänster".
Är detta underforum medvetet avsågat från 99mac?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-12-04 20:47
Ursprungligen av hego99:

Det går inte att navigera sig fram till underforumet "mac.se webbtjänster".
Ja, jag är medveten om att 99mac (99.se) och mac.se är olika saker, och sedan en tid tillbaka har olika ägare.
Men via tråd-sökning hittar jag till adressen:
http://www.99.se/mac-webbtjanster/
Enligt sitemap (?) befinner jag mig här:
Forum > 99mac > mac.se webbtjänster
När jag klickar mig upp till
Forum > 99mac
så visas ingen länk till "mac.se webbtjänster".
Är detta underforum medvetet avsågat från 99mac?

"Bumpar" härmed min egen fråga från igår i denna tråd.
Vad hände med underforumet "mac.se webbtjänster" som fanns med förr, men nu bara går att hitta genom sökning.

Ursprungligen av hego99:

"Bumpar" härmed min egen fråga från igår i denna tråd.
Vad hände med underforumet "mac.se webbtjänster" som fanns med förr, men nu bara går att hitta genom sökning.

Är det inte lite stressat och otåligt att bumpa redan? Du ställde frågan sent en fredag kväll, och kommer nu på lördagkvällen och upprepar frågan. Tror du verkligen att utvecklarna sitter och jobbar med sajten hela helgen?

De tar nog tag i frågorna från den här tråden så fort de hinner.

Senast redigerat 2010-12-05 09:08
Bevaka tråden