Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad släpps i Sverige inatt!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-01 00:08
Ursprungligen av Adrian B:

Men sen när har Apple gjort något för återförsäljarna av den kalibern? Jag tycker det brukar vara "kniv i ryggen"-hantering av dem för det mesta.

Apple är själva största konkurrenten (speciellt i de länder som har fysiska Apple-butiker) och Apple Stores priser är pressade så ÅF har inget väl än att sätta samma priser och därmed knappt tjäna något på att sälja Apples produkter. Plus att Apple Store kan ge "build-to-order" som inte andra ÅF kan erbjuda på samma sätt (så vitt jag vet).

Alla Apple Premium Reseller, som vi har här i Sverige kan beställa Built To Order maskiner från Apple, absolut inga problem med det.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-01 07:31

men nu finns ju iPad att beställa på AppleStore men ingen ATV...

Ursprungligen av Hjopek:

men nu finns ju iPad att beställa på AppleStore men ingen ATV...

Minsann! Plötsligt händer det...

Ursprungligen av Capeman:

Minsann! Plötsligt händer det...

Någon kanske var lite bakis och glömde uppdatera Apple Store

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-12-01 08:06

Det är en bra uppställning av alternativ beträffande Simkort om man vill beställa det genom Apple.

Eftersom ingen kan vara dyrare än AppleStore på Apples grejer så vill de väl ge butikerna en vecka att leka runt lite och slå sig för bröstet.

För övrigt samma affärer som ställde macarna i hörnet förr, avstängda och dammiga. Alla kunder som ville titta på Mac leddes snabbt över till den smaklösa HP/Compaq/Packard Bell och all annan skit de sålde...

Nu slåss de asen om att sälja Apples grejer.

Hade jag varit Apple hade jag vart förbannat långsint i den här frågan.

AppleStore och riktiga AppleÅF, i övrigt... nope.

Klickar man på iPad i menyn och sedan Köp nu så kommer man fortfarande till sökfunktionen för att hitta återförsäljare. Är inte det lite märkligt?

Ursprungligen av Scarecrow:

Klickar man på iPad i menyn och sedan Köp nu så kommer man fortfarande till sökfunktionen för att hitta återförsäljare. Är inte det lite märkligt?

Det är nog fixat nu, för dit kommer inte jag.

Ursprungligen av Gräsrot:

Det är nog fixat nu, för dit kommer inte jag.

Nej, det är inte fixat. Om man klickar på iPad uppe i den grå huvudmenyn, och sedan på den blå "Köp nu"-knappen, så kommer man fortfarande till "Sök återförsäljare"-sidan, inte till AppleStore.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det är inte fixat. Om man klickar på iPad uppe i den grå huvudmenyn, och sedan på den blå "Köp nu"-knappen, så kommer man fortfarande till "Sök återförsäljare"-sidan, inte till AppleStore.

Nu verkar det vara åtgärdat. Var nog bara en liten miss.
Den här releasen känns inte alls som det Apple brukar göra. Oklarheter hela vägen och småmissar. Jag hoppas inte att det blir mer av den här typen av releaser.

Ursprungligen av Scarecrow:

Nu verkar det vara åtgärdat.

Det är säkert bara för att Oscar sitter och snokar i denna tråd

Fast Jobs vill fortfarande att vi ska veta att Beatles finns på Itunes. Helt bisarrt att de släpper iPad i Sverige och inte har det som front-bild, utan fortsätter mala på med Beatles.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-01 14:04

Det beror på att iPaden är en gammal produkt - Apple vill inte pusha för hårt för denna gamla pilotversion då dom släpper den nya fullvärdiga iPad2 inom kort. Om dom skulle pusha hårt för en utgående modell så blir det ett jävla liv när nya modellen kommer strax efteråt - som dessutom är billigare, bättre och med kamera. :$:$:$
Hela Apples beteende - eller snarare ickebeteende - i samband med nordiska iPad-släppet är för mig en tydlig signal om ny iPad inom kort.

Ursprungligen av PeeMaN:

Fast Jobs vill fortfarande att vi ska veta att Beatles finns på Itunes. Helt bisarrt att de släpper iPad i Sverige och inte har det som front-bild, utan fortsätter mala på med Beatles.

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Det beror på att iPaden är en gammal produkt - Apple vill inte pusha för hårt för denna gamla pilotversion då dom släpper den nya fullvärdiga iPad2 inom kort. Om dom skulle pusha hårt för en utgående modell så blir det ett jävla liv när nya modellen kommer strax efteråt - som dessutom är billigare, bättre och med kamera. :$:$:$
Hela Apples beteende - eller snarare ickebeteende - i samband med nordiska iPad-släppet är för mig en tydlig signal om ny iPad inom kort.

Du e ju full! Senast e ryktena på ny Ipad säger Mars. Dit är det tre månader...Februari - Mars ........i USA. Lägg på 4-6 månader för Sverige och du har nästa Ipad här i Augusti någongång. Apple är ett företag precis som alla andra och handlar om att tjäna pengar, inte fan håller de inne med reklam för att de har en ny produkt på gång om ett halvår.... Att Ipaden skulle bli billigare är bara nys....

Du läser bara in sånt som du själv tycker känns bra, istället för att kolla på hur det fungerat med produkt-cykler tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-01 14:18

1. Nästa modell släpps givetvis samtidigt globalt. Som alla andra Apple-produkter som är etablerade.
2. Mitt rykte säger annorlunda än det rykte du väljer att tro på. Jag väljer att tro på min analys - du väljer att tro på din analys.
3. Bara dom som köpt en iPad nu/nyss blir upprörd över min analys. Och det är kul att retas litegrann. Konsumismen är ett så lätt byte liksom :$. Kan inte låta bli...:cool:
4. Nya iPad kommer redan nu i januari.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du e ju full! Senast e ryktena på ny Ipad säger Mars. Dit är det tre månader...Februari - Mars ........i USA. Lägg på 4-6 månader för Sverige och du har nästa Ipad här i Augusti någongång. Apple är ett företag precis som alla andra och handlar om att tjäna pengar, inte fan håller de inne med reklam för att de har en ny produkt på gång om ett halvår.... Att Ipaden skulle bli billigare är bara nys....

Du läser bara in sånt som du själv tycker känns bra, istället för att kolla på hur det fungerat med produkt-cykler tidigare.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-01 14:22
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

1. Nästa modell släpps givetvis samtidigt globalt. Som alla andra Apple-produkter som är etablerade.
2. Mitt rykte säger annorlunda än det rykte du väljer att tro på. Jag väljer att tro på min analys - du väljer att tro på din analys.
3. Bara dom som köpt en iPad nu/nyss blir upprörd över min analys. Och det är kul att retas litegrann. Konsumismen är ett så lätt byte liksom :$. Kan inte låta bli...:cool:
4. Nya iPad kommer redan nu i januari.

Du kanske borde ha en mera ödmjuk attityd istället för att påstå att saker är som du säger utan att kunna backa upp det på något vis. Jag menar, skriva "Jag tror" eller "mina källor säger" istället för att säga att "det är så här" utan att egentligen veta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-01 14:28
Ursprungligen av kainen:

Du kanske borde ha en mera ödmjuk attityd istället för att påstå att saker är som du säger utan att kunna backa upp det på något vis. Jag menar, skriva "Jag tror" eller "mina källor säger" istället för att säga att "det är så här" utan att egentligen veta.

Men i och för sig så är det ingen som vet, jag tvivlar på att Apple Sverige vet, varför det blev en så hemlig lansering av iPad i skandinavien och andra länder.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-01 14:46
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

1. Nästa modell släpps givetvis samtidigt globalt. Som alla andra Apple-produkter som är etablerade.
2. Mitt rykte säger annorlunda än det rykte du väljer att tro på. Jag väljer att tro på min analys - du väljer att tro på din analys.
3. Bara dom som köpt en iPad nu/nyss blir upprörd över min analys. Och det är kul att retas litegrann. Konsumismen är ett så lätt byte liksom :$. Kan inte låta bli...:cool:
4. Nya iPad kommer redan nu i januari.

Tror säkert vi kommer få _se_ en ny iPad i januari/februari nån gång, frågan är bara när den kommer finnas till försäljning, mars kanske? Hajpen verkar ju leva vidare, så Apple behöver nog inte känna någon större press, bättre avvakta vad konkurrenterna kommer med och kunna anpassa sig lite till det. Hur var det förresten med iPhone 4, kom den ut på marknaden samma dag i alla länder?

Som ett kommersiellt företag har jag svårt att tro att Apple skulle låta bli att marknadsföra en produkt av omtanke om konsumenterna, bara för att det snart kommer en ny version. Ju fler enheter man säljer, desto bättre. Visst kommer man stöta sig med några som blir besvikna, men desto fler kommer säkert köpa den nya också...

/magnus

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-12-01 14:57
Ursprungligen av Vips:

Hur var det förresten med iPhone 4, kom den ut på marknaden samma dag i alla länder?

/magnus

Nej. Juni i USA + några länder till. Augusti i Sverige och ett gäng andra länder.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-01 18:33

Inte "omtanke". Det är bara ett sätt att dämpa kritik när nya släpps. Apple har fått skit för sådant förr och Jobs har fått ge presenter för att dämpa stormen. Det är givetvis sjukt att konsumenter skriker när det kommer upgraderingar av produkter bara för att dom just köpt den "gamla", men företag ser till det mediala (även om media har fel så stänker skiten).
Så - det handlar givetvis inte om "omtanke" om kund. Något sådant finns inte på marknaden. Bara bizniz. Det handlar om att skydda ett varumärke. Helt normalt. Trivialt.

Ursprungligen av Vips:

Som ett kommersiellt företag har jag svårt att tro att Apple skulle låta bli att marknadsföra en produkt av omtanke om konsumenterna
/magnus

Ursprungligen av PeeMaN:

... Lägg på 4-6 månader för Sverige och du har nästa Ipad här i Augusti någongång...

Varför ska vi lägga på 4-6 månader?

Titta på lanseringarna av iPhone 3GS och iPhone 4. Där handlade det om 1-2 månader.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför ska vi lägga på 4-6 månader?

Titta på lanseringarna av iPhone 3GS och iPhone 4. Där handlade det om 1-2 månader.

Kolla på Ipad. Där tog det.... ptjaa... hur många månader är det nu egentligen?

Ursprungligen av PeeMaN:

Kolla på Ipad. Där tog det.... ptjaa... hur många månader är det nu egentligen?

Man kan väl jämföra med första iPhone. Den kom inte alls till Sverige. Men generation 2, 3 och 4 kom 1-2 månader efter USA.

Jag tror att det blir likadant med iPad. Första generationen kom långt efter, men följande generationer kommer mer i fas.

Och även om det nu skulle vara längre tid än iPhones 1-2 månader - varför skulle det just vara 4-6 månader? Var får du den siffran ifrån? Om du använder iPad 1 som jämförelse så borde du snarare säga 6-8 månader.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man kan väl jämföra med första iPhone. Den kom inte alls till Sverige. Men generation 2, 3 och 4 kom 1-2 månader efter USA.

Jag tror att det blir likadant med iPad. Första generationen kom långt efter, men följande generationer kommer mer i fas.

Och även om det nu skulle vara längre tid än iPhones 1-2 månader - varför skulle det just vara 4-6 månader? Var får du den siffran ifrån? Om du använder iPad 1 som jämförelse så borde du snarare säga 6-8 månader.

Jag tog ett snitt som kände bra. Mer än iphonen, mindre än ipaden.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Man kan väl jämföra med första iPhone. Den kom inte alls till Sverige. Men generation 2, 3 och 4 kom 1-2 månader efter USA.

Jag tror att det blir likadant med iPad. Första generationen kom långt efter, men följande generationer kommer mer i fas.

Och även om det nu skulle vara längre tid än iPhones 1-2 månader - varför skulle det just vara 4-6 månader? Var får du den siffran ifrån? Om du använder iPad 1 som jämförelse så borde du snarare säga 6-8 månader.

Nu tycker JAG det är dags att lägga ner käbblet. Alla tycker och ingen vet. Ordkriget blir tuffare och tuffare. God Jul snart......

iPaden från Macoteket kom med 4.2
trodde är det GM versionen då eller? för den skarpa versionen var väll ändå 4.2.1?

Ursprungligen av Ollebro:

iPaden från Macoteket kom med 4.2
trodde är det GM versionen då eller? för den skarpa versionen var väll ändå 4.2.1?

Kolla i iTunes. Finns det en uppdatering att hämta?

Om ja, då var det kanske den gamla GM du fick.
Om nej, då har du redan senaste.

Tjock

Efter att ha klämt på en Macbook Air 11,6-tummare så blir Ipad-släppet lite av en antiklimax. Ipadden känns lite tjock och tung i jämförelse med Macbook Air. Det är det inte, men utan tangentbordet förväntar man sig att det är ännu lättare. Det finns säkert marginaler att göra Ipadden tunnare. Bort med aluminium och in med kolfiber!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-01 18:01
Ursprungligen av Ollebro:

iPaden från Macoteket kom med 4.2
trodde är det GM versionen då eller? för den skarpa versionen var väll ändå 4.2.1?

Samma med min från Digital Inn, lustigt nog sa iTunes inte ifrån vid första synkningen, först idag kom det upp ett meddelande om att det fanns en nyare version av IOS...

/magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-01 18:36

Jag får lova att ändra min röst... jag klickade att jag inte skulle köpa en, men jag gjorde misstaget(?) att gå in på MacForum på väg hem från jobbet igår och frågade om de hade dem i lager. Så nu sitter jag här med en och är salig som en pojke på julafton...

Bevaka tråden