Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad släpps i Sverige inatt!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilka sjuka priser! jag gav 6900 för ipad 3g 64gb inkl frakt för snart en månads sedan.

Mediamarkt och elgiganten vill båda ha 7600 kr!

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Vilka sjuka priser! jag gav 6900 för ipad 3g 64gb inkl frakt för snart en månads sedan. Mediamarkt och elgiganten vill båda ha 7600 kr!

Vilket land köpte du från? Hur hög moms har man i det landet?

Jag misstänker att skillnaden på 700 kr till största delen utgörs av skillnad i moms.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Vilka sjuka priser! jag gav 6900 för ipad 3g 64gb inkl frakt för snart en månads sedan.

Mediamarkt och elgiganten vill båda ha 7600 kr!

Det är knappast deras fel att vi har moms i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-30 10:58

Då vet vi vad årets julklapp blir i år.

//Rob

Kommer inte Apple att sälja den på hemsidan?

Det är ju superintressant att den inte säljs via Applestore... Jag är nog inne på samma tankar som James K Maxwell - att Apple låter kreti o pleti-affärerna slänga ut ipadsen till kreti o pleti-länderna (Sverige) -beror det på att de har Ipad2 i antågande, och det mkt snart?

Så - ska man vänta någon månad eller två med is i magen, eller ska man köpa nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-30 11:34
Ursprungligen av chris777:

Det är ju superintressant att den inte säljs via Applestore... Jag är nog inne på samma tankar som James K Maxwell - att Apple låter kreti o pleti-affärerna slänga ut ipadsen till kreti o pleti-länderna (Sverige) -beror det på att de har Ipad2 i antågande, och det mkt snart?

Så - ska man vänta någon månad eller två med is i magen, eller ska man köpa nu?

Det lär väl presenteras en ny modell någon gång i början av nästa år, frågan är bara när den finns i butik, i Sverige. Risken är att det inte blir förrän framåt sommaren...

En möjlighet jag kan tänka mig är att man prioriterar leveranser till butiker såhär i julhandeln, kanske är en viktigare kanal den här tiden på året...?

/magnus

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-30 12:16

Personligt groll får ni ta via PM eller försöka ignorera det eller anmäla inlägg.
2 inlägg raderade.
/Admin

Och ett par offtopic-inlägg raderade också. Håll er till ämnet.

/Mod

Äntligen, nu är Ipad här! | Pryl | Aftonbladet

Känns kul å vara först säger han?

BWAHAHAHAAHAHAHA, undra om han känner till alla oss 99-rävar!

Ursprungligen av PeeMaN:

Äntligen, nu är Ipad här! | Pryl | Aftonbladet

Känns kul å vara först säger han?

BWAHAHAHAAHAHAHA, undra om han känner till alla oss 99-rävar!

Samma artikel avslutar med orden "En Ipad kostar mellan 3 600 och 8 000 kronor. Priset beror på hårddiskstorlek och om läsplattan är 3G-ansluten eller inte". Undrar var de hittar det kalaspriset?

Ursprungligen av chris777:

Samma artikel avslutar med orden "En Ipad kostar mellan 3 600 och 8 000 kronor. Priset beror på hårddiskstorlek och om läsplattan är 3G-ansluten eller inte". Undrar var de hittar det kalaspriset?

Aftonbladet är lika skarpa som alltid. Udda pris, men... Hårddisk? Allvarligt?

Ursprungligen av Capeman:

Aftonbladet är lika skarpa som alltid. Udda pris, men... Hårddisk? Allvarligt?

Haha, jamen du vet hur det är kappan. Man blir ju itte förvånad.
Vad som DÄREMOT förvånar är att de tydligen ligger i startgropar med olika Ipad-appar för deras tidning och deras bilagor. Det verkar som man kommer kunna köpa tidningen/arna direkt i appen. Ska bli kul å se om det får genomslag!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-30 13:09

Ingen vettig människa spenderar väl riktiga pengar på AB, oavsett om det är i tryckt eller digitalt format...?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-30 13:13

Åter till iPad diskussionen... Aftonbladets app får ni ta i en separat tråd i rätt underforum.
/Admin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-30 14:58

Lite kul att det vanligaste alternativet i omröstningen är att "har redan".

Ursprungligen av d99gnu:

Lite kul att det vanligaste alternativet i omröstningen är att "har redan".

Tillåt en liten gissning att de aktiva på 99mac inte är helt representativa som stickprov betraktade....O:-)

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-11-30 16:21
Ursprungligen av elgenper:

Tillåt en liten gissning att de aktiva på 99mac inte är helt representativa som stickprov betraktade....O:-)

Nu förstår jag inte vad du pratar om

Macoteket verkar ha bra tillgång då de redan skickat min och det står fortfarande omedelbar leverans på sidan.
är kanske inte direkt någon super rusning efter dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-30 17:31

Jag tycker Apple hanterar hela iPadlanseringen otroligt konstigt. Inte nog med att man inte kan köpa iPad online hos Apple. De har heller inte några av sina egna tillbehör till försäljning trots att de säljer massor av andra tillverkares fodral, dockor och jag vet inte vad.

Inte heller har det gått ut något pressmeddelande med priser osv utan man är hänvisad till återförsäljarna. Såvitt jag kan se finns det inga uppgifter på apple.se om rekommenderade priser förutom att den kostar från 4.695 kronor.

Jag undrar vad det är som gått snett. Det är inte alls likt Apple att hantera en lansering på detta viset. Inte minst med tanke på hur mycket publicitet iPad fått genom media den senaste tiden. Nu brukar ju inte Apple göra reklam i Sverige men nu skulle ju naturligtvis reklamfilmer rulla i TV för att dra nytta av all publicitet.

Konstigt.

/Johan

Ursprungligen av chuck:

Jag tycker Apple hanterar hela iPadlanseringen otroligt konstigt. Inte nog med att man inte kan köpa iPad online hos Apple. De har heller inte några av sina egna tillbehör till försäljning trots att de säljer massor av andra tillverkares fodral, dockor och jag vet inte vad.

Inte heller har det gått ut något pressmeddelande med priser osv utan man är hänvisad till återförsäljarna. Såvitt jag kan se finns det inga uppgifter på apple.se om rekommenderade priser förutom att den kostar från 4.695 kronor.

Jag undrar vad det är som gått snett. Det är inte alls likt Apple att hantera en lansering på detta viset. Inte minst med tanke på hur mycket publicitet iPad fått genom media den senaste tiden. Nu brukar ju inte Apple göra reklam i Sverige men nu skulle ju naturligtvis reklamfilmer rulla i TV för att dra nytta av all publicitet.

Konstigt.

/Johan

Det är konstigt att svenska Apple-kontoret kan få hantera det såhär dåligt.
Varför inte sälja via Apple vad vinner dom på att sälja via återförsäljare?
Det är ju inte riktigt deras grej...

Ursprungligen av chuck:

Jag tycker Apple hanterar hela iPadlanseringen otroligt konstigt. Inte nog med att man inte kan köpa iPad online hos Apple. De har heller inte några av sina egna tillbehör till försäljning trots att de säljer massor av andra tillverkares fodral, dockor och jag vet inte vad.

Inte heller har det gått ut något pressmeddelande med priser osv utan man är hänvisad till återförsäljarna. Såvitt jag kan se finns det inga uppgifter på apple.se om rekommenderade priser förutom att den kostar från 4.695 kronor.

Jag undrar vad det är som gått snett. Det är inte alls likt Apple att hantera en lansering på detta viset. Inte minst med tanke på hur mycket publicitet iPad fått genom media den senaste tiden. Nu brukar ju inte Apple göra reklam i Sverige men nu skulle ju naturligtvis reklamfilmer rulla i TV för att dra nytta av all publicitet.

Konstigt.

/Johan

Hur har man gjort i andra länder med lansering/försäljning av iPad innan detta släpp ?

Ursprungligen av adress@mac:

Hur har man gjort i andra länder med lansering/försäljning av iPad innan detta släpp ?

Jag kollade lite snabbt Norge och Finland och det är samma sak där som det är här.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag kollade lite snabbt Norge och Finland och det är samma sak där som det är här.

Då är det i alla fall inget specifikt för Sverige. Då återstår bara om det är Norden som har denna variant - eller hela Europa. Undrar vad tanken är bakom det. Kanske kommer det en förklaring så småningom. nu är det i alla fall som det är.

Ursprungligen av adress@mac:

Då är det i alla fall inget specifikt för Sverige. Då återstår bara om det är Norden som har denna variant - eller hela Europa. Undrar vad tanken är bakom det. Kanske kommer det en förklaring så småningom. nu är det i alla fall som det är.

Det är samma i de andra länderna som fick iPad idag, finns att köpas hos återförsäljare, men inte hos Apple Store, finns nog nån tanke bakom det.

Ursprungligen av adress@mac:

Då är det i alla fall inget specifikt för Sverige. Då återstår bara om det är Norden som har denna variant - eller hela Europa. Undrar vad tanken är bakom det. Kanske kommer det en förklaring så småningom. nu är det i alla fall som det är.

Hela europa har det inte... När den kom i UK, Spanien och den där vevan var det slag på stora trumman och beställningar kunde göras från applestore.

Jag tog en promenad till tre olika försäljningsställen i stan för att kolla. Mycket folk och mycken nyfikenhet. Många var sådan som verkade lite vilsna bland Apple-produkter så jag tror att iPad lyckats hajpa sig rätt brett ut i folklagren. Och i åldrarna, jag såg flera pensionärer som handlade paddor. Tror jag måste öka på mitt aktieinnehav.

Likadant i Portugal. Kan det vara så att Apple vill ge återförsäljare en chans att få lite större publik? Verkar som om länder som inte har Apples egna stores på gatorna kör den här varianten.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Likadant i Portugal. Kan det vara så att Apple vill ge återförsäljare en chans att få lite större publik? Verkar som om länder som inte har Apples egna stores på gatorna kör den här varianten.

Det tror jag var huvudet på spiken! Så är det nog. Finns en tanke bakom allt.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Likadant i Portugal. Kan det vara så att Apple vill ge återförsäljare en chans att få lite större publik? Verkar som om länder som inte har Apples egna stores på gatorna kör den här varianten.

Men sen när har Apple gjort något för återförsäljarna av den kalibern? Jag tycker det brukar vara "kniv i ryggen"-hantering av dem för det mesta.

Apple är själva största konkurrenten (speciellt i de länder som har fysiska Apple-butiker) och Apple Stores priser är pressade så ÅF har inget väl än att sätta samma priser och därmed knappt tjäna något på att sälja Apples produkter. Plus att Apple Store kan ge "build-to-order" som inte andra ÅF kan erbjuda på samma sätt (så vitt jag vet).

Bevaka tråden