Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad släpps i Sverige inatt!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, väldigt udda, varenda butik i Sverige säljer iPad nu på morgonen förutom Apple Store (de finns antagligen på Statoil också ).

Antar att de har sovmorgon på webbenheten...

Vad jag vet är det första gången Apple gör så här. Om det är en stor upp-fuckning eller om det är tecken på att Apple bryr sig allt mindre om Skandinavienmarknaden låter jag vara osagt.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Vad jag vet är det första gången Apple gör så här. Om det är en stor upp-fuckning eller om det är tecken på att Apple bryr sig allt mindre om Skandinavienmarknaden låter jag vara osagt.

Intressant är att iPad-sidan har med pris, så den *är* uppdaterad:

Men Köp nu-länken går till lokalisering av återförsäljare.

Ursprungligen av Adrian B:

Intressant är att iPad-sidan har med pris, så den *är* uppdaterad:

Men Köp nu-länken går till lokalisering av återförsäljare.

Sidan har ju uppdaterats hela tiden idag med olika moment. Det finn "plats" bredvid iPhone på store. Kanske kommer den senare idag - vem vet.

Ursprungligen av adress@mac:

Sidan har ju uppdaterats hela tiden idag med olika moment. Det finn "plats" bredvid iPhone på store. Kanske kommer den senare idag - vem vet.

Jag hittar då inget utrymme för det, Apple Store ser ut precis som igår för mig.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag hittar då inget utrymme för det, Apple Store ser ut precis som igår för mig.

Ett tomt fält bredvid telefonerna. Där kanske det blir något senare idag - det var det jag menade. En gissning bara naturligtvis.

Ursprungligen av adress@mac:

Ett tomt fält bredvid telefonerna.

Där finns inget tomt fält.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där finns inget tomt fält.

Vi har inte samma bild - varför vet jag inte - men din ser bättre ut kanske. Som du ser på min, så finns det plats. Nu förstår jag att du/undrade var platsen finns. Bara på min.....

Ursprungligen av adress@mac:

Vi har inte samma bild - varför vet jag inte - men din ser bättre ut kanske. Som du ser på min, så finns det plats. Nu förstår jag att du/undrade var platsen finns. Bara på min.....

Om du kollar på Apple Store i USA, så är iPaden till vänster om iPhone.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-11-30 12:13
Ursprungligen av adress@mac:

Sidan har ju uppdaterats hela tiden idag med olika moment. Det finn "plats" bredvid iPhone på store. Kanske kommer den senare idag - vem vet.

Jag gissar att AppleStore sidan går ner strax efter klockan 13 och kommer online igen efter klockan 14. Då med iPad. Någon som sätter emot?

Ursprungligen av Mattias L:

Jag gissar att AppleStore sidan går ner strax efter klockan 13 och kommer online igen efter klockan 14. Då med iPad. Någon som sätter emot?

Har nu fått höra från en lite högre uppsatt säljare att iPad kommer att läggas ut till försäljning inatt och att den kommer kunna handlas imorgon alltså.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-11-30 14:07
Ursprungligen av Mattias L:

Jag gissar att AppleStore sidan går ner strax efter klockan 13 och kommer online igen efter klockan 14. Då med iPad. Någon som sätter emot?

Tur ingen satte emot ;D

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, väldigt udda, varenda butik i Sverige säljer iPad nu på morgonen förutom Apple Store (de finns antagligen på Statoil också ).

Antar att de har sovmorgon på webbenheten...

Jag är tvungen att beställa via webben. GAH! Så otroligt frustrerande att inte kunna köpa! :mad::'(

Ursprungligen av eatmytag:

Jag är tvungen att beställa via webben. GAH! Så otroligt frustrerande att inte kunna köpa! :mad::'(

Macoteket.se, Elgiganten.se?

Ursprungligen av Patrik D:

Macoteket.se, Elgiganten.se?

ramavtal..

Ursprungligen av eatmytag:

ramavtal..

Okej, trist. Men Apple borde uppdatera hemsidan snart.

Ursprungligen av Patrik D:

Okej, trist. Men Apple borde uppdatera hemsidan snart.

Pratade precis med en Apple-säljare. Han sa att de inte kommer att släppa iPad på hemsidan idag. Kanske i år.

Ursprungligen av Patrik D:

Tycker fortfarande det är konstigt att hemsidan inte är uppdaterad, inte ett ord om iPad i Sverige.

Nu finns det. Även handboken på sv.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu finns det. Även handboken på sv.

Intressant att de endast hänvisar till andra återförsäljare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-30 09:44

nu har även vi på ONOFF fått in den, däremot var de inte mycket tillbehör med i den leveransen...

En notis till er alla, när de gäller prissättningen, så är det bestämda priser tydligen av Apple, man får tydligen inte sälja den för annat.

Ursprungligen av Esa:

En notis till er alla, när de gäller prissättningen, så är det bestämda priser tydligen av Apple, man får tydligen inte sälja den för annat.

Tittat man på pricerunner (som har hunnit uppdatera sig) finns det ett gäng olika priser
men alla över mediamarkt. Men man undrar över det ställe som tar 12.500:- för en 64/3G.

Ursprungligen av Esa:

nu har även vi på ONOFF fått in den, däremot var de inte mycket tillbehör med i den leveransen...

En notis till er alla, när de gäller prissättningen, så är det bestämda priser tydligen av Apple, man får tydligen inte sälja den för annat.

Klart man får sälja för annat. Konkurenslagen gäller även för Apple så vitt jag vet. Att återförsäljarna väljer att följa riktpriset av olika anledningar är en annan sak. Men Apple kan inte få sätta priset, eller har jag missat något?

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Klart man får sälja för annat. Konkurenslagen gäller även för Apple så vitt jag vet. Att återförsäljarna väljer att följa riktpriset av olika anledningar är en annan sak. Men Apple kan inte få sätta priset, eller har jag missat något?

Korrekt. Enligt gällande konkurrenslagstiftning får Apple inte ens vädra en åsikt om vad de tycker att man ska sälja den för. Det man får göra är att lämna ett listpris och en ÅF-rabatt. Sedan är det helt och hållet upp till återförsäljaren att sätta egna priser. Detta under förutsättning att återförsäljaren säljer för egen räkning. Om återförsäljaren däremot agerar ombud för Apple är det en annan femma, men om exempelvis ON-OFF agerar ombud och du köper varan hos dem köper du de facto av Apple direkt och inte ON-OFF. Däremot väljer ju så klart Apple själva vem de tycker ska få handla iPads av dem.

I min bransch - den härliga svetsbranschen - finns ett vida känt exempel. En svensk tillverkare av svetsmaskiner har ett gäng auktoriserade återförsäljare. En liten lokal återförsäljare fick en förfrågan från en potentiell kund på en maskin från den aktuella tillverkaren. Tillverkaren hänvisade till en av sina auktoriserade återförsäljare. Den lilla återförsäljaren blev vred, ty han skulle få handla till ett högt pris och därmed inte kunna vara med i matchen. Han stämde tillverkaren som förlorade. Domstolens utslag blev att man var tvungna att sälja till alla återförsäljare som så önskade, dessutom till samma villkor. En följd av detta är att man har infört ett oerhört komplicerat bonussystem med återbäring då man inte får sätta favoriserade priser till vissa ÅF längre.

Ursprungligen av pmarriott:

Korrekt. Enligt gällande konkurrenslagstiftning får Apple inte ens vädra en åsikt om vad de tycker att man ska sälja den för.

Det där är ju iofs skitsnack. De allra flesta företag lämnar ut ett rekommenderat cirkapris (som till och med slutkunden ibland kan få ta del av i katalog osv). Om det inte är "att vädra en åsikt om priset", vad skulle du kalla det då?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det där är ju iofs skitsnack. De allra flesta företag lämnar ut ett rekommenderat cirkapris (som till och med slutkunden ibland kan få ta del av i katalog osv). Om det inte är "att vädra en åsikt om priset", vad skulle du kalla det då?

Det får egentligen inte kallas "rekommenderat" längre, men görs det ändå av de flesta av gammal vana. Man får däremot som sagt ha ett listpris och en ÅF-rabatt eller ÅF-netto. Vi som tillverkare sätter därför ut officiella och skyhöga listpriser, ger hög ÅF-rabatt och sen är det helt upp till ÅF hur mycket de kan få betalt. För ett par år sedan ändrade vi just den vänstra kolumnen i prislistan från "Rek. f-pris" till "Listpris" av den enkla anledningen av att vi i lag inte fick lov att rekommendera våra ÅF hur mycket de skulle ta betalt.

Man undrar vad Bjers och de andra egentligen jobbar med. Verkligen jättekomstig lansering.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-30 10:41

Att inte Apple direkt kränger iPad - utan bara genom återförsäljare som t.ex. MediaMarkt - beror på att dom snart släpper en ny iPad - en färdigutvecklad produkt med kamera etc. Pilotmodellen - skrotgamlingen - får andra kränga - för Apple är det en obsolet produkt. :-D.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-30 11:02
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att inte Apple direkt kränger iPad - utan bara genom återförsäljare som t.ex. MediaMarkt - beror på att dom snart släpper en ny iPad - en färdigutvecklad produkt med kamera etc. Pilotmodellen - skrotgamlingen - får andra kränga - för Apple är det en obsolet produkt. :-D.

Oraklet har talat.

Det är bara för oss andra att buga och bocka. Nu vet vi NÄR iPad 2 kommer, vi vet nu att den kommer ha kamera, vi vet att den iPad som säljs nu är värdelös, vi vet nu att den är förlegad.

Tack, hej då James Clerk Maxwell.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-30 11:24
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Att inte Apple direkt kränger iPad - utan bara genom återförsäljare som t.ex. MediaMarkt - beror på att dom snart släpper en ny iPad - en färdigutvecklad produkt med kamera etc. Pilotmodellen - skrotgamlingen - får andra kränga - för Apple är det en obsolet produkt. :-D.

Den kommer enligt uppgift från säker källa att läggas upp på Apple Store, den svenska, under dagen.

Ursprungligen av Konrad:

Den kommer enligt uppgift från säker källa att läggas upp på Apple Store, den svenska, under dagen.

Den finns på apple.com/se men hänvisar därifrån till MM, Elgiganten mm. Verkar som den inte kommer upp i Apple store alls.

Apple - Resurssökning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-30 10:42

Kan rapportera att kl 10:10 hade lugnet börjat lägga sig på Digital Inn i Västermalmsgallerian, så det gick snabbt att komma fram till kassan. Tomkartongerna som de höll på att städa undan lät dock antyda att det varit mer folk där strax före mig. Verkade inte vara något problem med tillgången på paddor, ännu...

/magnus

Bevaka tråden