Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så fientlig stämning?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 10:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Uthängning?

Ett två år gammalt inlägg där någon ber en PC-användare att söka efter PC-program någon annanstans än på ett Mac-forum?

Jag tycker inte ens att det var ett "fientligt" inlägg. Och ännu mindre att det är att hänga ut någon.

Om tråden inte platsade i IPOD forumet borde den ha blivit låst och förpassad till papperskorgen?

Hur gammalt inlägget är torde vara irrelevant? Tycker det är lite löjligt att det gått från ungefär "inte ett endaste exempel, ge exempel, whatever" till "inte ett endaste exempel från typ idag".

Uthängning är det absolut. Att du inte uppfattar det som något negativt är en annan sak.

Ursprungligen av Niks:

Om tråden inte platsade i IPOD forumet borde den ha blivit låst och förpassad till papperskorgen?

Har du läst igenom tråden som vi pratar om? Vadå "platsar"? Det är väl klart att tråden platsar där. Det finns (och fanns) absolut ingen anledning att förpassa den till papperskorgen.

Någon ställer en fråga om konvertering av filmer till iPod.
Efter några inlägg visar det sig att han kör PC.
Någon ber honom Googla (och det är ett bra tips, eftersom det är större chans för honom att få hjälp där än på ett Mac-forum).

Vad är det som är fientligt i detta?

Tråden gick ju vidare efter det inlägget, diskussionen fortsatte, ingen verkar ha blivit upprörd.

Visst, det är klart att personen kunde uttryckt sig på ett annat sätt, typ "Om du letar PC-program så är det nog bättre om du letar någon annanstans, för här pratar vi mest om Mac".

Men jag förstår ändå inte vad som kan anses vara "fientligt" i det "Googla-inlägget".

Korta och koncisa inlägg är inte automatiskt ovänliga, vilket många verkar tro.

Ursprungligen av Niks:

Uthängning är det absolut. Att du inte uppfattar det som något negativt är en annan sak.

Och eftersom det inte finns det minsta lilla fientligt i inlägget, så är det inte heller någon som blir "uthängd". Tycker jag...

Senast redigerat 2010-08-06 11:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 11:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du läst igenom tråden som vi pratar om? Vadå "platsar"? Det är väl klart att tråden platsar där. Det finns (och fanns) absolut ingen anledning att förpassa den till papperskorgen.

Någon ställer en fråga om konvertering av filmer till iPod.
Efter några inlägg visar det sig att han kör PC.
Någon ber honom Googla (och det är ett bra tips, eftersom det är större chans för honom att få hjälp där än på ett Mac-forum).

Vad är det som är fientligt i detta?

Tråden gick ju vidare efter det inlägget, diskussionen fortsatte, ingen verkar ha blivit upprörd.

Visst, det är klart att personen kunde uttryckt sig på ett annat sätt, typ "Om du letar PC-program så är det nog bättre om du letar någon annanstans, för här pratar vi mest om Mac".

Men jag förstår ändå inte vad som kan anses vara "fientligt" i det "Googla-inlägget".

Korta och koncisa inlägg är inte automatiskt ovänliga, vilket många verkar tro.

Och eftersom det inte finns det minsta lilla fientligt i inlägget, så är det inte heller någon som blir "uthängd". Tycker jag...

Det fientliga ligger i det jag citerade. Jag tyckte det var onödigt samt att det inte tillförde tråden något. Utropstecknen bidrog säkert endel det också. Användande av smiley hade kunnat avväpna inlägget en hel del.

Det är så klart subjektiv vad som upplevs som fientligt och inte. Huruvida TS blev upprörd eller inte tycker jag är irrelevant, dom kanske är bästa vänner och har den jargongen med varandra? Vad vet jag, men när jag läser det så uppfattar jag det som fientligt och anser därmed att det var ett bra exempel.

Hursom, dIn alternativa formulering hade helt klart varit att föredra.

Jag tror våra definitioner av uthängning skiljer sig åt

Ursprungligen av Niks:

Jag tror våra definitioner av uthängning skiljer sig åt

Det är möjligt att det skiljer i definitionen också, men jag tror mer att det handlar om infallsvinkeln.

Du ser något fientligt i inlägget.
Därför anser du att diskussion kring inlägget blir till kritik mot den som skrev det.
Därför ser du det som uthängning.

Jag ser inget fientligt i inlägget.
Att diskutera ett inlägg som någon har skrivit innebär ingen kritik mot den som skrev det.
Därför anser jag inte att vi hänger ut någon.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Korta och koncisa inlägg är inte automatiskt ovänliga, vilket många verkar tro.

Där slog du huvudet på spiken!
Många verkar se diskussionsforum som ett trevligt alternativ till brevvänner. Så är tyvärr inte fallet.

Bara för att man svara kort och korrekt betyder det som sagt inte att man är ovänlig, bara att man är saklig vilket knappast är en nackdel på ett konskapsforum som 99.se.

Tack för det två år gamla exemplet. Som sagt, jag ser för närvarande det här som ett icke-problem, men tycker vi alla bör tänka till före och efter vi postat.

Dags att gå vidare och diskutera andra saker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 10:57
Ursprungligen av Capeman:

Tack för det två år gamla exemplet. Som sagt, jag ser för närvarande det här som ett icke-problem, men tycker vi alla bör tänka till före och efter vi postat.

Dags att gå vidare och diskutera andra saker.

Dagens sanning Capeman

Finns inget problem här på 99mac.se och vi har ingen fientlig inställning, det gör mig faktiskt ledsen när någon påstår sådant. Det är ju spark mot moderatorerna och alla användare att trådskaparen överhuvudtaget kan insistera detta.

När man endast efter knappt någon minut får en länk vid en eventuell fråga och en vänlig förflyttning till rätt tråd om man har "råkat postat i fel tråd" som nybörjare ?? Vad mer kan man begära när man har 85000 medlemmar ?

Hänvisning att söka till google svar förekommer extremt sällan jag har knappt sett nått, då har jag varit här ganska ofta sista tiden.

Samtidigt kvarstår Jespers inlägg som svaret på allas frågor: Upprepar en andra gång.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Här är en teori om varför vissa ser en dålig stämning här:

Jag tror att det till stor del är en "kulturkrock" mellan olika personerns syn på hur forumet ska vara.

Vissa medlemmar vill att det ska vara mer av ett "snacke-forum", där det inte är så noga med om samma fråga kommer upp flera gånger, och där det gärna får bli lite personliga inlägg av chat-karaktär i trådarna, och där lite offtopic-sidospår inte gör så mycket.

Medans många andra medlemmar vill att det ska vara mera av ett "kunskaps-forum", där man har en tråd per ämne och ett ämne per tråd, där man noga håller sig till forumreglerna, och har ordning och reda.

Och när dessa två falanger möts, så är det väldigt lätt att det uppstår friktion och "dålig stämning".

Sen handlar det också till stor del också om missförstånd och misstolkningar, att någon läser in något argt och ovänligt i ett inlägg som kanske inte alls är argt och ovänligt, utan bara är kortfattat, rakt formulerat, och utan krusiduller.

Vad är det i ovanstående inlägg som någon här inne inte fattar ? Eller vill man inte fatta då är det inte så mycket att tillägga.

LETS MOVE ON.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 11:27

@CUBEIS: Jag har inte reflekterat så mycket kring den teori som presenterades av Jesper, men det ligger nog en hel del i det som framförs i den. Kanske inte ger hela bilden men fångar absolut en stor del i problematiken. Jag skriver absolut under sista stycket till 100%, dvs. det som handlar om att man läser in något som inte var menat. Det är ganska naturligt då flera ledtrådar (röstläge, kroppsspråk, etc.) som finns i vanliga IRL-diskussioner försvinner.

Blir du ledsen för att du upplever trådstarten som fientlig?

Det enda vi kan vara överens om är att vi aldrig kommer att vara överens i den här tråden.

Bara att lägga ner och vänta 6 månader till någon annan startar en ny liknande tråd.( Eller till och med letar upp den här tråden och postar i den som man ska)

Intressant att bli tolkad, fast jag sagt vad jag menar flera gånger. Känns faktiskt lite löjligt.

Bevaka tråden