Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så fientlig stämning?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jesper, jag tillhör i så fall "snacke-forum"-kategorin.

Till gänget som styr forumet: kan vi inte lätta upp reglerna för forumet, som idag måste följas till punkt och pricka för att det inte ska kommenteras i trådarna? F-n, låt folk gå lite OT, och skippa alla påpekanden om hur folk formulerar sig - gillar man inte hur en TS uttrycker sig så skit i att svara. Kort sagt, var inte så stenhårda på reglerna. Spänn av. Då tror jag väldigt mycket av det missnöje som titt som tätt dyker upp i feedback-forumet försvinner (inklusive mina egna). Folk behöver inte få massa kommentarer om hur de formulerar sig - de gör säkert sitt bästa. Jag hade fått feta problem om jag påpekat hur folk formulerade sig titt som tätt i min vardag.

Ursprungligen av CyberPet:

Och det mest ironiska är, eftersom sökfunktionen inte fungerar så bra på forumet (enligt andra), så får man rådet att använda Google. Vad är då vitsen med att komma till forumet?

TS har en klockren poäng. Jag sätter en tunna skit på att det mesta som efterfrågas här på 99 kan hittas m h a Google, men det tar bort hela poängen med forumet. Jag saknar den familjära stämningen jag tyckte mig känna under mina första år här, och den kommer inte närmare med hänvisningar till Google.

För att själv försöka komma med en lösning på en del av de problem som uppenbarligen finns här skulle jag föreslå att en "problemet löst"-knapp införs på 99. En knapp som TS kan klicka på för att markera att ett inlägg har gett svar på frågan som ställdes. Det skulle indirekt låsa tråden i fråga, och skulle på sikt kunna utgöra någon form av underlag för en "alternativ wiki" att hänvisa till.

Om man kan ett område då är det lätt att veta vilken information som är relevant men är man novis är det varken lätt eller självklart. Börjar man sedan få lite "panik" för att en ny dyr sak plötsligt inte fungerar, något måste vara klart i morgon, man har googlat sig gul och blå eller något annat då får många av oss tunnelsyn. Det är inte ovanligt att man då bara ser/uppger det som är rakt framför en och inte viktiga kring- och bakgrundsfakta. Så det behöver inte vara av slöhet man inte uppger "allt" det kan vara av okunskap eller tunnelsyn.

"Fullständig information" är bra - jag tror ingen säger emot men ibland undrar jag om inte kravet går lite väl långt. Själv har jag under åren sett hur andra och jag tror även själv fått påtalat i en ganska otrevlig ton att det saknas information. För egen del har jag dragit konsekvensen att om jag är osäker på hur väl jag kan beskriva mitt problem ("ge fullständig information") så postar jag inte min fråga här utan väljer andra ställen. Extremt känslig? Nej, jag har varit med om både det ena och andra i livet men arbete i krissituationer har lärt mig att man ska inte i onödan utsätta sig för saker som man inte gillar, livet utsätter en för tillräckligt många sådana ändå.

Ursprungligen av macwitty:

"Fullständig information" är bra - jag tror ingen säger emot men ibland undrar jag om inte kravet går lite väl långt.

Ok, "fullständig information" är kanske fel ord att använda.

"All tillgänglig information" är kanske en bättre formulering, dvs det man just nu känner till kring frågeställningen.

Det kan ju dyka upp saker på vägen som gör att man kan komplettera frågeställningen efter hand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 09:50

Den här tråden börjar kännas lite olustig när medlemmars frågor och svar sitter och analyseras. Går inte diskussionen att föra på ett generellt plan?

Är "Jesper Ohlsson" åsikter representativa för moderatorerna på 99? Förs det någon dialog bland moderatorerna om en gemensam hållning för att stävja osämja på forumet? Känns fel att sitta och ta parti i en öppen tråd på det vis som görs här.

Ursprungligen av Niks:

Är "Jesper Ohlsson" åsikter representativa för moderatorerna på 99?

Det jag skriver som moderator skrivs alltid med kursiv stil, och undertecknas med "/Mod"

Det jag skriver utan kursiv stil, och utan Mod-signatur, är mina personliga åsikter. Och jag förbehåller mig rätten att få ha personliga åsikter, även om jag också är moderator här.

Ursprungligen av Niks:

Förs det någon dialog bland moderatorerna om en gemensam hållning för att stävja osämja på forumet?

Nej, ingen aktiv diskussion om detta just nu. Då och då diskuterar vi konkreta fall.

Ursprungligen av Niks:

Känns fel att sitta och ta parti i en öppen tråd på det vis som görs här.

Varför ska vi inte kunna diskutera konkreta fall här i tråden? Vad som är dålig stämning är i mångt och mycket en tolkningsfråga, och därför är det väl bra att olika personer redovisar hur de reagerar på ett konkret fall.

/Mod

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 10:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det jag skriver som moderator skrivs alltid med kursiv stil, och undertecknas med "/Mod"

Det jag skriver utan kursiv stil, och utan Mod-signatur, är mina personliga åsikter. Och jag förbehåller mig rätten att få ha personliga åsikter, även om jag också är moderator här.

Nej, ingen aktiv diskussion om detta just nu. Då och då diskuterar vi konkreta fall.

Varför ska vi inte kunna diskutera konkreta fall här i tråden? Vad som är dålig stämning är i mångt och mycket en tolkningsfråga, och därför är det väl bra att olika personer redovisar hur de reagerar på ett konkret fall.

/Mod

Ok, det är såklart i sin ordning och du måste självklart kunna diskutera utanför moderatorrollen också. Jag var kanske något kategorisk i mitt förra inlägg. Sorry.

Angående konkreta fall och att ta parti så vidhåller jag att det känns olustigt att enskilda medlemmars inlägg hamnar under lupp på så vis som sker i i den här tråden. Ryckta ur sitt sammanhang så kan nog inlägg från väldigt många användare nyttjas som slagträn i den här tråden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 10:31

Jag håller med trådskaparen om den fientliga atmosfären. Och det framgår ju rätt tydligt på svaren ovan varför. Exempelvis i resonemangen kring 20Hz svar. Eller i hur vissa förutsätter att folk är "lata" och "kräver" svar (Goflorp) när man ställer en fråga. Vädrar man den inställningen till sina forumkompisar, blir tonen snabbt rätt trist. Man undrar om dessa beter sig på samma sätt i en familje- eller arbetslivssituation...

Som jag skrev tidigare så tror jag att "dålig stämning" i mångt och mycket är en tolkningsfråga.

Här är en teori om varför vissa ser en dålig stämning här:

Jag tror att det till stor del är en "kulturkrock" mellan olika personerns syn på hur forumet ska vara.

Vissa medlemmar vill att det ska vara mer av ett "snacke-forum", där det inte är så noga med om samma fråga kommer upp flera gånger, och där det gärna får bli lite personliga inlägg av chat-karaktär i trådarna, och där lite offtopic-sidospår inte gör så mycket.

Medans många andra medlemmar vill att det ska vara mera av ett "kunskaps-forum", där man har en tråd per ämne och ett ämne per tråd, där man noga håller sig till forumreglerna, och har ordning och reda.

Och när dessa två falanger möts, så är det väldigt lätt att det uppstår friktion och "dålig stämning".

Sen handlar det också till stor del också om missförstånd och misstolkningar, att någon läser in något argt och ovänligt i ett inlägg som kanske inte alls är argt och ovänligt, utan bara är kortfattat, rakt formulerat, och utan krusiduller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 01:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som jag skrev tidigare så tror jag att "dålig stämning" i mångt och mycket är en tolkningsfråga.

Här är en teori om varför vissa ser en dålig stämning här:

Jag tror att det till stor del är en "kulturkrock" mellan olika personerns syn på hur forumet ska vara.

Vissa medlemmar vill att det ska vara mer av ett "snacke-forum", där det inte är så noga med om samma fråga kommer upp flera gånger, och där det gärna får bli lite personliga inlägg av chat-karaktär i trådarna, och där lite offtopic-sidospår inte gör så mycket.

Medans många andra medlemmar vill att det ska vara mera av ett "kunskaps-forum", där man har en tråd per ämne och ett ämne per tråd, där man noga håller sig till forumreglerna, och har ordning och reda.

Och när dessa två falanger möts, så är det väldigt lätt att det uppstår friktion och "dålig stämning".

Sen handlar det också till stor del också om missförstånd och misstolkningar, att någon läser in något argt och ovänligt i ett inlägg som kanske inte alls är argt och ovänligt, utan bara är kortfattat, rakt formulerat, och utan krusiduller.

Hammarn på spiken Jesper.

Detta är precis vad det handlar om en liten, kalla det "kultur krock".

Vi får helt enkelt försöka sammas så gott det går genom ödmjukhet och personligt ansvar.
Kalla det "googla" om ni vill

Ursprungligen av AxelM:

Jag håller med trådskaparen om den fientliga atmosfären. Och det framgår ju rätt tydligt på svaren ovan varför. Exempelvis i resonemangen kring 20Hz svar. Eller i hur vissa förutsätter att folk är "lata" och "kräver" svar (Goflorp) när man ställer en fråga. Vädrar man den inställningen till sina forumkompisar, blir tonen snabbt rätt trist. Man undrar om dessa beter sig på samma sätt i en familje- eller arbetslivssituation...

Vadan nu, jag tycker jag redogjort för att jag är en snäll tolerant människa som gör mitt bästa för att det skall flyta här. jag är här dagligen, på min högst obetalda tid och försöker hjälpa till så gott jag kan.

Jag "förutsätter" inte det minsta att folk är lata och kräver svar, jag tycker mig dock ha stött på detta fenomen och då kan hända att ens svar blir därefter.
Du vill insuinera att jag "vädrar" ngn osund inställning till mina forumkompisar och att det skulle överföras till mitt familjeliv eller arbete. så tar du gruvligt fel.

För det första vet du ingenting om ngt av dem och det tillhör inte diskussionen.
För det andra så "vädrar" du en rätt dålig attityd själv när du klistrar på mig en massa etiketter och slutsatser som jag inte går med på.

Nummer två är ju att det är skillnad på hur man "umgås" på ett forum och vad som händer i verkligheten. Det ÄR skillnad på samtal/dialog och inlägg/brev.
Framför allt SKRIVS allt här, det blir väldigt platt, man missuppfattar varandra en hel del.

Väx upp, vi är några tusen här, en del är goa att ha att göra med, andra är fruktansvärt kunniga - men inte vill jag ha dem i mitt kök för det - andra gör rätt, en del gör fel.
Här är alla olika och att vi kommer överens så bra som vi gör är fantastiskt.

En del är fruktansvärt ödmjuka, trevliga och toleranta när de ställer sina frågor och återkommer och tackar för svaren.

Andra ramlar in, "jag har problem med det. Hur löser jag det?", de syns sedan aldrig till igen.

Klart man lägger på minnet vem som är trevlig mot en.

Tycker du sedan att det finns en "fientlig atmosfär" här så vore väl det ngt att jobba på då? Kom med konstruktiva idéer och "dra" forumet åt det håll du vill ha det.
Var trevlig själv då, var "kåt, glad och tacksam" som de säger i ngn svensk film (obs, skämt). Var snäll.

Och ge fan i att komma med spydiga kommentarer och påstå att atmosfären är fientlig. Du bidrog just nu själv till den.

Ursprungligen av Goflorp:

Vadan nu, jag tycker jag redogjort för att jag är en snäll tolerant människa som gör mitt bästa för att det skall flyta här.jag är här dagligen, på min högst obetalda tid och försöker hjälpa till så gott jag kan.

Sist jag kollade är det ingen här som får betalt för att sitta på 99.se. Hela meningen får det att låta som du tycker det är en uppoffring för din sida. Någon form av onödigt ont du måste genomlida, när vi alla vet att du älskar att sitta här. Det är ingen av oss andra som cashar in några pengar på att sitta här heller.

Ursprungligen av PeeMaN:

Sist jag kollade är det ingen här som får betalt för att sitta på 99.se. Hela meningen får det att låta som du tycker det är en uppoffring för din sida. Någon form av onödigt ont du måste genomlida, när vi alla vet att du älskar att sitta här. Det är ingen av oss andra som cashar in några pengar på att sitta här heller.

Vad jag avsåg var att jag är här högst frivilligt - för att jag trivs. Inget annat.

Jag tycker det finns en del som behandlar de som är här mycket och de som är moderatorer som om de vore avlönad personal.

Vi är alla här frivilligt, för att vi får ut ngt positivt av det.

Det är ju inte roligt att lägga en massa tid här ändå, om man blir lönad med att man är ohyfsad, dum & dålig etc.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag tycker det finns en del som behandlar de som är här mycket och de som är moderatorer som om de vore avlönad personal.

Ja, det där förekommer ganska ofta. Det värsta exemplet är en forummedlem som skickade PM och bad mig om hjälp med ett problem i Mail.app, och när jag bad honom att ställa frågan i forumet i stället, så skrev han att det minsann var min plikt som moderator att hjälpa medlemmarna med deras datorproblem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 16:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det där förekommer ganska ofta. Det värsta exemplet är en forummedlem som skickade PM och bad mig om hjälp med ett problem i Mail.app, och när jag bad honom att ställa frågan i forumet i stället, så skrev han att det minsann var min plikt som moderator att hjälpa medlemmarna med deras datorproblem.

Den var goo Jesper . skönt att få skratta en stund.

Plikten framför allt

Många kanske glömmer att man kan härja här på forumet ganska fritt- nämligen kostnadsfritt .

Så jag tycker man ska vara så ödmjuk man kan, och ställa in sig i ledet när det gäller att ha synpunkter över hur forumet drivs. Men visst ska vi diskutera inget fel på det, men vi måste från alla håll och kanter utgå ifrån det "PERSONLIGA ANSVARET" här på forumet med allt vad det innebär, när vi alla lever upp till det då kan vi ta ett steg vidare både med utveckling och mera.

Däremot kan man ju ställa sig frågan hur ett sådant här stort forum FINANSIERAS ???

När man har svaret på det, då kan man öppna både ögon och eventuellt stor plånbok om man har en sådan, och utkräva mer inflytande och påverkan.

Jag får ändå ett undermedvetet intryck ifrån trådskaparen att det kliar lite i fingrarna att få styra och ställa lite igen Kanske har jag fel kanske har jag rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 18:40
Ursprungligen av CUBEIS:

/.../Många kanske glömmer att man kan härja här på forumet ganska fritt- nämligen kostnadsfritt .

Så jag tycker man ska vara så ödmjuk man kan, och ställa in sig i ledet när det gäller att ha synpunkter över hur forumet drivs. Men visst ska vi diskutera inget fel på det, men vi måste från alla håll och kanter utgå ifrån det "PERSONLIGA ANSVARET" här på forumet med allt vad det innebär, när vi alla lever upp till det då kan vi ta ett steg vidare både med utveckling och mera.

Däremot kan man ju ställa sig frågan hur ett sådant här stort forum FINANSIERAS ???

När man har svaret på det, då kan man öppna både ögon och eventuellt stor plånbok om man har en sådan, och utkräva mer inflytande och påverkan./.../

Jag förstår inte riktigt vad du menar med kostnadsfritt och ställa sig i ledet och så vidare. Ser ingen anledning till att användare ska behöva ställa in sig i ledet allt för mycket, åtminstone inte i Feedback-delen av forumet. Du säger sen att vi ska diskutera? Men bara bekväma åsikter då eller?

Hur forumet finansieras, jadu, det vet jag inte. Reklamintäkter som är beroende av att användarna är på sidan, klickar sig vidare, et cetera? Är faktiskt inte särskilt insatt och inte heller intresserad av den biten.

Varför blandar du ens in storleken på plånbok här? Vad är poängen? Hur finansieras forumet och hur leder det vidare till plånbok, inflytande och påverkan? Är medlemmarna här på nåder av någon rik Internetelit?

Bill Gates har stor plånbok, han kunde rent hypotetiskt skaffa sig inflytande och påverka forumet i en helt annan riktning. Men, hur många skulle stanna kvar här då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 19:41
Ursprungligen av Niks:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med kostnadsfritt och ställa sig i ledet och så vidare. Ser ingen anledning till att användare ska behöva ställa in sig i ledet allt för mycket, åtminstone inte i Feedback-delen av forumet. Du säger sen att vi ska diskutera? Men bara bekväma åsikter då eller?

Hur forumet finansieras, jadu, det vet jag inte. Reklamintäkter som är beroende av att användarna är på sidan, klickar sig vidare, et cetera? Är faktiskt inte särskilt insatt och inte heller intresserad av den biten.

Varför blandar du ens in storleken på plånbok här? Vad är poängen? Hur finansieras forumet och hur leder det vidare till plånbok, inflytande och påverkan? Är medlemmarna här på nåder av någon rik Internetelit?

Bill Gates har stor plånbok, han kunde rent hypotetiskt skaffa sig inflytande och påverka forumet i en helt annan riktning. Men, hur många skulle stanna kvar här då?

Vart tog "ödmjukheten" och det "personliga ansvaret" vägen i ditt svars inlägg det missade du visst ?

Dä va liksom dä som var dä viktig i sammanhange

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 19:46
Ursprungligen av CUBEIS:

Vart tog "ödmjukheten" och det "personliga ansvaret" vägen i ditt svars inlägg det missade du visst ?

Dä va liksom dä som var dä viktig i sammanhange

Alltså, jag tyckte väl inte att jag vare sig var icke-ödmjuk eller brast i något personligt ansvar där.

Jag bemötte en post från din sida och bad om ett förtydligande i princip?

Om du tog illa upp ber jag om ursäkt.

*fredspipa*

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-08-03 10:58

Hur stämningen på ett forum blir, beror på hur de som driver forumet beter sig. Jesper visar med all önskvärd tydlighet på detta faktum. Det som är så konstigt att de som står bakom detta forum, jag tänker då på Björnström och Belak, verkar vara så genomtrevliga vänliga och snälla människor, kanske är de för snälla för att säga ifrån. Macnytt t.ex hade en annan atmosfär, men där var Patric lite tydligare med hur man bör uppföra sig.
Med en sådan inställning som Jesper visar, så är det helt naturligt att alla andra medlemmar kan tycka det är ok att bära sig åt så som exemplet så tydligt visar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 11:07
Ursprungligen av tobbehj:

Hur stämningen på ett forum blir, beror på hur de som driver forumet beter sig. Jesper visar med all önskvärd tydlighet på detta faktum. Det som är så konstigt att de som står bakom detta forum, jag tänker då på Björnström och Belak, verkar vara så genomtrevliga vänliga och snälla människor, kanske är de för snälla för att säga ifrån. Macnytt t.ex hade en annan atmosfär, men där var Patric lite tydligare med hur man bör uppföra sig.
Med en sådan inställning som Jesper visar, så är det helt naturligt att alla andra medlemmar kan tycka det är ok att bära sig åt så som exemplet så tydligt visar.

Nu är vi tillbaka på ruta 1 igen GRATTIS ! Felet ligger inte där. Någon måste göra grovjobbet och ha lite ordning i kulisserna, vill du ta över ????

Om du har något otalt med Jesper ta det privat.

Kan ju inte vara lätt att vara alla tillags här inne med tusentals användare, inte ens om man heter Jesper.

Alldeles för många dumma ogenomtänkta frågeställningar dimper ner här inne, ett under att Jesper kan behärska sig.

VAD ÄR FEL MED GOOGLE ?? Oftast hittar man tidigare diskussiontrådar från 99.mac.se när man googlar på en frågeställning och även svaret på sin tilltänkta fråga !!

Man hittar all information där, oftast när ni frågar något banalt här inne så går gladligen storpostare som Goflorp ut och googlar fram svaren åt er och ger en länk !!!!

DETTA ÄR DET MINSTA MAN KAN KRÄVA AV NÅGORLUNDA ERFARNA MEDLEMMAR HÄR: GOOGLA OCH PASSAR INTE DET SÅ HITTA ETT ANNAT SNACK FORUM DÅ.

Nybörjare får man väl slussa rätt så gott man kan. Gärna genom moderatorernas försorg om tid finns det faller ut bättre i slutändan.

HALLÅ skärpning !!!

Ursprungligen av tobbehj:

...beror på hur de som driver forumet beter sig. Jesper visar med all önskvärd tydlighet på detta faktum...

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det där inlägget, förutom att kasta lite skit på mig. Det tänker jag inte kommentera. Jag tycker att CUBEIS kommentar till ditt inlägg är jättebra, så det får räcka med det.

Men jag vill påpeka ett vanligt missförstånd. som du och många andra gör.

Blanda inte ihop forumledning och moderatorer.

- Vi moderatorer driver inte forumet.
- Vi har fått i uppgift av forumledningen att hålla ordning på forumet, och se till att forumreglerna efterlevs.

Två vitt skilda saker.

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-03 11:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med det där inlägget, förutom att kasta lite skit på mig. Det tänker jag inte kommentera. Jag tycker att CUBEIS kommentar till ditt inlägg är jättebra, så det får räcka med det.

Men jag vill påpeka ett vanligt missförstånd. som du och många andra gör.

Blanda inte ihop forumledning och moderatorer.

- Vi moderatorer driver inte forumet.
- Vi har fått i uppgift av forumledningen att hålla ordning på forumet, och se till att forumreglerna efterlevs.

Två vitt skilda saker.

/Mod

Det är ju intressant det här med forumledning, moderatorer och medlemmar. Sätts reglerna av forumledning eller i samspråk med moderatorer. Vilka möjligheter har vi som medlemmar att styra inriktningen (reglerna) på forumet.

Ursprungligen av thomk:

Det är ju intressant det här med forumledning, moderatorer och medlemmar. Sätts reglerna av forumledning eller i samspråk med moderatorer. Vilka möjligheter har vi som medlemmar att styra inriktningen (reglerna) på forumet.

Kolla igenom feedback-delen av forumet.
Där finns en del matnyttig info.
Skriver det inte alls för att vara dryg på ngt sätt, men det skulle nog bli för mycket divergens från tråden ursprungliga riktning om vi tar detta här.

Beklagar att jag inte gör en sökning åt dig och presenterar den som en klickvänlig URL, men jag sitter på tryckeriet med min iPhone.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-03 11:38
Ursprungligen av Goflorp:

Kolla igenom feedback-delen av forumet.
Där finns en del matnyttig info.
Skriver det inte alls för att vara dryg på ngt sätt, men det skulle nog bli för mycket divergens från tråden ursprungliga riktning om vi tar detta här.

Beklagar att jag inte gör en sökning åt dig och presenterar den som en klickvänlig URL, men jag sitter på tryckeriet med min iPhone.

tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 11:05

Pajkastning precis vad denna tråd är och kommer fortsätta framöver. 99sweclockers kanske är det nya?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-08-03 11:50

oops!
Jag har absolut inget otalt med Jesper, det jag ville påpeka är att medlemmar läser lite extra noga vad moderatorer skriver och anpassar sig därefter, så ansvaret för ett forums stämning ligger tungt på moderatorerna. Ingenting annat var menat att säga, ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag upprörde så mycket! Jag skulle absolut inte vilja vara moderator på 99mac, men har man accepterat det så ingår det att man blir utsatt och att ett det är ett ganska tungt ansvar man tar på sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 11:52

I perioder blir problemet värre än det är nu, här på 99, beroende på vilka användare som dominerar och vilka moderatorer som är aktiva. Ofta är det några av de som är mest aktiva som har minst tålamod och snabbast till kniven. Det är också de som oftast går in och svarar med något generiskt nonsens i tron om att ett svar, vilket som helst, är till hjälp..

Det är tur att de är i minoritet (även om de syns mest), och att det är de goa och socialt bemedlade gör 99.se till vad det är!

Goflurp, mitt tips till ett trevligare forum är att spara sina synpunkter på vett och etikett till avdelningen för feedback. .

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-03 12:06

"sök på Google" är nästan jobbigare än redundanta frågor anser jag. Då flyttas ju återigen frågan upp i "Dagens diskussioner" istället för att "försvinna". Redundanta frågor som det svarats på flera gånger tidigare kan man ofta sortera bort redan i rubriken.

I övrigt tycker jag att det ligger en hel del i det som trådstartaren påpekar. Det är ofta lite väl mycket pekpinnar och negativa kommentarer. Som många påpekat redan - svara konstruktivt, eller var snäll och låt bli.

Ursprungligen av CyberPet:

Jag ställde en fråga för ett tag sedan i en tråd och fick ett snipigt svar: "Gör en sökning på Google!"

Men om vi går tillbaka till den här trådens ursprung.

"...en tråd..."
"...ett snipigt svar..."

Hur stort är det här problemet egentligen?

Om det ställs så många frågor till en så stor mängd människor som det görs på ett så stort forum - är det inte ganska naturligt att vissa svar är lite sämre än andra?

Jag tror inte jag har sett en enda tråd där någon svarat bara "Sök på Google", och inget mer.

Var är alla dessa trådar, och detta stora problem?

Om man skulle få ett sådant svar på sin fråga, så är det ju bara att gå vidare och säga: "Jag skulle gärna vilja ha lite mer hjälp än det där. Finns det någon annan som kan ge mig ett mer konkret svar?"

Det gör väl inte så mycket om man snubblar och ramlar på ett kasst svar någon enstaka gång. Då borstar man av sig smutsen och går vidare.

Men om någon kan visa att det här faktiskt är ett stort problem, just dessa korta "Google-svar", så är jag naturligtvis beredd att ompröva mitt ställningstagande.

Ursprungligen av Marcus K:

Ett par exempel.

I alla dessa exempel lämnar man en länk, och då är det inte samma sak. Då har den som svarar ansträngt sig lite för att hjälpa till, och det är helt ok, anser jag.

Om det visar sig att hela den här tråden handlar om sådana fall, där den som svarar faktiskt har lämnat en länk till en bra Google-sökning, så anser jag att detta är ett icke-problem.

Nej, problemet skulle vara att man bara svarar "Sök på Google", och inget mer. Det är sådana exempel jag efterlyser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 12:49
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om vi går tillbaka till den här trådens ursprung.

"...en tråd..."
"...ett snipigt svar..."

/.../Men om någon kan visa att det här faktiskt är ett stort problem, just dessa korta "Google-svar", så är jag naturligtvis beredd att ompröva mitt ställningstagande.

Fast den här tråden blev i mitt tycke intressant först när den lyftes en nivå över den ursprungliga trådstarten du syftar till. Det vill säga när det började handla om en allmän tendens till ohövliga svar (fientlig stämning på forumet). Med andra ord en forumkultur som trådskaparen och många fler inte tycker är önskvärd.

"sök på google" blir en metafor eller samlande begrepp för otrevlig bemötande. Det är inte det specifika uttalandet som problematiken består i längre.

Personligen tycker jag att stämningen allt som oftast inte är fientlig. Men om tendenserna till fientlig stämning uppenbarar sig så är det väl rimligt att ta en diskussion kring detta? Kanske kan det leda till att den fientliga stämningen inte breder ut sig?

Jag tycker du verkar vara lite i försvarsställning här och negligerar/förminskar den av vissa upplevda problematiken och lägga över ansvaret på mottagaren av meddelandet.

Bevaka tråden