Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så fientlig stämning?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 18:24
Ursprungligen av jurassic579:

Ett tips åter igen är ju att posta i rätt tråd till att börja med om man har en fråga. ( Ingen sarkasm här utan ett ärligt tips som jag hoppas du uppskattar)

Det är en god start och den är ursäktad

Ingen som försöker komma med några ursäkter eller förklaringar men du CyberPet vet väl inte vilken arbetsbörda som faller på moderatorer eller utvecklare som jobbar på gratis basis.

Det är klart att en medlemsökning medför mer arbete men saker som "rapportering" kan ju hjälpa till att mildra arbetsbördan för "the staff".

Sedan tar det väl lite tid att ställa om sig till en lite större kostym oavsett om den kostymen smiter tight i USA eller i Svedala.

Jag har väl ingen direkt insyn bakom kulliserna hos 99mac.se men jag kan väl räkna ut ett och annat när det gäller resurser, feedback mmm, men jag tycker att det flyter på fantastiskt bra oavsett medlemsantal eller annat.

Det görs ett bra jobb för att vi vanliga " nissar " ska få speeda upp vår inläggs statistisk.

Jag känner fortfarande den lokala känslan, även om man kan tappa bort sig då och då.

Man får svar och hjälp i överflöd upplever jag, vad mer kan man begära ?

Sök på google hänvisningar eller något tyket svar hör verkligen till ovanligheterna så jag är inte riktigt med att det är något problem överhuvudtaget.

Allting i amerika är heller inte frid och fröjd ska man ha klart för sig.

Lägg till en disclaimer-ruta när man postar nya ämnen:
"Jag intygar att jag googlat detta utan att få ett svar"

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2010-07-30 18:54

Den här frågan har ju varit uppe på tapeten några gånger tidigare, så varför inte hänvisa till dessa? och sedan kan en moderator stänga tråden.
Så här kan det gå till när jag har ett problem eller vill veta mer om något:
Jag googlar och får ofta länkar till 99mac, läser då dessa trådar och kan oftast konstatera att uppgifterna är lite daterade, ganska ofta så hänvisas det till andra trådar som tar mig längre och längre ifrån det jag söker. Tidigare så kunde jag "väcka" en gammal tråd eller starta en ny, men det gör jag inte längre för jag kan vara ganska säker på vad jag får för svar (sök i gamla trådar). Det som man då gör är att söka på andra forum eller starta en tråd i något annat forum. Svarar någon gör jag väldigt sällan, nästan alltid är det någon som "vet bättre" men skriver ungefär samma sak.
Med tiden kan ju hela 99mac bli ganska utdaterat och det enda trådar som finns är de som avhandlar att man tänker, eller har köpt den nya prylen (typ Vi som har köpt iPhone 4).
Någon skrev om ödmjukhet och jag tror det är en nyckel till förbättring om man nu skulle vilja ha det. Svara trevligt, jag fick svar här tidigare i tråden att "det är för jävligt att dessa lata människor tror att de har privat support"! Varför ta upp avarterna? Det är klart att det finns "avarter" men det behöver väl inte betyda att man ska förutsätta att alla är "avarter", bättre att förutsätta att det är normala, trevliga, vetgiriga, vänliga människor som undrar lite försiktigt om det möjligtvis finns någon vänlig själ som har en liknande erfarenhet och som hittat en lösning!
Och ni som stör er på att det frågas för mycket: kan ni inte bara låta bli att läsa och låta någon annan vänlig själ få svara? Det här forumet håller på att urvattnas, allteftersom så lär sig forummedlemmarna att de inte får fråga om en lösning på problem, men gärna skriva att de köpt den nya pekplattan - intressepil i skinkan!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 20:56
Ursprungligen av tobbehj:

Den här frågan har ju varit uppe på tapeten några gånger tidigare, så varför inte hänvisa till dessa? och sedan kan en moderator stänga tråden.
Så här kan det gå till när jag har ett problem eller vill veta mer om något:
Jag googlar och får ofta länkar till 99mac, läser då dessa trådar och kan oftast konstatera att uppgifterna är lite daterade, ganska ofta så hänvisas det till andra trådar som tar mig längre och längre ifrån det jag söker. Tidigare så kunde jag "väcka" en gammal tråd eller starta en ny, men det gör jag inte längre för jag kan vara ganska säker på vad jag får för svar (sök i gamla trådar). Det som man då gör är att söka på andra forum eller starta en tråd i något annat forum. Svarar någon gör jag väldigt sällan, nästan alltid är det någon som "vet bättre" men skriver ungefär samma sak.
Med tiden kan ju hela 99mac bli ganska utdaterat och det enda trådar som finns är de som avhandlar att man tänker, eller har köpt den nya prylen (typ Vi som har köpt iPhone 4).
Någon skrev om ödmjukhet och jag tror det är en nyckel till förbättring om man nu skulle vilja ha det. Svara trevligt, jag fick svar här tidigare i tråden att "det är för jävligt att dessa lata människor tror att de har privat support"! Varför ta upp avarterna? Det är klart att det finns "avarter" men det behöver väl inte betyda att man ska förutsätta att alla är "avarter", bättre att förutsätta att det är normala, trevliga, vetgiriga, vänliga människor som undrar lite försiktigt om det möjligtvis finns någon vänlig själ som har en liknande erfarenhet och som hittat en lösning!
Och ni som stör er på att det frågas för mycket: kan ni inte bara låta bli att läsa och låta någon annan vänlig själ få svara? Det här forumet håller på att urvattnas, allteftersom så lär sig forummedlemmarna att de inte får fråga om en lösning på problem, men gärna skriva att de köpt den nya pekplattan - intressepil i skinkan!

Håller delvis med. Men vad är lösningen ?

Ödmjukhet är en början som jag nämnde tidigare..

Många gånger kanske man upplever att "locket" läggs på för snabbt i vissa trådar men det hänger väl ihop med expansionen. och att man snabbt vill undvika att trådar spårar ur.

Samtidigt sätter detta "dubbelpostande" sina spår hos moderatorerna oavsett om dom vill erkänna det eller inte.

Jätteviktigt att försöka undvika detta.

Men att ta tag och återuppliva gamla trådar måste vi ju alla sträva efter att hålla liv i. Kan vara mycket berikande på många sätt och för många intressenter.

Jag skulle vilja se en rotation på moderat sidan. säg månadsvis. Typ huvud moderator som sedan växelvis turas om med jobbet. Men jag har full förståelse att det kan vara svårt att genomföra praktiskt.

Det dräller väl inte av ivriga moderatorer i korridorerna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-30 19:34

Om jag känner att jag inte vet svaret på frågan eller inte har något att tillföra i en diskussion så brukar jag undvika att kommentera. Att skriva "sök på Google" skulle aldrig falla mig in. Då lämnar jag hellre tråden. Jag håller med om att "sök på Google" känns lite avmätt och "von oben".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-30 21:00

Ok, hur löser vi detta då??
Jag tror jag Googlar och ser om jag hittar något bra svar

Yes!!

Jag äger ett forum, har varit med och startat upp ett par stycken, modererat i ett annat... så ja, jag vet vad det innebär att driva ett forum. I mitt tycke är innehållet i forumet en viktig resurs, och såklart också viktigt att det är sökbart. Men viktigast är medlemmarna och deras attityd.

I ett fall som detta forum, som kan anses som en resurs mycket mer än bara ett socialt forum, så tror jag det är viktigt med en attityd som är hjälpsam, stöttande, osv. Att trådar dubbelpostas kan jag förstå att man modererar (slår ihop eller tar bort en tråd), men var går gränsen för "fel tråd"?

Personligen tycker jag att så länge det inte är en helt off topic fråga så är det okej, och är det inte det så kan man antingen dela tråden till en metadiskussion och hänvisa till den (eller som svar hänvisa till rätt diskussion. )

Givetvis har olika forum olika typ av "anda", där det ibland kan bli en lite väl inbördes stämning bland vissa medlemmar. Men är det verkligen vad 99mac vill eftersträva? En klubb för inbördes beundran? (Faktum är att i början var 99mac en intern klubb, som sedan utökades, vilket borde säga en del om vad målet *borde* vara för forumet — dvs öppen och välkomnande för alla).

Och att säga att "så är det bara" är rätt mycket ett tecken på lathet också. Vill man så kan man alltid ändra sig. Jag kan inte ändra andra, men jag kan ändra mig själv, och om alla tänker likadant så kan vi alla ändra oss.

Å för att vara lite filosofisk. Mår man inte bättre av lite vänlighet här i världen? Måste man ta ut sin bitterhet, sina översittarfasoner och elakheter på människor man aldrig träffat öga mot öga? Kan man inte istället sprida lite positivitet och glädje? Och kanske erkänna att man inte alltid behöver ha rätt. Det skulle vara intressant att se en sån förändring.

Och den här bilden tycker jag är rätt talande för hur det ibland kan vara på forum.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 21:39

Har det blivit för "grabbigt" här inne killar

Skärpning på alla fronter.

Stäng tråden bums !!!

Jag villl inte "mjukna" fullständigt

pssss. detta är ett litet skämtsamt inlägg ifall någon missar det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 21:28

Från min synpunkt är i ordning:

1. Sök innan man postar, trist med en vedertagen utväg från många syrliga kommentarer från andra medlemmar och moderatorer. sök på googel med "site:99.se" i sökfältet - så får man specifika inom 99:an.

2. Om man inte har något att tillföra tråden, förutom konkreta råd, bekräftelse av att man söker en lösning på samma problem eller glada tillrop så bör man undvika att skriva i tråden.

3. försök vara on topic, om man kliver OT bör man även ha koll på detta och nämna det i inlägget.

4. Hijacka inte andras trådar om det inte är exakt samma problem, trådskaparen vill också ha svar på sin fråga (som personen har startat en tråd om)

5. Svara bara "sök på google" om det är det bästa alternativet för trådskaparen, eller sök på forumet om ämnet har varit på tapeten många gånger (framförallt nyligen) SAMT rapportera tråden så att en moderator kan låsa/slå ihop den med någon annan tråd.

Jag är medveten att det låter lite som ett konversationshandbok - det är inte meningen, det blev bara så.

99:an är ett otroligt forum som i princip uteslutande drivs av ideella krafter, som har mycket fantastikt djuplodande information, humor, insikt och många vänner - låt det så förbli…

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 21:30

Och en sak till att om man som medlem vill ha forumets uppfattning på ett ämne, så är en ny tråd ALLTID ok, och ska inte modereras - det är trots allt en åsikt man eftersöker.

Ursprungligen av Tangen:

Och en sak till att om man som medlem vill ha forumets uppfattning på ett ämne, så är en ny tråd ALLTID ok, och ska inte modereras - det är trots allt en åsikt man eftersöker.

Menar du att så länge det handlar om att man är ute efter en åsikt i en viss fråga - så är det alltid ok med en ny tråd - även om exakt samma fråga redan diskuteras i en annan tråd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-30 21:57
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du att så länge det handlar om att man är ute efter en åsikt i en viss fråga - så är det alltid ok med en ny tråd - även om exakt samma fråga redan diskuteras i en annan tråd?

Nej, absolut inte, lite slarvigt uttryckt kanske. Jag menar om någon "vad gillar ni nya iPhone 4" startas som tre olika trådar så ska de givetvis stängas eller slås ihop.

Något luddigt skrivet, sorry, jag menar att alla som vill ha en åsikt i en fråga ska inte behöva söka på Google för att kunna be om folks åsikt i en specifik fråga

Ett liknande fenomen är de som gissar att trådskaparen har piratkopierat programmet han/hon vill ha hjälp med och därför skriver nåt i stil med "kolla i manualen du fick NÄR DU KÖPTE PROGRAMMET!!!!????" i nåt försök att leka internetpolis utan att komma med direkta anklagelser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-30 23:17
Ursprungligen av Laseranders:

Ett liknande fenomen är de som gissar att trådskaparen har piratkopierat programmet han/hon vill ha hjälp med och därför skriver nåt i stil med "kolla i manualen du fick NÄR DU KÖPTE PROGRAMMET!!!!????" i nåt försök att leka internetpolis utan att komma med direkta anklagelser.

Fast om man inte har kollat i manualen först, om en sådan finns, är det ju ren lathet. Något helt annat om man kollat i manualen, och inte hittar svaret, då finns det inte fog för syrligheter.

Men, om man ska gå till TS poäng, så kan jag hålla med om att slentrianmässigt hänvisande till Google är irriterande. Om man inte kan svaret, så kan man lika väl låta bli att skriva något. Kan man svaret, men tycker att det är för banalt, så kan man hellre låta bli att skriva något, om man nu föredrar att hänvisa till Google, än att ge svaret... Det tar ju för det mesta samma tid (beroende på frågans karaktär).

Samtidigt kan det ju ibland vara befogat att hänvisa till Google. Det blir ju roligare trådar om någon har fastnat på riktigt, än någon som ställer en fråga utan att ha försökt hitta svaret själv. Det är svårt att bannlysa Google helt, men att man ska söka i Google för att hitta rätt tråd på 99.se är snarare löjligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 09:08
Ursprungligen av ibish:

Fast om man inte har kollat i manualen först, om en sådan finns, är det ju ren lathet. Något helt annat om man kollat i manualen, och inte hittar svaret, då finns det inte fog för syrligheter...

Håller inte med dig överhuvudtaget angående manualer. Bara för att det dessa lämpar sig som informationskälla för dig betyder inte det att dessa är den bästa informationskällan för alla andra också. Läser själv i princip aldrig en manual på grund av varierande skäl; bland annat att dessa ofta är skrivna med ett alltför tekniskt språk men även för att de ofta är dåligt översatta till svenska.

Är jag lat om jag lägger samma tid som du lägger på att läsa manualen på att söka info på nätet (forum som berör ämnet) eller på att diskutera med andra om andra för att gemensamt finna en lösning? Det finns ofta flera sätt att nå kunskap, du tycks utgå ifrån att alla ska fungera som du.

Ska info som finns i manualer bannlysas från forum? I så fall skulle kunskapsdatabasen som 99 utgör bli betydligt urholkad...

För att ta det ett steg till. Kan man räkna med att alla andra har samma källor och kunskaper som en själv? Jag tycker inte det. Därför finns det i princip aldrig fog för syrligheter.

Antingen försöker man vara hjälpsam mot TS och ifall som kräver det även gentemot moderatorer genom att rapportera. Eller så ignorerar man bara. Eller som vissa, är syrlig och dryg i sina "sök på google" svar. Vilket beteende bidrar till att göra forumet bättre?

Ursprungligen av Niks:

Ska info som finns i manualer bannlysas från forum? I så fall skulle kunskapsdatabasen som 99 utgör bli betydligt urholkad...

Jo, men ibland behöver man ju inte vara ngn professor för att räkna ut att när 14-åringar sitter med programvara för 150 000 och dessutom är frågan ngt riktigt enkelt "manualsvar" från kapitel 1... Ja, då kan man ju inte låta bli.

Sedan blir det hysteriskt roligt när de som i alla diskussioner vurmar för "fri nedladdning" och rätten till detta känner sig trampad på tårna över att det kommer anklagelser om "läs manualen till ditt köpta program".

Jag försöker verkligen vara hjälpsam, men när man kanske ser samma fråga för sjuttonde gången, användaren hade bara behövt slå en kik i "listan" med diskussioner för att hitta svaret - klart man blir LITE purken då. Man är väl inte mer än människa.

Jag är här rätt mycket. Jag trivs, försöker hjälpa, vara till nytta.
Men halva iPhoneforumet t ex är fyllt med folk med 1 (ETT) inlägg där de skriker på hjälp om ngt som de kunde fått hjälp med genom att antingen söka på google eller läst lite i trådar i ämnet. Vem orkar ? Den som skapar tråden ids inte ens komma tillbaka och säga att "jo, provade det och nu funkar det..."

Om man desutom besvarar det hela så gott man kan så lönar man samtidigt andra som söker med en "snårskog" av svar och trådar i en stor röra.
Man söker på "iPhone hänger sig i direkt solljus" och får inte 4 svar, man får 79st i 65 olika trådar - det underlättar ju inte heller....

Ursprungligen av Goflorp:

Om man desutom besvarar det hela så gott man kan så lönar man samtidigt andra som söker med en "snårskog" av svar och trådar i en stor röra.
Man söker på "iPhone hänger sig i direkt solljus" och får inte 4 svar, man får 79st i 65 olika trådar - det underlättar ju inte heller....

Det där är varför moderatorer finns och varför de behövs.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 11:25
Ursprungligen av Goflorp:

Jo, men ibland behöver man ju inte vara ngn professor för att räkna ut att när 14-åringar sitter med programvara för 150 000 och dessutom är frågan ngt riktigt enkelt "manualsvar" från kapitel 1... Ja, då kan man ju inte låta bli.

Sedan blir det hysteriskt roligt när de som i alla diskussioner vurmar för "fri nedladdning" och rätten till detta känner sig trampad på tårna över att det kommer anklagelser om "läs manualen till ditt köpta program".

Jag försöker verkligen vara hjälpsam, men när man kanske ser samma fråga för sjuttonde gången, användaren hade bara behövt slå en kik i "listan" med diskussioner för att hitta svaret - klart man blir LITE purken då. Man är väl inte mer än människa.

Jag är här rätt mycket. Jag trivs, försöker hjälpa, vara till nytta.
Men halva iPhoneforumet t ex är fyllt med folk med 1 (ETT) inlägg där de skriker på hjälp om ngt som de kunde fått hjälp med genom att antingen söka på google eller läst lite i trådar i ämnet. Vem orkar ? Den som skapar tråden ids inte ens komma tillbaka och säga att "jo, provade det och nu funkar det..."

Om man desutom besvarar det hela så gott man kan så lönar man samtidigt andra som söker med en "snårskog" av svar och trådar i en stor röra.
Man söker på "iPhone hänger sig i direkt solljus" och får inte 4 svar, man får 79st i 65 olika trådar - det underlättar ju inte heller....

Men samtidigt, står det utom allt rimligt tvivel att så är fallet? (angående räkna ut om någon använder piratmaterial). Om det är så att du tycker att det är uppenbart i vissa fall och känner att du inte vill hjälpa till då så är det bara att undvika att svara.

Visst det kan tyckas att det är lätt att kika i listan eller så. Du har all rätt i världen att dessutom bli purken och det händer att även jag blir det. Men man kan ändå försöka att inte visa det genom att vara dryg. Det räcker att uppmärksamma moderatorer och kanske även den som skapat tråden och säga att det finns en tråd och den är tillgänglig här.

Håller med dig fullt ut om att det hör till netiquetten (stavning?) att komma tillbaka och upplysa om huruvida föreslagen lösning fungerade eller inte. När ett forum håller så pass låg nivå (som din beskrivning av iphone forumet visar på) så ligger en stor del av ansvaret på moderatorerna att rensa upp...jag orkar inte heller engagera mig i forum med låg nivå.

Summa summarum. Det är rätt självklart att människor blir lite sura av och till. Jag tror bara inte att det rätt väg att försöka "uppfostra" användare som gör fel genom att möta dem med en dryg attityd, hur ser man än är. Tror det gagnar kvaliteten på forumet samt att "uppfostran" blir bättre om man använder en vänlig ton.

Annars så kommer nytt folk in på forumet och blir dåligt bemötta och lämnar forumet. Istället för att komma in på forumet och kanske göra lite fel men samtidigt och trots felet bli vänligt bemöten. Användaren stannar kvar och lär sig och börjar själv bidra,... det handlar om att skapa positiva cirklar (flummigt det där lät )

Senast redigerat 2010-07-31 14:10

Det är ju lite av ett känsligt ämne men intressant i sammanhanget; finns det dumma frågor? Jag skulle påstå att det finns ogenomtänkta frågor, men att det också är beroende på vem som frågor.

Man måste ha större överseende med misstag och "dumma" frågor om det är nybörjare på forumet eller medlemmar man inte har koll på. Om jag som gammal forumräv ställer en fråga vars svar finns som första träff på Google, då får jag ta att någon kanske säger det till mig. Men är det någon som försiktigt ska ställa sin första fråga här, då är det jätteviktigt att vi inte skrämmer iväg denne.

Ursprungligen av Niks:

Ska info som finns i manualer bannlysas från forum? I så fall skulle kunskapsdatabasen som 99 utgör bli betydligt urholkad...

Näe, så ska det definitivt inte vara. Vi vill gärna att 99mac ska vara en slags manual i sig, med välformulerade frågor och hjälpande svar.

Men om man vet att t.ex. ett det finns ett utmärkt kapitel i en manual som skulle vara till stor nytta för frågeställningen är det inte fel att hänvisa dit. Men går det lika snabbt att skriva svaret istället för att hänvisa är det förstås bättre att ge svaret direkt i tråden.

Ursprungligen av Adrian B:

Det är ju lite av ett känsligt ämne men intressant i sammanhanget; finns det dumma frågor? Jag skulle påstå att det finns ogenomtänkta frågor, men att det också är beroende på vem som frågor.

Man måste ha större överseende med misstag och "dumma" frågor om det är nybörjare på forumet eller medlemmar man inte har koll på. Om jag som gammal forumräv ställer en fråga vars svar finns som första träff på Google, då får jag ta att någon kanske säger det till mig. Men är det någon som försiktigt ska ställa sin första fråga här, då är det jätteviktigt att vi inte skrämmer iväg denne.

Näe, så ska det definitivt inte vara. Vi vill gärna att 99mac ska vara en slags manual i sig, med välformulerade frågor och hjälpande svar.

Men om man vet att t.ex. ett det finns ett utmärkt kapitel i en manual som skulle vara till stor nytta för frågeställningen är det inte fel att hänvisa dit. Men går det lika snabbt att skriva svaret istället för att hänvisa är det förstås bättre att ge svaret direkt i tråden.

"En bild säger ofta mer än tusen ord", det är rätt lätt ta en skärmdump (Shift, Alt 4) och lägga in som visar. Men kan länka till svaret, mankan t o m i vissa fall länka till googlesökningen man gjort, man kan länka till programmet i fråga på Versiontracker, man kan hänvisa till annan tråd där samam sak diskuteras, man kan göra massor av varinter på hur man hjälper.
Det som hjälper MINSt är väl "sök på google"

Det är lite som i verkliga livet.

Träffade en Långtradarchaffis som kört vilse häromdagen nere på vårt stadsdelstorg. Jag hade en Göteborgs turistkarta i fickan jag hittat dagen innan. Han blev ganska paff när jag tog upp kartan, ritade ett kryss där han var, en rund ring dit han skulle och vilka skyltar han skulle följa...och en snygg blå streck över vägen han skulle följa....
Keep the map Sir sa jag. Roligast jag hade på en bra stund.

Frågar man efter vägen själv möts man av allt från en axelryckning till ngn som kör före och visar vägen.

Dumma frågor? Nja, det är svårt, precis som du vill jag ha det till ogenomtänkta frågor. Mycket är att vinna på att ge saker en funderare själv, innan man frågar andra.

forumet bygger ju på "hjälp till självhjälp", man löser problemet själv, gratis och med forumvänners hjälp. Vi får en gemenskap, medlemmar får odlat sin "hornbach-känsla" lite ("Ja, visst är det snyggt. - och jag har gjort det själv...").

I grunden håller jag med om synpunkten att "men googla då!" är ett relativt otrevligt råd.

Men, ibland är jag nära att skriva det själv:

http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/276803-raid-5-effektiv-lagringsyta.html

I en tråd där bara jag och en medlem till skriver bli bemött av:

"Väldigt mycket OT här.

Det enda jag ville ha svar på är:
Vad är effektiv lagringsyta på 16 diskar x 2TB
vid RAID-5
vid RAID-6
"

...vilket jag tycker missbrukar forumtanken.

Det som ibland kan reta mig är när medlemmar ber om hjälp, och följande kombination råkar vara sann:
• Är inte ödmjuk/tacksam/trevlig
• Efterfrågar en enkel faktauppgift
• Är enkel att googla

Och ovanstående kombination dyker tyvärr upp ibland på forum, inte så ofta. Men, i verkliga livet träffar jag aldrig på att en medmänniska frågar mig om hjälp, med en attityd.

Ursprungligen av Laseranders:

Ett liknande fenomen är de som gissar att trådskaparen har piratkopierat programmet han/hon vill ha hjälp med och därför skriver nåt i stil med "kolla i manualen du fick NÄR DU KÖPTE PROGRAMMET!!!!????" i nåt försök att leka internetpolis utan att komma med direkta anklagelser.

Vi har ju rätt strikta regler mot piratkopiering, men jag håller med dig här för ingen ska känna sig anklagad eller behöva försvara en fråga, om det inte uppenbart rör piratgrejer (som att någon har problem med ett crackat program). (Däremot är det ju helt ok att hänvisa till manualen om man vet att den hjälper - man får ju ändå utgå ifrån att den som ställer frågan har köpt programmet.)

Ursprungligen av Laseranders:

Ett liknande fenomen är de som gissar att trådskaparen har piratkopierat programmet han/hon vill ha hjälp med och därför skriver nåt i stil med "kolla i manualen du fick NÄR DU KÖPTE PROGRAMMET!!!!????" i nåt försök att leka internetpolis utan att komma med direkta anklagelser.

Riktigt rolig kommentar.

Själv är jag inte så aktiv med att svara i trådar längre, men jag läser en del till och från för att hänga med utvecklingen samt ibland kunna dela med mig av det jag vet. Stämningen har inte varit så hemsk tycker jag, visst kan det spåra ur ibland, men vi människor är ju så känsliga ibland så det är lätt att det blir fel.

En tumregel jag brukar följa när jag finner en obesvarad tråd är att efter bästa förmåga försöka finna informationen och hjälpa personen, inte bara för att hjälpa personen men även för att lära mig själv allt mer och mer. Det är så underbart att göra andra glada med sina svar, samt att få ge sin syn på saken.

Länge leve god forumanda!

Ursprungligen av apple4ever:

En tumregel jag brukar följa när jag finner en obesvarad tråd är att efter bästa förmåga försöka finna informationen och hjälpa personen, inte bara för att hjälpa personen men även för att lära mig själv allt mer och mer. Det är så underbart att göra andra glada med sina svar, samt att få ge sin syn på saken.

Länge leve god forumanda!

Det här tycker jag tål upprepas. Det ÄR kul att hjälpa andra och dela med sig av sina kunskaper. För man lär sig lika mycket själv (eller fördjupar sina kunskaper) när man hjälper andra med ett problem!

Ursprungligen av CyberPet:

Det här tycker jag tål upprepas. Det ÄR kul att hjälpa andra och dela med sig av sina kunskaper. För man lär sig lika mycket själv (eller fördjupar sina kunskaper) när man hjälper andra med ett problem!

Precis... "GOOGLA DÅE!!" och "SÖÖÖÖK I FORAAAT INNAN" är ju inte direkt kunstruktiva kommentarer där man visar hur duktig man är... Ska man vara på det viset, ja då kan man lika gärna hålla käft

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-31 09:59

En synvinkel till: alla har inte normal syn, några har ADHD eller andra kombinationer, som kan göra det hela lite svårare (dels att både söka och ta åt sej kunskap, dels att skriva kommentarer här).

Här är mitt recept på ett bättre forum:

- Söka noga innan man startar en ny tråd, så att vi slipper alla dessa dubblett-trådar.

- Inte lägga in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat.

- Låta bli att skriva i tråden om man inte har något att tillföra till diskussionen.

- Låta bli att bara hänvisa till Google eller manualen, utan lämna i så fall en länk till en sökning i stället, något som kan hjälpa frågeställaren hitta rätt.

- När man ser något felaktigt eller olämpligt, skriv inte kommentarer om detta inne i trådarna, utan Rapportera till moderatorerna i stället.

- Undvika inlägg av chat-karaktär, och använda PM i stället när man bara vill snacka lite.

Känns verkligen helt ointressant hur personen jag hjälper har skaffat programmet. På samma sätt som det kvittar om personen är en 13-årig PS-novis eller en hårdnackad Avidräv. Kan man hjälpa till och har tid så gör man väll det. Lite det som är tanken med ett forum känner jag.

Som jag sa försöker jag hjälpa, men ibland fallerar väl alla.

Ingen är felfri. Jag tjatar ofta om att de som önskar forumet i en viss riktning bara har att börja dra i den riktningen. Vill vi ha mindre "kolla på google" så är det ju bara att dra in och hjälpa till då.
Var och en efter förmåga givetvis.

Gillar man inte "sök på google", hjälp till själv då och leta upp ett svar.

Nu kör vi.

Bevaka tråden