Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så fientlig stämning?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .

En till tanke. Eftersom det nu finns så många underforum på forumet, har de kommit till för att man ska sitta och prata i dessa trådar, eller för att det finns ett behov av hjälp, råd, guider, osv? Jag tror ju att forumen tillkommit för att man kan behöva hjälp i just det området.

Jag tänker liksom lite utifrån att om en och samma fråga kommer upp, så kan det ju vara vits att fundera på om informationen som ges inte är klar nog. Det kan vara Apples fel, Adobes fel, eller någon annans fel. Men det skapar i alla fall en viss problematik, och då är ju forum rätt vettiga, då man kan få lite "handhållning" om det blir problem.

När jag hade lite problem med min dator för något år sedan, så sökte jag här på forumet och fick svaret direkt i en av trådarna. Ovärderligt. Och det var dessutom skönt då att se att det var fler än jag som hade samma problem. Dvs jag hade inte gjort något fel, det var fel i programvaran/datorn.

Nu ställde jag ingen egen fråga då, eftersom jag redan hittade svaret och hade kunnat formulera mitt problem. Men ibland är det svårt att hitta rätt... speciellt om man inte vet hur man ska formulera frågan. Och kan man inte formulera frågan eller sökbegreppet så hjälper det ju inte att söka på google eller om forumets sökfunktion hade fungerat. Därför är det jättebra med människor (många) som har lite mer erfarenheter och kanske mer tid att experimentera och hitta lösningar på problemen, som då känner igen ens problem, fast man inte kan peka exakt på det är man vill veta.

Och som svar på Adrian B: Nej det finns inga dumma frågor. Antingen är något dåligt förklarat eller så är svaret inte tillräckligt bra.

  • Oregistrerad
  • 2010-07-31 19:31

Så här skrev du i den andra tråden..

Ursprungligen av CyberPet:

OK, nu har jag läst tråden som du länkade till Richard, och där fick jag faktiskt ingen information alls om hur jag kommer i kontakt med och diskuterar projektet med.

Men tack ändå!

Charles, det hade varit kanon med en direktlänk till utvecklarlistan, men jag antar att det var för krångligt. Hittade den till slut i alla fall, men den var inte uppenbart lätt att hitta, då det stod att det var iPhoneutvecklare, men det kanske är samma som för iPad. Vad vet jag. Tack i alla fall!!

Kul med en så lång lista.... hur vet man vilka som är bra?

Min poäng är att man kan uppfatta situationer på väldigt olika sätt. När du skriver att du inte hittade någon relevant information alls kan det uppfattas som otacksamt och ditt "tack ändå" kan uppfattas som ironiskt. Du fortsätter med att antyda att någon var lat som inte gav dig en direkt länk även om du försöker använda en smiley för att släta över det hela.

Jag tror att man får försöka låta bli att vara för känslig och ha överseende med att folk skriver saker som "googla". Oftast finns det ju faktiskt en poäng med såna kommentarer även om de ibland är onödiga. Medlemmarna här, som på de flesta forum, hjälper folk för att de vill och har inga skyldigheter mot någon. Antyder man att någon som försöker hjälpa till är lat eller kommer med irrelevant information ska man nog inte förvänta sig någon positiv reaktion.

Ursprungligen av Iphone77:

Så här skrev du i den andra tråden..

Min poäng är att man kan uppfatta situationer på väldigt olika sätt. När du skriver att du inte hittade någon relevant information alls kan det uppfattas som otacksamt och ditt "tack ändå" kan uppfattas som ironiskt. Du fortsätter med att antyda att någon var lat som inte gav dig en direkt länk även om du försöker använda en smiley för att släta över det hela.

Jag tror att man får försöka låta bli att vara för känslig och ha överseende med att folk skriver saker som "googla". Oftast finns det ju faktiskt en poäng med såna kommentarer även om de ibland är onödiga. Medlemmarna här, som på de flesta forum, hjälper folk för att de vill och har inga skyldigheter mot någon. Antyder man att någon som försöker hjälpa till är lat eller kommer med irrelevant information ska man nog inte förvänta sig någon positiv reaktion.

Word.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 21:45
Ursprungligen av Iphone77:

Så här skrev du i den andra tråden..

Min poäng är att man kan uppfatta situationer på väldigt olika sätt. När du skriver att du inte hittade någon relevant information alls kan det uppfattas som otacksamt och ditt "tack ändå" kan uppfattas som ironiskt. Du fortsätter med att antyda att någon var lat som inte gav dig en direkt länk även om du försöker använda en smiley för att släta över det hela.

Jag tror att man får försöka låta bli att vara för känslig och ha överseende med att folk skriver saker som "googla". Oftast finns det ju faktiskt en poäng med såna kommentarer även om de ibland är onödiga. Medlemmarna här, som på de flesta forum, hjälper folk för att de vill och har inga skyldigheter mot någon. Antyder man att någon som försöker hjälpa till är lat eller kommer med irrelevant information ska man nog inte förvänta sig någon positiv reaktion.

Nu snackar vi Precis mina ord hur kunde du veta

Word word come easy ahhh.. tralalalalaaa...... remember that song text is gone sorry ..... END !

Ursprungligen av Iphone77:

Så här skrev du i den andra tråden..

Min poäng är att man kan uppfatta situationer på väldigt olika sätt. När du skriver att du inte hittade någon relevant information alls kan det uppfattas som otacksamt och ditt "tack ändå" kan uppfattas som ironiskt. Du fortsätter med att antyda att någon var lat som inte gav dig en direkt länk även om du försöker använda en smiley för att släta över det hela.

Jag tror att man får försöka låta bli att vara för känslig och ha överseende med att folk skriver saker som "googla". Oftast finns det ju faktiskt en poäng med såna kommentarer även om de ibland är onödiga. Medlemmarna här, som på de flesta forum, hjälper folk för att de vill och har inga skyldigheter mot någon. Antyder man att någon som försöker hjälpa till är lat eller kommer med irrelevant information ska man nog inte förvänta sig någon positiv reaktion.

Jag blir lite full i skratt, för det måste verkligen krylla av ironi på forumet om det uppfattades som ironi. För det var det verkligen inte. Jag tackade för hjälpen, även om det inte var det jag frågade efter. Svårare än så var det inte.

Hur tycker du att jag skulle ha uttryckt det för att det inte skulle ha setts som ironi eller otacksamt? Med femtielva smileys? (Den sista meningen var förresten ironi! )

Exempel på "när skiten träffar fläkten" kanske?

http://www.99.se/ljudproduktion/279397-tradloest-ljud-fran-macbook-pro.html

Ursprungligen av Goflorp:

Exempel på "när skiten träffar fläkten" kanske?

http://www.99.se/ljudproduktion/279397-tradloest-ljud-fran-macbook-pro.html

Här är det ju 20Hz och inte ts som spårar ur totalt. Han ger två korta orc och ingen som helst förklaring. Sen väljer han att kalla en relativt "ny" medlem med bara några få skrivna inlägg för idiot. Sjysst bemötande liksom...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 20:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Här är det ju 20Hz och inte ts som spårar ur totalt. Han ger två korta orc och ingen som helst förklaring. Sen väljer han att kalla en relativt "ny" medlem med bara några få skrivna inlägg för idiot. Sjysst bemötande liksom...

Egentligen skitsamma vems fel det var. Vill bara kommentera att som jag skrev i senare i tråden så menade jag att han agerade som en idiot inte är en idiot då jag absolut inte känner personen i fråga.

Vill jag ha hjälp med något så lägger jag fram all info jag har istället för att folk ska försöka gissa sig till ens problem. Sedan svarar man helst inte spydigt tillbaka till folk som försöker hjälpa en. Oavsett om man är ny medlem eller gammal så ska man behandla folk med respekt. Rent allmänt hyffs och tacka folk som faktiskt ger sin tid och hjälpa en.

Det tycker i alla fall jag och jag blev rätt irriterad över hans svar och eventuellt överreagerade men tappade totalt intresset att hjälpa honom.

Ursprungligen av 20hz:

Vill jag ha hjälp med något så lägger jag fram all info jag har istället för att folk ska försöka gissa sig till ens problem. Sedan svarar man helst inte spydigt tillbaka till folk som försöker hjälpa en.

Håller helt med dig. Om han inte har lämnat all nödvändig information så ska han inte komma med spydiga svar till någon som faktiskt försöker hjälpa till.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-03 06:55
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller helt med dig. Om han inte har lämnat all nödvändig information så ska han inte komma med spydiga svar till någon som faktiskt försöker hjälpa till.

Jespers svar är trist för att komma från en moderator.

"Om han inte lämnat all nödvändig information..." Vad är detta? Det är frågeställarens försök att börja för tusan hakar!

Om du Jesper tycker att frågeställaren "inte lämnat all nödvändig information", hur kan du då tycka att 20Hz svar är ett svar? Han lämnar två ord och en pil. Det är en rebus och inte svar. Ett svar innebär att man skriver en mening, att det uppstår en dialog, att man använder ord, att man möter en annan människa!

Istället för att posta samma svar en gång till kunde han utvecklat svaret. Första gången kan han komma undan med att han kanske är en sån som kan allt och ger många svar, att han kanske inte hinner utveckla det mer. Han kanske är en stor tillgång för forumet. Andra gången han postar framstår det som att han ändå har tid, då kunde han lika gärna utvecklat det och "uppfört" sig. När han sedan påstår att frågeställaren agerar idiotiskt, så är det han själv som agerar helidiotiskt och översittaraktigt.

Ursprungligen av rana:

Jespers svar är trist för att komma från en moderator.

"Om han inte lämnat all nödvändig information..." Vad är detta? Det är frågeställarens försök att börja för tusan hakar!

Varför är det trist? Tycker du att det är bra att en frågeställare ska slösa med andra personers tid, genom att bara lämna en bit av informationen i början, och sedan fylla på med information efter hand som folk svarar "fel" pga hans bristfälliga information?

Frågeställaren visste ju vad han ville ha. Varför berättar han inte allt från början? Att bara berätta hälften och sedan bli sur och spydig mot de svar han får, är bland de värsta frågeställarna, tycker jag.

Nej, tänk efter ordentligt innan man ställer frågan, och se till att få med all information och alla parametrar. Och missar man ändå någon information, så fyller man på med den senare i tråden, utan att bli spydig och sur mot dem som faktiskt har försökt hjälpa till

Ja, visst kunde svaret innehålla något mer än bara produktnamnet. Men jag tycker ändå att det är ett hyfsat svar, som inte bör bemötas med den attityd som trådskaparen visar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför är det trist? Tycker du att det är bra att en frågeställare ska slösa med andra personers tid, genom att bara lämna en bit av informationen i början, och sedan fylla på med information efter hand som folk svarar "fel" pga hans bristfälliga information?

Frågeställaren visste ju vad han ville ha. Varför berättar han inte allt från början? Att bara berätta hälften och sedan bli sur och spydig mot de svar han får, är bland de värsta frågeställarna, tycker jag.

Nej, tänk efter ordentligt innan man ställer frågan, och se till att få med all information och alla parametrar. Och missar man ändå någon information, så fyller man på med den senare i tråden, utan att bli spydig och sur mot dem som faktiskt har försökt hjälpa till

Ja, visst kunde svaret innehålla något mer än bara produktnamnet. Men jag tycker ändå att det är ett hyfsat svar, som inte bör bemötas med den attityd som trådskaparen visar.

Men för h-vete. Detta forum är snart slut för mig, hur kan du som moderator gå i försvar? På samma yta som 20Hz skrev sin rebus kunde han skriva "Utveckla gärna lite, förstår inte vad du menar" eller helt enkelt gett fan i att svara. Hur svårt är det? Blir det bättre stämning och bemötande av att spydigt svara på vad man kan tycka är en idiotfråga? Skrämmande.

Ursprungligen av Leftrustle:

...kunde han skriva "Utveckla gärna lite, förstår inte vad du menar" eller helt enkelt gett fan i att svara...

Varför skulle han be frågeställaren att utveckla? Han har ingen som helst anledning till det. Han har ingen aning om att det senare ska visa sig att frågan inte var komplett.

Han gav ett relevant svar utifrån den fråga som ställts, och då ska man inte behöva mötas av sådan attityd från frågeställaren.

Senast redigerat 2010-08-03 08:38

Om frågeställaren upptäcker att hans bristande information leder till "fel" svar, så borde han inta en lite mer ödmjuk attityd och säga något i stil med: "Nej, det svaret är inte bra. För jag glömde visst att berätta att..."

Så jag tycker fortfarande att det är trådskaparen som startar den dåliga stämningen i den tråden genom de spydiga svar han ger till någon som faktiskt gett ett fungerande svar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-03 07:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför är det trist? Tycker du att det är bra att en frågeställare ska slösa med andra personers tid, genom att bara lämna en bit av informationen i början, och sedan fylla på med information efter hand som folk svarar "fel" pga hans bristfälliga information?

Det är ju din tolkning av hur det gick till kanske var det helt enkelt så att han/hon la till att den skulle vara portabel för att han/hon kom på det i efterhand inte pga "fel" svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-03 08:13
Ursprungligen av thomk:

Det är ju din tolkning av hur det gick till kanske var det helt enkelt så att han/hon la till att den skulle vara portabel för att han/hon kom på det i efterhand inte pga "fel" svar.

Totalt OT: Och du anser inte att en Airport Express är portabel?

Skulle jag själv skrivit frågan så skulle jag förklarat min situation dvs jag har inte tillgång till el, jag kommer använda en portabel musikutrustning och den har dessa utgångar. Jag använder denna modell av mac/pc och kommer använda dessa program. Då kan folk sedan ge svar och tips hur man gå till väga. Får jag ett svar som jag inte tycker är tillräckligt givande då Googlar jag upp det. Precis på samma sätt som det sker i det normala livet.

Sedan om jag agerade otrevligt eller ej till en nybliven medlem det är en annan diskussion. Jag är bara trött på folk nya/gamla medlemmar som absolut inte tänker innan de postar (postar utan att söka, postar saker utan att ge tillräcklig info för att folk verkligen kan hjälpa osv).

En post som jag får inte igång min iPhone, HJÄLP!!!!! Innebär att folk får fråga personen vad det är för modell, version osv osv. Det är inte direkt givande.

Skit samma med smutskastningen som sker just nu. Jag kanske överreagerade när jag kallade hans handling idioti. Och han kanske misstolkade mitt svar. So what? Fortsätter folk överanalysera allas svar i oändlighet kommer detta forum sluta i graven.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-03 09:49
Ursprungligen av 20hz:

Totalt OT: Och du anser inte att en Airport Express är portabel?

Skulle jag själv skrivit frågan så skulle jag förklarat min situation dvs jag har inte tillgång till el, jag kommer använda en portabel musikutrustning och den har dessa utgångar. Jag använder denna modell av mac/pc och kommer använda dessa program. Då kan folk sedan ge svar och tips hur man gå till väga. Får jag ett svar som jag inte tycker är tillräckligt givande då Googlar jag upp det. Precis på samma sätt som det sker i det normala livet.

Sedan om jag agerade otrevligt eller ej till en nybliven medlem det är en annan diskussion. Jag är bara trött på folk nya/gamla medlemmar som absolut inte tänker innan de postar (postar utan att söka, postar saker utan att ge tillräcklig info för att folk verkligen kan hjälpa osv).

En post som jag får inte igång min iPhone, HJÄLP!!!!! Innebär att folk får fråga personen vad det är för modell, version osv osv. Det är inte direkt givande.

Skit samma med smutskastningen som sker just nu. Jag kanske överreagerade när jag kallade hans handling idioti. Och han kanske misstolkade mitt svar. So what? Fortsätter folk överanalysera allas svar i oändlighet kommer detta forum sluta i graven.

Jag skulle nog tycka att den är ganska portabel, men det var inte det min kommentar handlade om. Jag tyckte bara att Jesper tolkade tråden på ett annat sätt än vad jag gjorde.

Jag är, som jag tidigare skrivit i denna tråd, för mer diskussion och tycker att forumet blir lite tråkigt och stelt när det blir för inriktad på enbart fakta utan redundans.

Ursprungligen av thomk:

Det är ju din tolkning av hur det gick till kanske var det helt enkelt så att han/hon la till att den skulle vara portabel för att han/hon kom på det i efterhand inte pga "fel" svar.

Det är möjligt.

Men oavsett om frågeställaren visste om det från början, eller kom på det i efterhand, så ursäktar det inte de spydiga kommentarerna till den som faktiskt försökte svara på den första frågan.

Så som frågan är ställd i första inlägget, är svaret helt relevant (om än något kortfattat ).

Senast redigerat 2010-08-03 09:24
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-03 06:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Här är det ju 20Hz och inte ts som spårar ur totalt. Han ger två korta orc och ingen som helst förklaring. Sen väljer han att kalla en relativt "ny" medlem med bara några få skrivna inlägg för idiot. Sjysst bemötande liksom...

Håller helt med. Sanslöst att ta denna tråd som exempel på att en frågeställare inte gör "rätt".

Att svara utan att skriva meningar så som 20Hz gör i den tråden är otrevligt och arrogant. Det är helt klart 20Hz "som börjar" att uppföra sig illa. Killen/tjejen gör helt rätt i att ignorera svaret! 20Hz "svar" är inget svar. Jag menar: Vad är airfoil? Vad är airport express? Vad menar han med mindre än - större än tecknet???

Jag vet det! Så upplys mig inte!

Poängen är att personen skrivit ett fåtal inlägg och får ett "svar" som är helt obegripligt för någon som är ny här. Det funkar som svar mellan två som känner till varandra här, ett effektivt svar mellan kompisar. Det är inte ett svar man ger en okänd. Oförskämt!

Om man har över 50 inlägg här kan man antas förstå det, men det är fortfarande otrevligt!

Sedan fortsätter han med att påstå att "husseedit" agerat som idiot! Det är bara för mycket!

Det här är ett praktexempel på precis det som den här tråden handlar om. En mycket fientlig stämning hetsas fram! Varför ger han t ex samma svar en gång till? Fattar 20Hz inte att det inte funkade? Det helt klart 20Hz som agerar helidiotiskt och "förstör" tråden för frågeställaren.

Husseedit skriver: "Ok, ett så pass seriöst forum alltså..."

Precis på pricken korrekt svar till 20Hz. Precis vad hela den här tråden handlar om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 19:59

Goflorp: Word ;D

Word från mig också..

Finns det något exempel där någon skrivit "goggla då för fan" när en fråga ställts i sin rätta tråd? Annars tycker jag den här diskussionen är felvänd.

Sen om man har modererat andra forum och har över 900 inlägg här, som borde vara långt över medel på det här forumet så borde man veta bättre än att inte posta frågor i fel tråd.

Sen kan jag också tycka att vissa som tror att man kan komma hit ock låta andra söka upp svaren åt dom istället för att göra någon som helst ansträngning själv att hitta svaret först bara tyder på lathet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-31 21:36
Ursprungligen av jurassic579:

Word från mig också..

Finns det något exempel där någon skrivit "goggla då för fan" när en fråga ställts i sin rätta tråd? Annars tycker jag den här diskussionen är felvänd.

Sen om man har modererat andra forum och har över 900 inlägg här, som borde vara långt över medel på det här forumet så borde man veta bättre än att inte posta frågor i fel tråd.

Sen kan jag också tycka att vissa som tror att man kan komma hit ock låta andra söka upp svaren åt dom istället för att göra någon som helst ansträngning själv att hitta svaret först bara tyder på lathet.

WORD.

Jag och många med mig har i alla fall fattat att moderatorerna inte ligger på latsidan utan det som fattas är det personliga ansvaret från oss vanliga användare som vi pratat om tidigare.

Varför hålla på att gnata om smådetaljer och försöka hitta fel när man själv orsakade det från början, nu börjar det bli lite tröttsamt.

Jag gillar att hänga här och gillar upplägget av siten, och ingen tvingar någon att vara här mot sin vilja.

Sen undrar jag om Cyberpet har något svar på mina tankar i inlägg #66?

Ursprungligen av jurassic579:

Sen undrar jag om Cyberpet har något svar på mina tankar i inlägg #66?

Nej. Jag uppfattade inte det som om du ville ha en kommentar från mig. Så vad är det du vill att jag ska kommentera?

Ursprungligen av CyberPet:

Nej. Jag uppfattade inte det som om du ville ha en kommentar från mig. Så vad är det du vill att jag ska kommentera?

Förlåt, ska var tydligare när jag försöker få en åsikt från dig.

Du tycker du blev illa bemött när någon bad dig Googla. Men att du stälde frågan i en helt annan tråd verkar du ignorera och det var väl den bakomliggande orsaken. Något som någon med din forumvana borde förstå. Det är som att grina för att någon inte kunde svara på vad ett kilo hummer kostar när du går in och frågar hos slaktaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-05 19:48
Ursprungligen av jurassic579:

Förlåt, ska var tydligare när jag försöker få en åsikt från dig.

Du tycker du blev illa bemött när någon bad dig Googla. Men att du stälde frågan i en helt annan tråd verkar du ignorera och det var väl den bakomliggande orsaken. Något som någon med din forumvana borde förstå. Det är som att grina för att någon inte kunde svara på vad ett kilo hummer kostar när du går in och frågar hos slaktaren.

Hej hej.. sakta i backarna nu ... hummer hos slaktaren undrar hur den hummern smakar...

Ursprungligen av jurassic579:

Förlåt, ska var tydligare när jag försöker få en åsikt från dig.

Du tycker du blev illa bemött när någon bad dig Googla. Men att du stälde frågan i en helt annan tråd verkar du ignorera och det var väl den bakomliggande orsaken. Något som någon med din forumvana borde förstå. Det är som att grina för att någon inte kunde svara på vad ett kilo hummer kostar när du går in och frågar hos slaktaren.

Jag kanske ska förtydliga än en gång att jag märkt att svaret är vanligt på forumet, å det är inte bara jag som reagerat på "använd google" som svar på en fråga.

Jag startade inte den här tråden för att jag kände mig illa behandlad, utan jag startade tråden för att jag noterade en trend. Och många har ju också reagerat förutom jag, och att tråden då startat lite eftertanke. Vilket är vad jag ville.

Two wrong won't make one right.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 10:21
Ursprungligen av klarabara:

Two wrong won't make one right.

dupe´:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 10:38

Nu visar vi verkligen våra bästa sidor grabbar

Jag trodde det var färdigdiskuterat, men nu ger vi verkligen Cyberpet "vatten på kvarnen"

Håller ni på så i verkliga livet oxå, släpp grejerna och gå vidare .

Sen finns det "nybörjare" "grönjölingar" som dimper in på ett bananskal, man får utgå ifrån dom och ej gå i djupare dispyt eller låta bli att svara, låte moderatorerna ta hand om dem om det är så illa så kan dom smidigt upplysa om att mer information krävs i det aktuella frågan.

Sedan får man ge lite mer utrymme och svängrum Jesper om det finns möjlighet inom regelverket, annars riskerar detta forum att kvävas så småningom. Man får inte bli för petig.

Sedan till Jespers försvar ska sägas att det är verkligen sällan han uttrycker sin personliga uppfattning och tar starkt parti i någon sak, men risken i ämnen som hör ihop med forumets upplägg, är att det lätt krockar med moderator rollen. kan du se det Jesper ?

Samtidigt måste du ju har rätt att ha din personliga åsikt även om du är moderator.

hmmmm svår balansgång när jag tänker efter

Senast redigerat 2010-08-03 10:54
Bevaka tråden