Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 börjar säljas fredagen den 30 juli i Sverige

Tråden skapades och har fått 582 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Om jag så blir 400 år gammal kommer jag aldrig lära mig hur de velepinnarna fungerar på det bolaget.

Det är väl inte så svårt att förstå. Telia är ett stort företag med gamla hierarkier. Kommunikationsvägarna är långa och det tar tid att både fatta beslut och kommunicera ut besluten. Det är ju inte så att butikerna själva förhandlar/beställer hem/sätter pris/ordnar kampanjer/bestämmer öppettider etc.

Och inte tycker jag de nya/små/konkurrerande telebolagen är så värst mycket bättre de heller.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-28 21:35
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det är väl inte så svårt att förstå. Telia är ett stort företag med gamla hierarkier. Kommunikationsvägarna är långa och det tar tid att både fatta beslut och kommunicera ut besluten. Det är ju inte så att butikerna själva förhandlar/beställer hem/sätter pris/ordnar kampanjer/bestämmer öppettider etc.

Och inte tycker jag de nya/små/konkurrerande telebolagen är så värst mycket bättre de heller.

Jo, fast att Telia är gamla och långsamma på sånt här är ju mest en förklaring, knappast en ursäkt.

Fast när det gäller din poäng om telebolagen håller jag med. Jag skulle definitivt överväga att välja abonnemang om man fick känslan av att telefonbolaget var lika intresserade av prylen ifråga som vad jag är... Som det är nu blir det ju att välja det som är minst sämst, liksom.

Så ja...då har man varit och fixat microSIM - förberedelsen är gjord. Man vet aldrig...dom kan ta slut på fredag...skulle absolut inte förvåna mig (Telia nämner själv"...så långt lagret räcker"). Så - tips; fixa detta i förväg - imorgon t.ex.

  • Medlem
  • 2010-07-28 22:06
Ursprungligen av Zimmerman:

Så ja...då har man varit och fixat microSIM - förberedelsen är gjord. Man vet aldrig...dom kan ta slut på fredag...skulle absolut inte förvåna mig (Telia nämner själv"...så långt lagret räcker"). Så - tips; fixa detta i förväg - imorgon t.ex.

Är inte det rätt korkat av Telia? vad som kan hända är att det på fredag kväll finns t.ex. 500 personer med microSIM-kort och 500 personer iPhone 4, dock är det inte samma 500 personer. Vore det inte bättre att reservera microSIM-korten till de som köper iPhone?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-07-28 22:32
Ursprungligen av arc:

Är inte det rätt korkat av Telia? vad som kan hända är att det på fredag kväll finns t.ex. 500 personer med microSIM-kort och 500 personer iPhone 4, dock är det inte samma 500 personer. Vore det inte bättre att reservera microSIM-korten till de som köper iPhone?

Det håller jag med om!!!!

Ja...det är ju Telia liksom. Dom menar tydligen att dom får in fler Iphones än vad dom har microSIM-kort. Jisses. Antingen får dom in enorma mängder Iphones eller så har dom bara en liten ask med microSIM-kort. :-D. Det är väl bara Iphone som behöver microSIM so far.
Jag tror att allt är rent svammel - jag tror 50% av allt Telia säger är svammel - men jag tar inga risker och hade vägarna förbi. Att ha köat länge och stå med en nyköpt Iphone4 och så säger dom: "Tyvärr, våra microSIM är slut" - tja, då gör jag mig skyldig till misshandel och det är ju onödigt över en pryl. Så - jag har nu det förb. kortet.

Eller - drömscenariot: Dom kommer ut till kön och förklarar att dom bara säljer till dom som redan har microSIM-kort och POFF så är halva kön borta. Hallelujah.

Ursprungligen av arc:

Är inte det rätt korkat av Telia? vad som kan hända är att det på fredag kväll finns t.ex. 500 personer med microSIM-kort och 500 personer iPhone 4, dock är det inte samma 500 personer. Vore det inte bättre att reservera microSIM-korten till de som köper iPhone?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-07-28 20:48

Jag ringde och fråga om microsim för typ 1v sen men då ville de inte ge mig något utan ville att jag skulle vänta tills jag hade en pryl som behövde det.....

  • Medlem
  • Finspång
  • 2010-07-28 21:46

Säg bara att du köpt en iPhone 4 på annat sätt, gjorde jag och fungerade för mig. NU sitter man tittar på kortet o hoppas att man när veckan lider mot sitt slut har något att stoppa den i...

  • Medlem
  • Malung
  • 2010-07-28 22:04

Erbjudande från telia

Jag har fått följande erbudande och som dum gammal gubbe har jag gått på det och beställt:

Som du vet lanserar Apple sin nya iPhone 4 i Sverige på fredag (30 juli). Eftersom du är en av våra bästa iPhone-kunder ger vi dig nu möjligheten att köpa telefonen till en unik deal! Erbjudandet är personligt och gäller bara i en vecka, från den 30 juli t.o.m den 5 augusti 2010.

Vi bjuder på:

Resterande betalning på din nuvarande mobiltelefon

Månadsavgifterna för din återstående bindningstid

24 månader med Telia Navigator
– den kompletta navigationstjänsten i mobilen (värde 998 kr).
iPhone 4 beställs med vårt populäraste abonnemang Telia Mobil Prata på med Mobilsurf Extra +.
Du betalar endast 269 kr/mån för din nya iPhone 4, inkl abonnemang med mobilsurf året ut (ord pris 398 kr/mån).
Erbjudandet beskrivs i sin helhet i steg 2.

Jag har ju sagt att man inte ska ringa och prata med folk - det är helt ute och stenålder och det är bara nötter på andra sidan. Ringa!? Jisses. Jag bara knatade in - bytet var över på ett par minuter. Se deras blogg dessutom:

”Kommer det finnas mikro-SIM att få direkt i butiken?”

Svar: Ja, mikro-SIM fås direkt i butik så att man kan använda telefonen direkt. Gäller så långt lagret räcker. Ett tips kan vara att skaffa ett mikro-SIM innan. Se Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

Telia iPhone Blog Bloggarkiv De vanligaste frågorna rörande iPhone 4

(jag slutade ringa myndigheter och företag för mååånga år sedan - mitt liv har blivit mycket bättre Vi har Internet nu. Internet.

Ursprungligen av Pascoe:

Jag ringde och fråga om microsim för typ 1v sen men då ville de inte ge mig något utan ville att jag skulle vänta tills jag hade en pryl som behövde det.....

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-28 23:59
Ursprungligen av Pascoe:

Jag ringde och fråga om microsim för typ 1v sen men då ville de inte ge mig något utan ville att jag skulle vänta tills jag hade en pryl som behövde det.....

Trist, du måste ha träffat på en riktigt ohjälpsam Telia-typ!
Jag hade bättre tur. Ringde och bad om ett microsim igår och hade det i brevlådan idag

Är det någon som vet om Mobilsurf Extra+ är bundet, eller om det bara är ett tillägg som man kan ändra i efterhand?

Ursprungligen av jonas.larsson:

Är det någon som vet om Mobilsurf Extra+ är bundet, eller om det bara är ett tillägg som man kan ändra i efterhand?

Det här kanske svarar indirekt på din fråga. Skulle det vara så att du skaffar dig mobilsurf men i efterhand känner att det inte räcker bör det inte vara några problem alls att uppgradera (eftersom Telia får in mer kosing)

Har du däremot mobilsurf Extra+ och kommer på i efterhand att du inte surfar för mer än 450mb/månaden och vill nedgradera kommer de förmodligen inte gå med på det. (mindre pengar till Telia)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-29 01:16
Ursprungligen av jonas.larsson:

Är det någon som vet om Mobilsurf Extra+ är bundet, eller om det bara är ett tillägg som man kan ändra i efterhand?

När jag tecknade surftillägg till min 3G så pga att jag frågade så sa han mycket tydligt att man inte har någon uppsägningstid på dem tilläggstjänsterna.

Sen dess har mitt surtillägg ändrat för dem kom ut med nya, fick inga andra papper så jag antar att samma regel gäller ändå.

Sen efter ändringen så beslöt jag mig för att ta ett mindre alternativ för jag utnyttja in det jag hade fullt ut. Och det var inga problem att "nedgradera" sig heller.

Så mitt svar skulle vara att du är inte bunden till tilläggstjänsterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 03:34
Ursprungligen av Kajan:

När jag tecknade surftillägg till min 3G så pga att jag frågade så sa han mycket tydligt att man inte har någon uppsägningstid på dem tilläggstjänsterna.

Sen dess har mitt surtillägg ändrat för dem kom ut med nya, fick inga andra papper så jag antar att samma regel gäller ändå.

Sen efter ändringen så beslöt jag mig för att ta ett mindre alternativ för jag utnyttja in det jag hade fullt ut. Och det var inga problem att "nedgradera" sig heller.

Så mitt svar skulle vara att du är inte bunden till tilläggstjänsterna.

Förstår inte riktigt vad du menar i ditt inlägg, men självklart är det olika beroende på om du tecknar ett tillägg i efterhand kontra om du binder dig på ett abonnemang (inkl sk "tillägg") i samband med telefonköp (och därmed får subventionerat pris på telefonen). Man kan givetvis inte teckna ett dyrare abbonnemang, få billig telefon och i efterhand avsäga sig/nedgradera delar av det tecknade abbonemanget. Åtminstone inte gratis.

Kanske hade det funkat om Telia styrts av förskole-kids, men om de har börjat grundskolan så är det nog kört.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-29 05:15
Ursprungligen av Nirre:

Förstår inte riktigt vad du menar i ditt inlägg, men självklart är det olika beroende på om du tecknar ett tillägg i efterhand kontra om du binder dig på ett abonnemang (inkl sk "tillägg") i samband med telefonköp (och därmed får subventionerat pris på telefonen).

Fast hos Telia så ingår (ingick) inte tilläggstjänsten för surfande i abonnemanget även om du skaffar det samtidigt, vilket är anledningen till att du kan byta lite som du vill. Den enda begränsningen de hade i början av sommaren när jag kollade upp det var att man inte fick byta mer än typ 4 gånger per år.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-29 10:45

Nu har tele2 börjat släppa sina priser:

Tele2 - Privat - Mobiltelefoni - iPhone 4 (16 GB)

Varför släpper alla operatörer bara med 24 mån. bindningstid? Helt idiotiskt!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 11:22
Ursprungligen av westerlu77:

Varför släpper alla operatörer bara med 24 mån. bindningstid? Helt idiotiskt!!

De följer väll jänkarnas spår och gör desamma som dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 12:03
Ursprungligen av westerlu77:

Varför släpper alla operatörer bara med 24 mån. bindningstid? Helt idiotiskt!!

Helt enig.
När jag köpte min 3G tecknade jag med 18 mån för att inte sitta fast i ett abb när nästa lur kom. Skulle hellre ta 18 mån än 24 nu med om det går. Lägger gärna en kontat summa för telefonen om jag får ner bindningstiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 12:10
Ursprungligen av NOW!S:

Helt enig.
När jag köpte min 3G tecknade jag med 18 mån för att inte sitta fast i ett abb när nästa lur kom. Skulle hellre ta 18 mån än 24 nu med om det går. Lägger gärna en kontat summa för telefonen om jag får ner bindningstiden.

Ska gå att köpa telefonen kontant!

Ursprungligen av Interlude:

Ska gå att köpa telefonen kontant!

Jo, Telia säger att de ska släppa kontantpriset också, men när jag var inne i Teliabutiken på Kungsgatan tidigare idag visste de inte vad det priset skulle vara. Så jag skulle inte våga lita på att de får fram ett kontantpris nu under eftermiddagen... Och då känns det lite meningslöst att ställa sig i kö i kväll om man vill ha med kontantpris.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 12:30
Ursprungligen av el_maco:

Jo, Telia säger att de ska släppa kontantpriset också, men när jag var inne i Teliabutiken på Kungsgatan tidigare idag visste de inte vad det priset skulle vara. Så jag skulle inte våga lita på att de får fram ett kontantpris nu under eftermiddagen... Och då känns det lite meningslöst att ställa sig i kö i kväll om man vill ha med kontantpris.

Fick lite info via supporten som jag skrev här;
http://www.99.se/koepa-iphone/279106-foerbestaella-iphone-sta-i-koe-telia-2.html

Ursprungligen av westerlu77:

Varför släpper alla operatörer bara med 24 mån. bindningstid? Helt idiotiskt!!

Jag tror Telia kommer att ha fler alternativ (utöver kontantpris och 24 mån, iaf antyddes det på Teliabloggen), när deras prissida kommer upp igen lär vi se.

Håller med. Tre kan fixa 18 månader om du pratar med den. Men inte ett enda alternativ på 12 eller 18 månader just nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-29 11:28

För att dom tjänar mest pengar på det?

Dom släpper väl flera alternativ lite senare...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 11:30

Funderar fortfarande kring kontantpriset i Teliabutiken och vad det kommer att bli. Frågan om Tre och Tele2 samt Telenor kommer hänga på detta!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2010-07-29 11:30

Nu tänkte jag börja jämföra priserna ordentligt, men vart tusan har Telias priser tagit vägen? Hittar de inte...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 11:34

Enligt Kalle TELIA BLOG;

Just nu har priserna tagits bort då vi satsar allt på att få allting i ordning så även den kompletta prisinfon.

Beställt via Tre nu och får min telefon på måndag. Överkomligt och noll intresse att köa

Av ren nyfikenhet så frågade jag hur många telefoner deras "natt" butiker och han hade hört runt 250st. Vet inte hur trovärdigt det är men alltid något att gå på...

Bevaka tråden