Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 börjar säljas fredagen den 30 juli i Sverige

Tråden skapades och har fått 582 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-07-20 16:01

Håller med, dålig info!! Dom har ju haft evigheter på sig att fixa fram alla abb och liknande info

Ok men vad kostar den där himla iphone 4? Vill bara få bekräftat att jag inte har råd så jag kan sluta drömma...eller börja.

Vilket otroligt meningslöst mail. Ville de bara försäkra om att den "verkligen" kommer den 30:e? Nej, fram med priserna nu. Undrar om det är av ren feghet ingen droppar priserna först. De är inte riktigt säkra på att de ska stämma överens med varandra?

Klart det är ett rävspel mellan operatörerna, och speciellt nu när alla 4 stora aktörer ska sälja i Sverige, tror att Tele2 kommer att prisa in sig på denna marknad nu. men sen tror inte det kommer skilja nämnvärt på priserna på abonnemangen hos typ Telia gentemot de för 3Gs modellen. Vidare tror jag inte de kommer sälja några iPhone4 utan abonnemang nu i början när efterfrågan är stor.

Jag tror att de kommer att sälja den till kontantpris till kunder som redan har bundna abbonmang. Det gjorde Telia ifjol och trycket var stort då också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-20 17:02

Ni får ursäkta om jag är oinsatt, men varför skulle iPhone 4 kosta mer än vad 3gs har gjort tidigare? Borde inte alla operatörers priser ligga kvar precis som de gjort för de tidigare modellerna?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 17:06
Ursprungligen av jopo:

Ni får ursäkta om jag är oinsatt, men varför skulle iPhone 4 kosta mer än vad 3gs har gjort tidigare? Borde inte alla operatörers priser ligga kvar precis som de gjort för de tidigare modellerna?

Nu när Tele2 även är med i leken kommer vi nog se lite billiga priser från de andra också. Allt handlar om konkurrens.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 17:10
Ursprungligen av jopo:

Ni får ursäkta om jag är oinsatt, men varför skulle iPhone 4 kosta mer än vad 3gs har gjort tidigare? Borde inte alla operatörers priser ligga kvar precis som de gjort för de tidigare modellerna?

Vet inte om det är en indikation på vad som komma skall på den svenska marknaden, men åtminstone T-Mobile i Holland har höjt priserna på iPhone 4 jämfört med 3GS.

Jämförelsen kan beskådas här för er som vill läsa lite rotvälska.

Ursprungligen av jopo:

Ni får ursäkta om jag är oinsatt, men varför skulle iPhone 4 kosta mer än vad 3gs har gjort tidigare? Borde inte alla operatörers priser ligga kvar precis som de gjort för de tidigare modellerna?

För att Apple har justerat upp svenska priserna efter den högre dollarna, en hel krona närmare bestämt. Och för att priserna i Euro hos länderna som fått iPhone 4 pekar på högre priser hos oss också.

Jag hoppas förstås priserna ligger kvar på 5000 kr/6000 kr som förra året, men jag är tveksam till att det blir så.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag hoppas förstås priserna ligger kvar på 5000 kr/6000 kr som förra året, men jag är tveksam till att det blir så.

Var det så billigt? Jag sålde precis min 3GS och om jag inte drömt alltihop så kan jag svära på att min 32 GB kostade 6895,- hos Telia enligt kvittot.

Ursprungligen av Capeman:

Var det så billigt? Jag sålde precis min 3GS och om jag inte drömt alltihop så kan jag svära på att min 32 GB kostade 6895,- hos Telia enligt kvittot.

6495:- för mig:)

Men det där var ett av de mer konstiga sakerna med Telias lansering. Priset kunder variera med 400:- från butik till butik pga något mail om rabatt för privatpersoner eller inte. Det annonserade priset var 6895 men jag fick tillbaka 400:- senare efter kontakter med Telia iphoneblogg och besök i butiken.

Kom bara ihåg att detta var kontantpriset för en telefon utan koppling till en nyteckning av abbonemang. Det fanns något abbonemangspaket där priset låg kring 5095/6095 men jag minns inte vilket.

Men nu vill jag att Telia (för jag kommer inte att byta, alla som jag ringer till har Telia) kommer ut med priser och villkor... Idag...

Ursprungligen av Capeman:

Var det så billigt? Jag sålde precis min 3GS och om jag inte drömt alltihop så kan jag svära på att min 32 GB kostade 6895,- hos Telia enligt kvittot.

Ja, jag är säker på det. Såhär skrev jag förra året:

Om man väljer att betala hela telefonen direkt hos Telia, genom att inte ta någon förhöjd månadsavgift utan bara ett billigt abbonemang som t.ex. Telia Till vänner för 49 kr/månad, då kostar iPhone 3GS 16 GB 4995 kr och iPhone 3GS 32 GB 5995 kr. Observera att man alltså inte behöver ta ett extra dyrt abonnemang och man behöver inte ta ett dyrt surftilägg, utan det är ett helt vanligt Telia-abonnemang.

Jag köpte min 32 GB hos Telia och betalade allting på en gång och kollar jag kontoutdraget står det:

09-07-31 TELIA SVERIGE AB -5 995,00

Från Telias iPhone-blogg:

Den vita modellen av iPhone 4 kommer inte finnas tillgänglig vid lanseringen den 30 juli.
Beräknad leverans är i början av september.
Information kring priserna kommer nästa vecka.

Ursprungligen av Adrian B;:

Ja, jag är säker på det. Såhär skrev jag förra året:

Om man väljer att betala hela telefonen direkt hos Telia, genom att inte ta någon förhöjd månadsavgift utan bara ett billigt abbonemang som t.ex. Telia Till vänner för 49 kr/månad, då kostar iPhone 3GS 16 GB 4995 kr och iPhone 3GS 32 GB 5995 kr. Observera att man alltså inte behöver ta ett extra dyrt abonnemang och man behöver inte ta ett dyrt surftilägg, utan det är ett helt vanligt Telia-abonnemang.

Jag köpte min 32 GB hos Telia och betalade allting på en gång och kollar jag kontoutdraget står det:

09-07-31 TELIA SVERIGE AB -5 995,00

Det där var priset om du tog och band ett abbonemang samtidigt som du köpte den. Det är inte samma sak som kontantpriset som är det pris du betalade om du redan hade ett låst abbonemang. Du har alltid kunnat välja mellan att betala hela telefonen direkt eller med delbetalningar varje månader under bindningstiden.

Så vi har rätt bägge två men det är två olika priserna som vi jämför

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-23 09:47
Ursprungligen av BlackSmp:

Det där var priset om du tog och band ett abbonemang samtidigt som du köpte den. Det är inte samma sak som kontantpriset som är det pris du betalade om du redan hade ett låst abbonemang. Du har alltid kunnat välja mellan att betala hela telefonen direkt eller med delbetalningar varje månader under bindningstiden.

Så vi har rätt bägge två men det är två olika priserna som vi jämför

Hade Telia ett sådant pris för 3Gs? Jag var nämligen in för att köpa en 3Gs till mitt bundna abb men jag fick inte göra det, behövdes ett nytt abb.

Ursprungligen av MatsOlov;:

Hade Telia ett sådant pris för 3Gs? Jag var nämligen in för att köpa en 3Gs till mitt bundna abb men jag fick inte göra det, behövdes ett nytt abb.

Ja, det fanns. Jag vet inte hur det är nu.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där var priset om du tog och band ett abbonemang samtidigt som du köpte den. Det är inte samma sak som kontantpriset som är det pris du betalade om du redan hade ett låst abbonemang. Du har alltid kunnat välja mellan att betala hela telefonen direkt eller med delbetalningar varje månader under bindningstiden.

Så vi har rätt bägge två men det är två olika priserna som vi jämför

Mitt pris (5995 kr) var priset för telefonen utan delbetalning men med 12 månaders bindning mot Telia för iPhone 3GS 32 GB. Och så vitt jag minns det landade man på ungefär samma summa oavsett hur man fördelade betalningarna.

Ursprungligen av Capeman:

Jag köpte min utan att förlänga abonnemanget, hade sex månader bindning kvar. Jag betalade inte 5995,-, det vet jag. Har inte kvittot kvar nu, men det var minst 6595,- och jag är ganska säker på att det var 6895,- eller 6875,-.

Du blev väl skinnad

Ursprungligen av Marcus_R:

Precis, och Adrian skriver att han valde att ta ett billigt abonnemang på 1 mån. Vilket innebär att han fick en rabatt på telefonen, och sen betalade resterande summa direkt i butiken. Därav skillnaden

Näe, det var inte riktigt vad jag skrev. Jag tog först ett exempel och sen skrev jag bara att jag "köpte min 32 GB hos Telia och betalade allting på en gång" utan att ange vilket abonnemang jag valt eller hur länge jag bundit det.

Ursprungligen av Adrian B:

Du blev väl skinnad

Nja, det känner jag nog inte att jag blev. Men då har vi rett ut det. Priset du angav var het enkelt inte "kontantpriset" (kom nu inte med någon semantik. ).

Ursprungligen av Capeman:

Nja, det känner jag nog inte att jag blev. Men då har vi rett ut det. Priset du angav var het enkelt inte "kontantpriset" (kom nu inte med någon semantik. ).

Näe precis, men det var den verkligen kostnaden för telefonen för alla som köpte iPhone med abonnemang (avsett om man betalade allting kontakt eller tog det som förhöjd månadsavgift), vilket nog de flesta gör. Så det är en relevant jämförelse att ha i bakhuvudet när vi nu nästa vecka får veta priset för iPhone 4.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, jag är säker på det. Såhär skrev jag förra året:

Om man väljer att betala hela telefonen direkt hos Telia, genom att inte ta någon förhöjd månadsavgift utan bara ett billigt abbonemang som t.ex. Telia Till vänner för 49 kr/månad, då kostar iPhone 3GS 16 GB 4995 kr och iPhone 3GS 32 GB 5995 kr. Observera att man alltså inte behöver ta ett extra dyrt abonnemang och man behöver inte ta ett dyrt surftilägg, utan det är ett helt vanligt Telia-abonnemang.

Jag köpte min 32 GB hos Telia och betalade allting på en gång och kollar jag kontoutdraget står det:

09-07-31 TELIA SVERIGE AB -5 995,00

Jag köpte min utan att förlänga abonnemanget, hade sex månader bindning kvar. Jag betalade inte 5995,-, det vet jag. Har inte kvittot kvar nu, men det var minst 6595,- och jag är ganska säker på att det var 6895,- eller 6875,-.

Ursprungligen av Capeman:

Jag köpte min utan att förlänga abonnemanget, hade sex månader bindning kvar. Jag betalade inte 5995,-, det vet jag. Har inte kvittot kvar nu, men det var minst 6595,- och jag är ganska säker på att det var 6895,- eller 6875,-.

Precis, och Adrian skriver att han valde att ta ett billigt abonnemang på 1 mån. Vilket innebär att han fick en rabatt på telefonen, och sen betalade resterande summa direkt i butiken. Därav skillnaden

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-23 10:08
Ursprungligen av Marcus_R:

Precis, och Adrian skriver att han valde att ta ett billigt abonnemang på 1 mån. Vilket innebär att han fick en rabatt på telefonen, och sen betalade resterande summa direkt i butiken. Därav skillnaden

Till vänner kunde man (kan fortfarande) binda som minst på 12 månader, inte 1 månad. Jag tog också det abbet.

Ursprungligen av Mija:

Till vänner kunde man (kan fortfarande) binda som minst på 12 månader, inte 1 månad. Jag tog också det abbet.

Menade självklart 12 mån, då det är den kortaste tiden man kan binda sig och samtidigt få avdrag. Missade 2:an helt enkelt

Ursprungligen av Marcus_R:

Precis, och Adrian skriver att han valde att ta ett billigt abonnemang på 1 mån. Vilket innebär att han fick en rabatt på telefonen, och sen betalade resterande summa direkt i butiken. Därav skillnaden

Jovisst, men om man tittar på vad det egentliga syftet (som jag förstod det) med diskussionen var så handlade det väl om kontantpriset på telefonen. Vad den kostar vid abonnemangsköp är ju ingen hundraprocentig måttstock eftersom operatörer kan välja att subventionera lite hur de vill och det enda riktigt intressanta kontantpriset är ju vad den kostar utan abonnemang.

Ursprungligen av Marcus_R;:

Precis, och Adrian skriver att han valde att ta ett billigt abonnemang på 1 mån. Vilket innebär att han fick en rabatt på telefonen, och sen betalade resterande summa direkt i butiken. Därav skillnaden

Var fick du en månad ifrån? Jag såg inte att Adrian skrev det.

Vad jag fått höra av Tre:s kundtjänst så kommer IP4 ligga på samma prisnivå som 3Gs när den släpptes. Vilket i min mening låter rimligt om man drar en parallell mot Apple och deras priser de haft.

Iphone 4 har fått europeiska priser - Mobil.se

Kan detta resonemang stämma angående priser? Blir min första iphone så har ingen aning vad 3gs kostade/kostar

Ursprungligen av Skalman83:

Iphone 4 har fått europeiska priser - Mobil.se

Kan detta resonemang stämma angående priser? Blir min första iphone så har ingen aning vad 3gs kostade/kostar

Jag vill minnas att 3Gs16Gb kostade 6300kr och 32gb kostade 7300kr med Tre kontantkort. Så priserna stämmer faktiskt riktigt bra. Personligen tror jag de kommer ligga i den prisklassen (plus minus någon hundring)

//Johnny

Ursprungligen av Skalman83:

Iphone 4 har fått europeiska priser - Mobil.se

Kan detta resonemang stämma angående priser? Blir min första iphone så har ingen aning vad 3gs kostade/kostar

Jag kan tänka mig att priserna för iPhone 4 kommer ligga lite över de siffrorna, med tanke på Sveriges moms osv. Så kanske 6.500kr för 16GB och kanske 8.000kr för 32GB?

Det är ungefär min gissning i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-21 02:08
Ursprungligen av imagine82:

Jag kan tänka mig att priserna för iPhone 4 kommer ligga lite över de siffrorna, med tanke på Sveriges moms osv. Så kanske 6.500kr för 16GB och kanske 8.000kr för 32GB?

Det är ungefär min gissning i alla fall.

Jag tror också på dessa priser för en olåst i sverige.

Bevaka tråden