Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 säljs olåst av Apple i England

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet vad som gäller ang. garanti? Är sugen på att beställa men det känns meckigt att behöva skicka luren till UK om den skulle strula...

Ursprungligen av mmmikael:

Någon som vet vad som gäller ang. garanti? Är sugen på att beställa men det känns meckigt att behöva skicka luren till UK om den skulle strula...

Garantin gäller i UK då. Apple har tydligen inte WW-garanti på telefonerna, endast datorerna.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 22:06
Ursprungligen av Scarecrow:

Garantin gäller i UK då. Apple har tydligen inte WW-garanti på telefonerna, endast datorerna.

Apple har från och med mars i år världsgaranti även på iPhone. I alla fall har de varit rätt tillmötesgående när man fått problem med en iPhone som är köpt utomlands. Man kan kolla på den här sidan https://selfsolve.apple.com/ om man har garanti.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 22:37
Ursprungligen av Robo-X:

Apple har från och med mars i år världsgaranti även på iPhone. I alla fall har de varit rätt tillmötesgående när man fått problem med en iPhone som är köpt utomlands. Man kan kolla på den här sidan https://selfsolve.apple.com/ om man har garanti.

//Rob

Jasså?

Så vem blir först att packa upp en iPhone 4 från England?

Ursprungligen av Adrian B:

Så vem blir först att packa upp en iPhone 4 från England?

Verkar bli everlast om hans redan har skeppats.

Ursprungligen av keptang:

Verkar bli everlast om hans redan har skeppats.

Min är nu på väg genom Tyskland!

Ursprungligen av Adrian B:

Så vem blir först att packa upp en iPhone 4 från England?

Den som klipper den här? :

IPhone 4 fabriksupplåst i oöppnad förpackning | Stockholm | Blocket

  • Oregistrerad
  • 2010-06-26 22:32
Ursprungligen av jurassic579:

Känns som rena kapet att få sin egen för halva priset nästa då...

Fabriksupplåst? :$:$

Ursprungligen av jurassic579:
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 23:16
Ursprungligen av Zimmerman:

Fabriksupplåst? :$:$

Ja, de som är olåsta är fabriksupplåsta...

Ursprungligen av zappee:

Ja, de som är olåsta är fabriksupplåsta...

Men är alla iPhones verkligen låsta i fabriken för att sedan i slutet av kedjan ha en liten avdelning som sitter och låser upp dom igen?

Är det inte troligare att alla iPhones är olåsta och att det sedan läggs på en operatörslåsning på dom som ska ha det?

Vet att jag märker ord nu, men ordet fabriksupplåst antyder att den ska ha varit låst för att kunna låsas upp och det finner jag en smula osannolikt.

Ursprungligen av Fredrik Dolk;:

Men är alla iPhones verkligen låsta i fabriken för att sedan i slutet av kedjan ha en liten avdelning som sitter och låser upp dom igen?

Är det inte troligare att alla iPhones är olåsta och att det sedan läggs på en operatörslåsning på dom som ska ha det?

Vet att jag märker ord nu, men ordet fabriksupplåst antyder att den ska ha varit låst för att kunna låsas upp och det finner jag en smula osannolikt.

Semantik;)

Men du har nog rätt avseende logistiken eftersom låsningen är unik Per operatör.

Däremot så borde man kunna säga fabriksolåst;)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 11:43
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Men är alla iPhones verkligen låsta i fabriken för att sedan i slutet av kedjan ha en liten avdelning som sitter och låser upp dom igen?

Är det inte troligare att alla iPhones är olåsta och att det sedan läggs på en operatörslåsning på dom som ska ha det?

Vet att jag märker ord nu, men ordet fabriksupplåst antyder att den ska ha varit låst för att kunna låsas upp och det finner jag en smula osannolikt.

Jag vet inte hur Apple jobbar, men för att slippa folk som frågar hur den är upplåst tror jag det är rätt smart att lägg till fabrik

  • Oregistrerad
  • 2010-06-27 12:27
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Men är alla iPhones verkligen låsta i fabriken för att sedan i slutet av kedjan ha en liten avdelning som sitter och låser upp dom igen?

Är det inte troligare att alla iPhones är olåsta och att det sedan läggs på en operatörslåsning på dom som ska ha det?

Jag tror dom lägger på låset i fabriken. Ingen tror väl att operatörerna som får telefonerna först packar upp som, kopplar in dom i itunes, slänger på ett lås, kopplar ner skiten och packar ner telefonen igen? Det vore logistiskt självmord.

Så det mest logiska är att det görs på fabrik när telefonerna för firmware för första gången. Sen att skicka rätt telefon till rätt operatör är ju inte krångligare än att apple skickar svenska imac's med svenskt tangentbord till sverige.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Men är alla iPhones verkligen låsta i fabriken för att sedan i slutet av kedjan ha en liten avdelning som sitter och låser upp dom igen?

Är det inte troligare att alla iPhones är olåsta och att det sedan läggs på en operatörslåsning på dom som ska ha det?

Jag har en annan teori: Att alla telefoner är exakt likadana ur kartongen, och att den "äkta" upplåsningen görs vid aktiveringen genom iTunes. Det skulle kräva att Apple utifrån serienummer/modellbeteckning/ID vet om telefonen är avsedd att vara olåst eller inte. Varje baseband ska väl innehålla en unik sträng för varje telefon så vitt jag vet, som kommuniceras till Apple vid aktivering.

Det har länge varit lite av den hela graalen inom hackvärlden, att kunna utföra en äkta upplåsning, men det har varit utom räckhåll (på grund av den krypterade kommunikationen med Apples servrar).

Jag är inte säker på att min teori är korrekt dock, så rätta mig gärna...

Ursprungligen av Adrian B:

Jag har en annan teori: Att alla telefoner är exakt likadana ur kartongen, och att den "äkta" upplåsningen görs vid aktiveringen genom iTunes. Det skulle kräva att Apple utifrån serienummer/modellbeteckning/ID vet om telefonen är avsedd att vara olåst eller inte. Varje baseband ska väl innehålla en unik sträng för varje telefon så vitt jag vet, som kommuniceras till Apple vid aktivering.

Det har länge varit lite av den hela graalen inom hackvärlden, att kunna utföra en äkta upplåsning, men det har varit utom räckhåll (på grund av den krypterade kommunikationen med Apples servrar).

Jag är inte säker på att min teori är korrekt dock, så rätta mig gärna...

Jag tror att det du säger är helt korrekt, men att det genomfördes först från och med Iphone 3G. Det var först när 3G kom som det blev "svårt" att hacka upp Iphonen pga att Baseband/Bootrom var unikt per telefon, och det var ju först då upplåsningen behövde göras via Cydia.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror att det du säger är helt korrekt, men att det genomfördes först från och med Iphone 3G. Det var först när 3G kom som det blev "svårt" att hacka upp Iphonen pga att Baseband/Bootrom var unikt per telefon, och det var ju först då upplåsningen behövde göras via Cydia.

Jo, det var något som var nytt med 3G, men även för iPhone 2G så fanns det en unik sträng i baseband har jag för mig. Det var något med de allra tidigaste upplåsningarna för iPhone 2G som förstörde detta. Jag minns hur det fanns omfattande metoder för hur man skulle spara ner sin sådan unika fil innan man gjorde upplåsningen ifall man någon gång skulle vilja återställa den helt sas det.

Nu har telefonen kommit.

Ursprungligen av heiko:

Nu har telefonen kommit.

Fick du ett felfritt exemplar eller ett med antenn- och/eller skärmproblem?

Ursprungligen av Alter Ego:

Fick du ett felfritt exemplar eller ett med antenn- och/eller skärmproblem?

Har använt den väl nu några dagar och har inte märkt av något av de problem som skrivit om på nätet.

Trycker jag hårt med vänster hand mot telefon så kanske en pinne försvinner men inte mer.
Kan varit en tillfällighet för jag provade igår igen både med och utan Apples Bumper men ingen förändring på antal pinnar.

Är mycket nöjd med telefonen och har egentligen inte hittat något fel.

Ursprungligen av heiko:

Har använt den väl nu några dagar och har inte märkt av något av de problem som skrivit om på nätet.

Trycker jag hårt med vänster hand mot telefon så kanske en pinne försvinner men inte mer.
Kan varit en tillfällighet för jag provade igår igen både med och utan Apples Bumper men ingen förändring på antal pinnar.

Är mycket nöjd med telefonen och har egentligen inte hittat något fel.

Ok, tack för informationen.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-28 11:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror att det du säger är helt korrekt, men att det genomfördes först från och med Iphone 3G. Det var först när 3G kom som det blev "svårt" att hacka upp Iphonen pga att Baseband/Bootrom var unikt per telefon, och det var ju först då upplåsningen behövde göras via Cydia.

Men om det är unikt per telefon så borde alltså telefonerna redan från fabrik vara unika? Nu spårar vi ur dock, får ta det i en annan tråd om vi vill

Ursprungligen av jurassic579:

Snacka om påslag!

Vill bara klargöra att jag inte har något med annonsen att göra.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-06-27 10:01

Min är oxå på väg genom Tyskland. Ska göra allt för att lägga upp de första bilderna Glad midsommar på er!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 13:40

Det är nog som Adrian säger. Alla är låsta från fabriken. När en fabriksupplåst telefon säljs skickas iPhones serienummer eller ID nummer till Apples server och flaggar den som upplåst. När man kopplar in iPhonen till iTunes och vill aktivera den så kopplar sig iTunes till Apples Server kollar om den är flaggad som upplåst eller inte. Är den upplåst så låses telefonen upp och du kan använda vilket sim kort som helst. Är den inte det så låses den till den operatör som skickade koden till Apple.

//Rob

Ni som har fått era iPhone 4, kan ni gå in på denna sida: https://selfsolve.apple.com/ och kolla vad det står om garantin på era telefoner? För mej är det i alla fall ganska avgörande om man har garanti i Sverige eller inte. Vill slippa allt meck med att behöva skicka den till England. Jag vet att då säger nån att då kan du väl köpa den i Sverige istället men den kan vara skönt att ha en telefon där man kan välja operatör/ abonnemang hur som helst.

Ursprungligen av westerlu77:

Ni som har fått era iPhone 4, kan ni gå in på denna sida: https://selfsolve.apple.com/ och kolla vad det står om garantin på era telefoner? För mej är det i alla fall ganska avgörande om man har garanti i Sverige eller inte. Vill slippa allt meck med att behöva skicka den till England. Jag vet att då säger nån att då kan du väl köpa den i Sverige istället men den kan vara skönt att ha en telefon där man kan välja operatör/ abonnemang hur som helst.

Gjorde detta igår och fick som förslag Telia eller Telenor beroende på vilken operatör som används.

Kanske en korkad fråga.
Men jag antar att man inte äns kan köpa ett Svenska Applecare till sin UK Iphone?

Bevaka tråden