Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 säljs olåst av Apple i England

Tråden skapades och har fått 199 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sahlback:

Varför är olåsta så heta förresten, man måste ju ändå ha en operatör?

Jag vill kunna använda min telefon med T-Mobile de gånger jag är i UK.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 21:39

Min syster bor i England. Har fått en iPad den vägen och har beställt en iPhone 4 nu. Kan försöka beställa fler om det är någon som är intresserad. PMa i så fall så kan vi ju dela på frakten från england också (men det krävs ju att ni vågar lita på mig, för jag kommer i så fall kräva betalt i förskott, för jag vill inte riskera att stå med en mängd iPhone 4-or).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-15 21:59

Ska till USA, kan jag köpa en där och ta med hem och så funkar den, altså olåst för GSM. Eller är dessa iPhones enbart gjorda för deras AT&T skit?

Kan jag få mobilen på svenska också?

mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 22:12
Ursprungligen av iOsny:

Ska till USA, kan jag köpa en där och ta med hem och så funkar den, altså olåst för GSM. Eller är dessa iPhones enbart gjorda för deras AT&T skit?

Kan jag få mobilen på svenska också?

mvh

Börja med en sökning i forumet, http://www.99.se/koepa-iphone/224347-traden-foer-usa-import-iphones.html

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-15 23:06
Ursprungligen av sahlback:

Och vad stänger man av så den inte surfar annat än Wifi?

Du kan stänga av det i iOS 4 när den kommer. Mobildata på/av under nätverksinställningar.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-15 23:13

Är det värt att beställa från England? Sparar man nå pengar, eller är enda anledningen att man kan få den olåst?

Eller kan man lika gärna vänta tills Sverige börjar sälja och så man får svensk support och garanti?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 23:30
Ursprungligen av iOsny:

Är det värt att beställa från England?

Ingen vet.

Ursprungligen av iOsny:

Sparar man nå pengar, eller är enda anledningen att man kan få den olåst?

Eftersom ingen vet priset i Sverige så vet ingen hur mycket man sparar. Ingen vet heller om den säljs olåst eller ej i Sverige.

Ursprungligen av iOsny:

Eller kan man lika gärna vänta tills Sverige börjar sälja och så man får svensk support och garanti?

Kan du vänta så, vänta.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-15 23:35
Ursprungligen av zappee:

Ingen vet.

Eftersom ingen vet priset i Sverige så vet ingen hur mycket man sparar. Ingen vet heller om den säljs olåst eller ej i Sverige.

Kan du vänta så, vänta.

Jag pratade med en polare som jobbar på en premium reseller här i sverige, han sa att man bara kunde köpa den låst till Telia eller Telenor, så antagligen kan man inte köpa den olåst just när den kommer ut.

Ursprungligen av sahlback:

@iOsny: Olåst och att man vill ha den nu helst. Vet inget om garantin. Vadå support, finns det sån?

Bor i en stad med en premium reseller, så ja, support får jag av dem. RIKTIGT trevliga är dem

Ursprungligen av iOsny:

Jag pratade med en polare som jobbar på en premium reseller här i sverige, han sa att man bara kunde köpa den låst till Telia eller Telenor, så antagligen kan man inte köpa den olåst just när den kommer ut.

Det där är jag dock inte särskilt säker på att en vanlig Premium Reseller vet något om.

Ursprungligen av Capeman:
Ursprungligen av iOsny:

Jag pratade med en polare som jobbar på en premium reseller här i sverige, han sa att man bara kunde köpa den låst till Telia eller Telenor, så antagligen kan man inte köpa den olåst just när den kommer ut.

Det där är jag dock inte särskilt säker på att en vanlig Premium Reseller vet något om.

Nej, sånt får inte vi veta innan någon annan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-11 18:55
Ursprungligen av henkebarn:

Nej, sånt får inte vi veta innan någon annan.

Vad jag glömde och säga var att han äger den, och att man BARA kan köpa den låst till Telia eller Telenor. Det är sanningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-27 08:23
Ursprungligen av iOsny:

Vad jag glömde och säga var att han äger den, och att man BARA kan köpa den låst till Telia eller Telenor. Det är sanningen.

Sanningen var det ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-16 07:03
Ursprungligen av iOsny:

Jag pratade med en polare som jobbar på en premium reseller här i sverige, han sa att man bara kunde köpa den låst till Telia eller Telenor, så antagligen kan man inte köpa den olåst just när den kommer ut.

Bor i en stad med en premium reseller, så ja, support får jag av dem. RIKTIGT trevliga är dem

Ja, men ingen garanti.

Telia och Telenor sålde den låst sist också, men Tre sålde den olåst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-16 07:16
Ursprungligen av zappee:

Ja, men ingen garanti.
.

Vet du detta eller gissar du bara? Förut har ju inte Apple varit säljare så då är det ju halvnaturligt att de inte står för garantin. Men nu är ju Apple Store säljare så det är ju helt klart att Apple kommer vara de som hanterar garantiärenden för i alla fall dessa telefoner. Så då återstår frågan om de kommer att göra som de normalt gör och bara skicka UPS för att hämta upp dem och om det kommer att fungera WW eller bara i det land man har köpt dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-16 07:44
Ursprungligen av ridax:

Vet du detta eller gissar du bara? Förut har ju inte Apple varit säljare så då är det ju halvnaturligt att de inte står för garantin. Men nu är ju Apple Store säljare så det är ju helt klart att Apple kommer vara de som hanterar garantiärenden för i alla fall dessa telefoner. Så då återstår frågan om de kommer att göra som de normalt gör och bara skicka UPS för att hämta upp dem och om det kommer att fungera WW eller bara i det land man har köpt dem.

Jo, i USA har Apple varit säljare innan också.

Jag menade att han inte får någon garanti av premium resellers i Sverige.

Givetsvis har du garantin i UK, men då får du som sagt frakta den över dit på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-16 11:26
Ursprungligen av iOsny:

Bor i en stad med en premium reseller, så ja, support får jag av dem. RIKTIGT trevliga är dem

Men det hjälper ju inte i garantiärenden. Jag antar att garantin är som vanligt, dvs att den bara gäller i landet telefonen är köpt...vilket är en direkt dealbreaker för att köpa telefonen utomlands.

Ursprungligen av zinned:

Men det hjälper ju inte i garantiärenden. Jag antar att garantin är som vanligt, dvs att den bara gäller i landet telefonen är köpt...vilket är en direkt dealbreaker för att köpa telefonen utomlands.

Se mitt inlägg i den här tråden: http://www.99.se/1903371-post116.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-16 16:55
Ursprungligen av vlad_swe:

Se mitt inlägg i den här tråden: http://www.99.se/1903371-post116.html

Jo, men ditt inlägg säger ju inte något alls om det viktiga och det som är intressant - telefonen.

Det viktiga är ju att ha möjligheten att skicka in sin telefon på service i Sverige och det kommer man vad jag vet fortfarande inte kunna göra.

Ursprungligen av zinned:

Jo, men ditt inlägg säger ju inte något alls om det viktiga och det som är intressant - telefonen.

Det viktiga är ju att ha möjligheten att skicka in sin telefon på service i Sverige och det kommer man vad jag vet fortfarande inte kunna göra.

Det kanske inte är så viktigt för alla som beställt att kunna skicka in den för service i sverige? Enda skillnaden är att den måste skickas till ett annat land, big deal.

Om det nu skulle vara några problem.. Har inte haft några problem med de iPhones jag haft och räknar inte med att jag kommer få problem med min nästa heller.

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-16 17:17
Ursprungligen av vlad_swe:

Se mitt inlägg i den här tråden: http://www.99.se/1903371-post116.html

Är som dig också lite fundersam vad gäller telefonen, hur var det med lurarna, du klickade in serienumret och skickade in lurarna? eller fick du ett par skickade direkt? så kommer det ju inte bli med telefonen, var skickas det?

Ursprungligen av Dunkah:

Är som dig också lite fundersam vad gäller telefonen, hur var det med lurarna, du klickade in serienumret och skickade in lurarna? eller fick du ett par skickade direkt? så kommer det ju inte bli med telefonen, var skickas det?

Jag kollade av serienumret på deras sida. Beställde sedan service via webinterfacet, beskrev problemet och någon dag senare fick jag ett mail om att de godkänt det. Dagen efter detta kom det nya lurar med ett bud från DHL, samt även en returblankett då Apple tydligen vill ha tillbaka sina gamla trasiga lurar.

Tror inte det blir billigare, jag vill försöka få en så fort som möjligt p.g.a att min gamla iPhone 3g börjar bli riktigt sunkig & lite för sliten......Sen e jag väldigt sugen på den nya
+ Att den är olåst.
Därför la jag en beställning i England.

Fast vem vet den kanske säljs olåst i Sverige en månad senare ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 23:28
Ursprungligen av sahlback:

Finns microsim som kontantkort? Tänker på resor. Och vad stänger man av så den inte surfar annat än Wifi?

Bara att köpa en micro sim cutter så kan man åka omkring i världen utan att oroa sig...

Verkar komma till Canada också:

Your new iPhone. Direct from Apple and ready to use.

When you purchase your iPhone from the Apple Online Store, you’ll get it commitment-free. So you can sign up for service with the carrier of your choice and change your carrier at any time. Questions? Call our iPhone experts at 1-800-MY-APPLE.

[via [URL="http://www.boygeniusreport.com/2010/06/15/can..."]BGR[/URL]]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-16 02:06
Ursprungligen av Adrian B:

Verkar komma till Canada också:

Your new iPhone. Direct from Apple and ready to use.

When you purchase your iPhone from the Apple Online Store, you’ll get it commitment-free. So you can sign up for service with the carrier of your choice and change your carrier at any time. Questions? Call our iPhone experts at 1-800-MY-APPLE.

[via [URL="http://www.boygeniusreport.com/2010/06/15/can..."]BGR[/URL]]

I Tyskland verkar den bli låst. Tyvärr ser den svenska sidan precis ut som den tyska så vi ska nog inte hoppas för mycket här hemma.

iPhone 3GS & iPhone 4 - Apple Store (Deutschland)

iPhone 3G & iPhone 3GS - Apple Store (Sverige)

Ursprungligen av rk:

I Tyskland verkar den bli låst. Tyvärr ser den svenska sidan precis ut som den tyska så vi ska nog inte hoppas för mycket här hemma.

iPhone 3GS & iPhone 4 - Apple Store (Deutschland)

iPhone 3G & iPhone 3GS - Apple Store (Sverige)

Jag kollade den svenska också, men jag hoppades på att det var för att vi inte fått något lanseringsdatum i Sverige ännu.

För er som är oroliga för garantin:

Jag köpte en iPhone 3G i Italien i december 08. Hörlurarna gick sönder efter drygt 6 månader så jag loggade in på Apples supportsida och knappade in serienumret på telefonen:

https://selfsolve.apple.com/GetWarranty.do

Där visade det sig att den hade limited warranty även i Sverige, så jag rapporterade problemet med hörlurarna och fick ett par nya två dagar senare.

Osäker på hur de gör om själva telefonen går sönder, men skulle tippa på att de skickar ut en refurb/ny och förväntar sig få tillbaka den trasiga. Någon som har haft någon liknande erfarenhet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-06-16 10:18

Tror ni inte Apple föredrar att sälja telefonerna olåsta, även som någon skrev att dem blev "tvingade" till det i Italien. Men vad tjänar Apple på att ha dem låsta till någon operatör? Har dem inte det så slipper dem ju allt vad det heter med att komma överens och skriva avtal o grajer. Borde vara enklare att bara sälja dem direkt.

Jag tror att dem behövde AT&T i början för o se om det här gick vägen. Nu när iPhone blivit så populär så kommer dem nog försöka stå på egna ben i den utsträckningen dem kan och vill.

Ursprungligen av Kajan:

Tror ni inte Apple föredrar att sälja telefonerna olåsta, även som någon skrev att dem blev "tvingade" till det i Italien. Men vad tjänar Apple på att ha dem låsta till någon operatör? Har dem inte det så slipper dem ju allt vad det heter med att komma överens och skriva avtal o grajer. Borde vara enklare att bara sälja dem direkt.

Jag tror att dem behövde AT&T i början för o se om det här gick vägen. Nu när iPhone blivit så populär så kommer dem nog försöka stå på egna ben i den utsträckningen dem kan och vill.

Ja, jag tror inte Apple vill sälja låsta telefoner egentligen. Jag tror det beror på den väldigt speciella mobilmarknaden i USA där i princip alla telefoner säljs låsta till operatörer. Eftersom det är Apple största, första och viktigaste marknad fick den påverka hela affärsmodellen.

Mentaliteten hos amerikaner är antagligen sådan att de skulle gå i taket över priser på 600-700 dollar eftersom de alltid brukar köpa subventionerade telefoner.

Det skulle vara mycket mera likt Apple att sälja SIM-fria telefoner direkt till kunderna och jag tror och hoppas att detta är början på en ny trend, i alla fall utanför USA.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-06-16 10:52

Jag har kommit fram till att följande länder har information om att iphone är olåst direkt från Apple.

Australien
Irland
Italien
Singapore
Frankrike
Canada
England

källa: Apple.com

Bevaka tråden