Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ny Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Calle s:

...

Sedan skulle ett forum bli mördande tråkigt om det bara var rosor, solsken och rosa ponnyer som hoppade omkring och älskade allt förbehållslöst:-)

spyfärdigt också...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 18:07
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

spyfärdigt också...

Sant!

Vi är nog alla lite macfrälsta iallafall, så lite gnäll är bara friskt:-)

jag köpte 2,26mhz C2D minin i fredags, och jag måste säga att jag känner mig sjukt nöjd att jag köpte den, Då det är min första mac så ville jag inte betala mer än 6000:- så 5990:- prispunkten som jag köpte den för känns helrätt... Nu kostar den billigaste macen 7990:- vilket folk som vill switcha kanske inte riktigt är benägna att betala... Det är rätt mycket pengar...

att den är sjukt snygg är det ingen snack om saken om.

Jag tycker att det är trist med kommentarer om hur företagsledare tänker/är. Varför tror man att folk blir cyniska egoister när de är företagsledare? Det är människor vi pratar om, kom ihåg det. Eller blir man en idiot så snart man startar ett företag? Jag tror inte det.

Åter till mac mini, verkar kanon, jag beställer en inom kort. Passar perfekt bredvid teven här hemma

Ursprungligen av akerstrom:

Jag tycker att det är trist med kommentarer om hur företagsledare tänker/är. Varför tror man att folk blir cyniska egoister när de är företagsledare? Det är människor vi pratar om, kom ihåg det. Eller blir man en idiot så snart man startar ett företag? Jag tror inte det.

Åter till mac mini, verkar kanon, jag beställer en inom kort. Passar perfekt bredvid teven här hemma

Människorna som sådana blir inte nödvändigtvis det (även om det faktiskt finns en hel del forskning som tyder på att det är så) men däremot så fungerar aktiebolag på det sättet, eftersom det ligger i aktieägarnas förväntning att maximera avkastningen

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-06-15 19:11

Många gnäller över kortläsare bak. Själv tycker jag strömbrytare bak känns dumt om man ska ha den som htpc...
Fast sugen blir man

Ursprungligen av dhanjel:

Många gnäller över kortläsare bak. Själv tycker jag strömbrytare bak känns dumt om man ska ha den som htpc...
Fast sugen blir man

Hmm varför då? Har haft min mini som HTPC i fyra år och har väl använt strömbrytaren ett par gånger om året. Det är väl inget problem eller hur tänker du...?

Strömbrytaren!? Jisses...den trycker man ju på bara ett par gånger per år. Herregud.

Ursprungligen av dhanjel:

Många gnäller över kortläsare bak. Själv tycker jag strömbrytare bak känns dumt om man ska ha den som htpc...
Fast sugen blir man

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 00:39
Ursprungligen av dhanjel:

Många gnäller över kortläsare bak. Själv tycker jag strömbrytare bak känns dumt om man ska ha den som htpc...

djanjel,

Sätt du den nya Minin i viloläge istället!!

I viloläge drar den "bara" 10W…å startar i ett nafs…:)

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

djanjel,

Sätt du den nya Minin i viloläge istället!!

I viloläge drar den "bara" 10W…å startar i ett nafs…:)

- Torkel

Är det inte 10W i "Idle"? Dvs. igång men inte under last? Annars har jag ljugit för mina kollegor..

//Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är det inte 10W i "Idle"? Dvs. igång men inte under last? Annars har jag ljugit för mina kollegor..

//Stefan

Du har rätt. När datorn är i sleep mode drar den mycket mindre. Har inga siffror i huvudet men gissar på under 0,5W.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 09:47
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är det inte 10W i "Idle"? Dvs. igång men inte under last? Annars har jag ljugit för mina kollegor..

//Stefan

Stefan,

Du har så rätt…!!

I fotnot 3 på sidan jag länkade till står det:

-""Idle" reflects the power used with only Finder open, using the default power management settings."

Således bör den dra än mindre i viloläge!

- Torkel

Jo, det stämmer nig - du har inte ljugit. Jag tror att en Mini drar ca. 3-4W i vila.

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Är det inte 10W i "Idle"? Dvs. igång men inte under last? Annars har jag ljugit för mina kollegor..

//Stefan

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 19:23

Har en WD TV, ingen strömbrytare alls....

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-15 19:42

"Stort omarbetad"

Översättarna på Apple (och i IT-branchen i övrigt) fortsätter att få sina jobb via fynd i cornflakespaket.

Om jag köper denna i USA, gäller garantin då? (världsgaranti m.a.o.)

Tycker nog inte att den e så himla dyr. Man får förutom en himla snygg dator utan även en mycket kompetent och hyfsat snabb dator och äntligen med HDMI.

Ursprungligen av niklas.axelsson:

Tycker nog inte att den e så himla dyr. Man får förutom en himla snygg dator utan även en mycket kompetent och hyfsat snabb dator och äntligen med HDMI.

Förstår inte varför HDMI skulle vara ett sånt jättelyft när det bara går att få bild via HDMI ?

Ursprungligen av Pellib:

Förstår inte varför HDMI skulle vara ett sånt jättelyft när det bara går att få bild via HDMI ?

Jag e mest ute efter HD bild och då är det HDMI standarden som gäller !

Ursprungligen av niklas.axelsson:

Jag e mest ute efter HD bild och då är det HDMI standarden som gäller !

Det funkade väl utmärkt med förra också, eller ?

Ursprungligen av Pellib:

Det funkade väl utmärkt med förra också, eller ?

Skönt att slippa en massa adapterar !

Är det någon som lyckats få klarhet i om det är endast bild via HDMI eller om det är både bild och ljud ?

Tänkte beställa en men om det endast är bild via HDMI porten blir det köp av den tidigare. Förhoppningsvis säljer någon av stormarknaderna den något billigare efter lanseringen av den nya.

Ursprungligen av Pellib:

Är det någon som lyckats få klarhet i om det är endast bild via HDMI eller om det är både bild och ljud ?

Tänkte beställa en men om det endast är bild via HDMI porten blir det köp av den tidigare. Förhoppningsvis säljer någon av stormarknaderna den något billigare efter lanseringen av den nya.

Det är både och. Information om detta finns både i tråden och på Apples info-sida om Minin

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är både och. Information om detta finns både i tråden och på Apples info-sida om Minin

Ja du har rätt, då är det ingen tvekan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 10:18

Apple skulle satt in minst en eSATA port i skrället. USB är fruktansvärt slött för lagring och 1 FW 800 räcker en bit men begränsar ändå datorns användning som "server".

Men visst är det en "fräsh" dator. Att den ska vara så dyr bara..

Eller så kan man ju ha en extern optisk läsare att koppla in de få gånger man behöver den.

Jepp. Men jag tror inte Apple vill "tvinga" någon till detta extraköp - dom får så dålig press då. Isåfall kan dom skicka med en om man köper t.ex. FCS eller Logic Studio. Jag tror att dom filar på annan lösning.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eller så kan man ju ha en extern optisk läsare att koppla in de få gånger man behöver den.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jepp. Men jag tror inte Apple vill "tvinga" någon till detta extraköp - dom får så dålig press då. Isåfall kan dom skicka med en om man köper t.ex. FCS eller Logic Studio. Jag tror att dom filar på annan lösning.

Fast så är ju verkligheten redan för Air-användare (och en icke föraktlig del av bärbara Windows-maskiner)

Jag har inga siffror men jag vet att Adobe redan idag säljer en hyfsat stor andel av Creative Suite som ESD (nerladdning)

För övrigt kan man väl säga om Apple att de inte är rädd att ta beslut som ger en viss negativ press om de tror att det är den bättre lösningen, så länge användarna inte överger dem, och när det gäller Final Cut är det kanske inte en överhängande risk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-16 11:07

Personligen väljer jag alltid CD för köpta program, slarvar bara bort koder och råkar kasta saker som bara finns i en mapp någonstans. Känns bra då att ha kopian i byrålådan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-16 11:09
Ursprungligen av Fred!:

Personligen väljer jag alltid CD för köpta program, slarvar bara bort koder och råkar kasta saker som bara finns i en mapp någonstans. Känns bra då att ha kopian i byrålådan.

Jag skriver alltid ut licenskoder etc på köpta program och sätter i en speciell pärm där jag sparat allt sedan mitten av 90-talet.

Bevaka tråden