Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ny Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av morberg:

Det är inte bara i Sverige Apple använder ny växlingskurs, de europeiska priserna ligger på €799 i de länder jag kollade (lite mer i Tyskland p.g.a. deras extraskatt). Tidigare har dollar oftast blivit euro rakt av (med momsen inkluderad i euro-priset).

Viss förståelse kan man ha då dollarn har stärkts ca 20% gentemot euron sedan januari och 12% bara sedan april, men minin känns ändå dyr för 8kSEK.

Ja, dollarn har ju faktiskt gått upp en hel krona i år, så det stämmer ju bra med prisökningen, tyvärr.

Angående priset förresten, tror ni det kan ha att göra med dollarn? Och i så fall, betyder det att andra priser kan komma att stiga?

Jag tänker främst på iPhone 4. Blir lite orolig att priset på Mac mini är en indikation på att Apple generellt sett räknar på en högre växlingskurs nu och därmed höjer priset på iPhone 4 (trots att den hade oförändrat pris i USA jämför med iPhone 3GS).

Ursprungligen av Adrian B:

Angående priset förresten, tror ni det kan ha att göra med dollarn? Och i så fall, betyder det att andra priser kan komma att stiga?

Jo det kan det nog. Vet inte hur Apple sätter sina priser, men just nu är vår egen krona svag, så det är klart att det går inflation i priserna.

Som arbetsdator köper jag nog hellre en 13" mbp. Visseligen 12k istället för 8k men känns mer prisvärd. Är just nu i ett läge när jag inte har en mac då jag körde på en hackintosh i 1,5 år o avyttrade mina till fru o svärfar så det ska bli nytt hur som helst.
Gillar inte sd-port på baksidan. Vill inte gräva där bak i onödan (ja associera fritt).

Men snyggheten uppväger en hel del. Och jag behöver ju ingen bärbar. Hmm ångest.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 11:35

Galet högt pris jämfört med USpriset... vill ha men vet inte, väntar nog tills någon flyger till USA som får ta hem den åt mig.

Synd dock att Apple valt att inte släppa två "billigare" varianter. Dvs en utan optisk läsare och en med optiska läsare. Nu kan man bara vända sig till serverversionen och den kostar ju en hel del pengar.

Det som slår mig att som de flesta Apple produkter blir och mer en mer hållbar produkt som bara fungerar. Om du köper den billigaste, borde inte den hålla? Jag menar, den Macbook Pro jag köpte i höstas har jag räknat med att hålla i minst fem år.. Slår du ut detta så är inte detta ett givet val? 8k / 5 = 1600kr / år. Istället för att köpa en pryl som måste köpas nytt vart vartannat år för samma pris.

Om någon orkar jämföra nya Mac Mini mot de ledande mediacenter så är ni välkomna!

Ursprungligen av SethCohen:

Det som slår mig att som de flesta Apple produkter blir och mer en mer hållbar produkt som bara fungerar. Om du köper den billigaste, borde inte den hålla? Jag menar, den Macbook Pro jag köpte i höstas har jag räknat med att hålla i minst fem år.. Slår du ut detta så är inte detta ett givet val? 8k / 5 = 1600kr / år. Istället för att köpa en pryl som måste köpas nytt vart vartannat år för samma pris.

Om någon orkar jämföra nya Mac Mini mot de ledande mediacenter så är ni välkomna!

Det är i och för sig sant, har haft min Mac mini i fyra år nu och den rullar rätt bra än. Men den kostade ju inga 7995,- för fyra år sedan, tror det var 5995,- då.

Ursprungligen av SethCohen:

Det som slår mig att som de flesta Apple produkter blir och mer en mer hållbar produkt som bara fungerar.

Ja, på senare tid verkar de har jobbat hårt på att få byggkvalitén att sticka ut jämfört med konkurrenterna. Först med unibody för de bärbara och nu med iPhone 4 som enligt Jobs är mera välbyggd är någon annan telefon där ute (förvisso låter ju allt bra i hans mun, så tester får väl visa om det stämmer, men de första intrycken från de som var på WWDC verkar bekräfta det).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-06-15 12:03

En tusenlapp billigare och med bluray så hade den varit klockren. Men känns ändå som det är dags att uppgradera htpc. Börjar bli farligt mycket apple-produkter hemma nu

Allting hamnar väl i molnet förr eller senare så en iPhoneishc APT utan minne alá Popcorn Hour är inte osannolikt inom ett år

Jag tror man lär sig ganska snart var SD-kortet ska in.

Vi får nog räkna med högre priser nu ett tag framöver. De europeiska valutorna är svajiga nu och Apple valutasäkrar priserna för att inte hamna fel längre fram. Vi kan tycka att det är dumt men det är bara att gilla läget.

Tror inte de försöker konkurrera med Apple TV. Herregud, man kan ju köpa en Apple TV alla mina två tv-stationer och ändå få pengar över,

Är det någon som använder SD-kort? Låter som att ni hyser om att det är ett stort problem..

Ursprungligen av SethCohen:

Är det någon som använder SD-kort? Låter som att ni hyser om att det är ett stort problem..

SD kort börjar väl till och med bli vanligt på systemkameror men oavsett detta - placeringen är värdelös och man hade lika gärna kunna skippa den (enligt mig)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 13:04
Ursprungligen av SethCohen:

Är det någon som använder SD-kort? Låter som att ni hyser om att det är ett stort problem..

I princip varje dag. När Apple satte dit en läsare på iMacens sida blev jag väldans glad.

14 dBA inaktivt läge.. (Idle) Dvs. riktigt tyst.. Vill ha den ännu mer nu...

//Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 13:39

Priset var väldigt dyrt för vad man får.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-15 14:12

Priset var ju för saftigt men man måste ju inte köpa den nu man kan ju avvakta

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 14:16

Ser inte varken denna min eller den tidigare som en mediacenter konkurrent. Ser den som en dator som kan köra en TV. Många bor i små lägenheter, och har sin dator i samma rum som sin TV, då är det väldigt praktiskt (och inte så dyrt, man får ju två produkter för priset av en) med en mini med hdmi. För oss andra, som har större bostäder, med separata rum för TV, dator, sova osv så blir det dyrt med en eller två mini enbart som mediacenter (där kommer ATV in).

Vart har ni er mini om det är svårt att nå baksidan? Min står på skrivbordet bredvid skärmen.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vart har ni er mini om det är svårt att nå baksidan? Min står på skrivbordet bredvid skärmen.

Om du placerar den i en tv-möbel.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-16 08:17
Ursprungligen av Adrian B:

Om du placerar den i en tv-möbel.

Beror väl på vilken TV-möbel.

Ursprungligen av MatsOlov:

Beror väl på vilken TV-möbel.

Jag skulle nog påstå att i 99 procent av alla tv-möbler, bokhyllor och liknande så är det lättare att komma åt en SD-plats framifrån än bakifrån. Jag har hittills inte sett någon tv-möbel där det är lättare att komma åt baksidan av de elektronikprodukter man fyller dom med...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-16 09:38
Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle nog påstå att i 99 procent av alla tv-möbler, bokhyllor och liknande så är det lättare att komma åt en SD-plats framifrån än bakifrån. Jag har hittills inte sett någon tv-möbel där det är lättare att komma åt baksidan av de elektronikprodukter man fyller dom med...

Men minin är inte speciellt djup, och jag tror inte man skjuter den längst in mot väggen. Den är snygg, och man har den exponerad och lätt att komma åt.

Ursprungligen av planB:

Men minin är inte speciellt djup, och jag tror inte man skjuter den längst in mot väggen. Den är snygg, och man har den exponerad och lätt att komma åt.

Jo, absolut. Det är inte någon katastrof, men jag menar bara att hur man än vrider och vänder på argumenten så är det lättare att komma åt framifrån än bakifrån.

Gillar verkligen utseendet. Gillar också att de gjort det enklare att göra uppgraderingar genom den avtagbara luckan i botten. Ingen mer spackelspade och plastkniv mao. Vad gäller fjärrkontroll behövs väl ingen separat om man har en iPod Touch eller iPhone?

Priset ger dock lite hicka...*hic...*

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Gillar verkligen utseendet. Gillar också att de gjort det enklare att göra uppgraderingar genom den avtagbara luckan i botten. Ingen mer spackelspade och plastkniv mao. Vad gäller fjärrkontroll behövs väl ingen separat om man har en iPod Touch eller iPhone?

Priset ger dock lite hicka...*hic...*

Fast det med fjärren kan vi bara släppa. Den har IR hursomhelst.

Jag tycker då att den är klockren!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 15:33

Mini är perfekt för copywritern som vill ha något tjusigt och diskret på bordet. En copy kan väl vara proffs?

Bevaka tråden