Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ny Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 10:59

Tycker den verkar jätteläcker!

Och hdmi, det är bra. Men många Mac-talibaner var ju emot det, hur ska de förklara Apples drag nu:-)

Calle S

Ursprungligen av Calle s:

Tycker den verkar jätteläcker!

Och hdmi, det är bra. Men många Mac-talibaner var ju emot det, hur ska de förklara Apples drag nu:-)

Calle S

Vi (om du nu med "Mac-talibaner" (sjukt fult ord) menar oss) har nog inte varit emot det, däremot inte trott att det skulle komma. Detta bara bevisar att Apple gör fel med prissättningen här. HDMI visar att de tänker att den skall kunna användas som HTPC - men priset de satt gör att den ändå går bort för det syftet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 11:12
Ursprungligen av Capeman:

Detta bara bevisar att Apple gör fel med prissättningen här. HDMI visar att de tänker att den skall kunna användas som HTPC - men priset de satt gör att den ändå går bort för det syftet.

Hur menar du? Skulle den kosta lika mycket men inte ha hdmi skulle den alltså inte vara riktad till htpc-spekulanter och därmed vara korrekt prissatt?

Hdmi visar att de tänker lite standardiserat, vilket inte är helt fel. Jag skulle gärna ha hdmi på min iMac och MacBook för enkelhetens skull (Japp, jag är mac-användare!).

Ursprungligen av Calle s:

Hur menar du? Skulle den kosta lika mycket men inte ha hdmi skulle den alltså inte vara riktad till htpc-spekulanter och därmed vara korrekt prissatt?

Hdmi visar att de tänker lite standardiserat, vilket inte är helt fel. Jag skulle gärna ha hdmi på min iMac och MacBook för enkelhetens skull (Japp, jag är mac-användare!).

Nä jag tycker den är för dyr, HDMI eller inte. Men de gör "ännu mer" fel med det priset när den tydligen är inriktad mot HTPC-folket också. Det är som om de tagit bort instegsmodellen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 11:17
Ursprungligen av Capeman:

Nä jag tycker den är för dyr, HDMI eller inte. Men de gör "ännu mer" fel med det priset när den tydligen är inriktad mot HTPC-folket också. Det är som om de tagit bort instegsmodellen.

Hmm.... håller nog med dig. Den verkar bli lite väl saftigt prissatt. Det hänger ju inte med skärm heller, så den billigaste iMacen ligger ju inte långt bort i jämförelse.

Ursprungligen av Calle s:

Och hdmi, det är bra. Men många Mac-talibaner var ju emot det, hur ska de förklara Apples drag nu:-)

Apple har uppenbarligen positionerat nya Mac mini i AppleTV-land. Och då är HDMI rimligare.

Typiskt Apple! Jag hade siktat in mig på att uppgradera till en MacBook Pro 13, men hipp som happ beslutar det goda folket i Cupertino att smyg-uppdatera Mac Mini så att den blir en våt nörd-dröm. Jag skulle klara mig utmärkt med min MacBook en tag till och en ny Mini skulle fungera riktigt bra på skrivbordet tillsammans med en eller två skärmar av lite större storlek.

Verkar intressant att man nu tydligen ska kunna byta RAM i den på ett lätt sätt, vilket måste vara första gången det händer på Mac Mini. Tidigare har det väl varit stora operationen med utskriven guide från iFixit för att få det genomfört? Verkar som Apple långt om länge har insett att det vore väldigt trevligt med lätta uppgraderingar på alla maskiner. Uppskattas!

Frågan är väl bara hur länge Apple TV kommer att finnas kvar med tanke på HDMI på denna nya Mac Mini. Priset är det som talar till Apple TVs fördel, men det är banne mig allt också.

Hur som haver så måste jag nu omvärdera allt jag har tänkt upp tills nu. Skulle inte vara fel med en läcker liten pjäs på skrivbordet!

Men SD-kortslotten på baksidan kändes lite fel. Jag förstår tanken men samtidigt så har du väl en kortläsare för att den ska vara lättillgänglig och baksidan på min mini är inte lättillgänglig:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 11:17

När det blir dags att pensionera min MacBook blir det nog en Mac Mini. Jag har inte rört MacBooken ur fläcken sedan jag fick min iPad, utan den står där på skrivbordet kopplad till sin skärm. Kombinationen liten, snygg (men tyvärr inte så billig) stationär dator för fotoredigering m.m. och en iPad för soffsurfning och som resedator känns helt rätt.

/Johan

Jo, kortläsaren på baksidan är helt fel - det måste vara en trist tillverkningsteknisk kompromiss. Det är helt värdelöst enligt mig. Feltänk. Pinsamt uselt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men SD-kortslotten på baksidan kändes lite fel. Jag förstår tanken men samtidigt så har du väl en kortläsare för att den ska vara lättillgänglig och baksidan på min mini är inte lättillgänglig:)

Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, kortläsaren på baksidan är helt fel - det måste vara en trist tillverkningsteknisk kompromiss. Det är helt värdelöst enligt mig. Feltänk. Pinsamt uselt.

Är nog som du säger, gissar att moderkortet sitter i bakkant. Gissar att de även velat hålla framsidan så "ren" som möjligt och resonerat att det ändå är bättre än ingen kortplats alls. Nu är ju människor särdeles bra på det där med muskelminne, men jag håller ändå med om att det inte är någon lyckad lösning.

Det handlar ju inte om att minnas var det är (minns man inte en sådan sak så bör man omgående söka läkare...seriöst).
Nej, det handlar om att komma åt. Har man t.ex. en Mini som mediaserver staplad bredvid teven och stereo och tja...allt...det kan bli tjafsigt att trycka in ett kort. Man ska väl inte behöva snurra runt en Mini - med en miljard sladdar där bak - för att rtycka in ett kort? Ett par gånger per år kanske, men inte på rutinbasis. Det är absurt. Omodernt. Omacigt.
Även dom som har Minin som vanlig dator måste ställa den så att dom lätt kan komma åt/snurra/böja sig bakåt/pillra/känna sig för/ och trycka in ett SDHC-kort. Man kan alltså inte ta sig friheten att möblera som man vill - kanske vill man ha Minin i hyllan bredvid eller på väggen framför? Det är ju en mycket snygg och ren front - kanske vill man bara se den och "bygger in" Minin bland böcker etc. I don't know. Jag vet bara att möjligheterna till individuellt möblerande minimeras. Vad skulle folk säga om insläppet för DVD var på baksidan? Och i min värld - och snart alla värld - så trycker man in ett SDHC i datorn mycket, mycket oftare än en DVD. DVD är ju helt obsolet. Jag minns inte när jag senast tryckte in en DVD i min Imac, Mini, PowerBook, PowerMac. Det var lääänge sesan. SDHC är det nya mediumet - det har Apple fattat...så varför gör dom en sådan här fadäs?

Ursprungligen av Samuel K:

Är nog som du säger, gissar att moderkortet sitter i bakkant. Gissar att de även velat hålla framsidan så "ren" som möjligt och resonerat att det ändå är bättre än ingen kortplats alls. Nu är ju människor särdeles bra på det där med muskelminne, men jag håller ändå med om att det inte är någon lyckad lösning.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 14:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Det handlar ju inte om att minnas var det är (minns man inte en sådan sak så bör man omgående söka läkare...seriöst).
Nej, det handlar om att komma åt. Har man t.ex. en Mini som mediaserver staplad bredvid teven och stereo och tja...allt...det kan bli tjafsigt att trycka in ett kort. Man ska väl inte behöva snurra runt en Mini - med en miljard sladdar där bak - för att rtycka in ett kort? Ett par gånger per år kanske, men inte på rutinbasis. Det är absurt. Omodernt. Omacigt.

Varför skulle du behöva trycka in ett SD-kort i en mini, varje dag, som står som en mediaserver staplad bredvid TV och stereo?

Edit: Tycker det är substanslöst gnäll om det här med en SD-port på baksidan, alla andra portar sitter ju där redan.

Varje dag? Nå - som sagt; betydligt oftare än en DVD. Man kanske snabbt vill se på dagens videotagning eller bilder. Det är ju SDHC som gäller. Det är dessa kort som snart bär nästan allt. Detta är framtiden. Snart kommer OS på dessa kort. Filmer. Musik. Snart är detta nya USB-stickan också.
För folk som inte skapar själv eller fotar, filmar, etc - så är det ju kanske ingen viktig sak, men Mac är ju just speciellt bra för oss...UTOM denna fadäs. Jag är helt övertygad om att detta var en produktionsteknisk/industrilöpandebandteknisk kompromiss som även retar Apples designers. Nästa modell har jacket på framsidan eller strax runt hörnet på vänster/höger-sidan. Jag brukar gissa rätt.

(på mina arbetsburkar trycker jag in SDHC-kort hela dagarna - jag har slitit ut en SDHC-kortläsare redan :-D. Fråga t.ex. filmare och fotografer vad dom tycker om jacket på baksidan.)

Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle du behöva trycka in ett SD-kort i en mini, varje dag, som står som en mediaserver staplad bredvid TV och stereo?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 15:20
Ursprungligen av Zimmerman:

(på mina arbetsburkar trycker jag in SDHC-kort hela dagarna - jag har slitit ut en SDHC-kortläsare redan :-D. Fråga t.ex. filmare och fotografer vad dom tycker om jacket på baksidan.)

Men där snackar vi inte om Mac Mini, den modellen vänder sig knappast till proffs. Som jag sa, substanslöst gnäll.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 15:25
Ursprungligen av MatsOlov:

Som jag sa, substanslöst gnäll.

Där har du helt fel. Om jag skulle använda den som mediacenter, till exempel till min tv, vore det alldeles utmärkt att ha både usb-port och läsaren lättåtkomliga på fronten. Så är det med min WD TV, allt är lättåtkomligt. Det är guld värt.

Så nej, det är inte substanslöst gnäll för många.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 15:21
Ursprungligen av MatsOlov:

Varför skulle du behöva trycka in ett SD-kort i en mini, varje dag, som står som en mediaserver staplad bredvid TV och stereo?.

Minneskortet från kameran till exempel? Jag gör det nästan varje dag på min iMac.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 15:24
Ursprungligen av Calle s:

Minneskortet från kameran till exempel? Jag gör det nästan varje dag på min iMac.

Och jag gör det aldrig på min iMac, har en kortläsare för flera kort (har flera kameror med olika kort) kopplat till FW på baksidan. Dessutom sitter både DVD/CD läsare och SD kortläsare på sidan på iMac vilket gör det svårt även med den om din imac står illa till.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 15:28
Ursprungligen av MatsOlov:

Och jag gör det aldrig på min iMac

Grattis:-)

Citat:

Dessutom sitter både DVD/CD läsare och SD kortläsare på sidan på iMac vilket gör det svårt även med den om din imac står illa till.

Tror de allra flesta håller med om att sidan är en bättre placering än baksidan. Jag har då aldrig sett en iMac placerad med högersidan precis inpå en vägg. Men det sker säkert det också....!

Aha. Eftersom det även kan vara bökigt på en Imac så kan det likaväl vara ännu bökigare på en Mini. Du är ute och cyklar, medborgare. Detta är - för en gångs skull - INTE substanslöst gnäll och du missar det. Var var du när det senast verkligen flödade av substanslöst gnäll i tråden?
Nya Minin är givetvis alldelses utmärkt för proffs. Jisses. Hur många designare, formgivare, reklamare, fotografer kör inte på en Mini? Ta en promenad här i huvudstaden. jag känner på rak arm 7 stycken fullblodsproffs som kör Mini. Hur i herrans namn kan du ha fått för dig att Minin inte är för proffs? Framför allt inte nya Minin. Tror du alla proffs behöver monster som PowerMac/MacPro som vi video/3D-proffs kör? Herregud.

Gnället kommer inte från mig eller oss andra som kritiserar den rubbade placeringen av kortläsare på nya Minin. Gnällspiken är någon annastans. :-D.

Ursprungligen av MatsOlov:

Och jag gör det aldrig på min iMac, har en kortläsare för flera kort (har flera kameror med olika kort) kopplat till FW på baksidan. Dessutom sitter både DVD/CD läsare och SD kortläsare på sidan på iMac vilket gör det svårt även med den om din imac står illa till.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-16 08:21
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag skulle vilja att Apple skippade optisk enhet på i stort sett ALLA maskiner , och att de som var intresserade fick köpa en extern enhet, dvs. så som det är på MacBook Air.

I någon bemärkelse är CD/DVD som disketter var på ursprungs-iMac:ens tid.

Iofs förstår jag att de ser det här som någon form av mediacenter-dator (iom HDMI) och där är ju optiska media verkligen inte döda, så det kanske är rimligt.

SSD däremot borde vara givet, iaf som du säger på BTO

Håller med om att DVD/CD är på väg ut med snabba steg, kan heller inte se att en kortläsare behövs, man kan även där köpa till en läsare om man behöver och finns inte alla kort-format på datorn, utan bara, ett så faller idén liksom, även om ett kort har stor marknad.

Att man skulle spela sina DVD-filmer via minins DVD-läsare ser jag heller inte som något viktigt alternativ. De flesta som ser film från skivor har säkert en dedikerad DVD/Blu-ray för detta ändamål.

SD/CF eller andra kort som man använder i kameror torde väl heller inte ha så långt kvar (hos vanliga konsumenter iaf) överföring direkt från kameran via blåtand eller wifi måste väl vara ett bättre alternativ. Pro-användare kommer förmodligen att hålla kvar vid sina kort ett tag till.

Ursprungligen av Zimmerman:

Aha. Eftersom det även kan vara bökigt på en Imac så kan det likaväl vara ännu bökigare på en Mini. Du är ute och cyklar, medborgare. Detta är - för en gångs skull - INTE substanslöst gnäll och du missar det. Var var du när det senast verkligen flödade av substanslöst gnäll i tråden?
Nya Minin är givetvis alldelses utmärkt för proffs. Jisses. Hur många designare, formgivare, reklamare, fotografer kör inte på en Mini? Ta en promenad här i huvudstaden. jag känner på rak arm 7 stycken fullblodsproffs som kör Mini. Hur i herrans namn kan du ha fått för dig att Minin inte är för proffs? Framför allt inte nya Minin. Tror du alla proffs behöver monster som PowerMac/MacPro som vi video/3D-proffs kör? Herregud.

Gnället kommer inte från mig eller oss andra som kritiserar den rubbade placeringen av kortläsare på nya Minin. Gnällspiken är någon annastans. :-D.

Jo, jag vet att många använder Mac Mini i sitt arbete, men jag kan inte se den som ett verktyg för proffsen (särskilt inte film och foto eller animering), Den har inte den kraften som behövs helt enkelt.

Ursprungligen av MatsOlov;:

Varför skulle du behöva trycka in ett SD-kort i en mini, varje dag, som står som en mediaserver staplad bredvid TV och stereo?

Edit: Tycker det är substanslöst gnäll om det här med en SD-port på baksidan, alla andra portar sitter ju där redan.

Nja... Jag tycker att det är en viss skillnad mellan en port där du pluggar in en kabel och ett slot För ett minneskort. Det känns olikt Apple.

Och om jag använder den som mediaserver så kanske jag vill kunna pluggar in minneskortet från kameran för att visa bilder. Då är banne mig denna slot helt otillgänglig där Min mini står i tvbänken

Att avfärda den kritiken mot den designlösningen som substanslöst gnäll tycker jag är farligt nära fanboybeteende

Nu är det ingen deakbreaker För mig, bara ett pc-aktigt designval.

Och alla konstiga versaler beror på rättstavningen på Ipaden;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja... Jag tycker att det är en viss skillnad mellan en port där du pluggar in en kabel och ett slot För ett minneskort. Det känns olikt Apple.

Och om jag använder den som mediaserver så kanske jag vill kunna pluggar in minneskortet från kameran för att visa bilder. Då är banne mig denna slot helt otillgänglig där Min mini står i tvbänken

Att avfärda den kritiken mot den designlösningen som substanslöst gnäll tycker jag är farligt nära fanboybeteende

Nu är det ingen deakbreaker För mig, bara ett pc-aktigt designval.

Och alla konstiga versaler beror på rättstavningen på Ipaden;)

De flesta Platt-TV, iaf de jag tittat på, har ju eget slot för minneskort så om du menar att du skulle använda tv'n för att visa bilderna så löser sig väl problemet där? Om du förstås inte tänkt överföra dem till Mac'en samtidigt

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

De flesta Platt-TV, iaf de jag tittat på, har ju eget slot för minneskort så om du menar att du skulle använda tv'n för att visa bilderna så löser sig väl problemet där? Om du förstås inte tänkt överföra dem till Mac'en samtidigt

Suck...

Blir placeringen på nya minin bättre för det?

Det räcker väl om min TV inte har ett minnesslot?

Jaja...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 15:19
Ursprungligen av Zimmerman:

Och i min värld - och snart alla värld - så trycker man in ett SDHC i datorn mycket, mycket oftare än en DVD. DVD är ju helt obsolet.

Fullständigt klockrent.

Har svårt för den här jäkla prissättningen. Om man jämför svenska och amerikanska affären rakt av gör de ofta 1:10 mellan USD:SEK. Vissa mindre skillnader och några produkter hamnar marginellt över medans andra under den ration.

Men med nya mac mini är vi nästan uppe i 11.50. 699 USD mot 7995 SEK...

Ursprungligen av jacoblo33:

Har svårt för den här jäkla prissättningen. Om man jämför svenska och amerikanska affären rakt av gör de ofta 1:10 mellan USD:SEK. Vissa mindre skillnader och några produkter hamnar marginellt över medans andra under den ration.

Men med nya mac mini är vi nästan uppe i 11.50. 699 USD mot 7995 SEK...

Lite orättvist att inte räkna bort momsen. Men det verkar tyvärr som om Apple justerat upp växlingskursen en hel krona, jämför:

MacBook
USA (utan moms): 999 dollar
Sverige (utan moms): 8156 kr
Växlingskurs: 8,16 kr

Mac mini
USA (utan moms): 699 dollar
Sverige (utan moms): 6396 kr
Växlingskurs: 9,15 kr

Ursprungligen av Adrian B:

Lite orättvist att inte räkna bort momsen. Men det verkar tyvärr som om Apple justerat upp växlingskursen en hel krona, jämför:

MacBook
USA (utan moms): 999 dollar
Sverige (utan moms): 8156 kr
Växlingskurs: 8,16 kr

Mac mini
USA (utan moms): 699 dollar
Sverige (utan moms): 6396 kr
Växlingskurs: 9,15 kr

Så specifikt orkade jag inte gå in på det Tänkte att alla usa priser är ex moms och dina siffror säger samma sak även om det är något mindre skillnader

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 11:33

En intressant sak är att man nu kan öppna undersidan och byta minnen själv, utan spackel kniv eller dylikt. 8 gig skall det tydligen gå att få in i den. Håller med om att den var dyr, tycker nog att man skulle försöka ligga kvar på det gamla priset.

Ursprungligen av Adrian B:

Lite orättvist att inte räkna bort momsen. Men det verkar tyvärr som om Apple justerat upp växlingskursen en hel krona

Det är inte bara i Sverige Apple använder ny växlingskurs, de europeiska priserna ligger på €799 i de länder jag kollade (lite mer i Tyskland p.g.a. deras extraskatt). Tidigare har dollar oftast blivit euro rakt av (med momsen inkluderad i euro-priset).

Viss förståelse kan man ha då dollarn har stärkts ca 20% gentemot euron sedan januari och 12% bara sedan april, men minin känns ändå dyr för 8kSEK.

Bevaka tråden