Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ny Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-06-26 14:43

Ingen overscan påslagen. Upplösningen inställd till 1920x1080. Borde funka, men gör det inte...

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 15:30
Ursprungligen av Dalle:

Ingen overscan påslagen. Upplösningen inställd till 1920x1080. Borde funka, men gör det inte...

Vad har du för TV?

  • Medlem
  • 2010-06-26 20:07

Tack för din vänlighet. Men jag kan nog inte göra så mycket. Det finns en ganska lång tråd om just denna situation här någonstans. Jag var i kontakt med både Apple och Samsung utan resultat tyvärr.
TVn är en 40" Full HD LCD.

Tänkte mest om det finns risk för samma resultat om jag köper en mini?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-27 14:20
Ursprungligen av Dalle:

Tack för din vänlighet. Men jag kan nog inte göra så mycket. Det finns en ganska lång tråd om just denna situation här någonstans. Jag var i kontakt med både Apple och Samsung utan resultat tyvärr.
TVn är en 40" Full HD LCD.

Tänkte mest om det finns risk för samma resultat om jag köper en mini?

Men man kan ju försöka i varje fall. Om du ger mig den exakta modellbeteckningen på din TV så kan man se vad den klarar och inte klarar av via ingångarna.

  • Medlem
  • 2010-06-27 15:03
Ursprungligen av Duke:

Men man kan ju försöka i varje fall. Om du ger mig den exakta modellbeteckningen på din TV så kan man se vad den klarar och inte klarar av via ingångarna.

LE40A696M1W

Ingen blir gladare än jag om du kan klura ut något.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-27 15:45
Ursprungligen av Dalle:

LE40A696M1W

Ingen blir gladare än jag om du kan klura ut något.

Vad har du för inställningar på datorn/TV:n?

Om du kör 1920x1080 (1080p) 50 Hz alternativt 60 Hz via HDMI, "Endast scan" och ställt in bilden via piltangenterna "Position", så ska bilden visas korrekt.

  • Medlem
  • 2010-06-28 20:44

Ok, ska försöka förklara vad jag gjort.

Kopplat ihop med MDP - HDMI.
ställt in skärmdubblering med overscan 1080p i OS X.
Ingen overscan på TVn.

Nu blir höjden på TVn bra, men det blir svarta "kanter" på sidorna. Vad kan det bero på? Stänger jag av overscan i OS X så blr bilden på TVn liten även i 1080p.

Vad kan detta bero på, Varför täcker inte bilden på sidorna trots att den sänder ut 1920x1080? (Bekräftas även av TVn att den får den signalen)

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-06-28 20:57

Äntligen har min dykt upp..Ska jag bara köpa en ny strömkabel så ska den kopplas in. Ska bli spännande att se hur jag upplever den gentemot den AppleTV som den ersätter.

Härligt robban, köra ner näsan där och bara sniffa på alla eftalater

Grattis till nya maskinen.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-06-28 22:43
Ursprungligen av Goflorp:

Härligt robban, köra ner näsan där och bara sniffa på alla eftalater

Grattis till nya maskinen.

Tackar, ja visst är det härligt. Man är allt lite galen..

Magnus Betnér hatar Steve Jobs - Allt om Mac

  • Medlem
  • 2010-06-29 06:03

Det måste vara väldigt jobbigt att vara en motvillig Apple-kund. Att gång på gång köpa produkterna och samtidigt hata Apple och Jobs. Bättre att ge efter och gilla dom fullt ut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 10:34

Samsung har ju också rykte om sig att de är dåliga på att vara kompatibla med Mac.
Jag har ingen länk sparad här på jobbdatorn, men googla lite så finns det mer info.

Tror jag skrivit det i tråden förr, men jag har en Samsung 50" full HD plasma. Den klarar inte pixelmappning via HDMI, men via VGA går det fint och jag är tveksam att jag skulle kunna se någon skillnad i bildkvalitet. Dessutom frigör jag ju en HDMI-port.

Det där med att Samsung skulle vara dåliga på pixelmappning eller inte riktigt vara kompatibla med Mac måste variera mellan olika modeller. Jag för min del har en MacMini (av lite äldre modell) kopplad till en Samsung 46" fullHD-TV via HDMI och den pixelmappar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av thomasti:

Det där med att Samsung skulle vara dåliga på pixelmappning eller inte riktigt vara kompatibla med Mac måste variera mellan olika modeller. Jag för min del har en MacMini (av lite äldre modell) kopplad till en Samsung 46" fullHD-TV via HDMI och den pixelmappar alldeles utmärkt.

Precis, det skiljer mellan olika modeller. Sen har det inget med just Mac att göra, utan pixelmappning arbetar bara med DVI-signalen.

  • Medlem
  • 2010-06-29 21:15

Fan vad ruttet av dem (Samsung) att inte kunna ordna en så förhållandevis enkel sak. Då kan jag lika gärna strunta i att köpa en mini, hur inte råd med en mini, en ny TV OCH en iPhone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 22:47

Jag har en LG PK350 plasma. Inga problem med LG.s apparater eller ?

Har min iMac inkopplat till en Samsung LE40A5-serie har jag för mig, 40" Full-HD, och det är inga problem att få så att meny-rad och docka syns i 1080p, det funkar perfekt.

  • Medlem
  • 2010-06-30 18:59
Ursprungligen av Anders Båth:

Har min iMac inkopplat till en Samsung LE40A5-serie har jag för mig, 40" Full-HD, och det är inga problem att få så att meny-rad och docka syns i 1080p, det funkar perfekt.

Det funkar på min med, men bilden fyller inte ut höger och vänster kant helt.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-07 14:09

1080p funkar perfekt för mig i nya Minin mot en vit Samsung 37", men jag är inte nöjd med bildkvalitén. Vet inte om det är några inställningar jag inte gjort. Upplever att bilden är suddigare och att färgerna inte är likadana som förut (för varma, typ), Har haft gamla Minin mot samma TV med vga och trodde det skulle bli en märkbar förbättring.

Inte gammainställningen som är ändrad då? Har för mig att apple ändrade på den iom snow leopard.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2010-07-07 15:20

Har en Samsung LED 46B7070 och kör 1080p utan problem med nya minin. Fick använda reglaget för overscan för att menyerna skulle bli synliga första gången.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-07 15:29

En sak till - går det att öka på textstorleken på menyraden? Den är bra mycket mindre i 1080-läget än i 720. Lite svårt att läsa på håll. Själva mapparna och texten på dem har jag klarat att öka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 23:07

Om du bytt ingång från VGA till HDMI är skillnaden säkert bara där i din TV.

Införskaffat min nu för familjen skull ... Bara att koppla in och dra lite i overscan reglaget i systeminställningar - > bildskärm .. var mkt enkelt ..

har varit en del snack om hur dyr maskinen är .. imo var den riktigt dyr men värt varenda öre .. Den presterar kanon och vi har nu slängt vår gamla DVD spelare och 100 DVD skivor ligger nu på vinden... Borta är nu alla problem med repor på skivor och skivor man inte hittar när det är dags att titta på film ...

Mac Minin kommer också riktigt till sin rätt som mediaserver till barnens xbox ... eftersom Mac Minin kör Plex som är byggt på källkoden till Xbox Media Center så är det en barnlek att streama filmerna till barnens rum och deras xbox ...

Ursprungligen av gotfredsen:

har varit en del snack om hur dyr maskinen är .. imo var den riktigt dyr men värt varenda öre ..

Jag tror det är precis så Apple vill positionera sina produkter. De kostar premiumpriser (ofta) men kunderna känner ändå att de får valuta för pengarna.

Hade nya Minin med Plex men känner att för 8000 kr skall man också kunna spela upp .iso BluRay filmer alt. få Dolby Digital HD, DTS HD vilket inte går med Macen.
Köpte istället en Xtreamer för 1499 kr och nu kan jag spela alla filmer 1080P med DTS HD ljud direkt från OSX, så det finns bättre alternativ än Mini med Plex.
Tror inte vi kommer få se stöd för okompromerat ljud DTS HD, DD HD Master de närmaste åren, hårdvaran finns i macen men Steve anser väl att 720P med DD räcker åt alla. Med iTunes som filmleverantör i Sverige så är dock utbudet nada, då får man ju som sagt ta till med lösningar som XBMC samt Plex.

Varför inte bara släppa en iTV med inbyggd BD alt utan men med stöd för hämta filmerna via Gigabit Ethernet och få själv välja källor på sina Macdatorer så hade den varit hur grym som helst, men icke vi skall ju vara fastlåsta till iTunes, jag lär dock aldrig komprimera om mina filmer eller ta bort mina DVD.Iso filer med menyval till förmån för att lägga dessa i iTunes i alla fall.

Bevaka tråden