Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple presenterar ny Mac Mini!

Tråden skapades och har fått 237 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 15:49

Zimmerman, du är bara för mycket, gnäll är vad ni håller på med. Min åsikt och jag står för det, acceptera det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-15 16:15

Låt bli att köpa om det inte passar. Svårare än så är det inte .

Jag triggar köp knappen nu. Perfekt bredvid tv.n och varhelst den landar.

Senast redigerat 2010-06-15 18:41

Mac Mini är inte en HTPC. Det är en dator, glöm inte detta..

Ursprungligen av SethCohen:

Mac Mini är inte en HTPC. Det är en dator, glöm inte detta..

var detta adresserat till oss eller apple...?

Säljer min underbara Mac Mini 2,53 Ghz, 4GB till förmån för denna underbara skapelse, frågan är om jag väljer 2,4 räcker den eller köper jag då en sämre dator än vad jag har ?
Har inga problem i dag med DTS MKV i 1080P filmer och vill att så även skall förbli.

Att den har HDMI är för mig underbart för att få bort ytterligare en kabel där bak
Stödjer nya Minin DTS HD ljud eller är det fortf OSX som stänger ute den möjligheten, någon som vet ?

Ursprungligen av @ndreas:

Säljer min underbara Mac Mini 2,53 Ghz, 4GB till förmån för denna underbara skapelse, frågan är om jag väljer 2,4 räcker den eller köper jag då en sämre dator än vad jag har ?
Har inga problem i dag med DTS MKV i 1080P filmer och vill att så även skall förbli.

Att den har HDMI är för mig underbart för att få bort ytterligare en kabel där bak
Stödjer nya Minin DTS HD ljud eller är det fortf OSX som stänger ute den möjligheten, någon som vet ?

Stöder inte HD ljud, vad jag förstår så är det endast bild via HDMI och optiskt ljud via minijacket som förra minin så det är 5.1 via optisk kabel.

Lite urvattnat att klämma dit en HDMI port men endast för bild....

Ursprungligen av Pellib:

Stöder inte HD ljud, vad jag förstår så är det endast bild via HDMI och optiskt ljud via minijacket som förra minin så det är 5.1 via optisk kabel.

Lite urvattnat att klämma dit en HDMI port men endast för bild....

Inte HD-ljud via HDMI men nog har den flerkanalljud via HDMI, står på Apples hemsida om man orkar läsa.

Ursprungligen av Leftrustle:

Inte HD-ljud via HDMI men nog har den flerkanalljud via HDMI, står på Apples hemsida om man orkar läsa.

Enligt specen på Apple's hemsida:

"Ljud

Kombinerad optisk digital ljudingång/linjeingång (minijack)
Kombinerad optisk digital ljudutgång/hörlursuttag (minijack)
Inbyggd högtalare"

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-15 20:07
Ursprungligen av Pellib:

Stöder inte HD ljud, vad jag förstår så är det endast bild via HDMI och optiskt ljud via minijacket som förra minin så det är 5.1 via optisk kabel.

Lite urvattnat att klämma dit en HDMI port men endast för bild....

Apple skriver HDMI port supports multichannel audio output och på svenska sidan HDMI-porten stöder flerkanalig ljudutgång på sidan för specifikationerna, stämmer inte detta menar du?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 17:21

Gnäll, gnäll, gnäll! Apple släpper den ena makalösa produkten efter den andra och allt som oftas består diskussionerna här på 99 (och andra siter) om vad ni saknar på dessa produkter, inte vad som är bra och vad man kan göra med dem. Som jag ser det så har ni blivit så bortskämda av Apple att allt inte är gott nog längre.

Som jag säger, substanslöst gnäll! och sedan kan ni kalla mig fanboy, maciban eller vad fan ni vill för att trycka ner mig och min åsikt men det funkar inte. Fanboy och mactaliban ser jag som ett positivt uttryck för någon som verkligen gillar sitt team, och det är inte negativt

Ursprungligen av MatsOlov:

Gnäll, gnäll, gnäll! Apple släpper den ena makalösa produkten efter den andra och allt som oftas består diskussionerna här på 99 (och andra siter) om vad ni saknar på dessa produkter, inte vad som är bra och vad man kan göra med dem. Som jag ser det så har ni blivit så bortskämda av Apple att allt inte är gott nog längre.

Som jag säger, substanslöst gnäll! och sedan kan ni kalla mig fanboy, maciban eller vad fan ni vill för att trycka ner mig och min åsikt men det funkar inte. Fanboy och mactaliban ser jag som ett positivt uttryck för någon som verkligen gillar sitt team, och det är inte negativt

"Gillar sitt team"... haha, störtlöjligt! Apple är ett vinstdrivande företag som skiter i allt och alla bara dom tjänar pengar. Tror du Jobs tjatar om "miljöpolicy" för att han är en trädkramare? Nej, han vill tjäna pengar. Och det genomsyrar hela bolaget. Att tro annat är bara naivt...

Jag håller helt klart med om att placeringen av kortläsaren är åt helvete. Det är förmodligen som Zimmerman sagt: Placeringen är en kompromiss. Om jag skulle köpa en Mini så skulle den hamna under TV:n, långt från min 2-årige sons nyfikna fingrar. Och förmodligen skulle jag aldrig mer kunna komma åt baksidan igen.

"Substanslöst gnäll"... snacka om inskränkt kommentar.

En annan fråga:
Är den nya Minin tillräckligt stark för att redigera film med? Givetvis på amatörnivå med Apples egna program (iDVD, iMovie etc). Då tänker jag på renderings- och importtider också.

Jag har en 3 år gammal Macbook som inte orkar med dessa jobb. I vart fall enligt mina krav...

Så länge du inte försöker redigera GOP nativt - framför allt inte mpeg4/H264 - så går det givetvis alldeles utmärkt. Vi talar om HD antar jag (SD - vanlig PAL - klipper man lätt på min gamla 800 MHz PowerBook). Denna nya Mini är en fullvärdig stationär dator. Den här lilla burken kan man göra nästan vad som helst med. Flaskhalsen är disköverföringshastigheten (uj, vilket ord), men så länge man inte kör flera parallella videoströmmar så duger FW800 alldeles utmärkt (man ska ju helst ha mediafilerna på separat disk så klart om man jobbar seriöst med video - den inbyggda disken är för OS, apps och dokument så att säga).
Jag tror att denna Mini rockar fett - hyfsat grafikkort t.o.m. Om det inte varit för kortläsaren på baksidan så hade den varit perfekt. Men...inget är perfekt. Inget. Det är därför kosmos uppfann biologisk evolution. Nå - nästa modell har kortläsaren - en liten nästan osynlig springa - på framsidan. Det är jag 100% säker på och vad försvararna till denna fadäs ska säga då kan man ju undra. Ingenting som vanligt. Mute.

Ursprungligen av iTiger:

En annan fråga:
Är den nya Minin tillräckligt stark för att redigera film med? Givetvis på amatörnivå med Apples egna program (iDVD, iMovie etc). Då tänker jag på renderings- och importtider också.

Jag har en 3 år gammal Macbook som inte orkar med dessa jobb. I vart fall enligt mina krav...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-15 23:04
Ursprungligen av iTiger:

"Gillar sitt team"... haha, störtlöjligt! Apple är ett vinstdrivande företag som skiter i allt och alla bara dom tjänar pengar. Tror du Jobs tjatar om "miljöpolicy" för att han är en trädkramare? Nej, han vill tjäna pengar. Och det genomsyrar hela bolaget. Att tro annat är bara naivt...

Jag håller helt klart med om att placeringen av kortläsaren är åt helvete. Det är förmodligen som Zimmerman sagt: Placeringen är en kompromiss. Om jag skulle köpa en Mini så skulle den hamna under TV:n, långt från min 2-årige sons nyfikna fingrar. Och förmodligen skulle jag aldrig mer kunna komma åt baksidan igen.

"Substanslöst gnäll"... snacka om inskränkt kommentar.

En annan fråga:
Är den nya Minin tillräckligt stark för att redigera film med? Givetvis på amatörnivå med Apples egna program (iDVD, iMovie etc). Då tänker jag på renderings- och importtider också.

Jag har en 3 år gammal Macbook som inte orkar med dessa jobb. I vart fall enligt mina krav...

Haha? Du förstod tydligen inte min koppling av fan(boy), team och det VM som pågår. Undrar vem som är inskränkt...?

Ursprungligen av MatsOlov;:

substanslöst gnäll! och sedan kan ni kalla mig fanboy, maciban eller vad fan ni vill för att trycka ner mig och min åsikt men det funkar inte.

Det är just ordet substanslöst som triggade igång mig eftersom det kändes som ett nedtryckande Av andra och deras åsikter

Du har rätt till dina åsikter men det har vi andra också

Och bara för att klargöra vad jag tycker. Givetvis så skulle jag inte stoppas av att köpa en mini pga kortet på baksidan. Jag behöver inte kortläsaren och jag tycker att den vore missprydande på framsidan men den är oanvândbar på baksidan så jag begriper inte varför den finns där - det är bara så mycket Dell över lösningen;)

Ursprungligen av MatsOlov:

Gnäll, gnäll, gnäll! Apple släpper den ena makalösa produkten efter den andra och allt som oftas består diskussionerna här på 99 (och andra siter) om vad ni saknar på dessa produkter, inte vad som är bra och vad man kan göra med dem. Som jag ser det så har ni blivit så bortskämda av Apple att allt inte är gott nog längre.

Som jag säger, substanslöst gnäll! och sedan kan ni kalla mig fanboy, maciban eller vad fan ni vill för att trycka ner mig och min åsikt men det funkar inte. Fanboy och mactaliban ser jag som ett positivt uttryck för någon som verkligen gillar sitt team, och det är inte negativt

Fan, Matsolov, det är du och jag mot världen.

Känner samma sak. Buhu! varför får den inte Superkrafter, går på förnyelsebara råvaror och kostar 200:-

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-15 21:54

Den är ju så pass liten att man kan vända på den i ett naffs för att stoppa i/ta ur kort, samma gäller ju för övrigt usb och firewire. Så vida man inte har klämt in den i ett tajt utrymme i en bokhylla eller dylikt.

ja, då kan man ju också placera DVD'n på baksidan...då blir ju Minin helt ren på framsidan. Inte en springa. Helt slät.

En bisarr sak i sammanhanget är att jag en gång föreslog att man skulle sätta alla kontakter på MacBook/MBP på baksidan som det var på PowerBooken - slippa sladdskit på sidorna där dom sticker ut och belamrar arbetsyta. Då blev det ett jävla liv. :-D. Men att plcera kortläsaren bak på en maskin är tydligen genialt. :-D.
Jag blir yr.

Ursprungligen av Fred!:

Den är ju så pass liten att man kan vända på den i ett naffs för att stoppa i/ta ur kort, samma gäller ju för övrigt usb och firewire. Så vida man inte har klämt in den i ett tajt utrymme i en bokhylla eller dylikt.

  • Medlem
  • 2010-06-15 17:21

Fan, jag blir alltid lika köpsugen när Apple släpper något nytt! *Letar anledningar att köpa en trots att jag inte behöver.*

.....

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja de väljer en annan väg än vad jag trodde från början med MacMini. Vi får se om det är ett lyckat drag att låta den va så dyr.
En start på 4999kr hade kunnat vara en annan väg.

Den här uppgraderingen är mycket nära den stationära drömmaskin jag vill ha. Två saker ser jag som kunnat vara ännu bättre:

1) Möjlighet att skippa optisk enhet (även på icke-server-varianten).
2) ssd-disk som tillval

Nu har jag (tyvärr skulle man kunna säga) en alldeles utmärkt Mac Mini sen tidigare, men så fort jag hittat på ett tillräckligt bra svepskäl till varför jag "måste" ha den här lär jag köpa en.

Förresten, kan Mac Mini monteras vertikalt (med tanke på den optiska enheten) ?

Senast redigerat 2010-06-15 19:26
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-15 18:16
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Förresten, kan Mac Mini monteras vertikalt (för den optiska enheten)

Är det en fråga eller ett påstående? jag saknar "så" eller ett "?" beroende på vad du säger.

Jag har ingen erfarenhet av MacMini, men den optiska enheten i sig, ska fungera oavsett vertikalt eller horisontalt.

Min PS3 fungerar perfekt stående eller liggande.

Ursprungligen av Caemon:

Är det en fråga eller ett påstående? jag saknar "så" eller ett "?" beroende på vad du säger.

Jag har ingen erfarenhet av MacMini, men den optiska enheten i sig, ska fungera oavsett vertikalt eller horisontalt.

Min PS3 fungerar perfekt stående eller liggande.

Det var en fråga, så jag ska förtydliga mitt inlägg.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Två saker ser jag som kunnat vara ännu bättre:

om apple vill skapa den 'perfekta' skrivbordsdatorn tycker jag att de borde försöka hitta på någon snygg lösning för kabeltrasslet bakom burken.
kubens lösning med kontakterna undertill gjorde det lite mer hanterbart tycker jag, trasslet kändes avskärmat eller begränsat av plastfoten i någon mån, även om det inte försvann helt.

så länge apple känner ett behov av att retuschera bort sladdarna på sina produktbilder har de fortfarande en bit kvar imo.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Den här uppgraderingen är mycket nära den stationära drömmaskin jag vill ha. Två saker ser jag som kunnat vara ännu bättre:

1) Möjlighet att skippa optisk enhet (även på icke-server-varianten).
2) ssd-disk som tillval

Jag kan bara hålla med. När det gäller 1) så kan jag dock tänka mig att Apple väljer enkelheten (en enda produkt istället för två alternativ med allt vad det innebär för produktion, lagerhållning, distrubution osv). Men när det gäller 2) tycker jag inte det finns några bra förklaringar alls, Apple har ju satsat hårt på SSD i bärbara, så varför inte erbjuda det som alternativ? Det skulle ju kunna vara en sak som bara finns som BTO.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan bara hålla med. När det gäller 1) så kan jag dock tänka mig att Apple väljer enkelheten (en enda produkt istället för två alternativ med allt vad det innebär för produktion, lagerhållning, distrubution osv). Men när det gäller 2) tycker jag inte det finns några bra förklaringar alls, Apple har ju satsat hårt på SSD i bärbara, så varför inte erbjuda det som alternativ? Det skulle ju kunna vara en sak som bara finns som BTO.

Jag skulle vilja att Apple skippade optisk enhet på i stort sett ALLA maskiner , och att de som var intresserade fick köpa en extern enhet, dvs. så som det är på MacBook Air.

I någon bemärkelse är CD/DVD som disketter var på ursprungs-iMac:ens tid.

Iofs förstår jag att de ser det här som någon form av mediacenter-dator (iom HDMI) och där är ju optiska media verkligen inte döda, så det kanske är rimligt.

SSD däremot borde vara givet, iaf som du säger på BTO

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag skulle vilja att Apple skippade optisk enhet på i stort sett ALLA maskiner , och att de som var intresserade fick köpa en extern enhet, dvs. så som det är på MacBook Air.

Håller helt med. Jag hade det som en önskedröm redan inför de nya MBP som kom i april. Apple har ju legat i framkanten när det gäller att klippa navelsträngar förut, så jag är lite förvånad att de inte tagit steget fullt ut när det gäller detta. De om några borde ha statistik över hur lite de faktiskt används nuförtiden.

De skulle ju kunna skicka med ett litet USB-minne med Mac OS X på istället för DVD-skivor till nya datorer.

Ursprungligen av Adrian B:

De skulle ju kunna skicka med ett litet USB-minne med Mac OS X på istället för DVD-skivor till nya datorer.

Än bättre: Möjlighet att köpa och ladda ner hela rasket direkt från Applestore a la WOW.

I dagsläget skulle jag inte kunna helt avsäga mig en optisk enhet på en ny dator men med tiden skulle jag nog kunna acceptera det på samma vis som vi Macanvändare fort fick acceptera att tiden för disketten var över.

Vad gäller diskussionen kring placeringen av minneskortsplatsen så tycker jag det vore än intressantare att se vem som löser problemet snyggast...en liten (skönhets)tävling kanske?

Själv kan jag se en lösning framför mig i form av en Mini som står på en ekhylla:

Från dess baksida leds en usb-kabel till en minneskortsläsare som sitter i ekhyllans underkant alt. är infräst i ekhyllans underkant. Den inbyggda minneskortsplatsen används för ett fast stort minne likt en extra hårddisk...:cool:

Vad gäller tv-bänk så finns ju också alternativet att hänga upp minin vertikalt på väggen : http://www.h-sq.com/?gclid=CKXQ9Ym_r5QCFQ2L1QodRS_vtA

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Än bättre: Möjlighet att köpa och ladda ner hela rasket direkt från Applestore a la WOW.

Absolut. Men vi snackar ändå gigabyte av data totalt sett med Mac OS X, iLife-paketet osv. Inte ens jag med 100 Mbit-lina skulle välja nätet över ett USB-minne om jag skulle installera om allting och ville få det gjort snabbt. Och vissa sitter på betydligt långsammare linor. Så jag tror en USB-pinne vore en bra lösning i dagsläget om man dumpar den optiska läsaren.

Ladda ner Final Cut Studio?! Jezez. Nej, jag tycker också det är dags att skippa optisk läsare i Apples burkar - använder själv optisk läsare bara en eller två gånger per år - och då handlar det just om installation av enorma program. Så - det är just därför dom inte stekt optiska i sina amskiner (förutom Air då). Apple filar nog på en lösning på detta - USB-lösningen är nog troligast (dom kan nog komma över en miljon 64 GB USB-stickor för billig penning...men billigare är DVD DL blir det ju inte...men dom får väl höja priset från 10 000 till 10 100 kr för t.ex. FCS då :-).

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Än bättre: Möjlighet att köpa och ladda ner hela rasket direkt från Applestore a la WOW

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-06-15 17:41

Jag tycker det är ett friskhetstecken att ifrågasätta brister och inte bara svälja allt. Det är demokratiskt och driver utvecklingen framåt.

Sedan skulle ett forum bli mördande tråkigt om det bara var rosor, solsken och rosa ponnyer som hoppade omkring och älskade allt förbehållslöst:-)

Bevaka tråden