Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väskor till iPad

Tråden skapades och har fått 192 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte "Xqisit Padfolio" i svart skinn i telias butik vid sergels torg i helgen, är nöjd än så länge. Kostade 379kr men eftersom jag köpt min iphone 4 hos telia så hade jag en check på 200kr och kostade mig bara 179kr. Då ingick även ett plastfilm som man kan klistra och skydda glaset på ipaden.

Ska slita in den lite närmaste veckorna och återkomma om ifall jag är nöjd eller inte, men so far so good.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Köpte "Xqisit Padfolio" i svart skinn i telias butik vid sergels torg i helgen, är nöjd än så länge. Kostade 379kr men eftersom jag köpt min iphone 4 hos telia så hade jag en check på 200kr och kostade mig bara 179kr. Då ingick även ett plastfilm som man kan klistra och skydda glaset på ipaden.

Ska slita in den lite närmaste veckorna och återkomma om ifall jag är nöjd eller inte, men so far so good.

Utlåtande? Nöjd?

Lite blandade känslor, den skyddar riktigt bra och är smidig att plocka i/ur. Har än så länge inget synligt slitage efter dagligt bruk (den åker in och ur min träningsväska dagligen). Den har rätt mycket vaddering så jag tror den skyddar iPaden bra även om man skulle tappa den i gatan.

Det jag stör mig på är dock att den är lite tjock. Man kan kanske inte få allt, men ipaden känns lite klumpigare i fodralet. Så jag är inne på att komplettera med ett lite mer slimmat enklare fodral att växla till när jag vill ha iPaden lite mer slimmad.

Nu har jag fått mitt Cyber Acoustics ipad fodral, tyvärr har jag ingen iPad än, jag ska till USA om 2 veckor men fodralet är GRYMT! Rekommenderas! 309:- med frakt från USA och det gick på 6 dagar ink. helg emellan, beställde den i fredags och den kom idag. Kolla in hemsidan:
Cases and Covers: IC-1000BK - Leather iPad cover / case | By Cyber Acoustics

Jag beställde idag ett Zoogue smart kase V2 härifrån: iPad Cases (.ZooGue.) | Products | More Info | Products
Det kan man ställa i vilken vinkel som helst för både användning av tangentbordet och visning av film och har väldigt många extrafunktioner som till exempel möjligheten att fästa det bakom nackstödet på en bil för filmtittande för baksätespassagerare. Verkar prisvärt och väl värt att ta sig en titt på, men jag återkommer om den saken när jag fått det levererat.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-25 11:04

Många case, inklusive mitt eget, lämnar hörn och sidor relativt oskyddade för stötar eller om man råkar tappa den i golvet. Jag hade från början beställt en Macally Bookstand, men ångrade mig när jag funderade på hur pass bra skydd den erbjuder Ipad:en. Macally har ett case som heter Shellstand som är silkoncase kombinerat med ett löstagbart lock i plast, tyvärr så verkar det inte ha lanserats ännu.

Annars kan man ju alltid köpa en Otterbox

Själv har jag köpt ett enklar "Made in China" läder-case i väntan på lite bättre utbud, jag lägger dessutom Ipad:en i en billig Netbook-väska vid tjänsteresor.

Sluta leta

BRUDA Cases - wood iPad hard cases

Någon här som kör med Apples Smart Cover? Hur är kvalitékänslan mellan dem i skinn och dem i det andra materialet? Skulle vilja ha en bild hur dem ser ut IRL. Lossnar den lätt från den där kanten?

Ursprungligen av Okänd användare:

Någon här som kör med Apples Smart Cover? Hur är kvalitékänslan mellan dem i skinn och dem i det andra materialet? Skulle vilja ha en bild hur dem ser ut IRL. Lossnar den lätt från den där kanten?

Har SmartCover, lossnar absolut inte, sitter väldigt bra med magneterna som används.
http://www.99.se/tillbehor/285809-jakten-pa-ipad-2-fodral-2.html#post1996933

Ursprungligen av keptang:

Har SmartCover, lossnar absolut inte, sitter väldigt bra med magneterna som används.
http://www.99.se/tillbehor/285809-jakten-pa-ipad-2-fodral-2.html#post1996933

Skulle den skydda bra om man skulle råka tappa iPaden på låga höjder tex från soffbordet, matbordet etc?

Ursprungligen av Okänd användare:

Någon här som kör med Apples Smart Cover? Hur är kvalitékänslan mellan dem i skinn och dem i det andra materialet? Skulle vilja ha en bild hur dem ser ut IRL. Lossnar den lätt från den där kanten?

Skinnvarianten har en glatt yta som känns ganska lik en bok med fransk inbindning, medan den i plast är sträv och gummiartad. Båda är behagliga att greppa och bära, inga problem för fingertopparna att få bra fäste med någondera. Den i plast får lätt fläckar som är ganska synliga men går att tvätta bort. Lädret får inte fläckar, men har möjligen något lättare att få tryckmärken (lite som när en inbunden bok åkt väska några gånger, alltså inget som stör intrycket).

Båda är alltså bra, svårt att rent objektivt säga vilken som är bäst. Det handlar alltså om vilka färger man gillar bäst. Jag tycker den svarta är snyggast med läder och sobra färger, medan de ljusa färgerna på plastmodellen passar grymt bra ihop med den vita. Sitter själv vid en svart med marinblått smart cover i läder och är hur nöjd som helst, men det kunde lika gärna ha blivit en vit med ljusblå plast om logistikgudarna så velat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-14 08:48
Ursprungligen av Samuel K:

Den i plast får lätt fläckar som är ganska synliga men går att tvätta bort. Lädret får inte fläckar, men har möjligen något lättare att få tryckmärken (lite som när en inbunden bok åkt väska några gånger, alltså inget som stör intrycket).

Där har du fel, önskar dock att det inte hade varit så.

Lädervarianten, som jag också själv har, är anilinfärgad och det gör att den lätt får en smutsig yta. Det verkligt negativa är att det inte går att torka av den...tro mig, jag har försökt med både en lätt fuktig trasa och dessförinnan en torr. Det som hände var att ytan blev helt svart, numera aningen mer matt men fortfarande väldigt mörkt och bevisligen missfärgad.

Ursprungligen av zinned:

Där har du fel, önskar dock att det inte hade varit så.

Lädervarianten, som jag också själv har, är anilinfärgad och det gör att den lätt får en smutsig yta. Det verkligt negativa är att det inte går att torka av den...tro mig, jag har försökt med både en lätt fuktig trasa och dessförinnan en torr. Det som hände var att ytan blev helt svart, numera aningen mer matt men fortfarande väldigt mörkt och bevisligen missfärgad.

Låter lite som med Apples fodral till iPad 1, "omöjligt" att få rent.

Jag har ljusblått SmartCover och har inte något avtryck/smuts/fläck på det alls.

Ursprungligen av zinned:

Där har du fel, önskar dock att det inte hade varit så.

Lädervarianten, som jag också själv har, är anilinfärgad och det gör att den lätt får en smutsig yta. Det verkligt negativa är att det inte går att torka av den...tro mig, jag har försökt med både en lätt fuktig trasa och dessförinnan en torr. Det som hände var att ytan blev helt svart, numera aningen mer matt men fortfarande väldigt mörkt och bevisligen missfärgad.

Åh? Inte varit något problem för mig, och jag är ändå väldigt omild med min. Annan batch?

SmartCover skyddar endast skärmen, så ja den skulle skyddas.
BackCover som jag också har skyddar resten.

Ursprungligen av keptang:

SmartCover skyddar endast skärmen, så ja den skulle skyddas.
BackCover som jag också har skyddar resten.

Jag tänkte på skyddandet utav skärmen. Jag känner nog inte för att ha sånt där plastfilm över skärmen.

Ursprungligen av Okänd användare:

Jag tänkte på skyddandet utav skärmen. Jag känner nog inte för att ha sånt där plastfilm över skärmen.

Plastfilm ska man inte ha, varken på iPad eller iPhone.
Har aldrig haft det och kommer aldrig ha det..

Ursprungligen av keptang:

Plastfilm ska man inte ha, varken på iPad eller iPhone.
Har aldrig haft det och kommer aldrig ha det..

Får se hur jag gör på min nästa iphone. Har fått lite smårepor i min iphone, som förvisso bara syns när man är ute i ljuset och ska grejja. Gillar inte platsfilmsgrejjen så jag tror jag fortsätter utan ändå. Vi får se, känner mig lite ambivalent!

Ursprungligen av keptang:

Plastfilm ska man inte ha, varken på iPad eller iPhone.
Har aldrig haft det och kommer aldrig ha det..

Kan erkänna att jag har det på min 3GS. Jag kommer inte vilja ha det på iPad om jag skaffar en som det känns att jag kommer göra.

on topic: Nån som vet om det finns nån väska eller nåt man kan ha iPad om man använder ett fodral exempelvis Smart cover?

Ursprungligen av Okänd användare:

Kan erkänna att jag har det på min 3GS. Jag kommer inte vilja ha det på iPad om jag skaffar en som det känns att jag kommer göra.

on topic: Nån som vet om det finns nån väska eller nåt man kan ha iPad om man använder ett fodral exempelvis Smart cover?

Med SmartCover på så blir den nästan som en iPad 1 i storlek, lite tunnare fortfarande tror jag, har inte min iPad 1 hemma så kan inte kolla exakt. SmartCover är alltså väldigt smidigt.

Så flesta väskor lär funka..

Här är en video som visar det på ett bra sätt:

Ursprungligen av keptang:

Med SmartCover på så blir den nästan som en iPad 1 i storlek, lite tunnare fortfarande tror jag, har inte min iPad 1 hemma så kan inte kolla exakt. SmartCover är alltså väldigt smidigt.

Så flesta väskor lär funka..

Här är en video som visar det på ett bra sätt:

Nice ville se den på video/bild. Det känns som det kanske blir en sån och nåt till baksidan.
Annars hittade jag ett här. Brukar inte gilla sillikon men det här verkar bra. Hur blir mottagningen för 3G och Wifi när man har massa såna fodral på iPad och iPhone?: Apple iPad Incipio IPAD-100 DermaSHOT Silikon Vska - Svart

Ursprungligen av Okänd användare:

Nice ville se den på video/bild. Det känns som det kanske blir en sån och nåt till baksidan.
Annars hittade jag ett här. Brukar inte gilla sillikon men det här verkar bra. Hur blir mottagningen för 3G och Wifi när man har massa såna fodral på iPad och iPhone?: Apple iPad Incipio IPAD-100 DermaSHOT Silikon Vska - Svart

Påverkar inte mottagningen, iaf inte det jag har, detta; NUU BaseCase Transparent Blue Case for iPad 2: Amazon.co.uk: Electronics

Kolla så att det passar tillsammans med SmartCover, jag tror inte det som du länkat gör det, eftersom det går upp över displayen (och så gillar jag inte silikon..).

Ursprungligen av keptang:

Påverkar inte mottagningen, iaf inte det jag har, detta; NUU BaseCase Transparent Blue Case for iPad 2: Amazon.co.uk: Electronics

Kolla så att det passar tillsammans med SmartCover, jag tror inte det som du länkat gör det, eftersom det går upp över displayen (och så gillar jag inte silikon..).

Jag hittade det och jag gillar inte själv sillikon men det verkade bra för att vaar ett sånt. Jag tror det skulle bli en Smart cover om jag skaffar iPad inom en snar framtid. Får kolla vidare om jag hittar nåt annat intressant. Tack så mycket

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-14 09:52

Ja, jag funderar på att byta ut mitt lädercover till det andra. Oerhört irriterande att ha dessa fläckar på covern, det ser så skitigt ut.

Jag precis fått hem ett nytt fodral till min iPad 2. En baksida i TPU som är kompatibel med Smart Cover. Fungerar riktigt finfint och har väldigt skön och greppvänlig yta. Min iPad är vit och jag har den grå Smart Covern i PU. Utöver detta kör jag med en tunn plastfilm på skärmen som inte syns, samt ett neoprenefodral som jag använder om jag ska åka längre. TPU-fodralet finns i en massa färger men jag valde den grå som matchar med Smart Cover:n. Den tog ungefär två-tre veckor att få hem. Jag kan varmt rekommendera detta fodral och kan försöka fixa lite bilder om någon är intresserad. Kostnad: $6 (US) inkl. frakt. Jag tycker att kvaliteten på den motsvarar de jag känt på i prisklass kring kanske 3-400kr. Mitt tips: köp!

Gray TPU Case Work With Smart Cover For Apple IPAD 2 - eBay (item 270739148964 end time Jun-21-11 02:20:02 PDT)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-07-02 11:29

Letar efter ett smidigt fodral till iPad 3gen och funderar på Targus Primium clic-in.

Någon som kör med detta fodral? Synpunkter?

Mitt fodralbehov: är något smidigt som gör plattan enklare att hålla, nåt att luta upp den en aning från bordet och som skyddar skärmen när man bär den eller då den ligger i väskan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-25 21:21
Ursprungligen av reboot81:

Letar efter ett smidigt fodral till iPad 3gen och funderar på Targus Primium clic-in.

Någon som kör med detta fodral? Synpunkter?

Mitt fodralbehov: är något smidigt som gör plattan enklare att hålla, nåt att luta upp den en aning från bordet och som skyddar skärmen när man bär den eller då den ligger i väskan.

Jag skulle rekommendera dig detta Griffin-case:
Griffin Elan Folio Slim for iPad (passar iPad 2 och nya iPad) - Macoteket
Tunt, lätt och fungerar superbra. Finns ett litet clip på baksidan vilket ger samma funktioner som med ett Smart Cover.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-17 13:53

Jag köpte ett Puro Zeta länk 1, länk 2 på SIBA för 499 i somras, ett snyggt och lite dyrare fodral. Jättenöjd med den cleana läder looken, och känslan av nåt annat än metall mot huden. MEN! Den gick ju sönder! Efter ett par veckor (3-5) började kanten runt locket lossna och exponera papperskärnan. Fodralet, mitt första satt alltid på och jag har väl använt iPaden en timme eller två per dag, lite mer än normalt kanske. Baksidan, den som fäster runt iPaden passade perfekt och buggde inte mycket på bredden/höjden. Mindre än Apples Smart Case iaf.
Jag har lagt upp lite bilder på: http://www.99mac.se/medlem/reboot81-album-ipad+fodral.html
Där syns vad som hänt, och även det fodral jag fick bytt till mig på SIBA efter att ha förklarat mitt ärende för tre personer. Jag fick be om ett nytt fodral, och det fick jag. Jag tog ett Puro Golflänk 1,länk 2, som låg på samma pris. Detta fodral, även det ett Puro hade inte samma sorts limmad kant och bara en 'led' på locket så jag kände mig aningen tryggare med det.
Själva bakstycket är av samma typ för flera Puro fodral, men detta fick appliceras med lite hårdare nypor.

Ber om ursäkt för att bilderna ligger huller om buller i albumet, men är du på köpsugen så ta en titt och bedöm själv.

Jag skulle vilja slå ett slag för ett Belkin case som jag köpte på ClasOhlson. Kostade 199kr. Har greppvänlig yta, tror det är TPU. Är i en slags frostad utseende. Vad som är bra med den är att den har en magnetremsa så att man kan vika sitt smart cover och fästa den i magneten så att den byte hänger och flänger.

Sedan vill jag tipsa om Smarter Stand. Ett kickstarter projekt där produkten används för att utöka ställningsmöjlighetrrna för sitt smart cover. Rekommenderar er art ni googlar på det

Länk till Case:

Snap Shield Secure för iPad 3:e gen, Belkin - BELKIN | Clas Ohlson

Länk till kickstarter:

http://www.kickstarter.com/projects/257195260/smarter-stand-for-ipad

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-25 15:08

Köpgalningen slog till igen. Beställt WEDO's nya iPad väska från AmazonUK. 340kr kostade det, återkommer med bedömning när jag fått väskan/fodralet. Dustin säljer den'gamla' modellen för 240kr, men där verkar iPaden sitta fast i väskan.

Bevaka tråden