Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Apples presentation av iPhone OS 4 den 8 april

Tråden skapades och har fått 239 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Boy Genius Report har ett gäng skärmdumpar:

iPhone OS 4.0 screenshot gallery! Boy Genius Report

Även 9 to 5 Mac har en del skärmbilder: 9 to 5 Mac | Apple Intelligence

Det var en ok dubbelpostning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-09 00:39

Straffade blev man för att man hittade den först! Quicktime hängde sig då jag fick slut på HD utrymme. Arrgh! Omstart! snabbt!

vad händer om man har annat på dubbelklick på homeknappen? Jag har kamera t.ex. En smidighet som försvinner fast jag har ju 3G och då lär jag väl knappt behöva oroa mig för det. Kanske knappt är värt att uppgradera denna gången, får väl mest bara iAd och det verkar ju inte kul någonstans och mappar då förstås...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-09 07:33
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

vad händer om man har annat på dubbelklick på homeknappen? Jag har kamera t.ex. En smidighet som försvinner fast jag har ju 3G och då lär jag väl knappt behöva oroa mig för det. Kanske knappt är värt att uppgradera denna gången, får väl mest bara iAd och det verkar ju inte kul någonstans och mappar då förstås...

Detta var bara en förhandstitt, alla nyheter kommer inte förrän till sommaren då den nya iPhonen släpps.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-09 13:58

Har installerat 4:an på min 3G. Multitasking saknas, som vi redan vet. Dessutom kan inte 3G ha bakgrundsbild på homescreenen, det är väl för resurskrävande enligt Apple :'(.

Mapparna funkar OK, men det är jäkligt bökigt att sortera och det verkar inte finnas stöd för det i iTunes än.

Annars känns gränssnittet rappare än förut.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-11 12:20

Rätt trist för många iPhoneanvändare som det senaste halvåret i ren okunskap köpt 3G. Telia, Telenor, osv har ju inte låtsas om att det är en gammal telefon de sålt till lockpriser till "vanligt folk" som tror att iphone är en iphone är en iphone.

Så blir de akterseglade på mindre än ett år.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-11 14:04
Ursprungligen av planB:

Rätt trist för många iPhoneanvändare som det senaste halvåret i ren okunskap köpt 3G. Telia, Telenor, osv har ju inte låtsas om att det är en gammal telefon de sålt till lockpriser till "vanligt folk" som tror att iphone är en iphone är en iphone.

Så blir de akterseglade på mindre än ett år.

Ja lite så, det står inte att det är "föregående modell" direkt någonstans, utan man måste själv veta att det skiljer mellan 3G och 3GS. Många har nog lagt ut några tusenlappar på en iPhone och köpt den till sig själva med kontantkort osv och kanske inte vet skillnaden. För det finns väl inte några 3GS tillgängliga med kontantkort idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-11 14:09
Ursprungligen av Drakfot:

Ja lite så, det står inte att det är "föregående modell" direkt någonstans, utan man måste själv veta att det skiljer mellan 3G och 3GS. Många har nog lagt ut några tusenlappar på en iPhone och köpt den till sig själva med kontantkort osv och kanske inte vet skillnaden. För det finns väl inte några 3GS tillgängliga med kontantkort idag?

Jodå det finns. Går till och med att köpa en Tre lur kontant och låsa upp den direkt.

Dock är detta inget mer ovanligt än att det säljs äldre modeller på Elgiganten, SIBA m.f fast frontas med nya modeller. Fult jovisst. Men så har försäljare alltid gjort. Gäller att ha huvudet på skaft och alltid dubbelkolla allt hela tiden!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-11 14:16
Ursprungligen av 20hz:

Jodå det finns. Går till och med att köpa en Tre lur kontant och låsa upp den direkt.

Dock är detta inget mer ovanligt än att det säljs äldre modeller på Elgiganten, SIBA m.f fast frontas med nya modeller. Fult jovisst. Men så har försäljare alltid gjort. Gäller att ha huvudet på skaft och alltid dubbelkolla allt hela tiden!

Tackar för infon, då jag har abbonemang idag så har jag inte kollat närmare på vad en kontantkortsversion av iPhone kostar på Telia, och då var det bara 3Gvarianten som fanns tillgänglig då jag kollade.
Som du nämner, frontar med det senaste fräckaste och lämnar ut föregående modell, och om kunden uppmärksammar detta så får de säkert oftast höra att det inte är någon (större) skillnad på dem. Gissar att uppdateringen till OS4 kommer att få upp ögonen lite på folk då det är vissa saker som skiljer sig (multitasking bland annat) då deras iPhone plötsligt inte stödjer allt som försäljaren sade. Bara gissningar dock.

Fantastiskt att det tagit tills nu för Apple att göra det möjligt att multitaska och köra t ex Spotify och Skype i bakgrunden som man har kunnat göra sedan launch med en jailbreakad lur.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-04-12 12:03
Ursprungligen av funkybruno:

Fantastiskt att det tagit tills nu för Apple att göra det möjligt att multitaska och köra t ex Spotify och Skype i bakgrunden .

Jobs förklarade med all önskvärd tydlighet varför det tagit tid. Man behöver inte vara först; det viktigaste är inte att göra det fort utan att göra det bra. De är ju så Apple alltid har jobbat.

Ursprungligen av planB:

Jobs förklarade med all önskvärd tydlighet varför det tagit tid. Man behöver inte vara först; det viktigaste är inte att göra det fort utan att göra det bra. De är ju så Apple alltid har jobbat.

Det skulle varit "coolt" om de hade gjort en jämförelse mellan en icke Apple-lösning och den nya..

Jobs: Vi är medvetna om att detta med Multitask och att köra vissa program i bakgrunden varit efterlängtat. Vi har hittat lösningen, vi har gjort ett test och här har ni beviset att denna lösningen var värd att vänta på.. Här är två identiska iPhones, den ena fixad enligt den standard som finns på div mörkare sidor och här är en normal.. Bägge fick köra diverse program i bakgrunden och här ser ni den skillnad som utgjorde batteritiden.. BAMM, SWOSCH

Ursprungligen av funkybruno:

Fantastiskt att det tagit tills nu för Apple att göra det möjligt att multitaska och köra t ex Spotify och Skype i bakgrunden som man har kunnat göra sedan launch med en jailbreakad lur.

Precis som planB sa så förklarade ju Jobs varför de valt att vänta. Att det fungerat rent tekniskt är ingen nyhet, man behöver inte ens jailbreaka för att testa det, det räcker med att köra iPod-programmet som ju kan spela ljud i bakgrunden och har gjort så sedan iPhone lanserades.

Vad Apple gjort var att de inte ville tillåta fri användning av minne och CPU för alla program eftersom det påverkar batteritiden och prestandan (beroende på hur välskrivna programmen är och hur många man kör). Så Apple valde att låta det ta tid att ta fram en bra lösning och skapade ett antal systemfunktioner som programutvecklare kan bygga in i sina program för att ta del av utvalda bakgrundsfunktioner, varav spela ljud är en av dessa.

Det är en mycket vettig lösning så vitt jag förstått det, som gör det hållbart att dra igång hur mycket man vill utan att användarupplevelsen blir kraftigt försämrad. (Sen att Jobs får det att framstå som helt nytt och innovativt när Android redan har mycket av den här funktionaliteten är en annan sak.)

Man hittar en bra jämförelse mellan iPhone och Android när det gäller "multitasking" här: Robert Love: iPhone OS 4 and Multitasking

Och när det gäller att köra Spotify och Skype i bakgrunden med en jailbreakad lur så kunde det få en del mysko effekter som när jag lyssnade på podradio samtidigt som det ringde.

Jag svarade som vanligt och mitt i samtalet så inser jag att podradion fortfarande går eftersom musiken från P3 Star blandas med mitt samtal. Och det är bara jag som hör musiken, min samtalspartner hör den inte (givetvis)

Det är kanske inte riktigt en optimal användarupplevelse...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är kanske inte riktigt en optimal användarupplevelse...

Nej, men det är en beta du kör. Har du rapporterat buggen till Apple?
Apple - iPhone - Feedback

Edit: aha, jailbreakad. Nej, det verkar ju inte helt friskt. Din musikspelare vet antagligen inte att Skype startar. Jag kan tänka mig att iPhone OS 4 skickar meddelanden till alla bakgrundsprocesser att "nu ringer det!"

AppleInsider har en mycket välskriven artikel om "multitasking" i OS 4.0:

AppleInsider | Inside iPhone OS 4.0: Multitasking vs Mac OS X, Android

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-04-18 11:32
Ursprungligen av Capeman:

AppleInsider har en mycket välskriven artikel om "multitasking" i OS 4.0:

AppleInsider | Inside iPhone OS 4.0: Multitasking vs Mac OS X, Android

Intressant artikel, tackar för länken.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-18 23:54

Ett önskemål hade varit nån form av lösning á la SBSettings. Sjukt bra grej att kunna komma åt BT, WiFi etc. via genvägar.

Engadget skriver lite om Facebookintegration i iPhone OS 4:

iPhone OS 4 reveals its social side: Facebook integration? -- Engadget

Finns det bilder/info om hur multitasking fungerar i landscape mode. Alla videor är ju i porträtt-läge. Och funkar hemskärmen och fler program i "landscape mode" än idag. Likt ipads 3.2 uppdatering?

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Finns det bilder/info om hur multitasking fungerar i landscape mode. Alla videor är ju i porträtt-läge. Och funkar hemskärmen och fler program i "landscape mode" än idag. Likt ipads 3.2 uppdatering?

Nej och nej.

Nöjd med 4an

Jag har installerat Betan och jag är nöjd med hur multitasking fungerar. gränsnittet har blivit mycket rappare än vad det var förut och nu börjar det kännas riktigt bra.

det finns småsaker kvar som det naturligtvis skall finnas när det är en beta.

Övriga saker jag gillar:
Att google på Safari kommer med förslag på sökningar.
Sortera apps i mappar är smidigt.
Att det finns zoom i kameran nu är lull lull men lite roligt.
Väldigt bra att kunna se alla mailboxar samtidigt.
Lite kul att kunna välja egen bakgrund på hemskärmen.

Men det viktigaste är att det känns som att dom har lyckats få till Multitasking bra!

/Nicklas

Ok. Tack för snabbt svar. Tycker fortfarande det är ett steg föe mycket att behöva fysiskt vända hela telefonen för att kunna multi-taska då jag nästan uteslutande använder landskapsläget. Men det är ju bara att som sagt hoppas att det kommer. Något måste ju finnas kvar att förbättra.

Ursprungligen av Lé Contemplator:

Ok. Tack för snabbt svar. Tycker fortfarande det är ett steg föe mycket att behöva fysiskt vända hela telefonen för att kunna multi-taska då jag nästan uteslutande använder landskapsläget. Men det är ju bara att som sagt hoppas att det kommer. Något måste ju finnas kvar att förbättra.

Måste och måste... Du får ju upp multitask managern även om du håller telefonen i landskapsläge; du får bara scrolla vertikalt istället.

Ja,det är klart. Men användarvänligheten blir då inte riktigt densamma.

För att förtydliga Capeman: Att switcha mellan appar fungerar inte i landscape mode eftersom hemskärmen inte ställer om sig i landscapemode. I alla fall inte i 4.0b1.

Men... det skulle kunna vara möjligt att det ändrar sig när uppdateringen av 4.0 för iPad stöd kommer men det får vi se då.

Hur som helst, ju mer som jag kör snabb-appswitch med dubbeltryck - desto mer gillar jag det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 20:51

Ny beta ute precis. Laddar in och testar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-20 23:10

Från senaste betan

"yea the camera freezes wont save the picture and the new animation when multitasking it pretty neat. when you search for apps in app store you no longer have to hit back to research they put a search bar in the same screen as the app that you first searched for. thats what i found so far still checking it out"

Bevaka tråden