Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vägrar Facebook

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Eva:

Så om jag skulle ha varit "vän" med dig på Facebook och plötsligt blivit utrensad så skulle det kunna bero på att jag varit "allmänt trög" eller på att jag skrivit "ointressanta saker"? Nästan lite tur att jag inte har dig som vän, då skulle jag nog vara orolig för att jag plötsligt inte skulle duga längre. För jag är nog både ointressant och lite trög

Men jag håller med dig om att man bör rensa. Om ens "vänner" inte är bra. Nu har jag inte behövt göra det någon gång, alla mina "vänner" är trevliga typer och jag har aldrig läst något inlägg som orsakat mig något obehag. "Mitt" facebook ger mig bara positiv energi

Jag har ingen aning om hur du är som människa, så det kan jag inte svara på.

De som ryker från min Facebook är sådana som jag kanske träffat en gång och som lagt till mig, sen hörs man aldrig mer. Eller de som jag inte har något gemensamt med och aldrig träffar. Jag rensar inte bort de som är riktiga vänner, men de skriver inte heller saker som ger mig anledning att bli irriterad.

EDIT: Jag har nu exakt 38 "vänner" på Facebook och faktum är att de flesta av dem är nog även vänner (utan citattecken).

Senast redigerat 2010-11-28 20:00
  • Medlem
  • 2010-11-28 22:01
Ursprungligen av Capeman:

Jag har ingen aning om hur du är som människa, så det kan jag inte svara på.

De som ryker från min Facebook är sådana som jag kanske träffat en gång och som lagt till mig, sen hörs man aldrig mer. Eller de som jag inte har något gemensamt med och aldrig träffar. Jag rensar inte bort de som är riktiga vänner, men de skriver inte heller saker som ger mig anledning att bli irriterad.

EDIT:Jag har nu exakt 38 "vänner" på Facebook och faktum är att de flesta av dem är nog även vänner (utan citattecken).

Ute ha många vänner på Facebook - Digitalt & teknik - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Aj då, citerat från artikeln: "–Har du inte 50-60 vänner börjar det bli lite pinsamt, säger Niels Ole Finneman till MetroXpress."

Ursprungligen av Korsriddaren:

Ute ha många vänner på Facebook - Digitalt & teknik - Sydsvenskan - Nyheter dygnet runt

Aj då, citerat från artikeln: "–Har du inte 50-60 vänner börjar det bli lite pinsamt, säger Niels Ole Finneman till MetroXpress."

Haha vänta ett halvår till... "I don't follow fashion, fashion follows me.".

Ursprungligen av Capeman:

Jag förstår att du hoppade av FB om du har sådana polare. Vilken tur man har med vänskapskretsen själv, tänker jag!

Skämt åsido, jag rensar bort folk från Facebook varje månad. De som skriver ointressanta saker, de jag aldrig träffar och pratar med, eller de som är allmänt tröga försvinner. Lite karaktär får man väl ha så man rensar själv. Att bara påstå att det är en strid ström av oväsentligheter, ja då vet man väl inte hur man ska använda Facebook helt enkelt.

Det är väl inget "fel" på större delen av dem, men FB har förmåga att locka fram det absolut sämsta hos folk. Det var ju så mkt nonsensinlägg, fylleinlägg och smågnabb att jag bara kände att det tärde på mitt liv.

En del skrev ju saker där de aldrig skulle sagt i verkliga livet. Rasistsaker och liknande, då tyckte jag det var dags sätta ner foten. Frun är till stor del grönländska och jag går inte med på att det enbart vart blont och blåögt som dög.

Irl så sorterar det mesta sig själv, de jag gillar träffar man ju igen, de man inte gillar försvinner.

Dessutom fick man ju väga varje ord man la ut själv på guldvåg, annars fick ngn släkting vatten på sitt kuvert på nästa släktkalas. Jag skulle sitta där och göra skillnad p å vad jag la ut...

Så jag sa att nu skiter jag i det här, är det nåt så ring...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-28 19:49

"Vänner" - prylen, och hur den används, är ju felet med alla sociala medier på nätet. Helt absurd företeelse. Funkar kanske i andra kulturer.

Jag tillhör dem som tycker att Facebook är ett ytterligt verktyg för att hålla kontakt med vänner.
Har vänner runt om i världen och Facebook underlättar verkligen kontakten med dem. Även de vännerna jag ej träffar så ofta! Det är inte alla som använder sin epost för att hålla kontakt med vänner, trots att jag gör det, OCKSÅ.

Jag tycker det är riktigt kul och se vad pappa gör på dagarna i Hongkong, eller bror i sthlm eller en av mina bästa vänner i Göteborg... Utan facebook skulle det vara svårare att kunna upprätt hålla en stor vänskaps krets!

Jag går inte med i grupper jag finner oseriösa eller skada bilden av mig, inte heller spelar jag spel och lägger till applikationer på Facebook. Jag ser det inte som en lekplats, ett seriöst verktyg för att hålla kontakt med vänner eller skaffa nya vänner eller fördjupa mig i vänskapen med ytligare vänner.

Jag tillhör även den gruppen som inte är vän med någon på Facebook som jag inte skulle hälsa på "irl"

Aja, alla får väl tycka vad de vill... Men såhär tycker jag!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-28 23:41
Ursprungligen av wilhelmsson:

Jag tillhör dem som tycker att Facebook är ett ytterligt verktyg för att hålla kontakt med vänner.

Jo, det förstår jag men Eva sätter ju fingret på en viktig punkt, inlägget 18:45 ovan.

Jag frågar mig: Hur naturlig är det att t.ex. ignorera en vänförfrågan? Hur naturligt är det att "rensa" bland vänner? Hur naturligt är det att fråga om man kan bli någons vän?

Gör ni så in real life? Går omkring på det sättet? Ignorerar, frågar, rensar, addar, osv, vänner?

Absurt.

Ursprungligen av planB:

Jo, det förstår jag men Eva sätter ju fingret på en viktig punkt, inlägget 18:45 ovan.

Jag frågar mig: Hur naturlig är det att t.ex. ignorera en vänförfrågan? Hur naturligt är det att "rensa" bland vänner? Hur naturligt är det att fråga om man kan bli någons vän?

Gör ni så in real life? Går omkring på det sättet? Ignorerar, frågar, rensar, addar, osv, vänner?

Absurt.

1. Om du inte känner personen ifråga så ja.
2. Det är naturligt om du förr accepterat lagt till personer du antingen träffat ytligt eller bara velat spionera på
3. Det är naturligt om du känner att du vill bli vän med den???
4. Går omkring när ja rensar/addar eller hur menar du?! Eller menar du om jag går omkring o letar efter personer att hälsa på? Låter skumt..

Förklara gärna hur du menar!

Btw. De personer jag lägger till nu för tiden är ofta personer som Jag lärt känna genom existerande vänner när man umgåts vid flertal tillfällen.

  • Medlem
  • 2010-11-28 22:03

Själv fick jag ett jobbförslag från Stepstone för några månader sen, där ett av sökkriterierna var att man skulle ha minst 400 vänner på facebook, vilket jag har, men tyckte själv att det verkade ganska löjligt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-28 22:07

Oj, jag klarar precis gränsen för att slippa bli pinsam
Vilket nästan känns lite pinsamt

  • Medlem
  • 2010-11-28 22:13

Jag tyckte själv att artikeln är lite obsolete, förutom det där sista han skrev då. Trender ändras. Jag har själv mer än 500 kompisar anslutna till min FB-sida, men jag känner även de som har över 2000. Det sistnämnda kan man ju verkligen fundera över, då jag har svårt att tro att de som har fullt så många kontakter där, verkligen har träffat dessa IRL, eller åtminstone mer än en gång. Men de lever väl kvar i den gamla amerikanska trenden att flest "vänner" på FB vinner.

Måste ju erkänna att det är lite fascinerande att se hur antalet vänner uppdateras från de 6 jag hade i fredags till nuvarande 35. jag lägger dock ingen större vikt vid antalet utan snarare i vilka de är. Alla vänner jag har är personer som jag antingen träffar varje vecka eller har träffat tidigare på olika kurser/seminarier men som jag tappat kontakten med eftersom vi bor i olika delar av landet.

Att tävla om vem som har mest vänner är lite som att ställa sig i o mäta längden...det är infantilt

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-29 00:30

Ja, du missförstod mig. Jag använde vän ovan som vän in real life.

När vi rör oss ute bland människor och de kontakter vi har under arbete och fritid så hanterar vi inte vänner på det sättet som vi hanterar "vänner" på FB. En person kommer inte upp till mig på festen eller jobbet och säger. "Får jag vara din vän?". Och inte heller ringer eller kontaktar man en person och säger "nu är du inte min vän längre". Det är helt onaturligt. Därför, menar jag, är FB och "vän"-begreppet helt skruvat.

Ursprungligen av planB:

Ja, du missförstod mig. Jag använde vän ovan som vän in real life.

När vi rör oss ute bland människor och de kontakter vi har under arbete och fritid så hanterar vi inte vänner på det sättet som vi hanterar "vänner" på FB. En person kommer inte upp till mig på festen eller jobbet och säger. "Får jag vara din vän?". Och inte heller ringer eller kontaktar man en person och säger "nu är du inte min vän längre". Det är helt onaturligt. Därför, menar jag, är FB och "vän"-begreppet helt skruvat.

Aaah nu förztår jag huur du menar!

Blir du vän irl med någon så väljer du det, samma som på fb. Jag håller med om att fb-vän brgreppet är skruvat. Jag ser fb-vänskap mer som ett tillägg på irl relation. Jag skulle aldrig bli vän på fb med någon jag inte känner eller känner ytligt som jag vill lära känna bättre!

Jag tror många ser fb-vänskap på olika sätt. Antingen att man vill "stalka" en tjej eller helt enkelt tävlar om att ha många vänner... Får ofta begäran om att lägga till vän av folk son vet vem jag är och jag vet vem den är men jag aldrig pratat med. Dessa accepterar jag inte! Sm sagt var, fb-vänskap är mer som ett tillägg på irl vänskapen

Skriver från ipad så lite stavfel blir de allt!!

Avaktiverade mitt första konto eftersom det ej går att radera, gick från s.k 500 "vänner" till ca 70 vänner:)

Ursprungligen av Engalunda:

Avaktiverade mitt första konto eftersom det ej går att radera, gick från s.k 500 "vänner" till ca 70 vänner:)

Det raderas efter 14 dagar eller nåt sånt efter du avaktiverat det.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-11-29 10:18
Ursprungligen av keptang:

Det raderas efter 14 dagar eller nåt sånt efter du avaktiverat det.

Nope. Man måste välja en speciell väldigt väl gömd länk för att radera sitt konto, avaktiverat kan det vara hur länge som helst.

https://ssl.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

Ursprungligen av Mija:

Nope. Man måste välja en speciell väldigt väl gömd länk för att radera sitt konto, avaktiverat kan det vara hur länge som helst.

https://ssl.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

Du har rätt såklart.
Efter man begärt radering på länken du skrev så tar det 14 dagar tills kontot raderas, om man nu inte loggar in under den tiden, då återaktiveras kontot.

Ursprungligen av keptang:

Du har rätt såklart.
Efter man begärt radering på länken du skrev så tar det 14 dagar tills kontot raderas, om man nu inte loggar in under den tiden, då återaktiveras kontot.

Jaha där ser man!:p

så det betyder att jag måste in på mitt gamla konto igen och sen trycka på denna gömda länk?

Ursprungligen av Engalunda:

Jaha där ser man!:p

så det betyder att jag måste in på mitt gamla konto igen och sen trycka på denna gömda länk?

Jag antar att det är så, eller vänta tills det gått 14 dagar och prova logga in igen med det konto du avaktiverat. Går det inte då så lär det vara borta.

Lady Gaga hoppar av, en del andra kändisar slutar tillfälligt.

Lady Gaga quits Facebook, Twitter for charity | Technically Incorrect - CNET News

Ursprungligen av Goflorp:

Lady Gaga hoppar av, en del andra kändisar slutar tillfälligt.

Lady Gaga quits Facebook, Twitter for charity | Technically Incorrect - CNET News

Jäklar, slutar Lady Gaga så tänker jag också göra det, finns ju ingen mening längre..!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-28 22:18

Och nu skall man ha Facebook här på 99 också :/

Ursprungligen av Csoft:

Och nu skall man ha Facebook här på 99 också :/

Vem tvingar dig att ha det?

Ursprungligen av Csoft:

Och nu skall man ha Facebook här på 99 också :/

Fast nu tolkar du det som fan läser Bibeln.

Facebook Connect är en uppskattad och efterfrågad tjänst hos vissa, som gör det enklare och säkrare att logga in för den som vill ha det. Ingen annan än de som vill använda det behöver använda det.

Samma gäller för funktionerna som "Visas på Facebook". Använd det som du vill, strunta i det annars. Vi kommer absolut inte att kräva Facebook-anslutning av någon. Vi bara erbjuder det som en extra tjänst.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-28 23:54

Anledningen till att jag postade i den här tråden istället för motverka den kreativa processen i någon utav Björnströms 4.x trådar var för att få lite diskussion till den nya "Facebookifieringen".

Jag förstår att det kan vara smidigt att locka hit fler användare med förenklad registrering (verifiering) via Facebook.

Men alla dessa.... Facebook, Twitter, Flickr, Delicious, MySpace knappar på alla sidor. Ska det verkligen vara nödvändigt?

När jag började besöka den här sidan för 5 år sedan fanns det inga Lunarstorm knappar (som tur var). Men det skall bli intressant att se hur det ser ut om ett år? De sociala medierna minskar inte direkt... Vad är "inne" om något år?

Vad säger ni andra? Är det jag som börjar bli en konservativ gnällspik?

Annars tycker jag version 4 är ett steg framåt för 99.se, bra jobbat!

Jag förstår vad du menar och förhoppningsvis kommer vi inte att gå åt det hållet (iaf om jag har möjlighet att bromsa Björnström ), men just Facebook Connect var så vitt jag vet något som folk frågade efter och fyller en vettig funktion. Alla andra typer av "Dela genom..." är förstås först och främst marknadsföring (och ärligt talat, ibland spam rent av). Men hittills har vi väl bara Facebook (eller har jag missat något?) just för att användningen av Facebook är så massiv.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag fAlla andra typer av "Dela genom..." är förstås först och främst marknadsföring (och ärligt talat, ibland spam rent av).

Jag skulle gärna vilja ha en kort-url för varje tråd, för att kunna skicka länkar via Twitter.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Jag skulle gärna vilja ha en kort-url för varje tråd, för att kunna skicka länkar via Twitter.

/c

Bra idé! Det skulle vi kunna kolla på, vi har ju en utmärkt domän för att göra riktigt korta URL:er.

Men den här tråden handlar om Facebook så mer snack om delningar och liknande får ske i en egen tråd (i Feedback förslagsvis).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-29 00:48

Håll Björnström i tyglarna! Precis som du säger spelar de sociala medierna en allt större roll inom marknadsföring. Alla SM slåss om användarna och företagen försöker hänga med i farten.

Jag såg den här på en hemsida:

Förutom de vanliga Facebook, Twitter mm så finns det 322 ytterligare sätt att "dela" den aktuella sidan!?

Bevaka tråden