Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vägrar Facebook

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-10 12:50
Ursprungligen av Christian Å:

Det kan du, och har kunnat länge. Jag har grupper för familj, gamla klasskompisar, träningsgänget, jobbarkompisar, andra jobbkontakter etc.

Jag får en uppdelning i chatten:
Skitch.com > snowracer > Facebook

Och kan bestämma när jag postar en statusrad, en länk, en bild etc… vilka som ska se den:
Skitch.com > snowracer > Facebook

Det går även att filtrera bort personer från till flöde. Tidigare fanns det snabbfunktion för att få fram de personer som fanns i en viss grupp, men den verkar ha försvunnit.

/c

Ahh ser man på Sist jag provade så kunde man förvisso skapa grupper för vänner men det gick inte att filtrera innehållet gentemot grupperna.

Ursprungligen av rhesus:

Något som vore sjukt användbart vore om man kunde dela in sina vänner i grupper, tex en för jobbet, en för släkt osv. På så vis kunde man ju rikta informationen lite bättre. Jag är inte intresserad av vad mina vänners småbarn har ätit till frukost eller om deras kroppsfunktioner fungerar som de ska men deras föräldrar är det säkerligen. På samma vis kanske jag inte vill att mina kolleger ska se att jag är och fiskar när jag "jobbar hemifrån"

Ja, jag har tänkt i liknande banor ibland, det går en väldigt tydlig skiljelinje för hur intressant barn mellan de som har barn och de som inte har det. För oss på andra sidan strecket är våra liv som småbarnsföräldrar i högsta grad fyllda av saker som är fullkomligt ointressant för de som partar loss i sina 20+. Så jag försöker hålla band på mig. Samtidigt är det ju vad man är och de flesta i min egen ålder har en knatte eller två numera.

Så i slutändan handlar det väl om att använda lite sunt förnuft och sålla bort sådant som är helt ointressant. Spannet över vad folk delar med sig varierar kraftigt mellan "tyst som en mus" och "inga filter alls", det senare är något som blir väldigt tröttsamt till slut (men då finns ju dölj-funktionen där ifall man skulle bli less).

Jag var inte heller fullt medveten om att det gick att rikta meddelanden förrän Christian förklarade det. Men i praktiken har jag ändå svårt att se mig använda det, för mycket friktion om jag ska hålla på att placera folk i grupper, rikta uppdateringar osv.

Ursprungligen av Adrian B:

Fast FB är ändå mindre exhibitionistiskt än att använda en vanlig blogg eller twitter eller liknande. Istället för att publicera sig för miljarder människor gör man det för en handfull vänner som faktiskt bryr sig. Och som jag på riktigt är intresserad av att ta pulsen på vad som händer för.

Det vette fan ärligt talat. Iom att allt är publikt på Twitter, och många utav godis-funktionerna från FB saknas (t ex like) så blir det inte alls samma exhibitionistiska känsla. Det är inte något aktivt val, vilket tar bort uppmärksamhetsgrejen till stor del. Man har möjlighet att nå ut till många fler, men alla andra har exakt samma möjlighet, och man vet inte vilka man når ut till. (inte för att man gör det med FB heller...)

Ursprungligen av irrelogical:

Det vette fan ärligt talat. Iom att allt är publikt på Twitter, och många utav godis-funktionerna från FB saknas (t ex like) så blir det inte alls samma exhibitionistiska känsla. Det är inte något aktivt val, vilket tar bort uppmärksamhetsgrejen till stor del. Man har möjlighet att nå ut till många fler, men alla andra har exakt samma möjlighet, och man vet inte vilka man når ut till. (inte för att man gör det med FB heller...)

Jo, det har du nog rätt i, offentligheten på Twitter är nog en viktig självcensurerande funktion (även om den inte verkar gälla alla). Kravet på att det som sägs har något slags värde och är intressant är större (speciellt om man börjar följa självpåhittade riktlinjer.

Men om man faktiskt *vill* dela med sig av de där semiintressanta grejerna ("jag ska flytta!") som en handfull personer faktiskt *vill* höra om, då tycker jag FB fungerar bra.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det har du nog rätt i, offentligheten på Twitter är nog en viktig självcensurerande funktion (även om den inte verkar gälla alla). Kravet på att det som sägs har något slags värde och är intressant är större (speciellt om man börjar följa självpåhittade riktlinjer.

Men om man faktiskt *vill* dela med sig av de där semiintressanta grejerna ("jag ska flytta!") som en handfull personer faktiskt *vill* höra om, då tycker jag FB fungerar bra.

Självklart, verktygen är gjorda för olika saker, och belönar användaren på olika sätt. Facebook uppmuntrar i stort sett till spam (den enklaste belöningen är att någon gillar det man postar, vilket har en galet låg tröskel, med tanke på att folk till hyfsat stor del gillar med glimten i ögat), medans twitter uppmuntrar till faktiskt innehåll (den enklaste belöningen är en retweet, vilket är ett publikt ställningstagande på ett helt annat sätt. man håller inte bara med/gillar, utan säger samma sak själv)

Det har med incitament och andra krångliga ord att göra, och i sociala sammanhang så funkar det lite annorlunda jämfört med när man publicerar/proklamerar/propagerar. Rättare sagt, facebook är till största delen mellan individer, medans twitter är mellan individer och grupper.

Fast nu känns det som att jag borde sluta ordbajsa.

Ursprungligen av bollman:

Facebook? Nänä, det räcker gott med forum. Facebook är någon bisarr form av exhibitionism. Varför skulle man vilja delge folk vad man håller på med? Och dessutom förvänta sig att någon kommenterar det för alla att se? Nä, vad jag gör håller jag helst för mig själv, eller möjligen folk jag verkligen pratar med hellre än 500 pers man utbyter statusrad med.

Fan vad jag känner igen mig i det här....

Köpte Hoj, hängde med på "storutflykt" med hundratals hojar - en gång, aldrig mer...
Trivs bäst på en kaffe och en grogg i köket hos en kompis än på stor fest.
Kan sitta vid havet i en evighet och bara lyssna på stormen..
trivs med att åka GBG-sthlm ensam på hoj eller i bil.
Gillar verkligen umgås med min Fru, vi blir 2+hunden. Perfekt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-05-08 10:11

@bollman: +1
Jag är en asocial jävel så jag har på fullt allvar inte tillräckligt med vänner så att Facebook skulle bli meningsfullt...
Det räcker gott och väl med 99:an...:)

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-05-08 19:05

Jag förstår att Facebook har många fördelar flera av dem har ni nämnt i tråden, men Facebook har också nackdelar, just som många andra saker.
Jag tycker att man måste väga detta för och emot. Idag är ju Facebook är del av internet och på många sidor och nu också 99.se (tävlingen) är väl integrerad med tjänsten på olika sätt. "Tyvärr du är inte med i Facebook så får du inte vara med". Jag gillar inte riktigt den typen av saker där man blir "tvingad" till att delta för att posta en kommentar eller delta i nån rolig tävling. Även om jag kan förstå varför ni på 99 har gjort så så är det ändå taskigt mot många andra här på forumet.

  • Medlem
  • 2010-05-08 19:23

Jag ser några problem:
1. Man har ingen konroll över hur det man laddar upp används. Bilder kan råka dyka upp i reklam eller helt andra sammanhang utan att man har rätt att komma med invändningar.
2. En massa personer och företag gör sig beroende av FB som om det vore en standard. Det är det inte.
2. Man vet inte hur betalningsmodellen kommer att se ut i framtiden. Rätt som det är har alla som har byggt in sig i komplicerande system enligt punkt 2 inget val än att själv börja betala och/eller låta sina kunder betala för den tillgänglighet man har byggt upp kring sin närvaro på FB.

Ja, kritiken från både what och Baron är befogad tycker jag.

Har nog inget att tillägga till de vettiga inlägg här, förutom att jag aldrig skulle skaffa ett konto. Min fru har ett konto (men får varken nämna mej eller ha ett foto av mej) och hon vet varenda sak min brorsa gör fast vi snackar nästan aldrig han och jag...

Själv tar jag hellre en kaffe eller öl med en av mina få polare än tror att ett 20-tal (eller mer?) skulle vara intresserad av vad jag gör eller tycker och känner.

Som sagt, ett och annat forum räcker för mej, resten lever jag jag här hemma. Lyssna på Nisse Hellbergs många fina texter så vet ni hur jag känner.

LCR

Jag har faktiskt en Facebook-fasta i skrivande stund, mest för att se vad som händer. Det som slår mig är att jag behöver använda sociala nätverk för att åstadkomma det jag vill, hamna där jag vill vara och för den delen vara den jag vill vara. Det har väldigt mycket att göra med vad man är för typ utav person, och hur man naturligt förhåller sig till människor och grupper av dom.

Tyvärr är Facebook det effektivaste hjälpmedlet för sociala nätverk idag. Med bara ett fåtal vänners hjälp kan man nå ut till åtminstone tusen pers, vilket räcker för att få ett projekt (om det så är ett evenemang, en produkt eller en tjänst) att lätta från marken. Även om det har sina (väldigt stora) nackdelar så är det svårt att blunda för detta.

Men den viktigaste frågan är inte om Facebook, utan om övergången mellan Facebook och det som kommer efter. (tro mig, det kommer något efter. missnöjet är så stort att det finns ett behov.) Det är första gången som folk har använt en site för allt, inklusive sin identitet på andra siter. Hur flyttar man det med sig? Just möjligheten att göra det skulle kunna vara det nya alternativets "killer feature", som får folk att lämna skeppet på riktigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-09 23:20

Ok, kanske dags att se över inställningarna man har på FB.. Fast det verkade ju inte spela roll, en hel del info var tvunget att vara publikt för att man ska kunna visa den alls (om jag förstod delar av texten från Adrians länk rätt).

Ursprungligen av doomas:

Ok, kanske dags att se över inställningarna man har på FB.

Good point! Det ska jag också göra...

Eh, vänta, jag har ju inte Facebook...

LCR

Angående Facebook och utveckling av standardinställningen för privacy.

The Evolution of Privacy on Facebook

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Angående Facebook och utveckling av standardinställningen för privacy.

The Evolution of Privacy on Facebook

/c

Har lite svårt att förstå den där grafen. Vad representerar det mörkblå fältet egentligen? Är det de växande möjligheterna för privata inställningarna eller talar det om att dessa möjligheter för varje år omfattar allt fler delar av FB och när allt så småningom omfattas av dessa "privatinställningar" så är det det samma som att inget omfattas av dem...?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Har lite svårt att förstå den där grafen. Vad representerar det mörkblå fältet egentligen? Är det de växande möjligheterna för privata inställningarna eller talar det om att dessa möjligheter för varje år omfattar allt fler delar av FB och när allt så småningom omfattas av dessa "privatinställningar" så är det det samma som att inget omfattas av dem...?

Grafen visar standardinställningen för de olika delarna i Facebook.

2005 var standardinställningen för Wall Posts att de såg av dig och dina vänner. 2010 är standardinställningen i Facebook att de är helt publika.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 15:37
Ursprungligen av Christian Å:

Grafen visar standardinställningen för de olika delarna i Facebook.

2005 var standardinställningen för Wall Posts att de såg av dig och dina vänner. 2010 är standardinställningen i Facebook att de är helt publika.

/c

Jag tycker det är lite lustigt att inte allt by default sätts till åtkomligt bara för en själv och att man aktivt måste utvidga åtkomligheten. Då skulle FB verkligen spela safe.

Ursprungligen av sodemus:

Jag tycker det är lite lustigt att inte allt by default sätts till åtkomligt bara för en själv och att man aktivt måste utvidga åtkomligheten. Då skulle FB verkligen spela safe.

Tror inte FB är ute efter att spela safe utan efter att dra in så mycket kosing som möjligt. Jag är ingen vara och jag vill inte att FB ska tjäna några pengar på mig så tji och som jag sagt tidigare så fyller FB inget syfte för mig.

Man(FB) förväntar sig att de flesta användare inte läser EULA'n så himla noga och det är resultatet av det man kan dra in annonspengar på.

Sitter just nu och funderar på om jag skall radera bort mig själv från det här.

Varför, jo;

"Vänner" sitter och går med i rasistiska grupper, jag protesterar, vinner noll i gehör.

Ideligen hyllas dumheten, fniss, fylla och rent skitprat.

Riktiga kontakter tycker jag ersätt med uttalanden enligt ovan.

https://ssl.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account

Frågan är om du verkligen kan radera dig helt från FB. Tycker jag sett någonstans att detta inte skulle vara möjligt.

  • Medlem
  • 2010-05-10 22:27

Jag har just raderat mig. 14 dagar tar det. (Man har 14 dagar på sig att ångra sig genom att logga in.)

Ursprungligen av Baron:

Jag har just raderat mig. 14 dagar tar det. (Man har 14 dagar på sig att ångra sig genom att logga in.)

Får hoppas du håller ut :D. Låt mig välkomna dig in i "klubben"

Jag är knappt aktiv på min profil (postar lite länkar då och då, samt en och annan bild från mobilen) men använder min Fan-sida ofta. Ett experiment mycket för att lära mig. Det surras om Facebook många marknadschefer är oroliga för att missa något.

/c

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-12 14:31

Jag har inte känt av några nackdelar med facebook (kanske det kommer med tiden?) utan har bara upplevt fördelar. Bland annat genom att jag lärt känna mina arbetskamrater lite bättre. På facebook pratar vi om sådant som man förut pratade med varandra om på fikaraster i personalrummet. Om man och barn och hund och hälsa typ.

Tyvärr är det så stressigt på vår arbetsplats nu att folk knappt hinner ta någon rast så hade vi inte facebook så skulle man helt tappa den här kontakten.

Herregud. Det är ju inte riktigt klokt egentligen!!!

Jag har avlutat mitt konto.

Några kommer jag sakna.

Jag har tröttnat på alla futtiga "idag äter jag korv". Folk som ÄR sina barn (mammors presbilder är ju alltid på en bebis). Att ingen kan ngt, att ingen vill lära sig ngt och alla fullständigt meningslösa varningar. Folk som vill sälja saker (Har flera vänner som sitter i Pyramidarbeteträsket) - jag är inte en kompis Jag är ett "sales opportunity".
En del är rasister och går med i fullständigt idiotiska grupper...

Nä, jag behöver inte 672 fullständigt meningslösa "vänner", jag behöver fem riktiga vänner.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-12 16:49

Ah, du har avslutat ditt konto! Jag trodde att du sparkat ut mig bara.
Jag är glad att du är kvar här iallafall Goflorp

Ursprungligen av Eva:

Ah, du har avslutat ditt konto! Jag trodde att du sparkat ut mig bara.
Jag är glad att du är kvar här iallafall Goflorp

Du räknas till kategorin "sakna" - men det vet du väl redan....

Bevaka tråden