Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vägrar Facebook

Tråden skapades och har fått 203 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-12 21:47
Ursprungligen av Goflorp:

Du räknas till kategorin "sakna" - men det vet du väl redan....

Nej, det vet jag inte. Men jag blir glad över att du säger det. Och lättad! När jag trodde att du plockat bort mig funderade jag på vad jag gjort för fel.

När någon försvinner blir det lite konstigt i diskussionerna för alla gamla inlägg försvinner också. Som i en diskussion jag hade om iPad och Goflorp sa nåt om gps som jag i min tur kommenterade. Nu hänger mitt svar i luften och verkar helt knäppt

Ursprungligen av Eva:

När någon försvinner blir det lite konstigt i diskussionerna för alla gamla inlägg försvinner också.

Låter väl genomtänkt...

LCR

Det är kul att se att några som i denna tråds inledning formligen tyckte att jag var mossig för att jag inte prövade FB, nu har avslutat sina konton...

Ett citat...

Citat:

...Att blåvägra och bara tycka att man lägger ner är bara löjligt.
Då får man ju flytta till mossig hydda i skogen, helst utan el. Möjligen med vatten indraget...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är kul att se att några som i denna tråds inledning formligen tyckte att jag var mossig för att jag inte prövade FB, nu har avslutat sina konton...

Ett citat...

Jag har inget emot att kommunicera, jag har inget emot att vara med.
- men på FB frodas mer Vecko-Revyn än Scientific American...

Jag skall också erkänna att tråden här påverkat mig, det fick mig att börja tänka på vad fb innebär. Jag har lätt bli lite manisk på saker och FB har berövat mig tid för tentaplugg och tid som jag kunde spenderat bättre.

@ Eva & LCR; det är väl ungefär vad som händer när en moderator här på forumet tar ut vissa inlägg ur en tråd för att skapa enny tråd men lämnar kvar några som också borde ha följt med...

  • Medlem
  • 2010-05-13 10:41

Det är väl snarare som att en medlem här raderar både sig själv och inläggen. Eftersom vi har tänkt just på det går det inte och vi raderar inte en medlems inlägg om det inte finns mycket goda skäl till det. Däremot kan vi anonymisera inlägg i de fall det krävs.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-05-17 17:12
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-17 18:50

Sjukt kul, tack för den!

...säger en som inte diggar facebook speciellt mycket.

ReclaimPrivacy.org har en smidig liten "bookmarklet" som man drar till bokmärkesraden på webbläsaren och sen klickar man på den när man är inloggad i Facebook så scannar den igenom alla ens inställningar och varnar för de som är inställda på att vara öppna.

Fungerar utmärkt faktiskt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-17 17:52

Oj, oj, det ser då inte kul ut

Irriterande video på fler sätt en ett - ljudet fortsätter rulla trots att jag pausar filmen...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-18 06:51

Den måste jag testa!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-05-20 14:57

Jag bär virtuell niqab. Jag rör mig fritt, mycket och gärna på nätet men visar inte ansiktet. Internet är ett laglöst dårhus där anonymitet är oerhört viktigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-01 17:45

Lite roligt, gruppen "May 31: Quit Facebook Day" har fortfarande 6966 medlemmar idag den 1 Juni.

  • Medlem
  • 2010-06-01 21:38

Det tar två veckor innan ett avhopp slår igenom.

Ursprungligen av Baron:

Det tar två veckor innan ett avhopp slår igenom.

Undras hur det går. Ngn som är med kanske kan rapportera ?

Själv får jag säga att jag fått ny energi till annat.

Samt att jag fått klippt navelsträngen...
Jag slutade på en arbetsplats för ett bra tag sedan och är på väg ngn helt annan stans i livet just nu. Men det hängde kvar 50 personer från gamla jobbet. Det låter hemskt, men det var rätt gött släppa det....

Jag ringer mer och pratar mer i telefon med de få "IRL-Vänner" jag har istället.

Träffade min bror idag och fick en hel del skvaller på det gamla vanliga sättet.
Vi drack också riktigt kaffe istf "virtuella drinkar"

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-06-11 14:26
Ursprungligen av Goflorp:

Undras hur det går. Ngn som är med kanske kan rapportera ?

Själv får jag säga att jag fått ny energi till annat.

Samt att jag fått klippt navelsträngen...
Jag slutade på en arbetsplats för ett bra tag sedan och är på väg ngn helt annan stans i livet just nu. Men det hängde kvar 50 personer från gamla jobbet. Det låter hemskt, men det var rätt gött släppa det....

Jag ringer mer och pratar mer i telefon med de få "IRL-Vänner" jag har istället.

Träffade min bror idag och fick en hel del skvaller på det gamla vanliga sättet.
Vi drack också riktigt kaffe istf "virtuella drinkar"

Det lustiga är att det är fler medlemmar nu än då. 8222 medlemmar idag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-06-11 18:12
Ursprungligen av Goflorp:

Undras hur det går. Ngn som är med kanske kan rapportera ?

Själv får jag säga att jag fått ny energi till annat.

Hur det går? Du försvann direkt du klev av, dina inlägg i olika diskussioner raderades och du var bara borta. Direkt. Kul att du fått ny energi till annat. Det tyder ju på att Facebook tagit alltför stor del av ditt liv. Så då är det ju positivt för dig att "bli av" med det. Jag däremot tycker det var tråkigt att du försvann.

Själv tycker jag att facebook GER mig energi

Ursprungligen av Eva:

Hur det går? Du försvann direkt du klev av, dina inlägg i olika diskussioner raderades och du var bara borta. Direkt. Kul att du fått ny energi till annat. Det tyder ju på att Facebook tagit alltför stor del av ditt liv. Så då är det ju positivt för dig att "bli av" med det. Jag däremot tycker det var tråkigt att du försvann.

Själv tycker jag att facebook GER mig energi

Jag tyckte mest "hur det går" med den där gruppen där alla skulle hoppa av.

Visst finns det en del som det är synd att man tappar kontakten med. Att vara mer eller inte på FB är ju inte kolsvart eller kritvitt - det finns en hel gråskala däremellan.

Jag kände många saker med facebook, jag sammanfattade här:

Jeremiah@ElevatorNobody: Våga Vägra facebook

I Moto2 sändningen på EurosportUK förra helgen sa Julian Ryder att de kör med Twitter och e-mail för "Facebook is so last year"...

LCR

Ursprungligen av LCR:

I Moto2 sändningen på EurosportUK förra helgen sa Julian Ryder att de kör med Twitter och e-mail för "Facebook is so last year"...

LCR

... Och de är ju ena riktiga tungviktare. Kanske skall be dem ta hand om min aktie?

Ursprungligen av Goflorp:

... Och de är ju ena riktiga tungviktare. Kanske skall be dem ta hand om min aktie?

Huh?!

Vem syftar du på? MotoGP, Eurosport eller Toby & Jules ?...

Eller Twitter?

LCR

Jag har alltid velat lite med Facebook. Skaffade det för länge sedan, sen avslutade kontot när jag mest hade en massa människor jag inte ville veta av mer som "vänner". Något år senare startade jag det igen och nu funkar det rätt okej ändå. Jag gallrar hårt bland mina "vänner", gömmer mycket, visar ingen info utåt och skriver rätt sällan. Men det kan vara halvbra för att skicka inbjudningar med OSA, bestämma fester/träffar etc.

Men det är lite love/hate hela tiden. Twitter däremot älskar jag (än så länge)! Som en minidagbok.

Google-chefens bästa råd: "Byt identitet" - Internet & teknik - E24

"Facebook är som en tatuering som du ångrar att du gjorde." David Holtzman

Nu komemr en konkurrent till FB i oktober, diaspora.

Skall bli intressant se hur det kommer funka.

Bygger på respekt för privatlivet, open sås osv.

Ursprungligen av Goflorp:

Nu komemr en konkurrent till FB i oktober, diaspora.

Skall bli intressant se hur det kommer funka.

Bygger på respekt för privatlivet, open sås osv.

Kände på mig att ordet betydde nåt o jag hade rätt: Diaspora

Känns absolut inte lockande

Vi skall åtminstone ha mera än en länk till Wikipedia och basera vad vi tycker om det beroende på namnet va?

join diaspora - blog

Tyvärr är Diaspora än så länge långt ifrån tillräckligt säkert för att fungera som Facebook-alternativ, samtidigt som det är rätt mekkligt att få igång för gemene man.

Ursprungligen av irrelogical:

Tyvärr är Diaspora än så länge långt ifrån tillräckligt säkert för att fungera som Facebook-alternativ, samtidigt som det är rätt mekkligt att få igång för gemene man.

Känner jag opensås-nissarna rätt skall man vl kompilera ihop det hela från kommandoraden och länka in saker i ngn GNU-compiler.
Köra program är ju ngt för riktiga män! Med skägg!

Vi får väl se när det kommer ut, än så länge finns ju bara en developer-version.

Även om det skulle vara tekniskt fulländat så gäller det ju att locka folk att använda det och system likt dessa behöver ett visst antal för att hålla sig flytande. Facebook har en halv miljard personers försprång än så länge...

Bevaka tråden